Două feluri de
vorbire despre ură
după Norman
Hovland
Uneori inconsistenţele şi
contradicţiile din literatura Watchtower par aproape incredibile.
Standardele duble ale scriitorilor Watchtower par să nu aibă
limite.
Una
dintre explicaţii pentru această stare de fapt este că unele dintre
articolele Watchtower au de-a face cu felul în care Martorii lui
Iehova doresc să fie percepuţi şi trataţi de societate în general,
iar articolele de la polul opus au de-a face cu felul în care
Martorii „loiali” ar trebui să-i privească pe duşmanii lor şi pe
cei din afară. Să analizăm câteva exemple ale acestei tradiţii în
inconsecvenţă.
Numărul
din 15 iunie 1995 al Turnului de veghe punea întrebarea: „Se
va sfârşi vreodată ura?” Printre altele revista făcea această
afirmaţie:
„Tradiţia
orală a iudeilor susţinea că este corect să ‘îţi urăşti duşmanul’.
Însă Isus a spus că trebuie să ne iubim şi duşmanul, nu numai
prietenul. Acest lucru este dificil, dar nu imposibil” (p.
5).
Dacă examinăm
literatura Watchtower găsim că această „tradiţie orală” iudaică
este încă vie şi activă, cu diferenţa că la societatea Wachtower
este o tradiţie... scrisă. Iudeii din timpul lui Isus aveau un
obiect preferat de ură – samaritenii. Martorii lui Iehova au
obiecte similare de ură – „creştinătatea” şi
„apostaţii”.
„Atât de
puternic era sentimentul anti-samaritean încât unii iudei chiar îi
blestemau pe samariteni public în sinagogi şi se rugau zilnic ca
samaritenilor să nu li se acorde viaţă veşnică” (Turnul de
veghe, 15 septembrie 1993, p. 4)
Turnul de veghe menţionează acest fapt ca pe un exemplu de
oribilă prejudecată şi discriminare la care erau supuşi samaritenii
de către iudei. Desigur nici un Martor a lui Iehova n-ar dori să
fie tratat cu o asemenea atitudine de către alţii. Dar arată ei
exact acest fel de atitudine faţă de cei care îi părăsesc în
mod conştient din motive doctrinare şi pe care ei îi etichetează
drept „apostaţi?” Să vedem:
„Obligaţia
de a urî nelegiuirea se aplică de asemenea la orice activitate a
apostaţilor. Atitudinea noastră faţă de apostaţi ar trebui să fie
aceea a lui David care a declarat: ”Să nu urăsc eu, Doamne, pe cei
ce te urăsc şi să nu-mi fie silă de cei ce se ridică împotriva ta?
Da, îi urăsc cu o ură desăvârşită, îi privesc ca pe vrăşmaşi ai
mei” (Ps. 139:21, 22)” (Turnul de veghe, 15 iulie
1992, p. 12, par. 19).
După cum
putem vedea, ura evreilor se potriveşte perfect cu ura intensă a
martorilor pentru „apostaţi”. Această ură este o „obligaţie” pentru
un martor loial a lui Iehova. Un lucru mai degrabă ciudat este că
această „obligaţie” include „orice activitate a apostaţilor”. Să
însemne aceasta că atunci când apostaţii conduc o maşină, spală
haine, se rad, etc. trebuie să fie urâţi”?! De obicei literatura
Watchtower indică prompt că obiectul urii nu ar trebui să fie
persoana, ci faptele. Dar aşa cum putem vedea din citatul următor,
nu se întâmplă chiar aşa. Obligaţia Martorilor de a urî trece
dincolo de fapte. Include şi persoana:
„Apoi ne
interesează în mod specific semnificaţia cuvântului ură. El
înseamnă un sentiment intens de dizgraţie sau o aversiune puternică
faţă de cineva sau ceva. Înseamnă a nu avea de-a face cu persoana
sau lucrul respectiv. În Psalmul 139 sentimentul este descris ca o
«ură completă». Acolo David a zis: „Să nu urăsc eu, Doamne, pe cei
ce te urăsc şi să nu-mi fie silă de cei ce se ridică împotriva ta?
