BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
Contents

Home
Index
Sclavul fidel şi prevăzător
Respectarea autorităţii acordate de Dumnezeu
Lucrează Dumnezeu printr-o organizaţie?
Sclavul fidel - un puzzle teologic?
Trei Disertaţii asupra învăţăturilor Martorilor lui Iehova
“Interviu” exclusiv despre organizaţie
Biserici abuzive
Sectele – trăsături caracteristice
Idei întemniţate
Unde altundeva?
Riscul idolatriei faţă de organizaţie
Religia organizată şi maturitatea
Legalismul I
Manualul bătrânilor (KS)
Unitate şi conformitate
Sânge si viaţă, lege şi iubire
Dacă majoritatea greşeşte
Numele divin în Noul Testament
Numărul 144.000 - literal sau simbolic?
Paradoxul numelui anonim
Diverse
Oameni care gândesc? Nu, mulţumesc!
Reforme neaşteptate în organizaţie?
Alt trosc-pleosc?
Numiri fără ierarhie?
Întrebări care ne-ar putea pune pe gânduri...
Statutul lui Stafford faţă de Watchtower
Uniţi într-un spirit!
Dezbatere: Biserici locale sau confesionale?
Creştinul şi bisericile denominative
E-watchman către Corpul de guvernare
Anul 1914:
Jocul generaţiei calculate
Generaţia care n-a fost niciodată
Este mai târziu decât crezi?
Revizionism şi realitate
„Adevărata rămăşiţă”
Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.
„Dovada” Watchtower
Schimbări referitor la anul 1914?
Controlul pierderilor
Libertate de gândire
Campania Societăţii împotriva apostaziei
Este greu să schimbi felul în care vezi lucrurile
Dacă ai fi în situaţia să te dezasociezi
Martorii lui Iehova şi politica evitării
Două feluri de vorbire despre ură
Cum sunt anatemizaţi foştii membri
Loialitatea explozivă
Prietenii condiţionate
Hainele noi ale împăratului
Cine poartă răspunderea?
Preţul conştiinţei
Milenarism american
Instituţionalizare
Escatologie
Sigilarea celor 144.000
Capetele fiarei
Scandalul ONU
Scrisoarea Societăţii către Filiale
Societatea s-a dezasociat de ONU !
Comunicatul ONU din 4 martie 2004

 
Acasă
Martorii Online
Înapoi Înainte
 
 

Legalism

 

PARTEA 5 (a)

Supraveghetori care îşi exercită funcţiile de prinţi pentru justiţie’

Iehova, în calitate de Păstor iubitor, i-a îndrumat pe supraveghetori să îşi 'exercite funcţiile de prinţi pentru justiţie' (Is. 32:1, 2). Întrucât Iehova Dumnezeu este sfânt, el pretinde ca toţi cei care i se închină să fie curaţi spiritualiceşte şi moraliceşte (1 Pet. 1:14-16). În calitate de supraveghetori numiţi, vouă vă revine un rol important în salvgardarea curăţeniei congregaţiei.

Ideea fundamentală pe care o conţine cuvântul „supraveghetor" (e-pi-sko-pos) este aceea de grijă ocrotitoare, comportând şi înţelesul de cineva care veghează asupra, înţelesul de gardian, de păstor al turmei. Voi aveţi responsabilitatea de a cultiva în inima fraţilor iubire faţă de ceea ce este bine şi ură faţă de ceea ce este rău, condamnabil (Rom. 12:9). Aderând la Cuvântul lui Dumnezeu şi utilizând cu eficienţă arta predării, veţi fi în măsură să îi ajutaţi pe fraţii voştri nu doar să înţeleagă ce anume este corect şi ce este greşit, ci şi să aibă o parte activă în a păstra congregaţia curată şi pură, în vederea serviciului public pentru Iehova.

Cum promovează bătrânii justiţia

Toţi bătrânii au răspunderea de a păstori turma, de a-i preda, de a o mustra, dojeni şi îndemna când este necesar (Tit 1:9-14).

Când îi predaţi, declaraţi cu claritate ce anume pretinde Dumnezeu şi îndemnaţi la aderare fidelă la principiile sale drepte.

Ajutaţi-i pe fraţii de credinţă să îşi aprecieze responsabilitatea de a păstra congregaţia curată.

Ajutaţi-i să înţeleagă că lucrul acesta implică: Menţinerea unei conduite personale caste. Ascultarea de glasul conştiinţei lor instruite biblic. O neîncetată împotrivire faţă de tentaţii.

Refuzul de a-şi nutri mintea cu idei imorale; să-şi dea seama că ideile greşite duc la acţiuni greşite.

Părinţii să le insufle copiilor lor un caracter moral.

Tinerii să asculte de părinţii lor.

Să refuze să imite lumea şi căile ei nescripturale.

Să-i înveţe pe oamenii interesaţi înaltele norme morale ale Bibliei.

Daţi un exemplu personal excelent în ce priveşte atitudinea, conduita şi vorbirea, astfel încât congregaţia să poată imita credinţa voastră (Evr. 13:7).

Manifestaţi trăsăturile unor bărbaţi spirituali; nu daţi frâu liber unor practici necurate ale oamenilor fizici (1 Cor. 2:14, 15).

Exemplul vostru îi va ajuta pe fraţii voştri să aibă „mintea lui Cristos" (1 Cor. 2:16).

Luaţi iniţiativa de a-l ajuta pe fiecare din congregaţie care a făcut un pas greşit; faceţi tot posibilul să-l redresaţi (Gal. 6:1).

Îndemnaţi la asocieri bune; avertizaţi-i pe fraţi să se păzească de asocierile rele atât înăuntrul, cât şi în afara congregaţiei (1 Cor. 15:33).

Nu creaţi însă animozitate faţă de o persoană slabă din congregaţie şi care are nevoie să fie ajutată.

Poate că unii nu şi-au exersat încă puterile de percepţie în aşa fel încât să deosebească binele de rău (Evr. 5:14).

Vegheaţi asupra sufletelor lor, întrucât veţi da socoteală şi cu privire la ele (Evr. 13:17).

Discerneţi deosebirile dintre o persoană slabă şi o persoană rea.

Trataţi-i pe fraţii voştri aşa cum i-ar trata Iehova (Ef. 5:1).

Îndrumaţi-i întotdeauna din Cuvântul lui Dumnezeu; evitaţi să prezentaţi propriile voastre păreri (2 Tim. 4:2).

Fiţi drepţi, dar totuşi amabili în toate relaţiile voastre (Mica 6:8).

Manifestaţi umilinţă, dând dovadă de empatie, întrucât nici voi nu sunteţi altceva decât oameni făcuţi din ţarină (Ps. 103:13, 14).

Acţionaţi ca nişte judecători calificaţi.

Ţineţi departe de congregaţie spiritul lumii (1 Cor. 2:12; Ef

2:1, 2).

