Sectele – trăsături caracteristice
Sectele declară unilateral şi
înainte
de vreme că au aprobarea lui
Cristos
1. În toate sectele există o ruptură
abruptă cu creştinătatea istorică, deoarece secta crede că
întreaga biserică creştină a devenit apostată şi că Dumnezeu a dat
conducătorilor sectei o nouă lumină privind adevărul salvator. În
consecinţă ea s-a despărţit de biserică şi a devenit complet
in-dependentă. Astfel, pentru secte, istoria bisericii este o
chestiune simplă: De pe vremea lui Cristos nu s-a întâmplat cu
adevărat nimic important în biserică până când fondatorul sectei a
început organizarea a ceea ce este salutat acum ca singurul popor
adevărat al lui Dumnezeu. Secta se bucură de separarea iniţiată şi
este foarte mulţumită să rămână separată.
2. Sectele se remarcă prin tendinţa
spre perfecţionism. Membrii unei secte se simt mult mai sfinţi
faţă de cei din alte grupări religioase, mai ales faţă de membrii
bisericilor istorice. Pentru sectă nu este importantă o
sensibilitate faţă de păcat, materializată prin convingerea că nu
suntem la înălţimea aşteptărilor în privinţa îndeplinirii a ceea ce
vrea Dumnezeu de la noi (vameşul si fariseul). Membrii sectelor se
laudă cu ceea ce fac. Ei pretind că ascultă de Dumnezeu şi
îndeplinesc lucrări pe care alţii le neglijează. Ei cred că
Dumnezeu foloseşte standardul lor în ce priveşte faptele şi se
consideră singurii care-l satisfac. Celelalte biserici sunt ca
urmare moarte spiritual, ipocrite şi creştine doar cu numele.
3. Putem constata că sectele au
tendinţa de a supraaprecia lucrurile secundare. Mai exact,
sectele tind să ia anumite adevăruri secundare şi să le dea o
importanţă mai mare decât li se cuvine, în timp ce chestiuni de
importanţă majoră sunt nesocotite. Rezultatul este că teologia
sectei devine unilaterală şi deformată. De obicei aceste adevăruri
sunt cele care au dus la naşterea sectei sau care menţin acum
separarea. Membrii sectelor au versete speciale în Scriptură pe
care numai ei le înţeleg corect şi pe care le consideră
providenţiale în susţinerea teologiei lor.
4. O trăsătură distinctivă a sectelor
este prezenţa unei surse extrabiblice de
autoritate. Sectele afirmă că au o sursă de revelaţie dincolo
de Scriptură, un fel de “Biblie în mâna stângă”. Ele acordă respect
sau veneraţie unor învăţători sau grupuri de învăţători umani până
la punctul că scrierile acestora devin îndrumarul principal de
credinţă văzut ca infailibil. În ciuda supunerii invocate faţă de
Cuvântul lui Dumnezeu, dilema autorităţii este rezolvată
întotdeauna în defavoarea Bibliei, care trebuie “corectată” sau
“explicată” de autoritatea mai mare.
5. Sectele se caracterizează şi
prin negarea îndreptăţirii numai prin credinţă şi reducerea
rolului lui Cristos. Bunătatea nemeritată nu mai este
considerată darul gratuit al lui Dumnezeu dat unui păcătos
nevrednic, ci o răsplată meritată de un credincios care respectă
diferite condiţii şi cerinţe. Omul natural vrea să fie propriul său
domn şi stăpân în privinţa salvării. El nu vrea să depindă de
Dumnezeu aşa ca un copilaş care se aruncă cu credinţă în braţele
tatălui său. În acest sens sectele reduc rolul lui Cristos. Deşi
afirmă că el a murit şi i-a răscumpărat pe oameni, aceştia depind
în privinţa salvării de intrarea în sectă, de loialitatea faţă de
ierarhia acesteia şi de îndeplinirea unor lucrări specifice.
6. Sectele se absolutizează pe sine ca
fiind comunitatea exclusivă a celor salvaţi. Prin contrast
biserica este fie apostată, fie unealta diavolului. Membrii sectei
sunt prezentaţi ca sfinţi, în timp ce păcatele celorlalţi sunt
amplificate. Secta îl face proprietatea ei pe Dumnezeu şi susţine
că acesta îi vede şi-i evaluează pe oameni exact aşa ca ea. Prin
urmare Dumnezeu îi foloseşte numai pe membrii sectei ca instrumente
pentru a-şi revela voia şi adevărul său. Ei au astfel o misiune
specială. Secta se ridică pe sine la poziţia tranşantă a lui Isus,
aplicându-şi cuvintele lui:
“Oricine nu
este cu mine, este împotriva mea”. Ea nu se mulţumeşte cu
atitudinea pe care Isus a recomandat-o discipolilor: “Nu-l opriţi,
pentru că cine nu este împotriva voastră, este pentru voi” (Luc
9:49, 50; 11:23).
7. O trăsătură aparte a sectelor
este rolul central al grupării în escatologie. Secta este
convinsă că a fost chemată la existenţă de către Dumnezeu pentru a
umple un loc lăsat gol de biserica infidelă la sfârşitul
escatologic al istoriei. Naşterea sectei marchează punctul de
intrare în zilele din urmă. Escatologia joacă un rol determinant în
teologia sectei: ea devine arena pe care se va desăvârşi
glorificarea sectei când duşmanii ei vor fi înfrânţi total. Deşi
poate fi mică şi neînsemnată, atunci când vine ziua încheierii
socotelilor, ea va primi de la Dumnezeu locul de onoare pe care îl
merită. Secta este mesagera, cea care pregăteşte revenirea lui
Cristos şi participanta alături de Dumnezeu în judecata finală. Pe
evreii vinovaţi de mândrie spirituală cu privire la locul lor, Isus
i-a avertizat: “Vă spun că vor veni mulţi de la răsărit şi de la
apus şi vor şedea la masă cu Avraam, Isaac şi Iacov, în Regatul
cerurilor, dar fiii Regatului vor fi aruncaţi... afară” (Mat.
8:11,12).
____________
Bibliografie:
Cum să identific o sectă la www.luminalumii.ro/domenii/info_identif_secta.html
Test (de detectare a cultelor) la
www.rcrwebsite.com/test.htm
|