„Sclavul fidel şi prevăzător”
(Matei 24:45-47)
Întrebat
în legătură cu prezenţa lui viitoare, Isus a menţionat, printre
alte indicii, ilustraţia cunoscută a „sclavului fidel şi
prevăzător”. Nimeni nu cunoaşte ziua şi ceasul venirii lui Isus
(Mat. 24:30, 36). Odată prezent însă, el va pronunţa două
judecaţi în această ordine:
1.
asupra celor din casa lui (24:37-25:30) şi
2.
asupra popoarelor (25:31-46).
Ilustraţia despre sclavul
fidel şi prevăzător (24:45-51) se referă la prima judecată:
„Care este deci
sclavul fidel şi prevăzător pe care l-a pus stăpânul său peste
ceata slugilor sale, să le dea hrana la timp. Ferice de sclavul
acela pe care stăpânul său la venirea sa îl va găsi făcând aşa!
Adevărat vă spun că îl va pune peste toate averile sale. Dar dacă
acel sclav rău zice în inima lui: ‘Stăpânul meu întârzie să vină’
şi va începe să bată pe cei care sunt sclavi împreună cu el şi să
mănânce şi să bea cu beţivii, stăpânul sclavului aceluia va veni în
ziua în care el nu se aşteaptă şi în ceasul pe care nu-l ştie, îl
va tăia în două şi îi va da partea împreună cu făţarnicii: acolo va
fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor.”(NW) 1
(1) În Luca
12:42-44 regăsim ilustraţia aproape în aceleaşi cuvinte. Sclavul
este numit aici „administrator”, iar hrana distribuită „măsură de
grâu”.
Scopul ilustraţiei
Ilustraţia are ca temă vigilenţa şi se adresează tuturor
creştinilor aşa cum se vede din cuvintele care o preced: „De aceea
şi voi fiţi gata, căci Fiul Omului va veni în ceasul în care nu vă
gândiţi” (24:44).2 Ilustraţia a fost dată în cadrul
răspunsului complex la întrebarea „Care va fi semnul prezenţei tale
şi al încheierii sistemului de lucruri?”. Astfel ea este o parte a
‘semnului’ şi descrie două tendinţe ce vor putea fi observate în
lumea creştină chiar înainte de venirea lui Isus.
(2) Luca menţionează că Petru l-ar
fi întrebat la acest moment pe Isus: „Doamne, pentru noi spui pilda
aceasta [una anterioară pe aceeaşi temă a vigilenţei] sau chiar
pentru toţi?” Isus a replicat povestind pilda administratorului
fidel şi prevăzător. În Marcu Isus îşi încheie răspunsul cu
cuvintele: „Ceea ce vă zic vouă, zic tuturor: Vegheaţi!” (Mar
13:37).
Identitatea sclavului
1. Derivând din tema
generală a ilustraţiei:
Formularea generică („Cine este deci sclavul…Ferice de [el]…”
3) stabileşte o oportunitate pentru fiecare
creştin, dar şi o provocare, să acţioneze fidel şi prevăzător
referitor la modul în care aşteaptă revenirea lui Isus.
(3) Unii au văzut în retorică
o aluzie la dezbaterile aprinse ce aveau să urmeze în
lumea creştină pe tema identităţii sclavului fidel. Totuşi Isus nu
avea în vedere acest gen de provocare aşa de parcă ar exista
creştini vizaţi de ilustraţie sa facă ceva în afara celor
prefiguraţi de sclav. Acest aspect unilateral al
responsabilităţii se vede din continuarea frazei: „Ferice de
(el)”, nu ‘ferice de ei’.
2. Derivând din
detaliile ilustraţiei:
Un sclav
este pus peste ceilalţi slujitori din casă să le distribuie hrana
la timp.4 O situaţie ce se regăseşte în organizarea
congregaţiei creştine. Fiecare creştin este un administrator pus în
slujba celorlalţi şi are sarcina să împartă hrană spirituală (1
Pet. 4:10, 11). Separarea între ‘sclavul pus’ şi ‚ceata slugilor’
este fluidă în afara ilustraţiei, deoarece nu se precizează rolul
celui de-al doilea grup (ce ar trebui să facă pentru a se achita de
responsabilităţi).5 Nu era prevăzut nici un aranjament
în biserică care să împartă creştinii în clerici şi laici.
