bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
Contents

Home
Index
Sclavul fidel şi prevăzător
Respectarea autorităţii acordate de Dumnezeu
Lucrează Dumnezeu printr-o organizaţie?
Sclavul fidel - un puzzle teologic?
Trei Disertaţii asupra învăţăturilor Martorilor lui Iehova
“Interviu” exclusiv despre organizaţie
Biserici abuzive
Sectele – trăsături caracteristice
Idei întemniţate
Unde altundeva?
Riscul idolatriei faţă de organizaţie
Religia organizată şi maturitatea
Legalismul I
Manualul bătrânilor (KS)
Unitate şi conformitate
Sânge si viaţă, lege şi iubire
Dacă majoritatea greşeşte
Numele divin în Noul Testament
Numărul 144.000 - literal sau simbolic?
Paradoxul numelui anonim
Diverse
Oameni care gândesc? Nu, mulţumesc!
Reforme neaşteptate în organizaţie?
Alt trosc-pleosc?
Numiri fără ierarhie?
Întrebări care ne-ar putea pune pe gânduri...
Statutul lui Stafford faţă de Watchtower
Uniţi într-un spirit!
Dezbatere: Biserici locale sau confesionale?
Creştinul şi bisericile denominative
E-watchman către Corpul de guvernare
Anul 1914:
Jocul generaţiei calculate
Generaţia care n-a fost niciodată
Este mai târziu decât crezi?
Revizionism şi realitate
„Adevărata rămăşiţă”
Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.
„Dovada” Watchtower
Schimbări referitor la anul 1914?
Controlul pierderilor
Libertate de gândire
Campania Societăţii împotriva apostaziei
Este greu să schimbi felul în care vezi lucrurile
Dacă ai fi în situaţia să te dezasociezi
Martorii lui Iehova şi politica evitării
Două feluri de vorbire despre ură
Cum sunt anatemizaţi foştii membri
Loialitatea explozivă
Prietenii condiţionate
Hainele noi ale împăratului
Cine poartă răspunderea?
Preţul conştiinţei
Milenarism american
Instituţionalizare
Escatologie
Sigilarea celor 144.000
Capetele fiarei
Scandalul ONU
Scrisoarea Societăţii către Filiale
Societatea s-a dezasociat de ONU !
Comunicatul ONU din 4 martie 2004

 
Acasă
Martorii Online
Înapoi Înainte
 
 

Legalism

 

Dacă majoritatea greşeşte

Ce trebuie să facă cineva dacă constată că sistemul religios căruia îi aparţine o ia într-o direcţie greşită?

●  Să susţină sistemul pentru că oficial este al lui Dumnezeu?

●  Să lupte pentru reformarea lui, din interior sau din exterior?

●  Să-l părăsească ca babilonic şi nevindecabil pentru a întemeia un altul?

 

Sensibilitate faţă de adevăr

   Creştinii ar trebui să fie de acord unii cu alţii şi cu ceea ce este adevărat. Din nefericire, acesta este un deziderat care nu a fost atins niciodată. Nu a fost o realitate în secolul întâi şi nu este nici acum după secole de reformă. Pavel i-a sfătuit pe corinteni: "Vă îndemn, fraţilor, pentru numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveţi toţi acelaşi fel de vorbire, să nu aveţi dezbinări între voi, ci să fiţi deplin uniţi într-un gând şi o simţire".
    Aceste cuvinte indică că între creştinii secolului I existau dezbinări persistente. Întrebarea care se ridică pentru noi astăzi este: Ce preţ suntem dispuşi să plătim pentru ca toţi să vorbim şi să gândim în unitate?
    Cei mai mulţi dintre noi am devenit Martori ai lui Iehova din cauză că am căutat adevărul şi am recunoscut unele sclipiri ale acestuia în învăţăturile fundamentale ale Watchtower. Am înţeles că creştinătatea învaţă lucruri iraţionale despre Dumnezeu şi astfel am părăsit doctrinele şi bisericile ei. Societatea Watchtower ne-a învăţat că este corect să luăm poziţie fermă pentru adevăr şi să suferim orice opoziţie şi ridiculizare de dragul acestuia. Astfel am dezvoltat un ataşament profund pentru cunoştinţa exactă şi susţinerea fără compromisuri a Cuvântului lui Dumnezeu. Am câştigat chiar o sensibilitate faţă de adevăr, care ne face să reacţionăm când acesta lipseşte. Unii dintre noi au ajuns într-un stadiu în care încep să-şi judece cu măsura adevărului chiar proprii "părinţi" spirituali.

