Uniţi într-un
spirit!
Câteva versete care susţin modul în care ar
trebui să umblăm în Cristos!
UN GÂND
1 Cor. 1:10 Vă îndemn,
fraţilor, pentru numele Domnului nostru Isus Cristos, să aveţi toţi
acelaşi fel de vorbire, să nu aveţi dezbinări între voi, ci să fiţi
deplin uniţi într-un gând şi o simţire.
Filip. 2:2 Faceţi-mi bucuria
deplină şi aveţi o simţire, o dragoste, un suflet şi un
gând.
BINE ALCĂTUIT
Efes. 4:16 Din El, tot
corpul, bine alcătuit şi strâns legat, prin ceea ce dă
fiecare încheietură, îşi face creşterea potrivit cu lucrarea
fiecărei părţi în măsura ei şi se zideşte în dragoste.
Cum putem şti cine este
creştin şi cine nu este?
,,Dacă nu are cineva Duhul
lui Cristos nu este al lui” (Rom. 8:9) Potrivit Cuvântului lui
Dumnezeu, oricine în a cărui inimă locuieşte Cristos prin spiritul
său, este un creştin adevărat. Creştinii pot să difere unii de
alţii în mii de privinţe, dar în această chestiune fundamentală nu
este nici o diferenţă între ei; toţi au spiritul lui Cristos şi
acesta locuieşte în ei. Dacă vrem să ştim cine aparţine Domnului,
trebuie doar să descoperim dacă respectivul are spiritul lui
Cristos sau nu. Oricine are spiritul lui Cristos se află în
interiorul cercului Bisericii, şi oricine nu are spiritul lui
Cristos este în afara cercului Bisericii. În Biserica universală
este aşa, în biserica locală este tot aşa, „pe voi înşivă
cercetaţi-vă dacă sunteţi în credinţă; puneţi-vă la încercare pe
voi înşivă. Nu recunoaşteţi voi înşivă că Isus Cristos este în voi?
Afară numai dacă sunteţi dezaprobaţi” (2 Cor. 13:5).
Există o linie de demarcaţie
subiectivă între Biserică şi lume; toţi cei care sunt în interiorul
acelei linii sunt salvaţi, toţi cei care sunt în afara ei sunt
pierduţi. Această linie de demarcaţie este dată de spiritul lui
Cristos care locuieşte în interior. Biserica lui Dumnezeu include
un număr mare de credincioşi, care trăiesc în timpuri diferite şi
sunt împrăştiaţi în locuri diferite pe tot pământul. Cum se face că
toţi sunt uniţi într-o Biserică universală, cu aşa deosebiri de
vârstă, educaţie, poziţie socială, mediu de cultură, puncte de
vedere şi temperamente, etc.? Cum pot toţi aceşti oameni să devină
o singură Biserică? Unitatea creştină nu este un produs
omenesc, originea ei este pur divină. Această puternică şi
misterioasă unitate este plantată în inimile tuturor credincioşilor
în momentul în care îl primesc pe Domnul. Este „unitatea
spiritului” (Efes. 4:3). Spiritul care locuieşte în inima
fiecărui credincios, este un singur spirit, prin urmare el îi face
pe toţi cei în care locuieşte să fie una, după cum el însuşi este
unul. Creştinii pot să difere unul de altul în nenumărate feluri,
însă creştinii din toate veacurile au avut şi au această asemănare
fundamentală: spiritul lui Dumnezeu locuieşte în fiecare dintre ei.
Acesta este secretul unităţii tuturor credincioşilor şi al
separării lor de lume. Această unitate inerentă îi face pe toţi
credincioşii să fie una, şi această unitate inerentă este garanţia
imposibilităţii separării între credincioşi, cu excepţia motivelor
geografice. Cei care nu o au sunt în afară, cei care o au sunt
fraţii noştri. Dacă tu ai spiritul lui Cristos şi eu am spiritul
lui Cristos, atunci amândoi aparţinem la aceeaşi Biserică. Nu e
nici o nevoie să fim uniţi, căci noi suntem uniţi prin spiritul
care locuieşte în amândoi şi care este unul.
