Unitate şi conformitate:
De ce
numai cultele par să le obţină
după
Randall Watters
Ce au toate cultele în
comun? (Martorii lui Iehova, Mormonii, Calea Internaţional,
Biserica lui Cristos din Boston, secta Moon, etc.) Ce oferă aceste
organizaţii noilor convertiţi ce bisericile obişnuite nu pot oferi?
Mai mult, ce face atât de dificilă părăsirea acestor organizaţii?
Secretul este UNITATEA.
Dar nu tipul de unitate
despre care vorbeşte apostolul Pavel în 1 Corinteni 1:10,
NWT:
"Vă îndemn deci,
fraţilor, prin numele Domnului nostru Isus Cristos, să vorbiţi toţi
în acord şi să nu existe sciziuni între voi, ci să fiţi uniţi în
mod potrivit în aceeaşi minte şi în acelaşi mod de gândire".
Acest pasaj este folosit
adesea de către culte pentru a dovedi altora că ele sunt singura
congregaţie adevărată. Noilor discipoli li se prezintă anumite
aspecte "unice" ale unităţii din mijlocul organizaţiei lor care ar
trebui să demonstreze că Dumnezeu binecuvântează în mod
supranatural organizaţia lor. Noul discipol nu este conştient,
desigur, că multe alte organizaţii religioase (în fapt, cultele)
folosesc exact acelaşi argument pentru a demonstra că organizaţia
lor este singura biserică adevărată.
Cultele au o formă de
unitate care nu poate fi atinsă în biserici, dar întrebarea este,
cum este obţinută această unitate, şi este de dorit? De asemenea,
este ea acelaşi tip de unitate despre care vorbeşte Pavel?
Ce spune de fapt Pavel
Nu există nici o dovadă
că cei din Corint cărora le vorbea apostolul Pavel în 1 Corinteni
10 au atins vreodată unitatea desăvârşită a elementelor de doctrină
şi a punctelor de vedere personale referitor la Dumnezeu şi la
fraţii lor. Nici Pavel n-a încercat să-i facă pe toţi să gândească
exact la fel, după cum presupun unii. Pentru a face astfel, Pavel
ar fi trebuit să dezvolte o teologie sistematică adică un crez
pentru biserici, precum şi un cod de conduită. În loc de aceasta,
tot ce găsim sunt scrisorile lui care îndeamnă la unitate pe baza
dragostei şi a îngăduinţei reciproce, nu prin conformitate
doctrinară completă. El a identificat problema corintenilor ca
imaturitate spirituală - fiind adulatori de personalităţi şi
idolatri - mai degrabă decât ca o problemă doctrinară (1 Cor.
3:19).
Dintr-un studiu al
creştinismului timpuriu devine evident că erau împărtăşite vederi
diferite în probleme minore. Spre sfârşitul secolului întâi starea
bisericilor lăsa mult de dorit datorită imoralităţii,
favoritismului, doctrinelor false şi influenţei lumii, aşa cum se
vede din mesajele trimise de Isus celor şapte biserici din Asia
Mică (Apoc. 1-3). Dar nu au fost stabilite crezuri şi reguli de
conduită obligatorii pentru toţi. Nici nu a fost dată recomandarea
ca cei fideli să părăsească bisericile pentru a scăpa de dezbinare,
idolatrie, imoralitate sau doctrine false în corpul lui Cristos.
Datorită naturii umane aceste lucruri nu se puteau remedia într-un
mod absolut. Cultele încearcă să schimbe chiar aceste
lucruri, iniţiind propriile lor organizaţii pe bază de separare. Cu
ce rezultat?
Început nobile, sfârşit trist
Cele mai multe culte
bazate pe Biblie îşi au originea într-un lider idealist care se
vede pe sine drept purtătorul de cuvânt ales al lui Dumnezeu
destinat să readucă unitatea şi închinarea adevărată în creştinism.
Şablonul urmat de aceşti mesia moderni este destul de previzibil,
urmând în general acest curs:
1) Dezamăgire în legătură cu starea
bisericilor.