Mustraţi-i şi redresaţi-i pe răufăcători (Tit 1:9). înlăturaţi-i pe răufăcătorii nepenitenţi (1 Cor. 5:7, 13).

Susţineţi dreptatea lui Iehova

Delictele sunt în creştere în ce priveşte frecvenţa şi depravarea; ele se pot infiltra şi în congregaţia creştină şi o pot afecta (2Tim. 3:1-5, 13; Iuda 3, 4, 11-13).

Scripturile arată cu claritate că Iehova interzice o anumită conduită în mijlocul poporului său curat; este necesar ca fraţii să susţină normele drepte ale lui Iehova cu privire la următoarele:

Omucidere

Un grad de vinovăţie ar putea să rezulte din conducea neatentă la volan, din neglijenţa în întreţinerea automobilului sau din alte acţiuni neatente şi neglijente care cauzează rănire sau moarte (compară cu Deuteronom 22:8).

Boxul profesionist poate fi privit în mod similar (w82 1/12 pag. 32).

Tentativa de sinucidere poate fi rezultatul unei profunde disperări sau al unei deprimări grave; asemenea perse;.: trebuie tratate cu grijă şi compasiune. In majoritatea cazuri. nu se pretinde o audiere judiciară (Ps. 88:3, 17, 18; P: 15:13; Ecl. 7:7; ^90 8/9 pag. 22-3, engl.; w90 15/11 p;. 26-30; w90 1/11 pag. 5-9; w83 1/8 pag. 3-11, engl.).

Conduita sexuală greşită include adulterul, fornicaţia şi alte forme de „por-nei-a".

Necurăţenia include o atingere de moment, dar intenţionată a părţilor sexuale sau mângâierea sânilor (l Tes. 4:7, 8; 1 T: 5:1, 2).

O asemenea necurăţenie minoră poate fi tratată după dorinţă de un bătrân sau doi; ea nu pretinde o audiere judiciară.

Este necesar un sfat energic, mustrare şi ajutor pentru a-l sprijini pe cel în cauză să păstreze o conduită castă pe viitor.

Dacă o asemenea conduită nu este corectată, ea poate creşte în gravitate şi prin repetare frecventă poate deveni conduită libertină.

Conduita libertină este o desconsiderare şocantă, flagrantă a normelor morale ale lui Iehova (Gal. 5:19; w90 1/5 pag. 32; w73 15/9 pag. 574-6, engl.).

Ea poate include practica premeditată a pipăirii sau a mângâierii intense a sânilor.

Natura, circumstanţele şi amploarea reală a ceea ce a avut loc pot arăta că este vorba de conduită libertină, care va pretinde o acţiune judiciară.

Asemenea practici pot duce cu uşurinţă la por-nei-a.

„Por-nei-a " implică utilizarea imorală a părţilor genitale ale cel puţin unui om (fie în mod natural, fie în mod pervers) şi trebuie să fi existat un alt participant la acţiunea imorală — fie un om de orice sex, fie un animal; participarea voluntară atrage vinovăţie şi reclamă acţiune judiciară. Nu este vorba de o atingere întâmplătoare a organelor sexuale ale altei persoane, ci implică manipularea părţilor genitale (w83 1/6 pag. 23-6, engl.; w90 1/5 pag. 31-2).

Aceasta include relaţii sexuale orale şi anale sau masturbare reciprocă între persoane necăsătorite una cu cealaltă, homosexualitate, lesbianism, fornicaţie, adulter, incest şi bestialitate (Lev. 20:10, 13, 15, 16; Rom. 1:24, 26, 27, 32; 1 Cor. 6:9, 10).

Se include, de asemenea, abuzul sexual asupra copiilor, precum  şi  practici care  implică  un  catamit  (un  băiat întreţinut pentru scopuri de perversiuni sexuale) (Deut. 23:17, 18, Ref. Bi., nota de subs.).

Victimele abuzului sexual trebuie să fie tratate cu o consideraţie şi amabilitate extremă. Bătrânii trebuie să facă întotdeauna ceea ce pot în mod rezonabil să facă pentru a-i ocroti pe copii de alte abuzuri; în astfel de probleme, urmaţi îndrumările provenite de la Watch Tower Society (g85 22/1 pag. 8, engl.).

Onania sau masturbaţia nu este „por-nei-a" şi nici cineva care a fost victima unui viol nu se tace vinovat de por-nei-a (w90 1/5 pag. 31; w74 1/3 pag. 160, engl.; it-1 pag. 862-4; tp pag. 144).

Termenul por-nei-a pune accentul atât pe natura obscenă, cit şi pe caracterul premeditat al conduitei persoanei respective şi cuprinde toate activităţile sexuale ilicite care sunt caracteristice caselor de prostituţie.

Copulaţia (în sens de pătrundere) şi orgasmul nu sunt necesare pentru a constitui por-nei-a.

In cazurile limită, este responsabilitatea comitetului judiciar să chibzuiască cu grijă asupra Scripturilor şi asupra particularităţilor cazului, pentru a determina dacă a fost implicată por-nei-a.

Această responsabilitate nu trebuie privită cu uşurinţă, în special când este implicată libertatea scripturală de recăsătorire (Mal. 2:16a).

Apostazia.

Apostazia este o îndepărtare de la ceva, o cădere de la ceva, renunţare, rebeliune, abandonare; ea implică predarea unor învăţături false, sprijinirea sau promovarea religiei false şi sărbătorilor sau a activităţilor ei interconfesionale (Deut. 13:13, 15; Ios. 22:22, nota de sus.; Ap. 21:21, nota de subs.; 2Cor. 6:14, 15, 17, 18; 2Ioan7, 9, 10; Apoc. 18:4).

Cei care au îndoieli sincere trebuie ajutaţi, trataţi cu îndurare (Iuda 22, 23; w84 1/8 pag. 13-4; w82 1/1 pag. 16-7 ).

Apostazia include o acţiune întreprinsă împotriva adevăratei închinări la Iehova sau a ordinii sale stabilite în mijlocul poporului său dedicat (Ier. 17:13; 23:15; 28:15, 16; 2 Tes. 2:9, 10).

Persoanele care răspândesc în mod deliberat (susţin cu încăpăţânare şi vorbesc despre) învăţături contrare adevărului biblic aşa cum îl predau Martorii lui Iehova sunt apostate.

Dacă se află că o persoană se asociază cu o altă organizaţie religioasă, lucrurile trebuie cercetate şi, dacă se confirmă trebuie format un comitet judiciar.

Dacă se stabileşte cu claritate că persoana s-a alăturat unei alte religii şi intenţionează să rămână în ea, bătrânii vor face un scurt anunţ congregaţiei că persoana respectivă s-a dezasociat (w90 1/6 pag. 32).