Pavel i-a îndemnat pe toţi
credincioşii „să păstreze unitatea spiritului” (Efes. 4:3); el nu
ne-a sfătuit să obţinem unitatea, ci numai să o
păstrăm. Noi o avem deja, pentru că evident nu putem păstra
ce nu avem. Dumnezeu nu ne-a spus să devenim una cu ceilalţi
credincioşi; noi suntem deja una. Deci nu avem nevoie să creăm
unitatea; avem nevoie doar să o păstrăm.
Nu putem face această
unitate, deoarece suntem una în Cristos prin spirit, şi nici nu o
putem distruge deoarece ea este un fapt etern în Cristos; dar putem
distruge efectele ei, aşa încât expresia ei în biserică să se
piardă. Din nefericire nu doar că n-am reuşit să prezervăm această
unitate preţioasă, dar în realitate i-am distrus în aşa măsură
roadele, încât au rămas puţine urme exterioare ale unităţii între
copiii lui Dumnezeu. Cum vom determina cine sunt fraţii şi
asociaţii noştri în Biserica lui Dumnezeu? Nu informându-ne dacă ei
au aceleaşi vederi doctrinare ca şi noi sau dacă au avut aceleaşi
experienţe spirituale; şi nici observând dacă obiceiurile, modul de
viaţă, interesele şi preferinţele potrivesc cu ale noastre.
Ne interesează doar să ştim dacă spiritul lui Dumnezeu locuieşte în
ei sau nu. Nu putem insista pe unitatea opiniilor, a experienţei
sau pe vreo altă unitate, cu excepţia unităţii spiritului. Această
unitate poate exista şi trebuie să existe întotdeauna între copiii
lui Dumnezeu. Toţi cei care au această unitate sunt în
Biserică.
Cum putem şti dacă cineva
are sau nu această unitate a spiritului? În versetul ce urmează
sfatului de a păstra unitatea spiritului, Pavel explică ce au în
comun cei ce posedă această unitate. Nu ne putem aştepta ca
credincioşii să fie la fel în toate lucrurile, dar există şapte
lucruri pe care toţi credincioşii adevăraţi le au în comun, iar
prin existenţa sau absenţa acestora putem şti dacă o persoană are
sau nu unitatea spiritului. Multe alte lucruri sunt importante, dar
aceste şapte lucruri sunt vitale! Ele sunt indispensabile
comuniunii spirituale şi în acelaşi timp sunt cerinţele minime şi
maxime care se solicită unei persoane care mărturiseşte că este
împreună credincios cu noi.
,,Este un singur corp, un
singur Duh, după cum şi voi aţi fost chemaţi la o singură nădejde a
chemării voastre. Este un singur Domn, o singură credinţă, un
singur botez. Este un singur Dumnezeu şi Tată al tuturor, care este
peste toţi, prin toţi şi în noi toţi.” (Efes. 4:4-6). O
persoană se constituie într-un membru al bisericii în baza faptului
că posedă unitatea spiritului, iar aceasta va avea ca rezultat
unitatea sa cu toţi credincioşii în cele şapte puncte de mai sus.
Ele sunt cele şapte elemente din cadrul unităţii spiritului, care
este moştenirea comună a tuturor copiilor lui Dumnezeu. În trasarea
liniei de demarcaţie dintre cei ce aparţin Bisericii şi cei ce nu
aparţin, nu trebuie să cerem nimic dincolo de aceste şapte ca
să nu excludem pe cineva care aparţine de familia lui Dumnezeu; şi
nu îndrăznim să cerem nimic mai puţin ca să nu includem pe cineva
care nu aparţine familiei divine. Toţi cei la care se găsesc aceşti
şapte factori aparţin Bisericii; toţi cei la care lipseşte oricare
dintre aceştia, nu aparţine Bisericii.
(1) Un singur corp.