Da, îi urăsc cu o ură desăvârşită, îi privesc ca pe vrăşmaşi ai
mei” – Ps. 139:21, 22. (Turnul de veghe, 15 iulie 1992, p.
9, par. 5).
După cum
putem observa din acest citat, vechea tradiţie evreiască de a urî
orice este neevreiesc este vie şi activă la Martorii lui Iehova.
Liderii din Brooklyn consideră a fi o „obligaţie” să îi urască pe
„apostaţi”. Să examinăm citatul următor din Turnul de Veghe
şi să remarcăm cât de bine se potriveşte cu societatea
Watchtower.
”International Standard Bible Encyclopaedia afirmă: «Găsim
pe timpul N[oului] T[estament] cea mai mare aversiune, dispreţ şi
ură. Ei (păgânii) erau priviţi ca necuraţi, cu care era nelegitim
să se întreţină vreo relaţie de prietenie. Ei erau duşmanii lui
Dumnezeu şi ai poporului Său cărora le era refuzată cunoştinţa de
Dumnezeu, cu excepţia cazului în care deveneau prozeliţi, şi chiar
şi atunci ei nu puteau, exact ca şi în antichitate, să fie admişi
ca membrii cu drepturi depline. Evreilor le era interzis să-i
sfătuiască, iar dacă ei întrebau despre Divinitate trebuiau să fie
blestemaţi»” (Turnul de veghe, 15 septembrie 1993, p.
5).
Acum să
ne uităm la citatul următor şi să-l comparăm cu cel de
dinainte:
„Dorim să
avem loialitatea de care a dat dovadă regele David când a spus: «Să
nu urăsc eu, Doamne, pe cei ce te urăsc şi să nu-mi fie silă de cei
ce se ridică împotriva ta? Da, îi urăsc cu o ură desăvârşită, îi
privesc ca pe vrăjmaşi ai mei» (Ps. 139:21, 22). Noi nu dorim să
fraternizăm cu nici unul dintre păcătoşii cu voia, deoarece nu avem
nimic comun cu ei. Nu ne va reţine oare loialitatea faţă de
Dumnezeu să ne asociem cu vreunul dintre aceşti duşmani ai lui
Iehova, fie în mod direct, fie prin intermediul televiziunii?”
(Turnul de veghe, 15 martie 1996, p. 16).
Desigur
nici un Turn de veghe n-ar fi complet dacă n-ar îngrămădi
ceva dispreţ sau condamnare asupra „concurenţei”. Iată cât de răi
au fost catolicii:
„Se va
sfârşii vreodată ura? Unii conducători religioşi nu s-au mulţumit
să scuze ura; ei chiar au sfinţit‑o. În 1936, odată cu izbucnirea
războiului civil spaniol, Papa Pius al XI-lea i-a condamnat pe
republicani pentru că manifestau ‘o ură de Dumnezeu cu
adevărat satanică’ – chiar dacă de partea republicanilor erau
şi preoţi catolici (Turnul de veghe, 15 iunie 1995, p.
4).