    Astfel, există tot mai mulţi fraţi, chiar unşi, care observă că nu mai pot fi de acord cu societatea Watchtower în toate lucrurile pe care le învaţă. Ce trebuie să facă aceştia când văd că 'mama'-organizaţie renunţă la intransigenţa adevărului din raţiuni de "religie mare"? Trebuie ca Martorii lui Iehova să ia atitudine pentru adevăr aşa cum au fost învăţaţi să facă? Sau trebuie să-şi ignore conştiinţa şi să aştepte ca Iehova să îndrepte lucrurile la timpul lui? Ce aşteaptă Iehova să facem pentru justificarea numele său - să intervenim pentru dreptate sau să greşim împreună cu grupul? Avem autorizarea să judecăm organizaţia prin mijlocirea căreia am ajuns să-l cunoaştem pe Dumnezeu şi am crescut până la acest stadiu?  Acestea sunt întrebări cu care mulţi dintre Martorii lui Iehova se confruntă chiar acum.

 

Factori care complică lucrurile

    Lucrurile nu sunt simple din cauză că Societatea ne învaţă că în prezent suntem în "arca lui Noe" - paradisul spiritual -, şi că Iehova ne conduce în siguranţă spre noul sistem prin intermediul unui "sclav" numit de el. Aceasta creează un climat în organizaţie în care oricine nu este de acord cu starea prezentă a lucrurilor este privit cu suspiciune şi marginalizat ca fiind un murmurător sau, în cel mai bun caz, unul "slab spiritual". Astfel, organizaţia pare pregătită structural să elimine orice semn de îndoială că Watchtower ar putea greşi direcţia doctrinară. Argumentul este că organizaţia este teocratică, adică condusă de Iehova. Unde altundeva ne-am putea duce pentru ceva mai bun? Aici există cea mai perfectă unitate religioasă, chiar dacă ea ar putea fi produsul unei forme subtile de dictatură în combinaţie cu mijloacele moderne de comunicaţie, şi nu rezultatul spiritului lui Iehova. Organizaţia ne oferă siguranţă şi ocrotire spirituală. A părăsi organizaţia pentru a sluji lui Dumnezeu în solitudine sau cu un grup mai mic apare ca sectarism şi apostazie.

    Problema pare să nu aibă soluţie omenească, cel puţin nu una uşor aplicabilă. Suntem expuşi unui conflict de loialitate în ce priveşte ascultarea şi închinarea, şi acesta nu poate fi rezolvat fără pierderi. Nu putem rupe încătuşarea organizaţională care a fost pusă asupra minţilor noastre. Nu putem face un "bine" fără a cauza şi un "rău" în ce priveşte loialitatea atât faţă de noi cât şi faţă de grup. Avem precedentul marilor reformatori ai creştinătăţii care au adus dezbinare şi ură în "familia" creştină şi au sfârşit în mare parte impunând sisteme religioase la fel de abuzive şi corupte ca acelea pe care le-au contestat. Unii dintre Martorii lui Iehova au încercat pe cont propriu să-şi ridice glasul şi să reclame corectarea lucruri, dar au ajuns să fie izolaţi şi dezasociaţi. Impactul psihologic i-a făcut pe unii să-şi piardă zelul sau chiar credinţa, iar alţii au repetat experienţa Watchtower de a se înălţa ei înşişi în poziţia sclavului autoritar, stabilind alte crezuri "vitale" pentru salvare.

 

Ce opţiuni există?