Munca laică prestată pentru o organizaţie religioasă falsă ar putea pune pe cineva într-o situaţie similară cu a cuiva care predică o doctrină falsă (2 Cor. 6:14-16).

Celebrarea unei sărbători religioase false este asemănătoare îndeplinirii oricărui alt act de închinare falsă (Ier. 7:16-19).

Biblia condamnă următoarele lucruri:

Cauzarea dezbinărilor şi promovarea de secte.                                      

Aceasta ar fi o acţiune deliberată de tulburare a unităţii congregaţiei şi de subminare a încrederii fraţilor în aranjamentul lui Iehova.

Aceasta poate implica sau poate duce la apostazie (Rom. 16:17, 18;Tit 3:10, 11).

Practicarea spiritismului (Deut. 18:9-13; 1 Cor. 10:21, 22; Gal. 5:20).

Idolatria (1 Cor. 6:9, 10; 10:14).

Idolatria include posedarea şi utilizarea imaginilor şi icoanelor întrebuinţate în religia falsă.

Beţia (1 Cor. 5:11; 6:9, 10; it-1 pag. 656).

Furtul, hoţia, frauda (Lev. 6:2, 4; 1 Cor. 6:9, 10; Ef. 4:28; it-1 pag. 870).

Minciuna deliberată şi rău intenţionată; depunerea de mărturie falsă (Prov. 6:16, 19; Col. 3:9; Apoc. 22:15; it-2 pag. 244-5).

Defăimarea, calomnia (Lev. 19:16; 1 Cor. 6:10; it-1 pag. 489-91; it-2 pag. 801-2).

Vorbirea obscenă (Ef. 5:3-5; Col. 3:8).

Ignorarea poruncii de abţinere de la sânge (Gen. 9:4; Fap. 15:20, 28, 29).

Jocurile de noroc motivate de lăcomie, extorcarea (1 Cor. 5:10, 11; 6:10; 1 Tim. 3:8; it-1 pag. 1005-6).

Refuzul hotărât de a satisface necesităţile materiale ale pro­priei familii — lăsarea soţiei şi a copiilor fără mijloace de existenţă, când soţul dispune de mijloace pentru a-i întreţine (1 Tim. 5:8; w89 1/12 pag. 17-8; km 9/73 pag. 8, engl.).

Activităţi contrare neutralităţii (Is. 2:4; Ioan 6:15; 17:16).

Izbucnirile de mânie, violenţa (Prov. 22:24, 25; Mal. 2:16; Gal. 5:20).

Abuzul de tutun sau droguri care creează dependenţă (2 Cor. 7:1; Mar. 15:23; Apoc. 21:8, Int.; 22:15, Int.).

Conduita libertină. Termenul nu este restrâns la imoralita­te sexuală (Gal. 5:19, Ref. Bi., nota de subs.; 2 Pet. 2:7, Ref. Bi., nota de subs.; w90 1/5 pag. 32; w73 15/9. 574-6, engl.; it-2 pag. 264).

REZUMAT: Există grade diferite ale delictelor. Uneori poate exista o întrepătrundere a păcatelor, iar lucrul acesta trebuie să fie discernut pentru a determina punctul de vedere scriptura! corect asupra conduitei persoanei în cauză. În toate cazurile, bătrânii trebuie să cântărească atent fiecare situaţie sau circumstanţă. Este necesar ca ei să constate ce s-a petrecut în realitate, amploarea şi natura conduitei greşite, premeditarea şi motivul, frecvenţa sau practicarea etc. Sunt necesare o bună judecată, rezonabilitate şi echilibru atunci când bătrânii evaluează conduita în lumina Scripturilor.

Scopul vostru trebuie să fie acela de a ajuta

Noi vrem să-i ajutăm pe fraţi să rămână în paradisul spiritual al lui Iehova.

Când bătrânii sunt abordabili şi manifestă un interes sincer faţă de bunăstarea spirituală a congregaţiei, ei vor fi mereu informaţi şi atenţi la orice necesitate specială din congregaţie.

In unele cazuri, cel care greşeşte vine la bătrâni în mod voluntar, căutând ajutor şi mărturisindu-şi delictul (Prov 28:13).

Dacă persoana este vinovată de un delict grav, este înţelept ca ea să vorbească unuia sau mai multor bătrâni despre această problemă (Iac. 5:16).

Pentru comiterea de păcate grosolane trebuie format un comitet judiciar.

În alte cazuri, se poate aduce o acuzaţie împotriva unui membru al congregaţiei (1 Cor. 1:11).

Dacă o persoană cunoaşte concret un delict care ar putea contamina congregaţia, ea este obligată să raporteze problema, pentru a menţine congregaţia curată (Lev. 5:1; Num. 15:32-34; Prov. 29:24).

Nici chiar atunci când o persoană este acuzată de un păcat' grav nu se formează în mod automat un comitet judiciar.

Unele chestiuni pot fi tratate de către bătrânii care sunt informaţi despre delict (Gal. 6:1).

Chiar dacă aţi putea crede că sfatul vostru va fi suficient pentru a-l restabili pe cel care a păcătuit, este recomandabil să îl informaţi despre problemă pe supraveghetorul care prezidează; pot fi implicaţi şi alţi factori.

Se poate ca problema să fi apărut mai înainte sau poate au existat alte acte greşite cu privire la care el are cunoştinţă.

Unele probleme pot fi investigate şi tratate de doi bătrâni desemnaţi de corpul de bătrâni.

Există anumite cazuri a căror investigare cade în răspun­derea corpului de bătrâni şi, dacă este necesar, numiţi un comitet judiciar pentru ca acesta să trateze:

Păcatele grosolane — fie cele care au adus defăimare publică congregaţiei, fie cele care sunt de o natură mai privată (Rom. 2:21-24; 1 Cor. 5:1; 2 Cor. 7:11).

Orice păcat grav care constituie o ameninţare clară de contaminare a congregaţiei (1 Cor. 5:6, 9-11; Gal. 5:19-21; 1 Tim. 1:9, 10).

Când un bătrân sau un slujitor ministerial comite un delict grosolan este obligat moralmente să informeze corpul de bătrâni cu privire la faptul că nu mai este ireproşabil.

El încetează a mai fi calificat pentru a continua să slujească în poziţia de serviciu în care a fost numit.

Acelaşi lucru este valabil şi cu privire la un pionier care se implică într-un păcat grav.

Bătrânii, slujitorii ministeriali şi pionierii trebuie să fie ireproşabili şi să slujească cu o conştiinţă curată (1 Tim 3:2, 8,9; Tit 1:6).

Minori botezaţi.

Când un minor botezat se implică într-un delict care ameninţă curăţenia congregaţiei, comitetul desemnat se va întâlni cu o asemenea persoană exact la fel cum procedează cu oricare alt membru al congregaţiei.

Cel mai bine ar fi să se întâlnească cu tânărul şi cu părinţii creştini ai acestuia; părinţii au responsabilitatea de a-i creşte şi de a-i educa.