Problema unităţii începe cu
problema apartenenţei la Corpul lui Cristos. Sfera comuniunii
noastre este sfera Corpului. Cei care sunt în afara acestei sfere
nu au nici o relaţie spirituală cu noi, dar cei ce sunt în
interiorul acestei sfere sunt în comuniune cu noi. Nu putem face
nici o alegere a comuniunii în corp, acceptând unele mădulare şi
respingând altele. Toţi suntem parte a Corpului şi nimic nu ne
poate separa de el sau unul de altul. Oricine l-a primit pe Cristos
aparţine Corpului şi noi şi el suntem una.
(2) Un singur spirit. Dacă cineva caută comuniunea cu noi indiferent
cum ar putea să difere de noi în experienţă sau punct de vedere,
presupunând că are acelaşi spirit ca şi noi, el are dreptul să fie
primit ca şi frate. Dacă a primit spiritul lui Cristos şi noi am
primit spiritul lui Cristos, atunci suntem una în Domnul şi nimic
nu trebuie să ne despartă.
(3) O singură speranţă. Această speranţă, care este comună tuturor
copiilor lui Dumnezeu, nu este o speranţă generală, ci speranţa
chemării noastre, adică speranţa chemării noastre ca şi creştini.
Care este speranţa noastră ca şi creştini? Noi sperăm să fim cu
Domnul pentru totdeauna în slavă. Nu există nici măcar un singur
suflet care să fie cu adevărat al Domnului în a cărui inimă să nu
existe această speranţă, căci a-l avea pe Cristos în noi înseamnă a
avea în noi „nădejdea slavei” (Col. 1:27). Dacă cineva pretinde că
este al Domnului, dar nu are speranţa cerului sau a gloriei, face o
mărturisire goală. Toţi cei care împărtăşesc această singură
nădejde sunt una, şi deoarece avem speranţa de a fi împreună în
slavă pentru toată veşnicia, cum putem să fim dezbinaţi în în
vremea de acum? Dacă urmează să împărtăşim acelaşi viitor, nu vom
împărtăşi cu bucurie acelaşi prezent?
(4) Un singur Domn. Există doar un Domn, Domnul Isus, şi toţi cei
care recunosc că Dumnezeu l-a făcut pe Isus din Nazaret atât Domn
cât şi Cristos sunt una în el. Dacă cineva îl mărturiseşte pe Isus
ca Domn, atunci Domnul lui e Domnul nostru şi, întrucât îi slujim
aceluiaşi Domn, nimic nu ne poate separa.
(5) O singură credinţă. Credinţa despre care se vorbeşte aici este
Credinţa – nu credinţele noastre cu privire la interpretarea
Scripturii, ci credinţa prin care am fost salvaţi şi care este
posesiunea comună a tuturor credincioşilor, adică credinţa că Isus
este Fiul lui Dumnezeu (care a murit pentru salvarea păcătoşilor şi
care trăieşte din nou pentru a da viaţă morţilor). Oricine nu are
această credinţă vitală nu aparţine Domnului, dar toţi cei care o
posedă sunt ai Domnului. Copiii lui Dumnezeu pot urma multe linii
diferite de interpretare scripturală, dar în ce priveşte această
credinţă fundamentală în Isus ei sunt una. Cei care nu au această
credinţă n-au parte în familia lui Dumnezeu, dar toţi cei care o
posedă sunt recunoscuţi ca fraţii noştri în Domnul.