    Ce înseamnă a face voinţa lui Dumnezeu în acest caz? Ce aşteaptă Iehova de la noi în virtutea închinării aprobate pe care trebuie să i-o aducem? Repetăm: să susţinem sistemul pentru că oficial este al lui Dumnezeu, să luptăm pentru reformarea lui, din interior sau din exterior, sau să-l părăsim ca babilonic şi nevindecabil pentru a întemeia un altul "adevărat"?

    Opţiunile nu sunt multe, dar răspunsul este dificil pentru că există încă şi alţi factori care trebuie luaţi în considerare. De exemplu:

  • Corpul lui Cristos nu trebuie să fie dezbinat. În consecinţă, biblic, cei puţini nu-i pot exclude pe cei mulţi, nu-i putem exclude pe conducătorii noştri şi nu ne putem disocia pentru a întemeia un alt corp "adevărat". În toate aceste acţiuni riscăm să ne îndepărtăm de "capul" care este Cristos.

  • Teocraţia nu permite reforme democratice şi nici uzurparea conducerii. Orice reformă impusă "de jos" este nebiblică. În organizaţia Watchtower nu putem nici măcar "recomanda" soluţii, putem doar întreba pentru a ne satisface neştiinţa. 

  • Reformele din interior sunt organizaţional imposibile. Vrând să schimbe direcţia doctrinară, reformatorii ar trebui să-şi propage propriile vederi şi 'să-i atragă pe discipoli de partea lor'. Aceştia, în loc să îi urmeze, au datoria biblică să-i izoleze şi evite. Deci un reformator poate doar să tacă în interior sau să vorbească neascultat în exterior.

    Să mai adăugăm că nu toţi reformatorii sunt nişte susţinători sinceri ai reformei. Pentru cei mai mulţi reforma este un imperativ atâta timp cât serveşte scopului. Odată scopul atins, orice revendicare ulterioară este înfierată ca apostazie. De exemplu, Martorii lui Iehova sunt produsul reformei doctrinare începute în creştinătate de C. T. Russell. Dar astăzi Martorii nu ar agrea un al doilea Russell care să propună schimbări radicale în doctrina lor.

 

"Legalitatea" reformării

    În ogorul creştin reformatorii sunt în situaţia lui Satan. Ei sunt conştienţi de lipsa de bază biblică pentru acţiunile lor. Astfel ei trebuie să semene noaptea pe ogorul altuia. Cei mai mulţi au găsit însă justificări pentru aceste acţiuni. Luther a acuzat ierarhia catolică de corupţie şi abatere de la doctrina biblică. Astfel protestantismul a înlocuit ierarhia cu autoritatea Bibliei. Deşi aceasta s-a dovedit la fel de arbitrară şi uneori abuzivă, depinzând de interpretare. Există "culte" biblice aservite unor lideri care controlează în totalitate mintea şi viaţa membrilor.

    Unele justificări îl "implică" pe Dumnezeu. Spiritul lui poate trimite profeţi ai trezirii spirituale aşa ca la Pentecostă când a fost întemeiată biserica primară. Autoritatea acestora nu poate fi contestată raţional. Pentru cei care merg pe o linie mai puţin carismatică, acţiunea de "restabilire" a închinării şi doctrinei, este justificată cu ajutorul profeţiilor pe care Dumnezeu le împlineşte "astăzi", arătând că este timpul trezirii, aşa ca şi în secolul întâi. Aceştia îl "citează" pe Pavel care a scris: "Ştiţi în ce timp ne aflăm; este ceasul să vă treziţi din somn, căci acum mântuirea este mai aproape de noi decât atunci când am crezut. Noaptea este foarte înaintată, se apropie ziua"(Rom. 13:11, 12).

    Russell şi-a justificat reforma cu ajutorul cronologiei şi profeţiilor împlinite, susţinând că Cristos şi-a început prezenţa în 1874 şi că astfel au sosit zorile Mileniului şi timpul trezirii spirituale. În 1914 - a spus el - vor expira "vremurile neamurilor" acordate pentru lumea prezentă. În mod logic, rezulta că între 1874 şi 1914 era timpul stabilit de Dumnezeu pentru restabilirea şi răspândirea adevărului biblic. Apoi după 1914-1918 s-a considerat că era timpul despărţirii grâului de neghină în cadrul unei organizaţii separate. Astfel Studenţii Bibliei au părăsit sistemul (bisericile creştinătăţii) ca "babilonic şi nevindecabil".