(4) Isus putea folosi în
principiu orice sarcină administrativă de lungă durată pentru a
ilustra fidelitatea, aşa cum se vede din celelalte ilustraţii din
context. Dar a folosit una a cărei aplicaţie în congregaţia
creştină este imediată.
(5) În ilustraţie
„clasa” care dă hrana la timp este reprezentată de o persoană, iar
cea care o primeşte de un grup, dar un grup este deja o clasă, ceea
ce anulează teza avansată de unii a două clase.
Istoric
Persoane
individuale ca şi grupuri de persoane au îndeplinit cu fidelitate
rolul sclavului începând din secolul I la diferite nivele de
autoritate în congregaţia creştină. În timp s-a ridicat însă o
elită cu atribute rezervate.6 Creştinismul s-a dezbinat
şi s-a ramificat în cursul secolelor datorită neînţelegerilor
interne şi au apărut „sclavi” rivali care au ridicat şi ridică
pretenţia că îndeplinesc acest rol, unii chiar într-un mod
exclusiv.7 Isus a vorbit şi despre un sclav rău.
Pretenţia de autenticitate va putea fi confirmată însă doar la
întoarcerea „stăpânului”.
„Iată cum trebuie să
fim priviţi noi: ca nişte slujitori ai lui Cristos şi ca nişte
administratori ai tainelor lui Dumnezeu. Încolo ce se cere de la
administratori este ca fiecare să fie găsit credincios…De aceea să
nu judecaţi nimic înainte de vreme, până va veni Domnul, care va
scoate la lumină lucrurile ascunse ale întunericului şi va
descoperi gândurile inimilor. Atunci fiecare îşi va primi lauda de
la Dumnezeu” (1 Cor. 4:1-5. BC).
(6) Au existat şi există
creştini care îşi probează legalitatea ca şi clasă rezervată,
făcând caz de numirea directă dată de către stăpân în secolul I,
adică de continuitatea milenară a congregaţiei religioase, sau
insistă pe vocaţia în pregătirea şi administrarea hranei
(hirotonisire, şcoli teologice). Alţii aduc ca „probă” a
autorităţii legătura directă, la zi, cu „stăpânul” pentru
comunicare (canal unic, conducere divină, inspiraţie), ceea ce face
din sclav un instrument pentru administrarea situaţiei de la
distanţă, dar în ilustraţie acest lucru nu este arătat, sclavul
neavând nici o legătură cu stăpânul cât acesta este plecat.
(7) Ei motivează
pe drept că sclavul lăsat de Isus nu-şi îndeplineşte atribuţiile.
Teoretic exista posibilitatea ca acesta să se îmbolnăvească, să
moară sau să devină infidel. În acest caz un altul i-ar fi luat
locul. Este de notat că recunoaşterea dată de stăpân la întoarcere
nu confirmă persoana, ci activitatea, ceea ce sugerează că numirea
iniţială nu contează atât de mult în raport cu îndeplinirea cu
fidelitate a sarcinii „Ferice de sclavul acela pe care
stăpânul la venirea lui îl va găsi făcând aşa [nu: pe care
l-am numit eu]”.
Identificări greşite
Identificarea sclavului cu o singură persoană sau cu biserica
creştină ca şi clasă ridică probleme.
1. Cazul
unei persoane singulare în rolul sclavului este invalidat de timpul
lung care s-a scurs de la ‘plecarea’ lui Isus - mai lung decât
viaţa oricărui om.
2. Cazul
unei clase numite în secolul I, de exemplu o elită clericală sau
biserica în ansamblu, este invalidat de context. În Matei 24 şi 25
se arată că la venirea lui Isus vor exista două clase sau
grupe de creştini: una vigilentă şi fidelă, şi una nu. Dar în
ilustraţie cei doi sclavi nu pot exista simultan [cel puţin nu ca
şi sclavi numiţi de stăpân în casa lui]. Sclavul numit este unul şi
el se poate dovedi fidel sau nu.