(6) Un singur botez. Este prin scufundare sau prin stropire? Este
singular sau triunic? Există variate moduri de botez acceptate de
către copii lui Dumnezeu, aşa că dacă facem din forma de botez o
linie de demarcaţie între cei ce aparţin bisericii lui Cristos şi
cei ce nu aparţin, îi vom exclude pe mulţi credincioşi adevăraţi
din asocierea noastră. Există copii ai lui Dumnezeu care cred chiar
că botezul fizic nu este necesar, dar întrucât sunt copii ai lui
Dumnezeu, nu îndrăznim pe această bază să-i excludem de la
comuniunea noastră. Care este atunci semnificaţia acelui singur
botez menţionat în acest pasaj? Pavel aruncă lumină asupra acestui
subiect în prima sa epistolă către Corinteni. ,,Cristos a fost
împărţit? Pavel a fost răstignit pentru voi? Sau în numele lui
Pavel aţi fost voi botezaţi?” (1Cor. 1:13). Accentul nu este pe
modalitatea botezului, ci pe numele în care suntem botezaţi. Prima
problemă nu este dacă eşti stropit sau scufundat, imersat o dată
sau de trei ori, botezaţi literal sau spiritual; punctul important
este: în al cui nume ai fost tu botezat? Dacă eşti botezat în
numele Domnului, aceasta este calificarea ta pentru calitatea de
membru al bisericii. Dacă cineva este botezat în numele Domnului,
eu îl primesc ca şi frate al meu, indiferent de modalitatea
botezului său. În aceasta nu vrem să spunem că nu are nici o
importanţă dacă suntem stropiţi sau scufundaţi, sau dacă botezul
nostru e spiritual sau literal. Cuvântul lui Dumnezeu învaţă că
botezul este literal, şi este prin scufundare, dar punctul
important aici este că nu modalitatea botezului e baza comuniunii
noastre, ci numele în care suntem botezaţi. Toţi cei care sunt
botezaţi în numele Domnului sunt una în el.
(7) Un singur Dumnezeu. Credem noi în acelaşi Dumnezeu personal,
supranatural, ca Tată al nostru? Dacă da, atunci aparţinem
aceleiaşi familii, şi nu există nici un motiv justificat pentru a
fi dezbinaţi.
Cele şapte puncte de mai sus
sunt cei şapte factori ai unităţii divine care este posesiunea
tuturor membrilor familiei lui Dumnezeu şi ei constituie singura
piatră de încercare a mărturisirii creştine. Ei sunt posesiunea
oricărui creştin adevărat, indiferent cărui loc sau cărei perioade
istorice îi aparţine. Asemenea unei coarde împletite în şapte,
unitatea spiritului îi leagă pe toţi creştinii pretutindeni în
lume; şi oricât de diferite le-ar fi caracterele şi circumstanţele,
dacă au aceste şapte expresii ale unităţii interioare, nimic,
absolut nimic, nu-i poate separa. Dacă impunem vreo condiţie a
comuniunii în afara acestor şapte – care nu sunt decât rezultatul
unei vieţi spirituale – ne facem vinovaţi de sectarism, căci facem
o diviziune între cei care sunt în mod evident copii ai lui
Dumnezeu. Dacă aplicăm vreun alt test de verificare în afara
acestor şapte, cum ar fi botezul prin scufundare sau anumite
interpretări ale profeţiei, o linie specială a învăţăturii despre
sfinţenie sau o experienţă spirituală, atunci impunem alte condiţii
decât cele stipulate în Cuvântul lui Dumnezeu.
Toţi cei ce au aceste şapte
puncte în comun cu noi sunt fraţii noştri, oricare ar fi experienţa
lor spirituală, vederile doctrinale sau aşa-numitele relaţii cu
biserica. Unitatea noastră nu se bazează pe aprecierea personală a
adevărului că suntem una, nici pe ieşirea noastră din tot ce ar
contrazice faptul că suntem una, ci pe faptul concret că suntem
una, devenit realitate în experienţa noastră prin spiritul lui
Cristos care locuieşte în noi.
Am văzut punctele pozitive care ne unesc, acum
să trecem în revistă punctele negative care n-ar trebui să ne
despartă!
(1) Liderii spirituali. „Vreau să spun că fiecare din voi zice:
‘Eu sunt al lui Pavel!’ ‚Şi eu al lui Apolo!’ ‚Şi eu al lui Chifa!’