    A mai existat un motiv care l-a determinat pe Russell să acţioneze. Sistemul pe care voia să-l reformeze era oficial al lui Dumnezeu. El credea că membrii creştinătăţii suferă de lipsă de hrană spirituală şi sunt apatici şi lumeşti din cauza străjerilor nevigilenţi. Părea loial din partea lui să facă ceva pentru a îndrepta lucrurile.

 

Dilema reformării la Martorii lui Iehova

   În zilele noastre lucrurile stau altfel. Un reformator Martor se confruntă cu o dilemă fără ieşire:

1. Dacă sistemul organizaţiei Watchtower este "oficial al lui Dumnezeu" (creştinătatea fiind respinsă), atunci el se găseşte deja în faza reformată în care grâul a fost separat de neghină. Nu se mai justifică nici o reformă.

2. Dacă sistemul organizaţiei Watchtower nu este al lui Dumnezeu (creştinătatea nu este respinsă), atunci nu se justifică o reformă în mod special a acestuia.

În ambele cazuri reforma nu se justifică.

   Totuşi unii Martori au insistat şi insistă că este nevoie de reformă. Există grupuri formate care reanalizează pe cont propriu profeţiile şi îşi trimit concluziile la Comitetul de scriere al Corpului de Guvernare sau la cunoscuţi suspuşi din Brooklyn. Victimele abuzurilor sexuale şi un număr de susţinători încearcă să-şi unească glasul în mod oficial pentru a obţine modificarea procedurilor Organizaţiei referitor la denunţarea infractorilor pentru protecţia viitoare a victimelor. Membri şi foşti membri ai comitetelor de asistenţă de pe lângă spitale încearcă să forţeze o reformă în problema sângelui. Mulţi alţii din interior sau din afară se plâng de legalismul exagerat şi controlul minţii care s-ar practica în organizaţie.

    În cele ce urmează vom trece în revistă două moduri în care se încearcă în general "reformarea": acţiunea din exterior şi acţiunea din interior. În contrast cu acestea vom analiza "acţiunea" lui Isus.

 

Acţiunea din exterior

    Acţiunea sau intervenţia din exterior presupune părăsirea sistemului ca "babilonic şi nevindecabil". Martorii lui Iehova, ca organizaţie, se află în acest tip de opoziţie faţă de creştinătate şi toate celelalte religii. Cei din interiorul sistemului abandonat, care de obicei sunt mai mulţi, trebuie să iasă şi ei urgent din "Babilon" dacă vor să fie salvaţi. Există o duşmănie de neîmpăcat faţă de sistem, dar nu şi faţă de membrii individuali ai acestuia care sunt consideraţi captivi spiritual. Sistemul "babilonic" trebuie demascat cu intransigenţă. Aceeaşi opoziţie din exterior o manifestă unii dintre cei dezasociaţi pe motive de doctrină ("apostaţii") faţă de sistemul WTS pe care îl consideră "babilonic şi nevindecabil" sau în cel mai bun caz o parte a creştinătăţii. Ei cred că loialitatea le cere să-şi declare deschis poziţia şi să acţioneze apoi din afară. Nefiind organizaţi, WTS nu distinge în cazul lor între sistem şi persoane individuale şi îi tratează pe toţi cu o "ură desăvârşită". Desigur, mulţi dintre aceştia, în replică, se constituie în duşmani înveteraţi care nutresc mult timp resentimente puternice. Intervenţia din exterior (în fapt, opoziţia) se aseamănă unui război spiritual. Există şi foşti Martori care nu urmăresc să demoleze "sistemul". Aceştia consideră că este de datoria lor morală să informeze şi îi respectă pe Martorii lui Iehova ca pe o parte a creştinătăţii care este "oficial a lui Dumnezeu". Ei nu urmăresc în mod special, nici reformarea, nici condamnarea organizaţiei Watchtower.

