IDEI ÎNTEMNIŢATE
de
W. P. Brown, MP
Un membru al Parlamentului britanic evidenţiază pericolele pe
care le implică faptul de a deveni un sclav al instituţiilor sau
organizaţiilor
Sunt multe moduri în care
oamenii pot fi clasificaţi – clasa de sus, de mijloc sau de jos;
bogaţi, bine situaţi şi săraci; religioşi, sceptici şi teişti;
conservatori, liberali, laburişti, catolici, protestanţi, patroni,
oameni simpli şi aşa mai departe până la infinit. Dar, după
părerea mea, singura categorisire care contează cu adevărat este
aceea care îi împarte pe oameni în Slujitori ai Spiritului şi
sclavi ai organizaţiei. Această clasificare care lasă fără termen
de comparaţie toate celelalte clasificări, este de fapt cea
fundamentală. Ideea, inspiraţia, îşi are originea în universul
interior al spiritului. Dar exact aşa cum spiritul uman trebuie să
fie încarnat într-un corp, tot aşa ideea trebuie să fie încarnată
într-o organizaţie. Că organizaţia este politică, religioasă sau
socială, nu este important pentru argumentarea de faţă. Esenţa este
că ideea, încorporându-se pe sine într-o organizaţie, organizaţia
începe apoi treptat să ucidă ideea care i-a dat naştere.
Putem vedea acest proces
derulându-se în multe domenii. Să luăm unul sau două pentru a
ilustra. În domeniul religios un profet, un om inspirat, are o
viziune a adevărului. El îşi exprimă viziunea cât poate de bine în
cuvinte. Nu va spune tot ce a văzut. Pentru că orice exprimare a
adevărului este în sine o limitare a lui. Dar el va exprima,
aşa-zicând, sensul viziunii lui. Ceea ce spune el este doar parţial
înţeles de cei care îl aud; iar când aceştia repetă ceea ce au
înţeles că a intenţionat el să spună, va exista deja o îndepărtare
considerabilă faţă de viziunea iniţială a profetului. Pe ceea ce au
înţeles discipolii din mesajul profetului va fi construită o
organizaţie, o biserică. Mesajul înţeles pe jumătate se va
cristaliza într-un crez. Încă de la început preocuparea principală
a bisericii va fi să se menţină pe sine ca o organizaţie. În acest
scop, orice îndepărtare de la crez va trebui combătută şi, dacă
este necesar, reprimată ca erezie. În câteva decenii sau în câteva
sute de ani ceea ce a fost conceput ca un mijloc de propagare a
unui adevăr nou şi superior a devenit o închisoare pentru sufletele
oamenilor. Iar oamenii se omoară unii pe alţii pentru dragostea lui
Dumnezeu. Lucrul a devenit reversul lui.
În domeniul politicii,
visul fără temei al ordinii sociale care va fi bazată pe dreptate,
un sistem în care omul nu-şi va exploata semenul, în care fiecare
va contribui după capacitate şi va primi după nevoie. Pe această
concepţie se construieşte un partid politic. Acesta se luptă de-a
lungul anilor cu ordinea de lucruri existentă. Ca şi cu biserica,
nu durează mult până ce prima grijă a partidului devine să se
menţină în existenţă pe el însuşi. Şi în acest caz, orice
îndepărtare de la crezul politic trebuie reprimată. “Linia de
partid” trebuie păstrată şi deosebirile de păreri ţinute sub
control. În cursul timpului, partidul câştigă putere. Acum nu mai
este condus de idealişti visători, ci de indivizi foarte duri care
încep să-şi folosească puterea proaspăt dobândită pentru a instaura
un despotism mai aspru decât acela pe care l-au răsturnat şi apoi
cârpesc de el toate neajunsurile pe care le-au descoperit în cel
vechi. Ceea ce rezultă nu este libertate şi egalitate socială, ci
un control mult mai extins şi mai totalitar, aplicat să menţină la
putere noua clasă privilegiată care, din cauza experienţei
anterioare a membrilor ei, este şi mai nemiloasă decât cea
veche.
Ilustraţii similare s-ar
putea aduce din toate domeniile vieţii. Dar acestea două vor fi
suficiente să demonstreze adevărul care mă interesează pe mine
aici. Acela că o dată ce ideea a dat naştere organizaţiei,
organizaţia dezvoltă un interes propriu care nu mai are legătură şi
chiar devine ostil ideii de la care a pornit. Ei bine, ceea ce
permite să aibă loc acest proces de diversiune, aşa încât
organizaţia ajunge să reprezinte opusul ideii care a inspirat-o la
început, este tendinţa din oameni de a deveni Prizonieri ai
Organizaţiei, în loc să fie Slujitori ai Spiritului. În această
tendinţă se ascund un număr de elemente. Un sens este că nu poţi fi
într-o organizaţie fără să devii prizonierul ei. Organizaţia are
propriile ei necesităţi, în interesul cărora ideea iniţială trebuie
cumva calificată. De îndată ce ideea trece de la forma
nemanifestată şi se încorporează în realitate, începe să fie
invadată de ceea ce poetul numea “lenta pătare a lumii”. În aceasta
nu e nevoie de infidelitate conştientă din partea conducătorilor.
Mai bine o idee măreaţă să fie manifestată chiar parţial, vor putea
argumenta ei, decât să rămână doar o idee în vânt. Mai bine cioara
din mână decât pasărea de pe gard.