‚Şi eu al lui Cristos!’” (1Cor. 1:12). Aici Pavel dă pe faţă
carnalitatea credincioşilor corinteni în încercarea lor de a
împărţi biserica lui Dumnezeu din Corint care, prin ordinea divină
de lucruri, era indivizibilă, fiind deja cea mai mică unitate
scripturală pe care putea fi întemeiată o biserică. Ei căutau să
împartă biserica pe criteriul câtorva lideri care fuseseră folosiţi
într-un mod special de Dumnezeu în mijlocul lor. Chifa era un
slujitor zelos al evangheliei, Pavel era un om care suferise mult
pentru Domnul, iar Apolo era unul pe care Dumnezeu îl folosise
negreşit în serviciul lui, însă deşi toţi trei fuseseră evident
folosiţi în Corint, Dumnezeu nu putea permite niciodată bisericii
de acolo să-i facă un temei de dezbinare. El a dispus ca Biserica
lui să fie divizată pe baza localităţilor, nu a persoanelor. Era
corect din partea credincioşilor să arate consideraţie faţă de acei
conducători pe care Dumnezeu îi folosise în mijlocul lor, dar ar fi
fost greşit să împartă bisericile după conducătorii respectivi prin
care li se dăduse ajutor.
Pavel, Chifa şi Apolo erau slujitori sinceri ai
lui Dumnezeu care nu au permis nici unui spirit partinic să-i
despartă; cei responsabili de separare erau continuatorii lor.
Cultul eroilor este o tendinţă a naturii umane căreia îi place să
arate preferinţă pentru cei ce îi satisfac gusturile. Deoarece atât
de mulţi dintre copii lui Dumnezeu cunosc aşa de puţin sau nimic
despre puterea crucii în relaţia cu carnea, această tendinţă de a
venera oameni s-a exprimat deseori în Biserica lui Dumnezeu, şi
multă distrugere a fost adusă ca urmare. Este conform voii lui
Dumnezeu să învăţăm de la oamenii spirituali şi să tragem foloase
de pe urma conducerii lor, dar este totodată împotriva voinţei lui
să divizăm biserica după oamenii pe care îi admirăm. Singura baza
biblică pentru formarea unei biserici este diferenţa de localitate,
nu diferenţa de lideri.
(2) Instrumentele salvării.
Conducătorii spirituali nu sunt un
motiv adecvat pentru divizarea Bisericii şi nici uneltele folosite
de Dumnezeu pentru salvarea noastră. Unii credincioşi din Corint se
declarau a fi „ai lui Chifa”, alţii „ai lui Pavel” şi alţii „ai lui
Apolo”. Ei îşi datorau începutul călătoriei spirituale acestor
oameni şi astfel credeau că aparţin lor. Este atât natural cât şi
obişnuit pentru o persoană sau o societate misionară prin care au
fost salvaţi oamenii să-i considere pe cei salvaţi ca aparţinând
lor. Este obişnuit, dar în acelaşi timp contrar voii lui Dumnezeu.
Ce păcat că atât de mulţi slujitori ai lui Dumnezeu nu au înţeles
că ei sunt slujitori ai bisericii locale, nu stăpâni ai unei
„biserici” particulare. Bisericile se împart pe criteriu geografic,
nu pe seama instrumentelor salvării noastre.
(3) Nesectarismul.
Unii creştinii cred că ei ştiu mai
mult decât să spună: „Eu sunt al lui Pavel!”, „Şi eu al lui Apolo!”
sau „Şi eu al lui Chifa!” Ei spun: „Eu sunt al lui Cristos”.
Astfel de creştini îi dispreţuiesc pe alţii ca fiind sectari sau
sectanţi şi pe acest considerent iniţiază o altă comunitate.
