Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.
în cronologia Watchtower
de
Alan Feuerbacher
Cartea Apocalipsa – grandiosul său apogeu
este aproape! menţionează într-o casetă de la pagina 105 că în
anul 1943, o cercetare anume a făcut necesară schimbarea anului 606
î.e.n. în 607 î.e.n. [1] Acesta este mai degrabă un mod ciudat de a
prezenta schimbarea unei date, cu scopul de a ascunde un motiv
anume. Majoritatea Martorilor n-au nici o idee despre ce s-a făcut
şi de ce, dar înţelegerea cazului este un exerciţiu interesant
pentru înţelegerea înclinaţiei societăţii Watchtower spre
raţionalizarea sau cosmetizarea greşelilor.
[1] Citat: În mod
providenţial, Studenţii Bibliei nu şi-au dat seama că între
“î.e.n.” şi “e.n.” nu există anul zero. Mai târziu când, pe baza
cercetărilor, a fost necesară schimbarea anului 606 î.e.n. în 607
î.e.n., a fost eliminat şi anul zero, iar prezicerea referitoare la
anul “1914 e.n.” a rămas valabilă. – Vezi cartea “Adevărul vă va
face liberi”, editată de Watch Tower Society în 1943, pagina
211.
Mai întâi un pic de istorie
despre anul 606 î.e.n. Pe la mijlocul secolului al 19-lea un mic
număr de comentatori biblici au decis să interpreteze cei "70 de
ani ai lui Ieremia" ca aplicându-se de la căderea Ierusalimului
până la căderea Babilonului. Căderea celui din urmă se considera de
către cei mai mulţi, dar nu de toţi, că s-ar fi întâmplat în 536
î.e.n. Venind înapoi cu 70 ani ajungem în 606 î.e.n. Prin 1871
Nelson H. Barbour a adoptat această idee şi a început să
construiască o “cronologie biblică” bazată pe ea, incluzând o
prezicere că Cristos ar urma să se întoarcă în 1873. După ce
Cristos nu a apărut, el a prezis anul 1874. După ce Cristos din nou
nu s-a arătat, Barbour a făcut cercetări să găsească motivele
pentru eşecul predicţiilor lui, iar în 1875 s-a oprit la ideea că
Cristos s-a reîntors de fapt, dar în mod invizibil.
Intervine Charles Taze
Russell la începutul lui 1876. Russell a citit despre ideile lui
Barbour în revista acestuia Herald of the Morning, s-a
asociat cu el şi, cu timpul, a adoptat toate ideile lui Barbour
despre "cronologia biblică". Acestea includeau concepţia că 2520
ani de "stăpânire păgână" s-ar sfârşi în 1914.
Pentru a face calculul "timpurilor
păgânilor" Barbour şi Russell au început cu data incorectă de 536
î.e.n. pentru căderea Babilonului şi întoarcerea evreilor din exil,
au venit înapoi cu “cei 70 ani” până în 606 î.e.n., au adăugat 2520
ani (obţinuţi din 7 "timpuri păgâne" înmulţite cu 360 "ani
profetici" pentru fiecare "timp") şi au ajuns în 1914 e.n. ca o
dată semnificativă. Din nefericire, ei erau slabi ca matematicieni,
scăpând din vedere că nu există un "an zero", adică că de la
începutul anului 1 î.e.n. până la începutul anului 1 e.n. era un
an, nu doi. Ar fi trebuit să ajungă astfel la anul 1915, nu la
1914.
Prin 1904 Russell a
realizat că exista o problemă serioasă şi a început să oscileze în
legătură cu 1914, scriind uneori că 1915 ar putea fi data magică în
cronologia lui. La începutul lui 1914 unul dintre directorii
Societăţii i-a arătat lui Russell că data lui fundamentală pentru
cronologie ar putea fi incorectă în lumina descoperirilor
făcute după 1890 cum că Babilonul căzuse în realitate în 539
î.e.n., iar evreii se întorseseră în 537 sau 538 î.e.n., şi astfel
că data de 606 trebuia deplasată la 607 î.e.n. Russell n-a făcut
însă nimic cu această informaţie, dar ea a fost publicată în 1917
în The Finished Mystery [Taina împlinită] şi într-un plan al
cronologiei dintr-un articol din 1935 al lui Golden Age
[Epoca de aur]. Societatea s-a oprit la cronologia bazată pe 606
până la puţin timp după moartea lui Rutherford în 1942.
În acea vreme Fred Franz a
devenit adevăratul teolog şef şi eruditul absolut al WTS. În 1943
el a scris cartea The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă
va face liberi], care era un fel de sumar al multor învăţături ale
Martorilor de la acel timp.
Freddie a folosit data de
606 î.e.n. pentru căderea Ierusalimului şi începutul timpurilor
păgâne până pe la mijlocul cărţii. La acel punct a decis să schimbe
data pentru începutul timpurilor păgâne la 607 î.e.n., ceea
ce a şi făcut explicând că “anul laic” îşi avea de fapt începutul
în toamna anului anterior, aşa încât în loc să înceapă în 606
î.e.n., timpurile păgâne ar fi început în toamna lui 607 î.e.n. Nu
este logic? Vezi pagina 239 a cărţii pentru detalii.
Din nefericire, Freddie a uitat să schimbe şi
data căderii Ierusalimului la 607. Astfel în tot restul cărţii lui
din 1943, a scris că timpurile păgâne au început în toamna lui 607
î.e.n., iar Ierusalimul a căzut circa zece luni mai târziu în vara
lui 606 î.e.n. El a observat că aceasta crea o problemă conceptuală
şi ca urmare un an mai târziu în cartea The Kingdom Is At
Hand [Regatul este aproape] a mutat data înapoi cu un an. Vezi
pagina 171 pentru detalii, unde se găseşte o notă de subsol
explicând că data a fost schimbată de fapt în cartea din 1943 (nu a
fost).
Explicaţia lui Freddie
despre schimbarea datei timpurilor păgâne este un exemplu excelent
de treabă făcută de mântuială. Russell începuse întotdeauna
timpurile păgâne în toamna lui 606 î.e.n. Explicaţia lui Freddie
susţinea că schimbarea făcută de el de la 606 la 607 era o
chestiune de doar câteva luni, în timp ce în realitate era vorba de
un an întreg. Faptul este complet neevident din "explicaţia" de la
pagina 239.
Mai mult, în ediţiile
neenglezeşti ale The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă
va face liberi] publicate la un an sau mai mult după 1943,
explicaţiile despre schimbarea lui 606 î.e.n. la 607 î.e.n. au fost
înlocuite cu explicaţii despre schimbarea lui 607 în 608 î.e.n., cu
excepţia rezultatului final care susţinea că timpurile păgâne au
început în 607 î.e.n. Aceasta este tot una cu a explica cuiva în
engleză că 3+5=10, iar în germană că 4+5=10. Ambele explicaţii nu
sunt doar greşite, ci şi incompatibile una cu alta. [...]
|