Apoi, cu cât domeniul în
care este implementată ideea este mai vast, cu cât cercul de oameni
cărora le este transmisă prin organizaţie este mai mare, cu atât
mai mult trebuie “domolită“ din motive de propagandă. O idee care
dă naştere unui partid ce vrea să instaureze societatea
cooperatistă, va trebui tradusă în propuneri practice cum ar fi
ziua de lucru de opt ore, săptămâna de cinci zile, şi câte altele,
dacă se vrea găsirea unui sprijin larg de masă. Şi astfel
organizaţia devine mai puţin mijlocul de propagare a ideii, cât
canalul prin care trebuie servite interesele particulare. Slujirea
unor asemenea interese specifice atrage sprijinul altor corpuri
organizate interesate mai mult de obiectivele limitate pe care le-a
adoptat acum organizaţia decât de ideea cea mare în sine. Iar
presiunea acestor organizaţii mai mici este resimţită de
organizaţie cu rezultatul că ideea tinde să se estompeze în
favoarea obiectivelor mai puţin ambiţioase. În lumea asta Diavolul
umblă, şi uneori este necesar să se ţină o lumânare pentru a nu da
de el.
Un alt element este acesta:
Profeţii întotdeauna pot avea neşansa să fie îndepărtaţi de pe
scenă cu forţa. Această eventualitate este mai mare dacă coboară
din munţi în piaţa publică şi chiar şi mai mare dacă vin
neînarmaţi. Profeţii ar trebui să meargă neînarmaţi în piaţă numai
dacă cred că lucrarea lor e încheiată şi sunt pregătiţi să fie
îndepărtaţi de acolo. Unii profeţi trec la arme. Chiar dacă
profetul original nu, discipolii lui ar putea să o facă. Diavolul
trebuie combătut cu armele Diavolului. Aceasta este o abordare
solidă în argumente, dar dezastroasă în fapte. Căci înseamnă că
slujitorii lui Dumnezeu, discipolii ideii, ajung să coboare la
nivelul Diavolului. Pe măsură ce organizaţia creşte, se
deteriorează. Liderii ei nu mai sunt oamenii care au fost.
Printre membrii de rând
multe lucruri sunt cele ce concură să-i ţină în organizaţie, chiar
dacă devin conştienţi cu preocupare că există o alunecare, chiar o
ruptură care se cască între organizaţie şi idee. Mai întâi este
forţa inerţiei. Este mai uşor să nu te retragi decât să te retragi.
Delăsarea este mai facilă decât decizia. Apoi este factorul
sentimental. Toţi tindem să proiectăm asupra organizaţiei în care
suntem membri virtuţile care ne-am dori să le aibă şi devenim orbi
la defectele ei. Şi, în cele din urmă, oamenii sunt creaturi de
grup şi le displace să ajungă după mulţi ani în afara cercului de
camarazi. Treptat organizaţia se schimbă. Pe măsură ce se modifică,
atrage elemente noi care aprobă schimbările. Nu din cauza
planificării conştiente, care vine mult mai târziu când ideea a
fost abandonată, ci din cauză că organizaţia dezvoltă propria ei
logică, propria ei raţiune de a fi, şi fiindcă oamenii tind să
devină Prizonieri ai Organizaţiei, organizaţia poate sfârşi
devenind exact opusul ideii care a adus-o în existenţă. Care este
morala ce se desprinde din toate acestea?
O concluzie, nu
complet hazlie, poate fi că prima regulă pentru o organizaţie ar
trebui să fie o prevedere care să stipuleze dizolvarea acesteia
într-un interval de timp limitat. “Această organizaţie va fi
dizolvată nu mai târziu de . . .” Dar morala mai profundă este că,
chiar dacă suntem membri ai unei organizaţii, atitudinea noastră
faţă de ea ar trebui să fie de parţială detaşare. Trebuie să fim
deasupra ei chiar dacă suntem membri ai ei. Ar trebui să aderăm
conştienţi că nu avem acolo un loc de domiciliu. Ar trebui să fim
chiriaşi cu săptămâna, nu locatari pe termen lung. N-ar trebui să
acceptăm angajamente care ne-ar putea împiedica să o părăsim dacă
împrejurările fac necesar acest lucru. Ar trebui să socotim că
suntem în rebeliune aproape continuă în interiorul ei. Mai presus
de toate, ar trebui să considerăm orice loialitate a noastră drept
experimentală şi provizorie. Întreaga concepţie “partidul meu, bun
sau rău”, “sindicatul meu, bun sau rău”, “biserica mea, bună sau
rea” ar trebui să fie complet străină de gândirea noastră. Trebuie
să fim Slujitori ai Spiritului, nu Prizonieri ai Organizaţiei.
Trebuie să rămânem în contact cu sursele vieţii, nu să ne pierdem
în mijloacele ei de expresie efemere. Şi oricând cererile
Spiritului, imperativele categorice ale sufletului, întră în
conflict cu cererile organizaţiei, secretul stă în una din
afirmaţiile legendare ale lui Isus, purtând toate peceţile
autenticităţii:
Lumea aceasta este un pod. Vom trece peste el, dar nu vom
construi case pe el. Hamace. Da! Corturi. Probabil! Case. Nu!
|