BluePink BluePink
XHost
Gazduire site-uri web nelimitata ca spatiu si trafic lunar la doar 15 eur / an. Inregistrare domenii .ro .com .net .org .info .biz .com.ro .org.ro la preturi preferentiale. Pentru oferta detaliata accesati site-ul BluePink
Contents

Home
Index
Sclavul fidel şi prevăzător
Respectarea autorităţii acordate de Dumnezeu
Lucrează Dumnezeu printr-o organizaţie?
Sclavul fidel - un puzzle teologic?
Trei Disertaţii asupra învăţăturilor Martorilor lui Iehova
“Interviu” exclusiv despre organizaţie
Biserici abuzive
Sectele – trăsături caracteristice
Idei întemniţate
Unde altundeva?
Riscul idolatriei faţă de organizaţie
Religia organizată şi maturitatea
Legalismul I
Manualul bătrânilor (KS)
Unitate şi conformitate
Sânge si viaţă, lege şi iubire
Dacă majoritatea greşeşte
Numele divin în Noul Testament
Numărul 144.000 - literal sau simbolic?
Paradoxul numelui anonim
Diverse
Oameni care gândesc? Nu, mulţumesc!
Reforme neaşteptate în organizaţie?
Alt trosc-pleosc?
Numiri fără ierarhie?
Întrebări care ne-ar putea pune pe gânduri...
Statutul lui Stafford faţă de Watchtower
Uniţi într-un spirit!
Dezbatere: Biserici locale sau confesionale?
Creştinul şi bisericile denominative
E-watchman către Corpul de guvernare
Anul 1914:
Jocul generaţiei calculate
Generaţia care n-a fost niciodată
Este mai târziu decât crezi?
Revizionism şi realitate
„Adevărata rămăşiţă”
Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.
„Dovada” Watchtower
Schimbări referitor la anul 1914?
Controlul pierderilor
Libertate de gândire
Campania Societăţii împotriva apostaziei
Este greu să schimbi felul în care vezi lucrurile
Dacă ai fi în situaţia să te dezasociezi
Martorii lui Iehova şi politica evitării
Două feluri de vorbire despre ură
Cum sunt anatemizaţi foştii membri
Loialitatea explozivă
Prietenii condiţionate
Hainele noi ale împăratului
Cine poartă răspunderea?
Preţul conştiinţei
Milenarism american
Instituţionalizare
Escatologie
Sigilarea celor 144.000
Capetele fiarei
Scandalul ONU
Scrisoarea Societăţii către Filiale
Societatea s-a dezasociat de ONU !
Comunicatul ONU din 4 martie 2004

 
Acasă
Martorii Online
Înapoi Înainte
 
 

Anul 1914

 

 

Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.

 în cronologia Watchtower

 

de Alan Feuerbacher


    Cartea Apocalipsa – grandiosul său apogeu este aproape! menţionează într-o casetă de la pagina 105 că în anul 1943, o cercetare anume a făcut necesară schimbarea anului 606 î.e.n. în 607 î.e.n. [1] Acesta este mai degrabă un mod ciudat de a prezenta schimbarea unei date, cu scopul de a ascunde un motiv anume. Majoritatea Martorilor n-au nici o idee despre ce s-a făcut şi de ce, dar înţelegerea cazului este un exerciţiu interesant pentru înţelegerea înclinaţiei societăţii Watchtower spre raţionalizarea sau cosmetizarea greşelilor.

[1] Citat: În mod providenţial, Studenţii Bibliei nu şi-au dat seama că între “î.e.n.” şi “e.n.” nu există anul zero. Mai târziu când, pe baza cercetărilor, a fost necesară schimbarea anului 606 î.e.n. în 607 î.e.n., a fost eliminat şi anul zero, iar prezicerea referitoare la anul “1914 e.n.” a rămas valabilă. – Vezi cartea “Adevărul vă va face liberi”, editată de Watch Tower Society în 1943, pagina 211.

    Mai întâi un pic de istorie despre anul 606 î.e.n. Pe la mijlocul secolului al 19-lea un mic număr de comentatori biblici au decis să interpreteze cei "70 de ani ai lui Ieremia" ca aplicându-se de la căderea Ierusalimului până la căderea Babilonului. Căderea celui din urmă se considera de către cei mai mulţi, dar nu de toţi, că s-ar fi întâmplat în 536 î.e.n. Venind înapoi cu 70 ani ajungem în 606 î.e.n. Prin 1871 Nelson H. Barbour a adoptat această idee şi a început să construiască o “cronologie biblică” bazată pe ea, incluzând o prezicere că Cristos ar urma să se întoarcă în 1873. După ce Cristos nu a apărut, el a prezis anul 1874. După ce Cristos din nou nu s-a arătat, Barbour a făcut cercetări să găsească motivele pentru eşecul predicţiilor lui, iar în 1875 s-a oprit la ideea că Cristos s-a reîntors de fapt, dar în mod invizibil.