Atitudinea lor este: „Tu eşti sectar, eu sunt nesectar”, „Voi
veneraţi eroi, noi ne închinăm doar Domnului”, Dar Cuvântul lui
Dumnezeu nu-i condamnă numai pe aceia care spun: „Eu sunt al lui
Pavel!”, „Şi eu al lui Apolo!”, „Şi eu, al lui Chifa!” El îi
denunţă la fel de hotărât şi clar şi pe cei care spun: „Eu sunt al
lui Cristos”. Nu este greşit când cineva se consideră pe sine că
aparţine numai lui Cristos, e ceva just şi chiar esenţial. Nici nu
e greşit să se respingă orice schismă între copiii lui Dumnezeu,
este chiar lăudabil. Dumnezeu nu condamnă această categorie de
creştini pentru nici unul dintre aceste două lucruri. El îi
condamnă tocmai pentru păcatul pe care ei îl văd în alţii,
sectarismul lor. Ca un protest împotriva dezbinării între copiii
lui Dumnezeu, mulţi credincioşi încearcă să-i despartă pe cei ce nu
se dezbină de cei care o fac şi nu-şi dau seama că ei înşişi sunt
dezbinători. Criteriul lor de împărţire poate fi mai plauzibil
decât al altora care se dezbină din cauza diferenţelor doctrinare
sau a preferinţei pentru anumiţi lideri, dar rămâne realitatea că
ei dezbină pe copii lui Dumnezeu. Chiar în timp ce resping schisma
la alţii, ei înşişi sunt schismatici.
Când tu spui „Eu sunt al lui
Cristos” vrei să spui că alţii nu sunt? Este perfect legitim pentru
tine să spui „Eu sunt al lui Cristos” dacă remarca ta
evidenţiază doar cui îi aparţii, însă dacă ea înseamnă „Eu nu sunt
sectar” , „Eu sunt pe o poziţie cu totul diferită de voi,
sectarii”, atunci cuvintele tale fac o diferenţă între tine şi alţi
creştini. Însăşi ideea de a face deosebiri între copiii lui
Dumnezeu îşi are originea în natura carnală a omului şi este
sectară. Dacă îi privim pe alţi creştini ca fiind sectari şi ne
considerăm pe noi a fi nesectari, facem imediat diferenţe în
poporul lui Dumnezeu şi manifestăm astfel un spirit de dezbinare
prin chiar acţiunea de condamnare a dezbinării. Indiferent prin ce
mijloace facem deosebiri între membrii familiei lui Dumnezeu –
chiar şi sub pretextul lui Cristos însuşi – suntem vinovaţi de
schismă în Corp.
Cum este bine atunci?
Orice exclusivism este
greşit. Orice inclusivism (al copiilor adevăraţi ai lui Dumnezeu)
este corect. Denominaţiile nu sunt scripturale şi ar fi indicat să
nu avem nici o parte în ele, însă dacă adoptăm o atitudine critică
şi raţionăm: „Ei aparţin unei denominaţii; eu nu aparţin. Ei
aparţin sectelor; eu îi aparţin numai lui Cristos”, - o astfel de
diferenţiere este hotărât sectară.
Da, slavă lui Dumnezeu că eu
sunt al lui Cristos, dar comuniunea mea nu este doar cu cei care
spun „Eu sunt al lui Cristos”. De importanţă vitală nu este
mărturisirea, ci faptul. Deşi aceşti alţi credincioşi spun că ei
sunt ai lui Pavel, ai lui Chifa sau ai lui Apolo, de fapt ei sunt
ai lui Cristos. Nu iau în seamă prea mult ce spun ei, dar iau în
serios foarte mult ce sunt ei. Nu mă interesează dacă aparţin unei
denominaţii sau nu, dacă aparţin unei secte sau nu; mă interesează
doar dacă „sunt ai lui Cristos”. Dacă sunt ai lui Cristos, atunci
sunt fraţii mei.
Nu trec cu vederea
sectarismul şi nu cred că ar trebui să aparţinem la vreo sectă, dar
nu este treaba noastră să-i punem pe oameni să le părăsească. De
fapt dacă facem ţinta noastră principală să îi conducem pe oameni
la o cunoaştere reală a Domnului şi a puterii crucii lui, atunci ei
se vor lăsa cu bucurie în seama lui şi vor învăţa să umble în
spirit, respingând lucrurile cărnii. Vom găsi că nu trebuie să
accentuăm chestiunea denominaţiilor, pentru că spiritul însuşi îi
va lumina. Dacă un credincios nu a învăţat calea crucii şi umblarea
prin spirit, ce câştig este dacă el iese dintr-o sectă?
(4) Diferenţele doctrinare.