Desigur
Societatea Wachtower şi Martorii lui Iehova nu s-ar angaja
niciodată într-o asemenea activitate abominabilă. Ei n-ar fi
niciodată asemenea acelor conducători religioşi detestabili din
„Babilon”, nu-i aşa? Ei n-ar spune niciodată despre cineva că are o
„ură satanică pentru Dumnezeu”, tocmai pentru că susţin un punct de
vedere diferit, nu? Ei bine, să vedem dacă este chiar
aşa:
„La ce masă te
hrăneşti? Turnul de veghe din 1 octombrie 1909 a zis: «Toţi
cei care se taie de la Societate şi lucrarea ei, în loc să prospere
sau să îi zidească pe alţii în credinţă şi în graţia spiritului,
după cât se pare fac exact contrariul – aduc prejudicii Cauzei pe
care au slujit-o cândva şi se scufundă treptat, cu mai mult sau mai
puţin zgomot, în uitare, dăunându-şi numai lor înşişi şi altora
posedaţi de un spirit similar de ceartă... Ei par injectaţi
cu nebunie, cu turbare satanică (rabie). Unii dintre ei ne lovesc
şi apoi pretind că noi i-am lovit. Ei sunt gata să spună şi să
scrie falsităţi ruşinoase şi să se înjosească pentru a face
ticăloşii»” (Turnul de veghe, 1 iulie 1994, p.
12).
„Cercetează-mă,
Dumnezeule”.
„Referitor
la ei, psalmistul a spus: «Să nu urăsc eu Doamne pe cei ce te urăsc
şi să nu îmi fie silă de cei ce se ridică împotriva ta ? Da, îi
urăsc cu o ură desăvârşită îi privesc ca pe vrăjmaşi ai mei» ( Ps.
139:21, 22). Din cauză că ei l‑au urât intens pe Iehova, David s-a
uitat la ei cu silă Apostaţii sunt printre cei care îşi arată
ura faţă de Iehova, revoltându-se împotriva lui. Apostazia este în
realitate o rebeliune contra lui Iehova. Unii apostaţi susţin că îl
cunosc pe Dumnezeu şi că îi slujesc, dar îi resping învăţăturile
sau cerinţele expuse în Cuvântul său. Alţii pretind că cred în
Biblie, dar resping organizaţia lui Iehova şi încearcă în mod activ
să împiedice lucrarea ei. Când ei aleg în mod deliberat un asemenea
curs rău, după ce au cunoscut ce este drept, când răul devine atât
de profund în ei încât este o parte inseparabilă a lor, atunci un
creştin trebuie să urască (in sensul biblic al cuvântului) pe cei
care sau ataşat inseparabil de răutate. Creştinii adevăraţi
împărtăşesc sentimentele lui Iehova faţă de asemenea apostaţi; ei
nu sunt curioşi în legătură cu ideile apostate. Din contra lor le
este „silă” faţă de cei care s-au făcut duşmani ai lui Dumnezeu,
dar ei lasă pe seama lui Iehova să execute răzbunarea” (Turnul
de veghe, 1 octombrie 1993, p. 19, par.15).
Simţi
ura acidă ce emană din fiecare cuvânt ale acestor Turnuri de
veghe? Astfel acum ştim că liderii societăţii Wachtower sunt şi
ei printre acei conducători religioşi care „nu s-au mulţumit să
scuze ura; ei chiar au sfinţit‑o”.
Toţi
ştim cum Societatea revine mereu la exemplul „primilor creştini”.
Ca orice sectă fundamentalistă, lor le-ar place să „îngheţe”
societatea creştină la modul în care era în acele zile. Să analizăm
acest exemplu:
„Sfârşitul
urii pe întreg pământul. În pofida faptului că erau un obiect de
ură, primii creştini au rezistat tentaţiei de a răzbuna nedreptatea
la care erau supuşi. În renumita sa Predică de pe munte, Isus
Cristos a zis: «Aţi auzit că s‑a zis: Să iubeşti pe aproapele tău
şi să urăşti pe vrăjmaşul tău. Dar eu vă spun: iubiţi pe vrăjmaşii
voştri şi rugaţi‑vă pentru cei care vă prigonesc». – Mat.
5:43, 44” (Turnul de veghe, 15 iunie 1995, p. 5).
