Respectarea autorităţii date de Dumnezeu
Watchtower Bible and
Tract Society (WTS) îi învaţă pe Martorii lui Iehova că cei “cei
unşi” sunt învestiţi într-o poziţie de autoritate peste ceilalţi
creştini. Baza acestei învăţături este textul biblic de la Matei
24:45-47, care spune:
“Cine este deci sclavul
fidel şi prevăzător pe care stăpânul său l-a numit peste servitorii
săi, ca să le dea hrana lor la timpul potrivit? Fericit este
sclavul acela dacă stăpânul lui, la sosire, îl găseşte făcând aşa.
Adevărat vă spun: Îl va numi peste toate bunurile sale.”
(NW)
Presupunând că Dumnezeu a
numit un “sclav fidel” care să slujească in funcţia de uns al său
peste creştini, ce se aşteaptă de fapt de la discipolii lui Isus în
ce priveşte respectul?
Relatarea biblică conţine exemple de persoane numite de Iehova să
slujească în poziţia de uns al lui. Aceste exemple furnizează un
model consecvent ce arată care este măsura de respect pe care o
aşteaptă Dumnezeu în raport cu autoritatea instituită de el.
Exemplele foarte familiare Martorilor lui Iehova sunt cele ale lui
Moise şi regelui Saul. Le alegem pe acestea două deoarece
situaţiile în care sunt implicaţi ei, sunt folosite deseori în
publicaţiile WTS pentru a ilustra respectul cuvenit pentru
autoritatea aşezată de Dumnezeu. Moise, primul exemplu, s-a
confruntat cu atitudinea unui bărbat numit Core. Din cauza modului
greşit de acţiune, Iehova l-a distrus pe acesta împreună cu
susţinătorii lui. Într-un alt incident regele răuvoitor Saul a
ajuns fără voia lui la discreţia lui David. David a avut ocazia şi
mijloacele să-l omoare sau să-l rănească pe regele Saul, ceea ce
l-ar fi înlăturat de la domnie pe acesta, dar s-a reţinut pentru că
Saul era, după cum s-a exprimat David, unsul lui Iehova. David a
tăiat totuşi puţin din haina lui Saul şi mai târziu a simţit regret
chiar şi pentru acest lucru minor. Aceste incidente dintre Moise şi
Core şi dintre Regele Saul şi David sunt citate deseori în
publicaţiile WTS pentru a se inculca respect fată de autoritatea
instituită de Dumnezeu.
Ceea ce nu este evidenţiat
aproape niciodată în învăţăturile WTS este problema în dezbatere
dacă respectul potrivit faţă de autoritatea dată de Dumnezeu
implică o supunere indiscutabilă.
Motivul
acestei omisiuni este greu de precizat, însă, întrucât WTS citează
de obicei aceste exemple pentru a preda supunerea, putem doar
presupune că fie nu vede necesar să înveţe că există situaţii care
justifică retragerea sprijinului sau măsuri corective din partea
subordonaţilor, fie nu vrea ca subordonaţii să considere aceste
posibilităţi. Aşadar, având aceste două exemple de autoritate
instituită de Dumnezeu, Moise şi regele Saul, ne întrebăm: aşteaptă
şi/sau pretinde Iehova subordonare indiscutabilă faţă de unşii
săi?
La
Meriba Moise a păcătuit atât de grav încât Iehova l-a înlăturat
prematur din poziţia lui de autoritate în Israel. Aaron de asemenea
a fost înlăturat prematur din poziţia lui de mare autoritate dată
de Dumnezeu. Situaţia lui Aaron este semnificativă aici din cauză
că Biblia îl descrie pe Moise ca instigatorul păcatului, iar pe
Aaron acţionând în susţinerea lui. Relatarea biblică spune:
"Astfel Moise a luat toiagul
dinaintea lui Iehova, exact aşa cum îi poruncise el. După aceea
Moise şi Aaron au chemat congregaţia să se strângă înaintea
stâncii, şi el a început să le spună: Ascultaţi acum rebelilor! Vă
vom scoate noi apă din stânca aceasta? Apoi Moise şi-a ridicat mâna
şi a lovit stânca de două ori cu toiagul lui; şi a început să iasă
apă multă, şi adunarea şi animalele de povară au început să bea.
Mai târziu Iehova le-a zis lui Moise şi Aaron: Pentru că nu aţi
arătat credinţă în mine să mă sfinţiţi înaintea ochilor fiilor lui
Israel, de aceea voi nu veţi duce această congregaţie în ţara pe
care negreşit le-o voi da” – Numeri 20:9-12, NWT.
În acest caz, a aşteptat
Iehova ca Aaron să-l sprijine pe Moise în păcatul lui? Se pare că
nu, deoarece el a fost înlăturat prematur din poziţia de autoritate
împreună cu Moise tocmai pentru că l-a sprijinit! Deci ce ar fi
trebuit să facă Aaron? Înainte de a răspunde la această întrebare
să considerăm şi exemplul cu regele Saul.