 

Acţiunea din interior

    Acţiunea din interior presupune că sistemul este "al lui Dumnezeu" şi ar trebui astfel reformat cu orice preţ. Dar, într-un sistem statuat ca "teocratic", cum este acela al Watchtower, este aproape imposibil să existe o intervenţie reală. Orice schimbare necesară vine "de sus". Glasurile care se ridică independent sunt, fie reduse la tăcere, fie îndepărtare. Şi totuşi un gen oarecare de "opoziţie" a existat şi există! Nu comentariile celor care pun la îndoială deciziile bătrânilor sau regulile restrictive, ci discuţiile elevate referitoare la învăţăturile sclavului purtate în cercuri de prieteni care includ adesea pionieri, misionari şi betelişti. "Animatorii" acestor discuţii sunt persoane care au deţinut poziţii înalte în organizaţie şi care acum sunt înlocuiţi de generaţia loialistă mai tânără. Aceştia insistă că membrii clasei sclavului se găsesc şi în afara WTS. Acest tip de opoziţie aminteşte de Aaron şi Miriam, care au zis: "Oare numai prin Moise vorbeşte Iehova? Nu vorbeşte oare şi prin noi?" Deşi unii dintre ei par să aibă o viziune profetică "proaspătă" şi să respingă compromisurile recente ale Organizaţiei, aceşti "protestatari" din interior invidiază de fapt autoritatea pe care WTS o are asupra masei de Martori ai lui Iehova. Critica lor nu vizează organizaţia (recunoscută de ei ca "adunarea lui Iehova" - comp. Num.16:3), ci conducerea ei monopolistă. Visând să o uzurpeze într-o zi, ei se străduiesc să-şi sporească influenţa şi să nu piardă relaţiile, calitatea de membru, Sălile Regatului, etc., aşa cum au pierdut până acum "apostaţii" care fac opoziţie din exterior. În general caută să nu se deconspire pentru a evita confruntarea directă cu bătrânii şi excomunicarea. Internetul se dovedeşte un mediu propice pentru subminarea din anonimat a poziţiei şi imaginii aureolate a WTS.


"Acţiunea" lui Isus

    Acţiunea sau intervenţia lui Isus, dacă se poate numi aşa, diferă total de modurile discutate mai sus. Isus nu a făcut opoziţie. El nu a condamnat sistemul şi nu a întemeiat o organizaţie religioasă separată, în care să se închine "aprobat" şi să respecte "adevăratele" doctrine şi norme de conduită împreună cu discipolii săi. El însuşi a zis: "Să nu credeţi că am venit să distrug Legea sau Profeţii. Am venit nu să distrug, ci să împlinesc". "Scribii şi fariseii s-au aşezat pe scaunul lui Moise. Prin urmare, toate lucrurile pe care vi le spun ei, faceţi-le şi respectaţi-le" (Mat. 5:17; 23:2). El nu a considerat că loialitatea sau sfinţenia îi cereau să iasă în afara sistemului "corupt". De asemenea, el nu a uzurpat poziţia conducătorilor oficiali. Mai degrabă a încercat să asaneze sistemul din punct de vedere moral şi religios, scoţând la lumină adevăratele valori şi principii ale legii mozaice afectate mult timp de tradiţiile omeneşti. Asemenea profeţilor din antichitate, Isus a demascat corupţia şi abuzurile conducătorilor politici şi religioşi şi a exprimat adevărul fără ocolişuri. Aceasta i-a atras excomunicarea ca "apostat" şi chiar moartea.

    Poate fi Isus un exemplu pentru acei Martori ai lui Iehova care se confruntă astăzi cu întrebările puse la începutul articolului? Bineînţeles! Isus s-a confruntat în cel mai înalt grad cu un sistem opresiv şi corupt care îi punea la încercare loialitatea faţă de Dumnezeu. Şi el putea alege să-l susţină ca atare în tăcere, să lupte pentru reformarea lui sau să-l părăsească. Cum ar putea fi aplicat exemplul lui?

 

Ce ar fi indicat să facem noi?