2) Primesc o "revelaţie de la Dumnezeu"
despre cum să revitalizeze închinarea adevărată pe pământ, aşa
încât Dumnezeu să-şi accepte din nou poporul şi să înceapă să
lucreze în mijlocul "adevăraţilor" credincioşi.
3) Formează un grup mic de aderenţi loiali
care sunt destul de supuşi ca să-i accepte viziunea, iar aceştia
devin liderii mişcării. Ei sunt investiţi cu putere şi o
mentalitate elitistă, alimentând motivaţii nepotrivite şi un
sentiment exagerat al importanţei în ce priveşte misiunea lor în
lume.
4) Sunt puse în circulaţie noi revelaţii şi
interpretări scripturale ca parte a "programului" pe care Dumnezeu
îl instituie în mijlocul rămăşiţei fidele de credincioşi de pe
pământ. Aceste scrieri sau învăţături devin practic scriptură ele
însele, deşi probabil nu sunt identificate ca atare pentru a se
păstra un profil "umil" faţă de lumea sceptică şi necredincioasă
din afară. Însă, pentru "cei aleşi" din organizaţie, ele sunt
LEGE.
5) Este instituit evanghelismul obligatoriu
ca semn al "fidelităţii" faţă de Dumnezeu. Noii credincioşi sunt
recrutaţi de obicei pe baza unor motivaţii discutabile (apelarea la
dorinţa lor după o lume mai bună, mai multă putere şi autoritate
asupra altora, sau pur şi simplu pentru alinarea incertitudinilor
vieţii, mai degrabă decât apelarea la dragostea lui Dumnezeu
arătată în răscumpărare... 1 Cor. 1:17, 18). În mod interesant, în
orice cult care susţine doctrine bizare (care în general sunt
considerate inacceptabile pentru public, cum ar fi respingerea
sângelui, refuzarea tratamentului medical, stabilirea de date
pentru sfârşitul lumii, etc.), este necesar un aport constant de
noi convertiţi pentru a reafirma continuu veridicitatea doctrinelor
şi practicilor, "priza" lor la public (vezi Bethel Ministries
Newsletter, "Când profeţiile dau greş", mai/iunie 1990 [Citat]).
6) Liderul interpretează acum orice
opoziţie la învăţăturile şi practicile lui ca "persecuţie", şi
respinge efectiv orice critică validă a lui sau a grupului lui.
"Cauza" lui este considerată dreaptă, iar Dumnezeu este văzut ca
purtând stindardul luptei spirituale împotriva întregii opoziţii.
Acesta este stadiul în care egoul liderului de cult este în plină
floare şi tendinţele egotiste sunt uşor observabile. Cele opt
puncte ale controlului mintal numite de Lifton (vezi inserţia de la
pag. 8) devin acum evidente, cum sunt limbajul special dezvoltat de
grup, folosirea confesării sau purificării, controlul asupra vieţii
personale şi deplasării informaţiei, etc. Contestatarii sunt acum
condamnaţi ca nedemni de existenţă şi evitaţi sau chiar maltrataţi
fizic.
Unitatea cultică
Unitatea este relativ
uşor de atins într-un sistem totalitar. Se stabileşte o autoritate
absolută şi mai presus de orice critică, iar cei ce nu se
conformează sunt etichetaţi ca apostaţi sau eretici. Deoarece
contestatarii sunt daţi afară imediat, organizaţia va consta
întotdeauna numai din cei care sunt de acord în cuvintele
lor cu doctrinele oficiale; astfel cultul apare a fi în unitate
totală! Totuşi este o unitate forţată, deoarece a obiecta, a
critica sau a da glas opiniei proprii este catalogat ca "a lupta
contra lui Dumnezeu". Cultele obţin această unitate prin:
- Raportarea la o
sursă centralizată de adevăr (liderul ales sau corpul de guvernare)
căreia i se dă ascultare absolută.
- Îndoctrinarea
continuă a membrilor, prin întruniri şi materiale de studiu.
- Frica de a obiecta
la adresa organizaţiei, ca şi cum acest lucru ar stârni "mânia" lui
Dumnezeu.
- Reguli şi legi
pentru reglementarea conduitei, care trebuie urmate chiar şi în
lucrurile mici ale vieţii.