    Intervine Charles Taze Russell la începutul lui 1876. Russell a citit despre ideile lui Barbour în revista acestuia Herald of the Morning, s-a asociat cu el şi, cu timpul, a adoptat toate ideile lui Barbour despre "cronologia biblică". Acestea includeau concepţia că 2520 ani de "stăpânire păgână" s-ar sfârşi în 1914.

 Pentru a face calculul "timpurilor păgânilor" Barbour şi Russell au început cu data incorectă de 536 î.e.n. pentru căderea Babilonului şi întoarcerea evreilor din exil, au venit înapoi cu “cei 70 ani” până în 606 î.e.n., au adăugat 2520 ani (obţinuţi din 7 "timpuri păgâne" înmulţite cu 360 "ani profetici" pentru fiecare "timp") şi au ajuns în 1914 e.n. ca o dată semnificativă. Din nefericire, ei erau slabi ca matematicieni, scăpând din vedere că nu există un "an zero", adică că de la începutul anului 1 î.e.n. până la începutul anului 1 e.n. era un an, nu doi. Ar fi trebuit să ajungă astfel la anul 1915, nu la 1914.

    Prin 1904 Russell a realizat că exista o problemă serioasă şi a început să oscileze în legătură cu 1914, scriind uneori că 1915 ar putea fi data magică în cronologia lui. La începutul lui 1914 unul dintre directorii Societăţii i-a arătat lui Russell că data lui fundamentală pentru cronologie ar  putea fi incorectă în lumina descoperirilor făcute după 1890 cum că Babilonul căzuse în realitate în 539 î.e.n., iar evreii se întorseseră în 537 sau 538 î.e.n., şi astfel că data de 606 trebuia deplasată la 607 î.e.n. Russell n-a făcut însă nimic cu această informaţie, dar ea a fost publicată în 1917 în The Finished Mystery [Taina împlinită] şi într-un plan al cronologiei dintr-un articol din 1935 al lui Golden Age [Epoca de aur]. Societatea s-a oprit la cronologia bazată pe 606 până la puţin timp după moartea lui Rutherford în 1942.

    În acea vreme Fred Franz a devenit adevăratul teolog şef şi eruditul absolut al WTS. În 1943 el a scris cartea The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă va face liberi], care era un fel de sumar al multor învăţături ale Martorilor de la acel timp.

    Freddie a folosit data de 606 î.e.n. pentru căderea Ierusalimului şi începutul timpurilor păgâne până pe la mijlocul cărţii. La acel punct a decis să schimbe data pentru începutul timpurilor păgâne la  607 î.e.n., ceea ce a şi făcut explicând că “anul laic” îşi avea de fapt începutul în toamna anului anterior, aşa încât în loc să înceapă în 606 î.e.n., timpurile păgâne ar fi început în toamna lui 607 î.e.n. Nu este logic? Vezi pagina 239 a cărţii pentru detalii.

Din nefericire, Freddie a uitat să schimbe şi data căderii Ierusalimului la 607. Astfel în tot restul cărţii lui din 1943, a scris că timpurile păgâne au început în toamna lui 607 î.e.n., iar Ierusalimul a căzut circa zece luni mai târziu în vara lui 606 î.e.n. El a observat că aceasta crea o problemă conceptuală şi ca urmare un an mai târziu în cartea The Kingdom Is At Hand [Regatul este aproape] a mutat data înapoi cu un an. Vezi pagina 171 pentru detalii, unde se găseşte o notă de subsol explicând că data a fost schimbată de fapt în cartea din 1943 (nu a fost).

    Explicaţia lui Freddie despre schimbarea datei timpurilor păgâne este un exemplu excelent de treabă făcută de mântuială. Russell începuse întotdeauna timpurile păgâne în toamna lui 606 î.e.n. Explicaţia lui Freddie susţinea că schimbarea făcută de el de la 606 la 607 era o chestiune de doar câteva luni, în timp ce în realitate era vorba de un an întreg. Faptul este complet neevident din "explicaţia" de la pagina 239.

    Mai mult, în ediţiile neenglezeşti ale The Truth Shall Make You Free [Adevărul vă va face liberi] publicate la un an sau mai mult după 1943, explicaţiile despre schimbarea lui 606 î.e.n. la 607 î.e.n. au fost înlocuite cu explicaţii despre schimbarea lui 607 în 608 î.e.n., cu excepţia rezultatului final care susţinea că timpurile păgâne au început în 607 î.e.n. Aceasta este tot una cu a explica cuiva în engleză că 3+5=10, iar în germană că 4+5=10. Ambele explicaţii nu sunt doar greşite, ci şi incompatibile una cu alta. [...]

 

  

sus