   Depinde de percepţia noastră asupra sistemului. Avem argumente că organizaţia noastră este sistemul oficial al lui Dumnezeu (începând din 1919)? S-a întors Stăpânul şi este împreună cu sclavul pe care l-a găsit fidel şi l-a numit peste toate bunurile? În acest caz este corect să respectăm decizia "Stăpânului" şi conducerea "sclavului" şi "să-l aşteptăm pe Iehova" în lucrurile în care nu suntem în clar. De asemenea este potrivit să rămânem o parte a sistemului şi să-l susţinem atât cât depinde de noi. Va fi loial să contribuim la demascarea abuzurilor unor persoane individuale şi astfel la asanarea moralităţii, dar nu mai mult.

    Avem îndoieli că Martorii lui Iehova au devenit sistemul oficial al lui Dumnezeu în 1919 şi că creştinătatea a fost respinsă ca 'babilonică şi nevindecabilă'? Atunci nu trebuie să ne facem probleme cu "reforma" la Martorii lui Iehova. Ei sunt una dintre religiile creştinătăţii. Pot avea anumite doctrine greşite şi practici abuzive, dar nu sunt nici pe departe singurul grup eronat doctrinar sau moral. Astfel, fie că facem ceva pentru a îndrepta lucrurile, fie că nu, fie că rămânem în organizaţia Watchtower, fie că plecăm, nu este o problemă de loialitate faţă de Dumnezeu. Indiferent ce alegem să facem, noi aparţinem sistemului creştin compus din grâu şi neghină. Putem face multe lucruri pentru a contribui la asanarea lui. Aşa ca profeţii din antichitate şi ca Isus în secolul întâi, vom apăra valorile morale şi religioase autentice şi vom demasca cazurile de abuz şi corupţie ale persoanelor şi grupurilor, dar atât. Nu vom condamna sistemul în ansamblu. Nu ne vom izola ca religia "adevărată". Nu vom concluziona că Dumnezeu ne-a ales sau ne va alege pe noi ca şi "grâu" pe baza doctrinei mai apropiate de Biblie, a conduitei mai sfinte, a "dovezilor" carismatice sau "împlinirii" profeţiilor biblice. Isus a ajuns "în afara" sistemului prin măsurile abuzive ale conducătorilor acestuia (excomunicare şi ucidere), nu prin acţiunea proprie de retragere. De asemenea, el i-a avertizat pe continuatorii lui că vor fi excomunicaţi din sinagogi şi persecutaţi "politic".

 

Problema timpului

    Ca sistem oficial al lui Dumnezeu creştinătatea a fost mereu un amestec de grâu şi neghină. Dacă Martorii lui Iehova au devenit sistemul oficial atunci ei trebuie să fie grâul strâns deja în grânar în contrast cu neghina. Aceasta ne plasează în timpul avansat al prezenţei lui Cristos. Iată ce a comentat un scriitor Martor referitor la impactul prezenţei:

    Referitor la PAROUSIA, noi nu ştim când va începe acest eveniment, sau dacă a început deja. Astfel, nu o putem folosi ca o criteriu cert în funcţie de care să acţionăm. Trebuie să procedăm în conformitate cu ceea ce spune Biblia şi să o lăsăm să fie ghidul nostru. Presupunerea că Dumnezeu a stabilit o organizaţie astăzi din cauză că am putea fi în perioada PAROUSIEI, ignoră faptul că organizaţiile alese de Dumnezeu în trecut au căzut toate în perioade de apostazie. În consecinţă întrebarea nu este dacă Dumnezeu are sau nu o organizaţie astăzi, ci dacă organizaţia despre care noi credem că este a lui a căzut în eroare doctrinară. Dacă credem cu adevărat că Watchtower Society reprezintă voia lui Iehova pe pământ, atunci ar trebui să fim cei mai îngrijoraţi dintre toţi oamenii dacă găsim că sunt învăţate erori. Din nefericire, modul de a gândi al multor Martori este că dacă aceasta este organizaţia lui Dumnezeu, atunci trebuie să ignorăm erorile pentru că este organizaţia lui Dumnezeu! Pentru mine, această abordare este incredibilă, şi nu corespunde modelului biblic în care găsim că Dumnezeu şi Isus Cristos i-au aprobat pe membrii individuali ai organizaţiilor lor (iudaică şi creştină) care au reacţionat, opunându-se învăţăturilor false şi politicilor nesfinte ce dăunau poporului lui Dumnezeu şi nu reprezentau voinţa lui (Compară cuvintele lui Isus adresate membrilor congregaţiei din Efes, în Apocalips 2:1, 2.) Dacă “năvodul” este încă în apă, aşa cum a fost în tot evul mediu, cine poate spune? Ca şi creştini suntem chemaţi să-l imităm pe Cristos, iar Cristos a considerat adevărul a fi lucrul suprem: “Pentru aceasta m-am născut şi pentru aceasta am venit în lume: ca să depun mărturie despre adevăr. Oricine este de partea adevărului ascultă glasul meu” (Ioan 18:37). - Greg Stafford. (Vezi întregul articol "Unde altundeva?" [Clic]).