Căutaţi să-l restabiliţi pe cel în cauză, dacă este posibil (Gal. 6:1, nota de subs.).

Dacă eforturile de a-l restabili nu dau rezultat, este potrivită excluderea.

Când sunt excluşi minori, părinţii sunt încă răspunzători de creşterea, educarea şi instruirea lor şi pot chiar să studieze cu ei dacă minorii locuiesc împreună cu ei (w89 1/10 pag. 18).

Persoane căsătorite.

Dacă răufăcătorul este o femeie căsătorită, cel mai bine ar fi ca întâlnirea cu ea să aibă loc în prezenţa soţului ei credincios.

El este capul ei, iar eforturile sale de a o restabili şi îndruma pot fi foarte utile.

Dacă nu există nici o reacţie la eforturile de a-l aduce la căinţă, răufăcătorul va fi exclus (w82 1/10 pag. 8-13).

Excluderea soţului sau soţiei nu pune capăt responsabilităţilor conjugale.

Vestitori nebotezaţi.

Vestitorii nebotezaţi care se angajează într-un delict grav pot fi corectaţi.

Doi bătrâni vor vorbi cu răufăcătorul şi vor stabili ce acţiune trebuie întreprinsă (w89 1/10 pag. 16-8).

Ei îi pot da dispoziţia de a nu mai participa la ministerul public sau la comentariile din cadrul întrunirilor şi îi pot impune restricţii cu privire la participarea în cadrul Şcolii de minister teocratic până când va face progrese spirituale mai mari.

Dacă delictul este bine cunoscut, dar persoana se căieşte, Comitetul de serviciu al congregaţiei poate aranja să se facă următorul anunţ către congregaţie: „A fost tratată o anumită problemă în care este implicat [numele persoanei] şi el [sau ea] continuă să slujească în calitate de vestitor nebotezat împreună cu congregaţia" (w89 1/10 pag. 16).

Când vestitorul nebotezat care a săvârşit delictul este un minor, trebuie să fie consultaţi părinţii creştini ai lui sau ai ei, pentru a stabili ce anume fac ei pentru a-l corecta pe răufăcător. Ar putea fi, de asemenea, necesar să se întâlnească cu tânărul în prezenţa părinţilor săi.

În cazul vestitorilor nebotezaţi care perseverează fără să se căiască în conduita lor greşită, în pofida tuturor eforturilor depuse pentru a-i ajuta, se poate face un anunţ care să spună: „[Numele persoanei] nu mai este un vestitor al veştii bune" (w89 1/10 pag. 17).

Ceea ce trebuie să urmăriţi atunci când trataţi cu vestitori nebotezaţi, fie tineri, fie adulţi, este faptul de a-i ajuta (1 Tes. 5:14).

Persoane botezate care nu sunt asociate de un timp cu congregaţia.

Dacă aflaţi de un delict grav din partea unei asemenea persoane, trebuie investigat dacă problema reprezintă o ameninţare la adresa curăţeniei şi bunăstării congregaţiei sau dacă provoacă un scandal public.

Reflectaţi la următoarele:

Se mai declară încă Martor cel în cauză?

Este el recunoscut ca atare în congregaţia şi/sau în comunitatea locală?

Are persoana într-o oarecare măsură contact sau asociere cu congregaţia, astfel încât există ceva similar unui ferment, o influenţă corupătoare?

Cum a ajuns problema la cunoştinţa bătrânilor?

Este dispusă persoana să se întâlnească cu un comitet, recunoscându-se astfel răspunzătoare în faţa congregaţiei creştine?

În funcţie de perioada de inactivitate şi de alţi factori sugeraţi mai sus, bătrânii pot stabili să lase problema în suspensie.

Într-un asemenea caz, trebuie să se facă pentru fişierul congregaţiei o consemnare privitoare la conduita discutabilă a persoanei, astfel încât tot ce s-a notat să poată fi clarificat atunci când persoana îşi va manifesta interesul de a deveni din nou activă.

Dacă conduita păcătoasă le este cunoscută numai membrilor credincioşi ai familiei şi nu este întreprinsă nici o acţiune din partea congregaţiei din cauza factorilor conturaţi mai sus, rudele credincioase vor hotărî, probabil, să îşi reducă drastic asocierea familială, considerându-şi rudenia drept o asociere rea (1 Cor. 15:33).

Dacă persoana se mai consideră încă Martor şi este dispusă să se întâlnească cu un comitet judiciar, problema va fi tratată în modul obişnuit. Însă când există factori cum ar fi o eventuală acţiune legală, cel mai bine este să fie consultat Biroul filialei înainte de a trece la tratarea problemei (w88 1/8 pag. 29).

Dacă persoanele persistă în 'a umbla în mod dezordonat', violând în mod grav principiile clare ale Bibliei, dar încă nu până la gradul în care să  fie justificată acţiunea judiciară, ele pot fi „însemnate" de membrii congregaţiei

(2 Tes. 3:6, 14, 15; w86 1/3 pag. 31-2; om pag. 150-2).

Însă lucrul acesta nu va avea loc decât după ce eforturile repetate de a le da sfaturi scripturale competente şi mustrări au fost ignorate şi, în multe cazuri, după ce a fost ţinută în faţa congregaţiei o cuvântare de avertizare (w86 1/3 pag. 31-2; w82 1/10 pag. 5-7).

Dacă o persoană care a fost însemnată îşi continuă cursul greşit, sfidând cu neruşinare normele creştine şi respingând cu încăpăţânare sfaturile scripturale pline de iubire, poate fi întreprinsă o acţiune judiciară în caz că situaţia se transformă în conduită libertină scandaloasă.

 

Oportunitatea excluderii

Când iau hotărâri sau când răspund la întrebări cu privire la o mustrare judiciară, excludere, dezasociere sau reintegrare, bătrânii trebuie să fie siguri că hotărârile şi răspunsurile lor sunt întemeiate solid pe Biblie şi sunt în armonie cu cele mai recente declaraţii ale Watch Tower Society (compară cu 1 Corinteni 4:6).

Înainte de a iniţia o audiere judiciară, bătrânii numiţi să slujească în comitetul judiciar trebuie să revadă îndrumările expuse în Părţile 5 (a), 5 (b) şi 5 (c), precum şi să examineze textele scripturale şi referinţele pertinente din publicaţiile Watch Tower.

Ei trebuie, de asemenea, să fie siguri că procedează în armonie cu informaţiile curente publicate în Turnul de veghere şi în scrisorile primite de la Biroul filialei.

Excluderea serveşte următoarelor scopuri:

Susţine numele lui Iehova şi normele dreptăţii (Fap. 15:14;

1 Pet. 1:14-16; compară cu Isaia 52:5).

Ocroteşte puritatea congregaţiei (1 Cor. 5:1-13; 2 Cor. 7:11).