- Intimidare şi
dezvoltarea unei reţele de spioni şi cadre de informare secretă
care demască pe oricine îndoielnic sau contestatar.
- Tehnicile de mai sus
produc un sentiment unic de camaraderie datorită naturii elitiste a
gândirii membrilor. Ei sunt... aleşii lui Dumnezeu. Acest
sentiment de camaraderie este ceva "superior" în sine însuşi, iar a
părăsi organizaţia (pentru a reveni la o biserică obişnuită) ar
însemna pierderea acestei "superiorităţi" aparte. Doar dacă o
biserică devine un sistem totalitar sau cultic poate să atingă
acest tip de unitate împreună cu comportamentul asociat.
Pretenţia de unitate a
Watchtower
În articolul "Apreciezi
tu organizaţia pământească a lui Iehova?", Turnul de veghe
din 1 noiembrie 1991 făcea următoarea afirmaţie:
"Uniţi în în mod
potrivit în aceeaşi minte"
O calitate remarcabilă a
unui diamant este alcătuirea compactă, structura atomică puternic
sudată. În mod similar, organizaţia pământească a lui Iehova
manifestă o unitate fără seamăn în doctrină şi fraternitate... În
mod clar, cei ce doresc să-i servească lui Dumnezeu se pot îndrepta
numai spre singura organizaţie care se bucură de spiritul şi
binecuvântarea lui Iehova (p. 30, 31).
Martorilor le place să
le spună altora că ei cred toţi aceleaşi lucruri peste tot în lume
şi că congresele lor sunt modele de comportare bună. Ce nu voiesc
însă să le spună este că dacă cineva ridică obiecţii în public la
adresa societăţii Watchtower este dat afară imediat! Cu greu s-ar
putea spune că aceasta este o unitate de dorit. Comportarea bună
este obţinută prin frică şi intimidare. Nu este de mirare că
Martorii lui Iehova se comportă bine şi că sunt toţi clone ale
conducătorilor lor.
Să observăm următorul
comentariu din A Concise Dictionary of Cults and
Religions:
Ceea ce definesc
[Martorii lui Iehova] ca unitate este de fapt, în esenţă, o
structură şi o practică organizaţională rigidă. Unitatea, aşa cum o
învaţă Biblia, este o unitate a spiritului şi subordonarea sub
Domnia lui Isus Cristos (Romani 12:15, 16; 14:19; 15:5-7; 1 Petru
3:8).
Watchtower Bible and
Tract Society a avut multe grupuri care s-au rupt din ea de-a
lungul anilor, dintre care câteva sunt indicate mai jos:
Comunitatea Studenţilor Bibliei (San Diego,
CA)
Publicaţiile Calea Bibliei (Fort
Lauderdale, FL) B. S. C. (Anglia)
Studenţii Bibliei din Chicago (PO Box 6016,
Chicago, IL 60680)
Comunitatea Creştină Milenistă (Hanford,
CT)
Ministerul Creştin al Reînnoirii (Saratoga,
CA)
Biserica lui Dumnezeu, Credinţa lui Avraam
(Wenatchee, WA)
Asociaţia Studenţilor Bibliei ai Zorilor
(East Rutherford, NJ)
Societatea Vulturilor (adresă necunoscută)
Haviland Davis (Albany, NY)
Mişcarea Hirsho-Kittenger (acum
defunctă)
Mişcarea Misionară la Domiciliu a lui
Layman (Chester Springs, PA)
Mişcarea lui Olson (acum defunctă)
Institutul Biblic Pastoral din Brooklyn
(Brooklyn, NY)
Mişcarea Ritchie (acum defunctă, condusă de
A. I. Ritchie, vicepreşedinte al WTBTS)
Mişcarea Perseverării (Portland, OR &
Seattle, WA)
Mişcarea Sturgeon (acum defunctă)
În plus, unele din
grupurile de mai sus au subgrupuri desprinse din ele însele. De
exemplu, Studenţii Bibliei din Chicago are următoarele ramuri şi
grupuri desprinse:
Studenţii Bibliei din Fort Worth (Fort
Worth, TX)
Studenţii Bibliei din Phoenixville
(Kimberton, PA)
Studenţii Bibliei din Portland (PO Box
23232, Tigard, OR 97223)
Biserica Studenţilor Bibliei din Seattle
(PO Box 334, Bellevue, WA 98009)
Studenţii Bibliei din Warren (Address
Unknown)
După cum se vede, organizaţia
Watchtower nu este chiar atât de "compactă" din punct de vedere
organizatoric cum s-ar crede. Cauza majoră a desprinderilor de
grupuri a fost şi este poziţia autoritară a conducătorilor şi
incapacitatea lor de a lua în consideraţie şi alte vederi şi
interpretări ale Scripturii decât ale lor proprii (cele mai multe
grupuri s-au desprins după schimbări majore în doctrină sau
practică). Aceasta este situaţia până acum (Sursa: A Concise
Dictionary of Cults and Religions, publicat de Moody Bible
Institute, 1991).