    Se vede că atât stabilirea timpului în care trăim cât şi a sistemului oficial corespunzător timpului sunt supuse percepţiei subiective. Cel puţin aşa par astăzi. Lucrurile s-ar putea schimba în timpul Parousiei lui Cristos (comp. Mat. 24:26-28). A acţiona astăzi în funcţie de acestea poate fi nesigur şi neoportun, dar a acţiona pentru adevăr nu poate fi niciodată greşit. Adevărul poate fi înălţat indiferent de timp, de sistem şi de poziţia noastră în interiorul sau în afara lui. Putem deduce din exemplul lui Isus că fiecare creştin trebuie să rămână loial organizaţiei lui? Nu acesta este sensul. Isus a aparţinut sistemului, şi nu neapărat unei organizaţii inclusă în acesta sau separată de el. Organizaţiile nu sunt un lucru faţă de care trebuie exprimată loialitate. Loialitatea noastră trebuie să fie faţă de adevăr. Dacă cineva alege să rămână într-o organizaţie, considerând că poate face ceva pentru promovarea adevărului în general, loialitatea şi dragostea lui nu vor fi faţă de acea organizaţie, ci faţă de adevăr. (Vezi Idei întemniţate, articol disponibil pe acest site [Clic]).

 

Lectură: Erasmus şi Luther - poziţii diferite faţă de reformă

    În a doua jumătate a secolului al cincisprezecelea şi prima jumătate a secolului al şaisprezecelea aceasta a fost şi dilema cu care s-au confruntat mulţi gânditori catolici de renume. Cel mai cunoscut dintre ei este Martin Luther care iniţiat Reforma şi a părăsit până la urmă catolicismul. Desiderius Erasmus (născut pe 26 octombrie 1466) era la rândul lui îngrozit de condiţiile din interiorul Bisericii Catolice, dar el a ales să rămână un membru al ei şi să facă tot ce-i stătea în putere pentru a corecta relele existente. A devenit episcop în Olanda, ţara sa de baştină şi a călătorit mult, aducând la lumină versiuni în latină ale Scripturilor greceşti, dat fiind că era un erudit versat în latină, limba în care a scris cele mai multe cărţi ale sale. După vastele sale călătorii, Erasmus s-a retras din funcţia de episcop.
    Luther spera că Erasmus i se va alătura în protestele sale. Dar când acest lucru nu s-a întâmplat, primul protestant a rostit nişte lucruri nepotrivite despre talentatul erudit. Erasmus era asemenea unui cetăţean patriot dintr-o democraţie occidentală a zilelor noastre: bine pus la curent cu metehnele şi neajunsurile sistemului căruia îi aparţine, dar fără a întrevedea altceva mai bun, mai ales în ideile celor care vor să-l demoleze. De aceea el a declarat că va rămâne romano-catolic până la sfârşitul vieţii sale, dar asta nu însemna că el aproba sau aplauda tot ce făcea Biserica Romei. „Mă voi lupta cu această Biserică până o voi face mai bună”, se spune că ar fi declarat el. Liderii Reformei erau supăraţi şi la fel erau şi inchizitorii spanioli. Când te afli de o parte a unei controverse acute, doar partea opusă te urăşte. Însă când eşti un gânditor echilibrat, ambele părţi te urăsc.
    Erasmus era înainte de toate un umanist de o erudiţie extraordinară. El a fost unul dintre acei gânditori rar întâlniţi care pot să vadă binele din perspective reciproc diferite. Acest lucru a făcut ca alegerea uneia dintre părţi să fie dificilă pentru el. În plus, între selectarea scolastică a unor texte şi disputele metafizice medievale asupra interpretării doctrinelor, Erasmus a înţeles că nici una din ele nu avea legătură cu adevăratul creştinism. El a înţeles spiritul şi mesajul lui Cristos şi a simţit din adâncul inimii că acestea erau cu mult mai importante decât dezbaterile şi disputele erudiţilor. El a avut înţelepciunea necesară pentru a înţelege că modul de viaţă al cuiva era mult mai important decât ce credea el. Scrierile sale au fost asemenea unui clopot funebru pentru toate filozofiile scolastice obscure care preocupau minţile multora din acea vreme, oameni dealtfel buni şi inteligenţi ai epocii lor. În acelaşi timp, aceste scrieri au stârnit interesul pentru studiul limbilor latină, greacă şi ebraică în sistemul educaţional.
    Luther s-a implicat în cele din urmă în războaie care au făcut sute de mii de victime. Erasmus a găsit modalitatea de a păcăli inchiziţia şi de a introduce valorile umaniste în rândurile gânditorilor creştini, fapt ce a dus la o aplicare mult mai liberală a adevărurilor biblice.
    Cazul lui Erasmus arată o dată în plus că diferenţele doctrinare nu pot umbri unitatea şi iubirea.