Cuvântul grecesc redat prin „erezii” în Galateni 5:20 nu transmite
neapărat ideea de eroare, ci mai degrabă de dezbinare pe baza
doctrinei. Interlinear New Testament îl traduce cu „secte”,
în timp ce Darby îl redă în versiunea lui New Translation cu
şcoli sau curente de opinie. Ideea principală aici nu este
diferenţierea între adevăr şi eroare, ci dezbinarea bazată pe
doctrină. Învăţătura mea poate fi justă sau greşită, însă dacă fac
din ea o cauză de dezbinare, atunci mă fac vinovat de „erezia” sau
sectarismul despre care se vorbeşte aici. Dumnezeu interzice orice
dezbinare pe considerente doctrinare. Unii cred că răpirea va fi
înainte de necazul cel mare, alţii cred că va fi după necaz. Unii
cred că toţi sfinţii vor intra în regat, alţii cred că numai o
parte din ei. Unii cred că botezul este prin scufundare, alţii că
este prin stropire. Unii cred că botezul în spiritul sfânt trebuie
să fie însoţit în mod necesar de manifestări supranaturale, în timp
ce alţii nu cred acest lucru. Nici una din aceste vederi doctrinale
nu constituie o bază scripturală pentru separarea copiilor lui
Dumnezeu. Deşi unii ar putea să aibă dreptate şi alţii să
greşească, Dumnezeu nu aprobă vreo divizare pe baza diferenţelor
legate de aceste puncte de credinţă. (Nu avem de-a face aici
desigur cu fundamentele credinţei, doctrinele esenţiale despre
Persoanele divine, credinţa în Cristos, Ispăşirea, etc, ci cu
chestiuni de ordin secundar). Dacă un grup de credincioşi se separă
de o biserică locală din zel pentru o anumită învăţătură conformă
cu Cuvântul lui Dumnezeu, noua „biserică” pe care ei o formează
poate avea mai multă învăţătură scripturală, dar nu va fi niciodată
o biserică scripturală. A aduce eroarea într-o biserică este
carnal, dar şi a diviza o biserică pe baza erorii este ceva carnal.
Carnalitatea este cea care distruge atât de frecvent unitatea
bisericii în orice loc.
Romani 14 ne arată cum să
tratăm cu cei a căror vederi diferă de ale noastre. Ce am face dacă
în biserica noastră unii ar fi vegetarieni sau ar ţine sabatul? De
ce ar trebui să considerăm aproape intolerabil că în aceeaşi
biserică unii credincioşi ţin Ziua Domnului şi alţii Sabatul, că
unii mănâncă carne fără reţineri, în timp ce alţii sunt strict
vegetarieni? Chiar cu o asemenea situaţie se confrunta Pavel. Să
observăm concluziile lui: „Primiţi pe cel slab în credinţă, fără
să-i judecaţi părerile îndoielnice (1). Cine eşti tu, care
judeci pe sluga altuia? Dacă stă în picioare sau cade este treaba
stăpânului său; şi va sta în picioare, căci Domnul are putere să-l
facă să stea (4). Să nu ne mai judecăm, deci, unii pe alţii.
Ci mai bine judecaţi să nu faceţi nimic, care să fie pentru fratele
vostru o piatră de poticnire sau un prilej de păcătuire.”
(13).
Unde este toleranţa
creştină? Unde este largheţea inimii? Din păcate, mulţi copii ai
lui Dumnezeu sunt atât de plini de râvnă pentru doctrinele lor
mărunte, încât îi etichetează imediat ca eretici şi îi tratează ca
atare pe toţi aceia a căror interpretare a Scripturii diferă de a
lor. Dumnezeu ar dori ca noi să umblăm în dragoste faţă de toţi
aceia a căror vederi sunt contrare celor pe care le îndrăgim noi (v
15).
Aceasta nu însemnă că fiecare membru al
unei biserici poate susţine ce vederi îi place, ci înseamnă că
soluţia la problema diferenţelor doctrinare nu stă în formarea de
partide separate conform vederilor diferite susţinute, ci în
umblarea în dragoste faţă de aceia a căror concepţii diferă de ale
noastre. Prin răbdare în învăţare am putea în timp să fim capabili
să-i ajutăm pe toţi să ajungă la „unitatea credinţei” (Efes. 4:13).