Creştini ‘fideli şi prevăzători’ şi
creştini ‘răi’
Sclavul
nu poate reprezenta o clasă cu caracteristici predefinite care trec
automat asupra membrilor ei, de exemplu fidelitatea. Ci invers.
Orice grup ca şi biserica în ansamblu depinde în orice moment de
elementele instabile care o compun: creştinii, care se dovedesc
fideli sau infideli.8 În loc să numească o clasă
neschimbătoare prin câţiva reprezentanţi ai ei, Isus îl
‚pune’ pe fiecare creştin în parte ca slujitor cu
responsabilităţi în „casa lui Dumnezeu” când acesta se botează (1
Tim. 3:15). Fidelitatea este cerută fiecărui creştin până la
venirea lui Isus sau până la moartea individuală a fiecăruia (Apoc.
2:10), şi ea va fi evaluată tot individual atât pentru cei care au
murit cât şi pentru cei în viaţă la întoarcerea lui (Apoc. 22:12).
Când sclavul fidel este răsplătit şi ‘pus peste toate averile’,
sensul este acelaşi: fiecare individual, nu o clasă milenară prin
ultimii ei reprezentanţi. Altfel, dacă ultimii membri ar fi
infideli, oricât de puţini ar fi aceştia, Isus ar trebui să judece
întreaga clasă ca infidelă şi fiecare membru individual şi-ar
pierde răsplata!9
(8) Nu este corect să spunem
„clasa sclavului fidel şi prevăzător”, ci eventual „clasa
creştinilor fideli şi prevăzători” ilustraţi de sclav. Asta
dacă nu vrem să dăm o aură mistică de infailibilitate acestei
‚clase’. În primul caz de exprimare însuşirile stabile ale
sclavului sunt trecute asupra fiecărui membru al clasei, ceea
ce nu corespunde cu realitatea. După această regulă, „clasa” Petru
ar însemna totalitatea creştinilor impulsivi. Dar aceştia nu
alcătuiesc un grup organizat separat şi nici nu rămân impulsivi
toată viaţa lor. În al doilea caz de exprimare, clasa este
definită pe baza însuşirilor comune ale membrilor ei, ceea ce
corespunde procedeului clasificării din logica
formală. O asemenea abordare a noţiunii de clasă este în
acord cu posibilitatea arătată de Isus în ilustraţie ca sclavul
fidel pus de el să devină în timp infidel, pe măsură ce tot mai
mulţi creştini coboară standardele şi renunţă la vigilenţa lor,
modificând astfel însuşirile generale ale clasei.
(9) Referitor la
obiecţia că este imposibil ca fiecare creştin individual să fie pus
peste „toată averea”, care este numai una, trebuie spus că
elementele ilustraţiei nu se amestecă cu realitatea. În ilustraţie
avem un singur sclav răsplătit şi o singură avere, în realitate
avem mai mulţi creştini şi mai multe locuri alături de Isus în
regatul mesianic. (Compară cu Apoc5:10 unde expresia „ei vor
împărăţi peste pământ”, nu implică o împărţire pe loturi a
pământului.)
Timpul împlinirii
Sclavul
fidel este găsit de Isus la venirea lui „făcând aşa”, adică dând
hrana la timp corpului de slujitori din casă. Sclavul rău este
surprins de sosirea lui Isus, „în ziua în care nu se aşteaptă şi în
ceasul pe care nu-l ştie”, acţionând infidel. Aceasta înseamnă că
ilustraţia se împlineşte pentru ambii „sclavi” pe parcursul
necazului celui mare care este descris în Matei 24 ca
precedând venirea lui Isus. Referirea principală este, aşa
cum am văzut, la persoane şi grupuri care îşi asumă rolul
sclavului fidel de-a lungul timpului pe măsură ce se botează,
tocmai pentru că este nevoie, pentru că alţii care făceau acest
lucru adorm în moarte ori se dovedesc infideli.10
Desigur şi cei infideli pot susţine că îndeplinesc în continuare
rolul sclavului numit. Ei ar putea fi priviţi individual sau ca un
întreg grup organizat ca îmbrăcând ’mantia’ sclavului numit. În
aceste condiţii este oare posibilă recunoaşterea sclavului bun sau
autentic înainte de judecata pronunţată de Isus? Cu greu!