 

Lectură: 'Familia' spirituală

    Apostolul Pavel şi-a îndemnat fraţii: “Astfel, cât avem timp favorabil pentru aceasta, să facem ce este bine faţă de toţi, dar îndeosebi faţă de cei înrudiţi cu noi în credinţă" (Gal. 6:10).

   Unde sunt cei înrudiţi cu noi în credinţă, copiii lui Dumnezeu, faţă de care avem primele obligaţii? Unde este această 'familie' spirituală? Ilustraţia lui Isus despre grâu şi neghină ne ajută să găsim răspunsul. Isus a explicat: “Semănătorul seminţei excelente este Fiul omului; ogorul este lumea; cât despre sămânţa excelentă, aceştia sunt fiii regatului; iar neghina, aceştia sunt fiii celui rău, şi duşmanul care a semănat-o este Diavolul" (Mat. 13:37-39). Copiii adevăraţi ai lui Dumnezeu se găsesc deci în lumea umană, crescând ca şi grâu autentic în mijlocul neghinei. Ei nu pot fi însă identificaţi prin aplicarea unui standard creat de oameni şi ar putea fi chiar greşit identificaţi ca “neghină” de cei care îşi asumă cu înfumurare rolul de 'smulgători' de neghină (Mat. 13:24-30). Astfel, copiii lui Dumnezeu ar putea fi asociaţi cu ceea ce este numit în mod obişnuit "biserica vizibilă”, care constă din variatele grupuri denominaţionale şi ne-denominaţionale care se declară creştine, sau ar putea fi persoane fără asemenea afilieri şi apartenenţe.

    Situaţia în care se găsesc copiii lui Dumnezeu nu diferă prea mult de cea existentă în Israelul antic. Nu toţi erau poporul lui Dumnezeu în adevăratul sens al cuvântului. Profetul Ilie, a crezut la un moment dat că el era singurul închinător al lui Iehova în regatul de nord al celor zece seminţii. Dar mai exista o rămăşiţă fidelă de 7000 care "nu şi-au plecat genunchii înaintea lui Baal şi a căror gură nu l-au sărutat” (1 Reg. 19:9-18).

 

 

 

   Dacă crezi totuşi că a sosit timpul secerişului,

 atunci ia seama să nu strângi neghina în organizaţia ta.

 Pentru că secerişul biblic începe cu ea!
 


Trimite comentariul sau replica ta la acest articol la team@martorii.com

  

sus