În concluzie
Problema dacă unitatea
este întotdeauna un lucru bun ar trebui abordată din perspectiva
corectă. Nu este necesar nici să scuzăm nici să acuzăm starea
bisericilor, din moment ce schismele şi diferenţele lor erau
prezente şi în timpurile biblice. Mai degrabă, să ne concentrăm
asupra acelor biserici sau culte care ridică pretenţii de unitate,
aşa cum este cazul cu Watchtower. Nu toate organizaţiile ridică
pretenţia de a fi singura biserică adevărată. Această
abordare pune în evidenţă rolul nefast al controlului minţii în
realizarea unităţii şi duce la concluzia echilibrată că unitatea şi
conformarea absolute nu sunt atât de dezirabile cum se
presupune.
***Când profeţiile dau
greş***
Puţine aspecte ale mişcărilor escatologice sunt atât
de fascinante pentru observatorii din afară ca prezicerile lor
despre sfârşitul lumii. Dar prezicerile în sine sunt numai partea
de suprafaţă a valului unui curent mult mai adânc din trăirea
aderenţilor mişcărilor respective. Cum îi afectează profeţiile, cum
li se întăreşte şi mai mult credinţa în profeţie când tocmai li se
infirmă aşteptările şi cum fac faţă deziluziei ca să se regrupeze
în final, adesea cu o forţă şi mai mare?
Un om cu convingeri ferme este greu de schimbat,
mai ales dacă a investit mult în ceea ce crede. Spune-i că nu eşti
de acord şi va întoarce capul. Arată-i fapte şi cifre şi-ţi va pune
la îndoială sursele. Apelează la raţiune şi nu va înţelege logica.
Dacă crede din toată inima, dacă şi-a dedicat întreaga viaţă
credinţei lui şi a făcut acest lucru cu renunţări irevocabile,
atunci, chiar dacă este confruntat cu dovezi de netăgăduit care îi
demolează predicţia, cel mai adesea va supravieţui, nu doar
neclătinat, dar chiar mai convins în credinţa lui decât oricând
înainte. Ar putea chiar să manifeste o nouă fervoare în convingerea
şi convertirea altora la părerea lui. De ce se întâmplă aşa,
aparent pe dos?
"Disonanţa nu poate fi eliminată complet prin
simpla negare sau prin raţionalizarea motivului neîmplinirii unei
profeţiei. Chiar dacă se găseşte o 'explicaţie', o profeţie falsă
rămâne o abatere de la perfecţiunea adevărului. Dar există o cale
prin care disonanţa care rămâne în urma ajustărilor de vederi poate
fi redusă până aproape de zero: Dacă tot mai mulţi oameni pot fi
convinşi că crezul este totuşi corect, atunci acesta trebuie să
fie, până la urmă, corect. Să luăm ca exemplu cazul extrem: Dacă
toţi oamenii din lume ar crede un anumit lucru straniu, nu
ar exista deloc îndoială în legătură cu validitatea credinţei
respective. Din acest motiv se observă o accentuare a
prozelitismului după fiecare neconfirmare a profeţiei. Dacă există
succes prin atragerea altora care să vadă lucrurile la fel,
credinciosul dezamăgit va reduce disonanţa până la punctul în care
aceasta va deveni suportabilă". (Festinger) [Înapoi în text]
|
http://www.freeminds.org/psych/unity.htm
|