Totuşi caracteristicile celor doi sclavi au putut fi sesizate în
lumea creştină de ochii cu acuitate spirituală încă din primele
secole, poate chiar de la scurt timp după ‘plecarea’ lui Isus (comp.
Apoc. 2:18-20). În timpul necazului celui mare însă fidelitatea şi
infidelitatea vor marca atât de pregnant acţiunile creştinilor
încât cei doi „sclavi” vor putea fi identificaţi cu uşurinţă în
multe persoane şi grupuri organizate. Această antiteză
flagrantă va fi chiar un ‘semn’ pentru iminenţa venirii lui
Isus.
(10) Aceasta
nu exclude faptul că ‘plecarea’ lui Isus a avut loc în secolul
întâi şi tot atunci, în sens special, o numire a creştinilor în
viaţă în postura de sclav fidel însărcinat să dea hrană la timp
(comp. Mat. 28:18-20).
De ce „fidel şi prevăzător”?
Fidelitatea
sclavului este faţă de stăpânul său. Este calitatea iniţială pentru
care a fost ales. Ea se poate dovedi autentică sau o mască afişată
cu ipocrizie. În cazul bun, sclavul nu profită de timpul lung
[datorită întârzierii] în care nu este controlat, pentru a-şi
impune cu violenţă autoritatea asupra celorlalţi sclavi şi a risipi
mijloacele stăpânului în interes propriu. El este atent să
distribuie hrana „la timp”, ceea ce implică conştiinciozitate şi
sacrificiu. Prevederea îl face să se gândească la viitor spre
binele lui şi a celor pe care îi slujeşte.11 El ştie că
‘ziua şi ora întoarcerii stăpânului sunt necunoscute’, astfel că nu
speculează pe această temă „în inima lui”. Sclavul rău cade însă în
cursă. El ajunge la concluzia că stăpânul „întârzie” un timp.
Aceasta îi dă posibilitatea să-şi facă de cap, urmând să
muşamalizeze lucrurile în ultimul moment.12 El nu numai
că se demască a fi infidel şi ipocrit, dar arată în primul rând că
îi lipseşte prevederea. Din cauza atracţiei puterii şi a
intoxicării cu alcool, nu se poate redresa la timp şi astfel nu
este găsit „făcând aşa” cu privire la sarcina primită de a
distribui hrana.
(11) Formularea din Luca
“administratorul fidel, cel prevăzător” pare să arate că
‘prevederea’ era un atu important al sclavului care s-a dovedit
fidel.
(12) Dacă creştinii şi-ar
spori fidelitatea şi zelul pentru că presupun apropierea
întoarcerii lui Isus sau chiar o data exactă a acesteia, se pare că
ar avea o problemă asemănătoare sclavului rău în legătură cu
motivaţia. Cuvântul grecesc pentru „rău”, kakos, înseamnă
rău din punct de vedere moral, ca şi caracter.
Cine este bătut şi cum?
Cel ce
bate este sclavul rău. Pentru că în ilustraţie nu există simultan
doi sclavi în casă, nu sclavul bun este cel bătut de sclavul rău.
Ci restul sclavilor din casa stăpânului, aflaţi sub autoritatea
lui, probabil înfometaţi, exasperaţi, care-şi cer drepturile. Aici
ne putem gândi la bisericile abuzive. Datorită diferenţei de
autoritate ‘bătaia’ trebuie să fi avut o formă legală. Aceşti
sclavi sunt într-o situaţie precară, datorită conflictului de
loialitate. Ei trebuie pe de o parte să se supună sclavului
numit, să suporte tratamentul oficial punitiv şi să consume
ce primesc şi când primesc ca hrană în timp ce aşteaptă întoarcerea
stăpânului. Pe de altă parte ei văd că sclavul rău trădează
interesele stăpânului faţă de care ei se simt loiali în primul
rând. Orice tentativă de a corecta situaţia ca şi orice
neconformare ar putea fi pedepsită aspru, după regulile oficiale de
pedepsire a sclavilor.13 Deşi nu în acest fel a înţeles
stăpânul autoritatea încredinţată de el (comp. 1 Pet. 5:1-3),
sclavul rău susţine că în absenţa stăpânului el are legalitate şi
control absolut. Hrana este în mâna lui şi el o exploatează ca pe
un merit care îi consolidează autoritatea.