ÎI poate corecta pe răufăcătorul nepenitent, aducându-l la realitate (2 Cor. 2:6-8).

Implicaţiile dezasocierii

În timp ce excluderea este o acţiune întreprinsă de un comitet judiciar împotriva răufăcătorilor nepenitenţi, dezasocierea este o acţiune întreprinsă de un individ care a decis că nu mai doreşte să fie un Martor al lui Iehova (Ioan2:19).

Cuvântul lui Dumnezeu vorbeşte despre cei care renunţă la calea adevărului; ei pot face aceasta fie printr-o notă scrisă, fie prin acţiune (w82 1/10 pag. 21).

Dacă cineva apucă o cale contrară poziţiei neutre a congregaţiei creştine, congregaţia este constrânsă să îl privească drept o persoană care a optat să se separe de noi (Is. 2:4; Ioan 15:17-19).

 

Trebuie să se facă un scurt anunţ pentru a informa congregaţia că această persoană, prin calea pentru care a optat, nu mai doreşte să fie unul dintre Martorii lui Iehova. (Trebuie informat Biroul filialei, folosindu-se formularele S-77 şi S-79.)

Dacă o persoană botezată insistă asupra faptului că nu mai vrea să facă parte din congregaţie şi cere ca numele său să fie îndepărtat din toate evidenţele noastre, noi îi vom satisface cererea.

Întrucât el adoptă o asemenea poziţie inflexibilă, îndemnaţi-1 să facă cererea în scris.

Dacă refuză să facă lucrul acesta, dar îşi declară cu hotărâre, în faţa martorilor, decizia de a se dezasocia şi dorinţa de a nu fi cunoscut drept unul dintre Martorii lui Iehova, martorii la această declaraţie a sa trebuie să o consemneze în scris şi să o semneze.

În toate cazurile de dezasociere, un comitet va trebui să examineze dovezile privitoare la chestiune.

Dacă cineva a pus în mod categoric capăt statutului său de membru al congregaţiei, bătrânii vor face un scurt anunţ cu privire la dezasocierea respectivului (w90 1/6 pag. 32).

Biroul filialei va fi informat, folosindu-se formularele S-77 şi S-79.

Cel în cauză va fi privit ca unul care s-a dezasociat.

Nu va fi necesar ca un comitet să continue să investigheze delictul invocat dacă persoana acuzată îşi face cunoscută decizia de a se dezasocia (w/86 1/1 pag. 32).

Comitetul va pregăti însă un rezumat al delictului sau delictelor de care este învinovăţită, precum şi dovezile existente în acest sens.

Acest rezumat va fi păstrat împreună cu informaţia privitoare la dezasociere.

Dacă persoana cere mai târziu reintegrarea, va fi necesar ca aceste chestiuni să fie examinate împreună cu el în acel timp.

 

Cei care se dezasociază trebuie priviţi şi trataţi la fel ca persoanele excluse (w86 1/5 pag. 31-2).

Dacă cineva se dezasociază şi mai târziu vrea să se reîntoarcă în congregaţie, el trebuie să ceară o audiere pentru reintegrare, în acelaşi fel ca în cazul cuiva care a fost exclus.

Modul corect de a privi persoanele excluse şi dezasociate

Dacă un individ încearcă să-i influenţeze pe alţii să apuce o cale nescripturală sau încearcă să-i înşele pe alţii, toţi trebuie să-l evite; el este descris la 2 Ioan 9-11.

Cei excluşi şi dezasociaţi sunt evitaţi de cei care doresc să aibă o bună relaţie cu Iehova.

Sfaturile scripturale de bază cu privire la modul corect în care trebuie consideraţi cei excluşi din congregaţie sunt expuse în cuvintele apostolului Pavel din l Corinteni 5:11-13.

Ioan ne sfătuieşte să nu vorbim şi să nu ne asociem cu o persoană exclusă sau dezasociată, pentru ca 'să nu participăm la lucrările sale rele' (2 Ioan 11).

Orientările scripturale şi istorice cu privire la modul în care trebuie privite persoanele excluse şi dezasociate se găsesc în Turnul de veghe din l octombrie 1982, paginile 18-29.

Este necesar să fim deosebit de precauţi cu privire la contactul cu persoanele excluse care au devenit apostate şi cu cele care continuă să aibă o conduită imorală (Tit 3:10, 11; l Ioan 2:19).

Acestea pot să contamineze congregaţia la fel ca o cangrenă (2 Tim. 2:16-18).

Principiul expus în cuvintele lui Isus de la Matei 10:34-38 are legătură cu situaţiile care implică rude excluse sau dezasociate.

Probleme speciale şi dificile se pot ivi în legătură cu reuniunile recreative.

Închinătorii loiali ai lui Iehova vor dori să adere la sfatul inspirat din 1 Corinteni 5:11.

 

În mod normal, o rudă apropiată nu va fi exclusă din cauza asocierii cu o persoană exclusă, dacă nu este vorba de o asociere spirituală sau dacă nu se face efortul de a justifica sau scuza calea greşită.

Cum vor decurge aranjamentele funerare pentru o persoană exclusă?

Dacă persoana exclusă a dat dovezi de căinţă, conştiinţa unor fraţi le-ar putea permite acestora să ţină o cuvântare funerară acasă ori la locul de înmormântare. Nu va fi utilizată însă Sala Regatului (w82 1/10 pag. 29; w82 1/5 pag. 31-2).

Dacă decedatul a susţinut încă învăţături false sau o condui­tă lipsită de pietate, nu ar fi potrivit să se rostească o cuvântare funerară pentru el (2 Ioan 9-11).

Nu uitaţi că toate greutăţile şi încercările generate în această privinţă sunt o consecinţă a conduitei greşite a persoanei excluse.

Cooperare între congregaţii

Când un caz care este examinat pretinde cooperarea a două sau mai multe congregaţii, nu ezitaţi să acordaţi ajutorul necesar.

Dacă cineva s-a mutat dintr-o congregaţie în alta, nu faceţi o controversă dintr-o chestiune de jurisdicţie.

Dispuneţi de fapte? Puteţi trata cazul cu cea mai mare eficienţă?

Poate fi potrivit apoi să îl duceţi la realizare fără întârziere.

Dacă delictul implică persoane care participă la diferite congregaţii, căutaţi ajutor la bătrânii din cealaltă sau din celelalte congregaţii şi beneficiaţi de observaţiile lor.

Comitetele judiciare pot intervieva separat şi/sau împreună pe cei în cauză pentru a constata faptele şi pentru a lămuri contradicţiile (Prov. 18:13, 17).

Dacă se ţine o întrunire comună, după aceea comitetul judiciar al fiecărei congregaţii se va retrage şi va trata cazul sau cazurile persoanei sau persoanelor din propria sa congregaţie.

 

Buna comunicare şi cooperare va reduce contradicţiile în judecăţile făcute.