După cum
am văzut, este limpede ca cristalul că societatea Watchtower
preferă atitudinea precreştină de ură când este vorba de „duşmani”
aşa cum sunt periculoşii „apostaţii” care gândesc „independent”. Ea
îl citează întotdeauna pe regele evreu David care urma evident
tradiţia iudaică activă încă în zilele lui Isus. De ce evită însă
Turnul de veghe să citeze cuvintele lui Isus? Ei bine, le
citează, dar când le consideră oportune: când obiectul de ură sunt
ei – pentru a arăta cum vor să fie trataţi de toţi ceilalţi.
Când îşi tipăresc însă articolele injectate de ură la adresa
„apostaţilor”, nu vei găsi în ele nici o referinţă la cuvintele lui
Isus, tot ce contează fiind doar atitudinea lui David. Pe de altă
parte, când este vorba despre felul în care vor ei să fie văzuţi şi
trataţi de alţii, lucrurile sună cam aşa:
„Ce
rezultat excelent din cauză că Isus n-a fost încătuşat de
atitudinea predominantă a contemporanilor lui iudei! – Ioan 4:4-42”
(Turnul de veghe, 15 septembrie 1993, p. 5).
„Cuvântul
grecesc găsit în consemnarea lui Matei este derivat de la
agape care descrie o dragoste ce acţionează în armonie cu
principiile. Cel ce manifestă agape, dragostea principială,
face bine chiar şi duşmanului care îl urăşte şi maltratează. De ce?
Din cauză că acesta este felul de a-l imita pe Cristos şi este
calea de a birui lumea”. (Turnul de veghe, 15 iunie 1995, p.
5).
După cum
am văzut, societatea Wachtower este într-adevăr ’încătuşată de
atitudinea predominantă a contemporanilor iudei ai lui Isus’. Ea
este „îngheţată” în atitudinea precreştină faţă de „păgâni”. Ei
aderă încă la vechea tradiţie evreiască: ’Trebuie să-ţi iubeşti
aproapele şi să-ţi urăşti duşmanul’. Exemplul lui Isus este pentru
alţii care trebuie să-l urmeze şi să-i ’iubească’ pe ei.
Societatea Watchtower trăieşte la înălţimea observaţiei
următoare:
„Se va
sfârşi vreodată ura? Cu mai bine de 200 de ani în urmă, scriitorul
englez Jonathan Swift a remarcat: ’Avem suficientă religie pentru a
ne urî, dar nu suficientă pentru a ne iubi unii pe alţii’”
(Turnul de veghe, 15 iunie 1995, p. 4).
Această
atitudine absolut ipocrită devine şi mai evidentă dacă citim
următoarea afirmaţie din Turnul de veghe:
„Cu alte cuvinte,
dezrădăcinarea urii pretinde crearea unei societăţi în care oamenii
învaţă să se iubească ajutându-se unii pe alţii, o societate în
care oamenii uită toate animozităţile cauzate de prejudecăţi,
naţionalism, rasism şi tribalism. Există o astfel de societate?”
(Turnul de veghe, 15 iunie 1995, p. 7).
Dar, pe cine crezi că
identifică acest Turn de veghe a fi „societatea” care a
dezrădăcinat deja ura? Ai ghicit! Iată:
„Da,
societatea internaţională a Martorilor lui Iehova este o mărturie
vie a faptului că ura poate fi abolită. Indiferent de mediul din
care provin, Martorii se străduiesc să înlocuiască prejudecăţile cu
respectul reciproc şi să elimine orice rămăşiţă a tribalismului, a
rasismului sau a naţionalismului. Un motiv fundamental al
succesului este hotărârea lor de a-l imita pe Isus Cristos în
manifestarea iubirii principiale (Turnul de veghe, 15 iunie
1995, p. 8).
Da, cum
să nu! După cum am văzut, Martorii sunt învăţaţi să-l imite pe
David, nu pe Isus. Când este vorba despre „apostaţi” există un al
doilea fel de a vorbi despre ură. Se preferă imitarea atitudinii
iudaice care predomina între contemporanii lui Isus.
|