După cum
am văzut deja, David a refuzat să-l înlăture pe Saul din poziţia în
care l-a pus Dumnezeu. După cât se pare, David a judecat cam aşa:
Dumnezeu i-a dat postul, Dumnezeu să-l înlăture din el. Dar aceasta
nu a însemnat că David l-a sprijinit pe Saul în acţiuni pe care le
considera nelegiuite sau în vreun altfel greşite. De fapt un alt
slujitor al lui Dumnezeu, Samuel, chiar l-a înfruntat pe regele
Saul mai mult decât o dată din cauza faptelor nelegiuite ale
acestuia. În termeni foarte categorici Samuel l-a informat pe
regele Saul că nu va sprijini astfel de acţiuni, şi acest lucru s-a
întâmplat în faţa tuturor. Acest demers a fost făcut în ciuda
faptului că regele Saul era unsul lui Iehova la acel timp.
Deci ce
ar fi trebuit să facă Aaron la Meriba? Considerând dezaprobarea de
către Iehova a modului în care a acţionat Aaron şi binecuvântarea
modului în care a acţionat Samuel mai târziu, putem concluziona că
pentru Aaron calea corectă ar fi fost cel puţin să nu sprijine
acţiunea păcătoasă a lui Moise. Ca mare preot în Israel, de
asemenea, el ar fi trebuit să acţioneze probabil chiar împiedicând
acţiunea lui Moise.
Din
exemplele cu Moise şi regele Saul putem învăţa că Dumnezeu aşteptă
de la închinătorii săi să asculte şi să ia în serios învăţătura şi
directivele celor numiţi de el. Dar Iehova nu aşteptă de la
închinătorii lui să-i susţină pe cei numiţi de el fără să considere
mai întâi cu sinceritate şi în mod personal ce a spus el însuşi în
cuvântul său scris, Biblia. În acele cazuri în care creştinii au
motive scripturale sincere şi temeinice, ei ar trebui să asculte de
cuvântul lui Dumnezeu, Biblia, şi să refuze să sprijine ceea ce
este evident greşit. Creştinii nu pot uita că, dincolo de
consideraţia faţă de ceea ce spun reprezentanţii numiţi, Iehova de
asemenea aşteaptă ca închinătorii săi să-şi folosească puterea
raţiunii în închinarea lor. Pe scurt, respectul pentru autoritatea
dată de Dumnezeu nu presupune susţinerea unei conduite greşite,
chiar dacă aceasta ar putea fi din partea unsului său. Când
conduita greşită este evidentă, închinarea adevărată pretinde
retragerea sprijinului aşa cum ar fi trebuit să facă Aaron la
Meriba şi cum a făcut Samuel, înfruntându-l pe Saul.
O
observaţie interesantă în încheierea acestei discuţii este faptul
că David, un închinător autentic, a fost pus în situaţia jenantă de
a trebui să se ascundă de unsul lui Iehova în interesul propriei
supravieţuiri. De asemenea a trebuit să se apere mereu şi să-şi
ajute în acelaşi timp fraţii lui israeliţi. Toate acestea, alături
de alte exemple, demonstrează că faptul în sine că Iehova numeşte
reprezentanţi şi le dă autoritate nu înseamnă că acţiunile acestora
sunt întotdeauna considerate ale lui, aşa încât loialitatea fată de
ei să fie echivalentă cu loialitatea faţă de Iehova. Destul de
frecvent modelul biblic dovedeşte că aceia pe care i-a numit
Dumnezeu, au acţionat pe cont propriu în una sau mai multe
privinţe. În aceste ocazii a fost potrivit pentru subordonaţi să
aplice puterea raţiunii împreună cu iubirea pentru cuvântul scris
al lui Dumnezeu şi apoi să acţioneze refuzând să sprijine ceea ce
era evident greşit. Mesajele lui Isus către cele şapte congregaţii
din districtul Asiei dovedesc că şi creştinii se confruntă cu
acţiunile greşite ale slujitorilor lui Dumnezeu. Ei trebuie să
acţioneze corespunzător.
Presupunând că Dumnezeu a numit cu adevărat un “sclav fidel” care
să slujească ca autoritate pusă de el peste creştini, Iehova
aşteptă şi pretinde ca aceştia să recunoască această autoritate,
ascultând şi luând în consideraţie ce are de spus. Dacă, aşa cum
pretinde sclavul, învăţăturile lui sunt mâncare de la masa
stăpânului, atunci închinătorii adevăraţi pot confirma acest lucru
consultând meniul stăpânului, Biblia. Dacă este în meniu, atunci
este hrana stăpânului. Dacă nu este acolo, atunci este un alt fel
de hrană şi ar trebui tratată ca atare. În armonie cu modelul
biblic, în cazul unor învăţături şi practici condamnabile promovate
de un “sclav”, creştinii trebuie să-şi retragă sprijinul.
“Sclav
fidel” nu înseamnă “sclav perfect”. Fără discuţie, sclavii
pământeşti ai lui Dumnezeu sunt încă imperfecţi şi astfel
susceptibili să comită aceleaşi greşeli pe care le-au comis sclavii
de demult ai Celui Atotputernic. Sprijinirea învăţăturilor şi/sau
practicilor promovate de “unsul lui Iehova”, ca o manifestare de
loialitate fată de Dumnezeu, este un act de închinare. Dar
este un act de închinare idolatru pentru că supunerea indiscutabilă
este cuvenită şi potrivită faţă de Unul singur, Cel Atotputernic.
Oricui altcuiva cu autoritate de la Dumnezeu i se
cuvine supunere relativă (Compară Romani 13:1; Efeseni 5:24; Evrei
13:17).
|