Nu lăsaţi să rămână netratată vreo chestiune.

Caracter confidenţial

Nu discutaţi cu membrii familiei voastre probleme confi­denţiale sau judiciare, nici chiar cu soţiile voastre sau cu alte persoane care nu sunt implicate (w71 1/4 pag. 222-4, engl.).

Gândiţi-vă înainte de a vorbi.

Fiţi extrem de atenţi ca nu cumva să dezvăluiţi în mod necugetat informaţii confidenţiale atunci când vorbiţi la telefon, în timp ce sunt alţii care ascultă sau când persoane din apropiere ar putea să audă conversaţia.

Uneori, cazuri judiciare complicate ar putea face necesară consultarea unui bătrân matur cu experienţă dintr-o altă congregaţie sau a supraveghetorului de circumscripţie.

În general, vor trebui discutate detalii pertinente, dar nu trebuie să se menţioneze nume.

Însă, când bătrânul consultat este supraveghetorul de circumscripţie sau când împrejurările cer să luaţi legătura cu Biroul filialei, atunci poate fi necesară menţionarea numelor (w88 1/8 pag. 27-30; km 9/77 pag. 6, engl.).

Fiţi atenţi să păstraţi caracterul confidenţial (Prov. 11:13; 15:22).

Fiţi „imitatori ai lui Dumnezeu”

Iehova este un Dumnezeu al justiţiei; el este îndurător, bun, iubitor şi răbdător (Ex. 34:6, 7; Ps. 37:28).

Atunci când aveţi de tratat cu fraţii voştri, imitaţi-l pe Iehova în manifestarea acestor calităţi, iar voi îi veţi aduce onoare şi veţi fi o binecuvântare pentru fraţii voştri (Ef. 5:1).

 

 

 

 

 

 

 

 

PARTEA 5 (b)                                                                                           

Participare

la un comitet judiciar

„Când aveţi o audiere între fraţii voştri, trebuie să judecaţi cu dreptate" (Deut. 1:16). Faptul de a judeca probleme care afectează viaţa oamenilor şi relaţiile lor cu alţii constituie o mare răspundere. Bătrânii trebuie să dispună de o imagine cât mai completă posibil atunci când judecă o chestiune, astfel încât deciziile lor să nu se bazeze pe o cunoaştere parţială sau pe sentimente personale. Ei au, de asemenea, nevoie de înţelepciune cerească ca să aplice corect Cuvântul lui Dumnezeu şi să stabilească până la ce limită trebuie să arate îndurare (Prov. 28:13; Iac. 2:13). Ei trebuie să trateze întotdeauna în mod imparţial pe fiecare şi să aibă dorinţa ca persoana bolnavă spiritualiceşte să se restabilească, întrucât nereuşita în privinţa aceasta înseamnă nedreptate şi violare a legii iubirii.  - 1 Tim. 5:21; Iac. 2:1-9; 5:14, 15; w79 1/4 pag. 3-8.

Bătrânii sunt învăţători şi judecători

Ca 'Judecător al întregului pământ', Iehova se îngrijeşte de corecţie şi disciplinare părintească ori de câte ori este nevoie (Gen. 18:25; Evr. 12:5, 6).

El a ridicat bătrâni pentru a sluji ca sfătuitori şi judecători (Is. 1:26).

Judecând cu dreptate, îi puteţi întoarce pe alţii de la o cale păcătoasă (Prov. 14:12; Ier. 10:23, 24).

Cuvântul lui Dumnezeu constituie baza pentru corecţia necesară (2 Tim. 3:14-17).

Răspunderea bătrânilor implică mai mult decât tratarea ches­tiunilor judiciare.

Voi trebuie să daţi şi învăţătură, clarificând ceea ce pretinde Dumnezeu.

Îndemnaţi la îndeplinirea unui serviciu din tot sufletul pentru Dumnezeu şi la ascultare fidelă faţă de principiile sale drepte.

 

Aplicarea sfaturilor lui Isus cu privire la tratarea anumitor greşeli

Anumite acuzaţii implică neînţelegeri minore care ar trebui tratate în mod individual (Mat. 5:23, 24; 6:12, 14; Ef. 4:25-27).

În Matei 18:15-17 Isus a sfătuit cu privire la tratarea greşelilor grave care pot fi soluţionate în mod individual (w82 1/10 pag. 15-8; om pag. 141-4).

Sfatul lui Isus priveşte păcatele grave comise împotriva cuiva personal, cum ar fi frauda sau calomnia, păcate suficient de grave pentru ca să ducă la excluderea unei persoane din congregaţie.

Persoana care crede că a fost nedreptăţită este aceea care face primul demers pentru soluţionarea problemei; bătrânii o pot îndemna să facă lucrul acesta (Mat. 18:15).

Al doilea demers implică faptul de a lua încă o persoană sau două cu sine pentru a vorbi cu cel în cauză (Mat. 18:16).

Aceste persoane ar fi de preferat să fie martori ai delictului invocat sau să fie fraţi care se bucură de respect, de obicei bătrâni, care pot examina dovezile şi pot da sfaturi în vederea soluţionării problemei.

Ei devin, de asemenea, martori ai dovezilor prezentate în timpul discuţiei.

Persoana care crede că a fost nedreptăţită face al treilea demers, aducând chestiunea în faţa congregaţiei ca ultimă instanţă (Mat. 18:17).

Dacă bătrânii congregaţiei nu îl pot trezi pe răufăcător la realitate, acesta trebuie tratat „ca un om dintre naţiuni şi ca un perceptor".

Răufăcătorul nepenitent va trebui exclus (excomunicat) din congregaţie.

Comitetul judiciar

Alte cazuri delictuoase grave pretind o atenţie specială din partea bătrânilor, pentru a stabili ce anume este necesar pentru a-l ajuta pe păcătosul care se căieşte şi pentru a menţine sănătatea spirituală a tuturor membrilor congregaţiei.

Aici se includ păcate ca adulterul, fornicaţia, apostazia şi beţia (vezi Partea 5 (a), pag. 92-6).

Înainte de a forma un comitet, bătrânii stabilesc dacă acuzaţia este întemeiată.

Ea trebuie să fie un delict destul de grav din punct de vedere scriptural pentru ca să poată avea ca rezultat excluderea.

Trebuie să existe fie doi martori, fie o confesare a delictului.

 Dacă nu există suficiente dovezi pentru a forma un comitet, dar s-au ivit probleme grave, pot fi numiţi doi bătrâni care să investigheze chestiunea.

Dacă este necesar un comitet judiciar, bătrânii care sunt prezenţi la Sala Regatului trebuie să decidă care bătrâni vor sluji în comitet şi care va fi preşedinte.

Bătrânii vor lua în considerare care dintre bătrâni sunt cel mai bine calificaţi pentru a trata tipul de caz deosebit care a apărut (km 9/77 pag. 5-6, engl.).