Pe măsură ce îl aşteptăm cu răbdare pe Domnul, el le-ar putea da
har altora să-şi schimbe vederile sau ne-ar putea da har nouă să
vedem că nu suntem aşa de buni învăţători pe cât credeam că suntem.
Nimic nu testează mai bine spiritualitatea unui învăţător decât
opoziţia la învăţătura sa. „Faceţi-mi bucuria deplină şi aveţi o
simţire, un suflet şi un gând! Nu faceţi nimic din duh de ceartă
sau din slavă deşartă, ci în smerenie fiecare să privească pe altul
mai presus de el însuşi. Fiecare din voi să se uite nu la foloasele
lui, ci la foloasele altora” (Filip. 2:2-4).
(5) Diferenţele rasiale.
„Căci printr-un singur Duh, noi
toţi am fost botezaţi într-un singur corp, fie iudei, fie greci,
fie robi, fie liberi; şi toţi am fost adăpaţi dintr-un singur Duh”
(1 Cor. 12:13). Iudeii au avut întotdeauna cea mai puternică
prejudecată rasială dintre toate popoarele. Ei priveau pe celelalte
naţiuni ca necurate şi le era oprit chiar şi să mănânce cu oamenii
dintre ele; însă Pavel a arătat foarte clar, scriind corintenilor,
că în Biserică atât iudeii cât şi grecii sunt una. Toate
deosebirile în Adam au fost eliminate în Cristos. O „biserică”
rasială nu are nici o recunoaştere în Cuvântul lui Dumnezeu.
Apartenenţa la Biserică este determinată de locul de domiciliu, nu
de rasă. Astăzi în marile oraşe cosmopolite ale lumii există
biserici pentru albi, biserici pentru negri, biserici pentru
europeni şi biserici pentru asiatici. Acestea îşi au originea în
nereuşita de a înţelege că criteriul de delimitare al unei biserici
este oraşul. Dumnezeu nu permite nici o divizare pe temeiul
diferenţei de culoare, a obiceiurilor sau a modului de viaţă
diferit. Indiferent cărei rase îi aparţin, dacă ei aparţin
aceleiaşi localităţi, aparţin aceleiaşi biserici. Dumnezeu a plasat
credincioşi de rase diferite într-o singură localitate, aşa încât,
trecând peste toate diferenţele exterioare, ei să poată arăta
într-o singură biserică acea viaţă şi spirit unic al Fiului său.
Tot ce vine prin natură, este biruit prin har. Tot ce a fost al
nostru în Adam este eliminat în Cristos, sau există totuşi un loc
pentru carne în Biserică? Să nu uităm că biserica din orice
localitate îi include pe toţi credincioşii care trăiesc acolo şi îi
exclude pe toţi cei care trăiesc în alte părţi.
(6) Diferenţele naţionale.
iudeii şi grecii reprezintă atât
deosebiri naţionale cât şi rasiale, dar în Biserica lui Dumnezeu nu
există nici iudeu, nici grec. Nu există nici o distincţie rasială,
şi nu există nici o distincţie naţională.
(7) Deosebirile sociale.
În zilele lui Pavel, din punct de
vedere social, exista o mare deosebire între un om liber şi un
sclav; totuşi ei se închinau unul lângă altul în aceiaşi biserică.
În zilele noastre dacă un şofer de taxi şi preşedintele aparţin
ambii lui Cristos şi aparţin aceluiaşi loc, atunci ei fac parte din
aceeaşi biserică. Poate exista o misiune pentru şoferii de taxi,
dar nu poate exista niciodată o biserică pentru şoferii de taxi.
Deosebirile sociale nu sunt o bază adecvată pentru formarea unei
biserici separate. În Biserica lui Dumnezeu nu există nici „sclav,
nici om liber”.
(de la http://geocities.com/Athens/Forum/7843/index.html
)
Pe aceeaşi temă: Dezbatere: Biserici locale sau
confesionale?
|