Creştinul şi bisericile
denominative
Există un mare număr de biserici
denominative în lumea de astăzi şi toate susţin că au credinţă în
Cristos, deşi diferă prin nume şi doctrină. Există un fapt simplu
pe care trebuie să-l acceptăm. Nu existau biserici denominative în
timpurile biblice. Această constatare ne duce la concluzia
inevitabilă că putem să fim astăzi creştini fără să fim o parte a
unei biserici denominative.
"Aşadar, zic că putem fi
creştini fără să fim asociaţi cu o biserică?" Nu, n-am spus asta!
Am spus că un creştin nu trebuie să fie o parte a unei „biserici
denominative”. El trebuie să fie o parte a corpului lui
Cristos care este biserica lui (Efes. 1:22-23). El este adăugat la
acest corp (biserica lui Cristos) când ascultă de evanghelie prin
credinţa lui activă care îl conduce la ‘a se căi şi a se boteza
spre iertarea păcatelor’ (Fapte 2:38, 41).
Cuvântul "biserică" este
folosit în Noul Testament în două sensuri — universal şi local.
Ceea ce înţelegem prin universal este pur şi simplu că oricine se
căieşte şi este botezat scriptural în baza mărturisirii credinţei
lui este plasat într-o comuniune cu Dumnezeu. Această comuniune
este numită „biserica”. Este o relaţie cu Dumnezeu. Nu există o
structură organizaţională în ea. Nu are oficianţi, nu are voce
oficială (alta decât a Domnului), nu are activitate ca şi grup
colectiv.
Cuvântul „biserică” este
folosit şi în sens local — "biserica din Corint", etc. În acest
sens ea se referă la oamenii salvaţi (discipolii) dintr-o
localitate dată care se asociază împreună pentru închinare şi
pentru a face lucrarea pe care o cere Dumnezeu. Bisericile locale
nu sunt legate împreună prin nici o structură organică. Nu există
dioceză. Nu există conferinţe sau congrese care să facă reguli
pentru bisericile locale. Fiecare biserică locală este complet
independentă şi autonomă (se autoconduce). Bătrânii unei biserici
locale n-au absolut nici o autoritate sau control asupra oricărei
alte biserici locale ori a membrilor vreunei alte biserici locale.
Ei sunt limitaţi la ‚turma care este între ei’ (1 Pet. 5:2).
Bisericile lui Cristos
trebuie să fie foarte atente să nu formeze o biserică denominativă.
Uneori li s-a permis ziarelor, revistelor sau colegiilor teologice
să impună punctele de credinţă, practicile şi regulile bisericilor
locale. Alteori bisericile s-au „aliniat” din cauza vreunei poziţii
partinice sau învăţături neimportante într-o problemă oarecare.
Aceste biserici care se „aliniază” împreună devin în fapt o
biserică denominativă. Trebuie să aderi la linia de partid sau nu
eşti dintre „noi”.
Însă fiind doar simpli
creştini, nu permitem să fim prinşi în această cursă. Singura
noastră loialitate este faţă de Isus Cristos, nu faţă de o
publicaţie sau un partid (ori faţă de un predicator popular). Şi
fiecare biserică locală funcţionează aşa ca şi când ea ar fi
singura biserică de pe pământ. Ei bine, acest lucru nu este
izolaţionism, ci protecţie. Nu vreau să spun că trebuie să-i tratăm
pe membrii altor biserici locale aşa de parcă n-ar exista. Suntem
toţi fraţi din cauza relaţiei noastre cu Dumnezeu (biserica
universală). Dar vom lua decizii proprii în ce priveşte lucrurile
pe care le face biserica locală, bazându-ne doar pe Cuvântul lui
Dumnezeu şi nu pe ceea ce face sau nu face o altă biserică locală.
Un caz relevant: Vă amintiţi când, în urmă cu câţiva ani, s-a
răspândit cu frenezie printre biserici ideea să aibă un"autobuz al
bisericii"? Nu este curios că aproape peste tot s-a făcut în aşa
fel că pe autobuz a fost pus un însemn cu cuvintele „Autobuzul
bucuriei”? Ei bine, cine ar fi atât de naiv să creadă că fiecare
biserică locală a ajuns pe cont propriu la ideea să scrie un
asemenea nume pe autobuzul ei? Nu, a existat o mişcare concertată
de elemente partizane care au acţionat şi au produs acest rezultat.
Dacă o biserică locală ar fi sesizat că era imperios necesar să
aibă un autobuz pentru a îndeplini lucrarea Domnului (discutabilă
în sine şi această nevoie), nu ar fi decis ea singură ce semn să
pună pe autobuz, dacă chiar era cazul să pună un semn? Nici o
cârdăşie; doar acţiune independentă.
Sunt absolut convins că este
nevoie să ne întoarcem la creştinismul simplu al Noului Testament
şi să ne îndepărtăm cât mai mult posibil de tendinţele
denominative. Putem fi pur şi simplu creştini. Este tot ce avem
nevoie să fim. Gândiţi-vă! (1989)
Forrest D. Moyer
(studywell.org)
|