De obicei, cel mai bine este ca bătrânii mai noi să slujească mai întâi împreună cu cei mai experimentaţi.

într-un caz complex, comitetul judiciar nu este necesar să fie limitat la trei membri; poate fi justificat să slujească în el patru sau chiar cinci bătrâni cu experienţă.

În funcţie de cazurile care apar, într-o congregaţie pot să acţioneze simultan mai multe comitete, nu numai unul singur.

Bătrânii solicitaţi să poarte această responsabilitate trebuie să exercite înţelepciune cerească, să aibă o bună judeca­tă şi să fie imparţiali (Deut. 1:13, 16-18).

Este necesară o cunoaştere temeinică a legilor şi principiilor drepte ale lui Iehova (Ps. 19:7-11).

Ei trebuie să cântărească atent lucrurile, înţelegând că anumiţi factori fac ca situaţiile să difere una de alta. În loc să caute reguli rigide pentru îndrumare, bătrânii trebuie să gândească pe bază de principii; judecaţi fiecare caz pe baza propriilor sale aspecte.

Înainte de a trata un caz judiciar, bătrânii vor trebui să reexamineze cu grijă Părţile 5(a), 5(b) şi 5(c).

Poate fi, de asemenea, necesar să cerceteze publicaţiile Watch Tower şi corespondenţa recent venită de la Biroul filialei pentru a găsi informaţii care pot fi aplicabile sau utile.

Bătrânii pot avea încredere că, pe baza cunoştinţei exacte, a experienţei şi discernământului, precum şi cu ajutorul spiritului lui Dumnezeu, ei pot judeca în mod drept, cu înţelepciune şi îndurare.

Tratarea cazurilor judiciare

Nu trimiteţi unei persoane nici un fel de corespondenţă care o acuză direct de un anumit delict.

Cel mai bine este ca doi bătrâni să discute cu persoana şi să o invite la o întâlnire cu comitetul judiciar.

Trebuie stabilite aranjamente potrivite cu privire la timpul şi locul audierii.

Menţionaţi ce mod de acţiune se presupune că ar fi adoptat persoana.

Dacă este necesar să trimiteţi o invitaţie scrisă, trebuie să menţionaţi pur şi simplu ce mod de acţiune se presupune că ar fi adoptat persoana, timpul şi locul audierii şi cum ar putea să-l contacteze pe preşedinte, dacă aranjamentul stabilit nu este convenabil pentru ea.

Dacă acuzatul doreşte să aducă martori care pot vorbi în apărarea sa cu privire la chestiune, este liber să o facă.

Nu sunt permişi însă observatori.

Nu sunt permise mijloace de înregistrare pe bandă magnetică.

Dacă acuzatul nu se prezintă în mod repetat la audiere, comitetul va proceda la audiere, dar nu va lua nici o decizie înainte de a fi examinată orice depoziţie din partea  martorilor.

 

Comitetul nu va trece la acţiune împotriva unei persoane dacă dovezile nu demonstrează cu claritate că lucrul acesta este necesar.

Neprezentarea în faţa comitetului nu este în sine o dovadă de vinovăţie.

Ce fel de dovezi sunt acceptabile?

Trebuie să existe doi sau trei martori oculari şi nu doar persoane care să repete ce au auzit: nu se va întreprinde nici o acţiune dacă nu există decât un singur martor (Deut. 19:15; Ioan 8:17).

Confesarea (recunoaşterea delictului), fie oral, fie în scris, poate fi acceptată drept o probă concludentă, fără coroborarea cu alte probe (Ios. 7:19).

Dovezile puternice de circumstanţă, cum sunt graviditatea sau dovada (depusă de cel puţin doi martori) că acuzatul a rămas toată noaptea în aceeaşi casă cu o persoană de sex opus (sau în aceeaşi casă cu un homosexual recunoscut), în împrejurări lipsite de decenţă, sunt acceptabile.

Mărturia tinerilor poate fi luată în considerare; bătrânilor le revine răspunderea de a stabili dacă mărturia are pecetea adevărului.

Mărturia necredincioşilor poate fi şi ea luată în considerare, dar trebuie cântărită cu grijă.

Dacă există doi sau trei martori ai aceluiaşi tip de delict, dar fiecare este martor al unui incident separat, mărturia lor poate fi luată în considerare.                                                         

Asemenea dovezi pot fi utilizate pentru a se stabili vinovăţia, dar este preferabil să existe doi martori ai unuia şi aceluiaşi caz delictuos.

A judeca în mod drept, cu înţelepciune şi îndurare

Bătrânii trebuie să exercite înţelepciune atunci când chestionează şi să manifeste calităţi divine în judecata lor.

Când sfătuiţi sau luaţi hotărâri, evitaţi să vă exprimaţi propriile păreri; fiţi siguri că judecaţi în mod drept (Deut. l: 16, 17).

Voi trebuie să puneţi întrebări pertinente, chibzuite, pentru a deosebi chestiunile importante şi pentru a stabili cum şi de ce a apărut o problemă.

Întrebările de investigare nu trebuie să intre în detalii inutile, în special cu privire la conduita sexuală greşită, numai dacă lucrul acesta este absolut necesar, ca atunci când trebuie stabilit dacă s-a comis por-nei'a.

Bătrânii trebuie să-1 trateze pe acuzat în mod amabil şi respectuos şi niciodată cu asprime (w90 15/4 pag. 19).

Căutaţi înţelepciunea divină, pentru a vă ajuta să stabiliţi legătura dintre legile lui Dumnezeu şi chestiunile ridicate sau acuzaţiile care se examinează (Iac. 1:5; 3:17, 18).

Trebuie să manifestaţi îndurare în problemele de judecată, nu numai prin manifestarea de compasiune în judecata făcută, ci şi prin exprimarea unei consideraţii pline de amabilitate şi milă în eforturile voastre atât de a-i aduce pe răufăcători la căinţă, cât şi de a-i vindeca şi restabili pe cei care se căiesc (Rom. 2:4; Iac. 5:14-16; Iuda 22, 23).

În cazurile în care se stabileşte că s-a săvârşit într-adevăr un păcat grav, comitetul judiciar trebuie să examineze factori ca aceştia:

Există dovezi că persoana a dorit cu lăcomie lucruri greşite sau că şi-a atras cu bună ştiinţă necazul? Sau a cedat ea pentru moment slăbiciunii (Iac. 4:1)?

A fost ea conştientă de gravitatea păcatului său (Gal. 6:1)?

A fost avertizată că modul ei de acţiune ducea la primejdie (1 Tes. 5:14)?

Care au fost circumstanţele care au dus la delict?

Există factori atenuanţi care ar trebui luaţi în considerare, cum ar fi tulburările afective sau mintale, sau a fost persoana victima vreunui tip de abuz în trecut?