Isus a
spus că nimeni dintre fraţi nu poate să-şi atribuie titlul de
învăţător, fără riscul de a se substitui lui (Mat. 23:8; Ioan
13:13). În termenii ilustraţiei, „ceata slugilor” este formată din
„sclavi împreună cu el”. Nu există nici o diferenţă de rang.
Stăpânul putea da oricărui sclav presupus anterior ca fidel
atribuţia temporară de a distribui din magazie hrana la timp (Luca
11:52).14 Deci oricine - persoane sau grupuri - care se
autoidentifică cu sclavul din ilustraţie în contrast
permanent cu o ‘ceată a slugilor’ face o asemenea
substituire, în fapt un abuz de autoritate.15
(13) De-a lungul istoriei sunt
numeroase cazurile în care creştinii au fost „pedepsiţi” în
diferite forme de puterea ecleziastică „legală” pentru motive
variind de la simpla posedare, citire sau traducere a Bibliei până
la avansarea unor idei reformatoare (comp. Fap. 5:28, 38-42). S-au
găsit argumente pentru a oficializa măsuri punitive mult mai
aspre chiar decât excomunicarea, cum au fost cele ale
inchiziţiei.
(14) Probabil în mod normal
făcea el însuşi acest lucru. In acest caz sclavul nu era de
neînlocuit, aşa cum ar fi fost cazul cu un bucătar specializat în
arta culinară.
(15) Sclavul rău îi „bătea” pe
ceilalţi sclavi din casă, substituindu-se şi în acest drept
stăpânului. Probabil a înăsprit special regulile casei sau chiar a
dat reguli noi, personale, severe, pentru a‑i putea ţine sub
control mai bine pe ceilalţi (comp. Mat. 23:3, 4).
‘Pedeapsa’
Drept
pedeapsă stăpânul „îl va tăia în două şi îi va da partea împreună
cu făţarnicii: acolo va fi plânsul şi scrâşnirea dinţilor”.
Tăierea, evident, nu este literală, deoarece sclavul
supravieţuieşte acestui tratament pentru a primi ‘partea’ sau
pedeapsa pe care o primesc ipocriţii. „Tăierea în două” ar putea
reprezenta în acest caz demascarea până în cel mai ascuns detaliu a
vieţii duble, ipocrite şi astfel demolarea ruşinoasă a autorităţii
pe care şi-a construit-o peste ceilalţi.16 Mai târziu,
spre ‘plânsul şi scrâşnirea lui din dinţi’, probabil de ciudă ori
invidie referitor la lucrurile pierdute şi trecute în
responsabilitatea altcuiva, va suporta pedeapsa ipocriţilor, adică
va fi pedepsit în grup cu cei vinovaţi de duplicitate sau
trădare.17 Creştinii care se vor identifica cu sclavul
rău vor fi judecaţi în judecata a doua, a popoarelor, la tăiere
literală de la viaţă (Mat. 25:31-46).18
(16) În alte ilustraţii la
acest moment sclavul pedepsit este aruncat „în întunericul de
afară” (Mat. 25:30), în contrast cu lumina din casa stăpânului,
adică este dat afară din serviciul şi casa stăpânului.
(17) În Luca pedeapsa celor
„necredincioşi” sau „infideli”, un sinonim pentru trădare.
(18) Obiecţia ipocrită a
sclavului rău este comună cu aceea a ‘caprelor’ care au şi ele un
dublu standard: „Dacă te vedeam pe tine în persoană procedam
altfel, dar fiindcă ai plecat, ai şi întârziat, şi au rămas doar
aceşti fraţi neînsemnaţi ai tăi… i-am maltratat”. La vină comună
pedeapsă comună!
|