A fost un singur delict, sau au fost comise mai multe?

Confesarea persoanei a fost voluntară, sau a trebuit să fie acuzată de alţii înainte de a se confesa?

Reţinerea sa de a vorbi a fost mai degrabă rezultatul unei profunde ruşini decât al lipsei de căinţă?

 

Mai presus de toate, dovedeşte o căinţă adevărată şi manifestă o dorinţă din inimă de a evita repetarea greşelii?

Cu toate că răufăcătorul este vinovat de un delict grav, bătrânii din comitetul judiciar înţeleg că scopul lor este să-l restabilească pe cel care a alunecat pe o cale greşită, ori de ci te ori este posibil (Iuda 23).

Dacă el îi ascultă, dovedind adevărată căinţă, se poate să rămână în continuare frate şi astfel să fie scutit de măsura excluderii (Prov. 19:20; compară cu Matei 18:15-17).

Nici gravitatea greşelii şi nici proasta publicitate nu deter­mină în final dacă persoana trebuie exclusă sau nu, ci factorul determinant este căinţa sinceră sau lipsa de căinţă a individului.

Unii manifestă căinţă imediat după păcatul săvârşit de ei, făcând numaidecât demersul de a se confesa; alţii manifestă căinţă mai târziu, chiar pe parcursul întâlnirii cu comitetul judiciar (w83 1/1 pag. 30-1, engl.).

Faptul de a se confesa în mod voluntar este în favoarea persoanei, dar factorul determinant este: se căieşte ea?

Există motive temeinice ca voi să cântăriţi atent pretenţiile de căinţă atunci când individul s-a dovedit vinovat de ipocrizie, minciună sau de eforturi deliberate de a înşela.

Fiţi, de asemenea, precauţi atunci când este evident că actul greşit a fost precedat de o planificare deliberată a lui, probabil într-o manieră rece, calculată.

Lucrul acesta este cu totul diferit de cazul în care un individ, sub presiunea neaşteptată a unei circumstanţe tentante, cedează din cauza slăbiciunii omeneşti.

Judecată în raport cu căinţa

Bătrânii trebuie să fie în măsură să discernă căinţa sinceră manifestată de răufăcător (w82 1/10 pag. 10-2; it-2 pag. 770-4).

Căinţa sinceră este vitală pentru răufăcători, deoarece ea este primul pas care duce înapoi la Dumnezeu (Rom. 2:4).

Este deosebit de important să fim siguri că există căinţă sinceră în cazuri de păcat repetat, de practicare a păcatului.

Dacă săvârşirea unui păcat grosolan a durat o perioadă lungă de timp, trebuie exercitată o deosebită atenţie în stabilirea sincerităţii căinţei (w82 1/10 pag. 11-2).

Este persoana dispusă să coopereze? Când este întrebată, sunt sincere răspunsurile ei?

A fost teama sau slăbiciunea motivul din care nu s-a prezentat singură să mărturisească, sau a făcut-o din răutate, căutând să înşele congregaţia?

A fost sfătuită persoana în prealabil cu privire la acest păcat?

Căinţa se manifestă, în general, prin lucrări corespunzătoare căinţei, fie înainte, fie pe parcursul audierii în faţa comitetului (compară cu Fapte 26:20).

                                                                                       

Cum poate fi recunoscută căinţa sinceră

 

S-a rugat respectivul, plin de remuşcări, lui Iehova şi a căutat iertarea şi îndurarea Sa?

Atenţie: Unor răufăcători, deşi se căiesc, le vine greu să se roage (Iac. 5:14).

Şi-a recunoscut respectivul delictul, fie voluntar, în faţa unora dintre bătrâni, înainte de audiere, fie când a fost confruntat cu acuzatorii săi?

Atenţie: Unora le este atât de ruşine încât nu le vine să vorbească. Sau au dificultăţi când trebuie să se exprime cu privire la ei înşişi.

A căutat cel în cauză să repare lucrurile, exprimându-şi dispoziţia de a face lucrul acesta, sau şi-a cerut el scuze persoanelor împotriva cărora a greşit sau celor pe care i-a păgubit prin conduita sa păcătoasă?

Ce anume pare să motiveze întristarea, remuşcarea şi regretul pe care le manifestă? Este întristarea lumii (părerea de rău că a fost descoperit), sau o sinceră întristare plăcută lui Dumnezeu (2 Cor. 7:8-11)?

 

Manifestă el un regret profund pentru că şi-a lezat relaţia cu Iehova, remuşcare privitoare la reproşul pe care l-a adus asupra numelui şi poporului lui Iehova şi dorinţa sinceră de a reveni în favoarea lui Iehova?

Include atitudinea sa o respingere din inimă a căii greşite ca ceva respingător, demn de a fi urât (Rom. 12:9)?

 

În unele ocazii poate să fie necesar mai mult decât o singură întrunire pentru ca mustrarea să sensibilizeze inima răufăcătorului şi să-l îndemne la căinţă.

Comitetul judiciar nu este însă obligat să se întâlnească în mod repetat cu răufăcătorul sau să caute să-i pună în gură cuvinte, în încercarea de a-l forţa la căinţă, dacă este evident că îi lipseşte întristarea plăcută lui Dumnezeu.

În toate cazurile, bătrânii din comitetul judiciar trebuie să cântărească factorii după cum urmează:

Gravitatea greşelii comise.

Timpul care s-a scurs de când a avut loc aceasta.

Împrejurările care au dus la ea.

Măsura de premeditare manifestată.

Dacă a existat o neascultare deliberată de sfaturile de avertizare date anterior.

Dacă s-au depus toate eforturile de a-l redresa pe cel care a comis păcate grave şi totuşi nu se căieşte, el trebuie exclus (1 Cor. 5:1,9-13).

Trebuie să manifestaţi respect faţă de normele de dreptate şi sfinţenie ale lui Iehova.

Trebuie, de asemenea, să ocrotiţi congregaţia de păcătoşii intenţionaţi.

Aceleaşi principii vor guverna judecata şi în cazul unui comitet judiciar de reintegrare.

Judecata este o grea responsabilitate

Faptul de a judeca probleme care afectează viaţa şi relaţiile oamenilor este o grea responsabilitate; aceasta pretinde echilibru, discernământ şi înţelegere. Încredeţi-vă în îndrumarea spiritului lui Iehova.

Bătrânii care fac parte dintr-un comitet judiciar trebuie să cântărească atent atât interesele individului, cât şi interesele congregaţiei ca întreg (Iuda 3, 4, 22, 23).

Trebuie să aveţi un sentiment foarte puternic al obligaţiei voastre în faţa lui Dumnezeu de a preveni infiltrarea delictelor în congregaţie.

În acelaşi timp, modul vostru de a trata cu fraţii trebuie să reflecte întotdeauna căile înţelepte şi îndurătoare ale lui Iehova.

 

 

  

sus