Biserici abuzive
de Pat
Zukeran
Tuturora
ne sunt cunoscute cultele tradiţionale[...]. Există însă alte
grupări cu caracteristici cultice care nu corespund ca profil
cultelor tradiţionale. Numite uneori "biserici abuzive" sau chiar
"culte bazate pe Biblie", ele par la prima vedere a fi ortodoxe în
aspectele doctrinare. Ceea ce distinge însă aceste grupări sau
biserici de creştinismul autentic ortodox sunt metodologia abuzivă
şi filozofia cultică de slujire religioasă.
În
cartea sa, Biserici care abuzează, Dr. Ronald Enroth
examinează cu îngrijorare câteva dintre aceste biserici răspândite
în Statele Unite. El dezvăluie metodele cultice de care uzează
aceste grupări şi evidenţiază câteva semne distinctive ale
bisericilor abuzive. La acest punct voi prezenta pe scurt fiecare
din aceste caracteristici şi câteva reperate de mine. Mai târziu
voi discuta toate aceste caracteristici pe larg.
Prima: bisericile
abuzive au un stil de conducere orientat spre controlul
individului.
A doua: liderii
acestor biserici folosesc deseori manipularea pentru a obţine
supunerea completă din partea membrilor.
A treia: este
prezent un stil de viaţă rigid, reglementat, implicând numeroase
cerinţe şi precizări detaliate pentru viaţa de zi cu zi.
A patra: bisericile
tind să-şi schimbe frecvent numele, îndeosebi atunci când se fac
dezvăluiri în mass-media.
A cincia: denunţarea
altor biserici este obişnuită, pentru ca se consideră superioare
tuturor celorlalte biserici.
A şasea: aceste
biserici au un complex de persecuţie şi se văd pe ele ca fiind
persecutate de lume, de presă şi de celelalte biserici
creştine.
A şaptea: bisericile
abuzive îşi fixează ca ţintă adulţii tineri cu vârsta între 18 şi
25 de ani.
Al optulea, şi cel
din urmă semn al bisericilor abuzive este marea dificultate pe care
o au membrii să iasă afară sau să părăsească aceste biserici, un
proces marcat adesea de probleme sociale, psihice şi
emoţionale.
Cei
implicaţi într-o biserică care pare să reflecte aceste
caracteristici ar fi înţelepţi să evalueze temeinic situaţia şi să
părăsească biserica dacă este potrivit. Rămânerea poate spori
riscul afectării relaţiilor de familie şi măreşte probabilitatea de
pierdere a perspectivei de viitor. Membrii acestor biserici
dezvoltă adesea o percepţie distorsionată a realităţii, nu au
încredere în oameni, şi suferă de stres, teamă şi depresie. Unii
foşti membri continuă chiar să experimenteze aceste lucruri după
scăparea dintr-o biserică abuzivă. Există de asemenea câteva cazuri
dovedite în care asocierea cu o biserică abuzivă a dus la moartea
respectivilor sau a rudelor lor.
Unele
din aceste grupări au reţele de biserici surori. În alte cazuri
aceste grupări s-au desprins din denominaţiuni mai
însemnate.
Uneori
grupurile noi au fost denunţate de denominaţiunea de bază. Asemenea
grupuri adesea se deghizează prin schimbarea frecventă a numelui
organizaţiei, în special după publicitatea negativă.
Această
practică face şi mai dificilă pentru omul nebănuitor stabilirea
naturii acestor organizaţii. Unele biserici abuzive au servicii în
şcoli în toată ţara. În unele campusuri universitare asemenea
mişcări studenţeşti sunt printre cele mai mari grupuri din centrele
respective. Este important ca toţi creştinii de astăzi să cunoască
Biblia şi să ştie cum să recunoască asemenea biserici, astfel încât
să nu cadă în capcana lor. Pentru a-i ajuta pe oameni să-şi dea
seama mai bine de bisericile care abuzează de membrii lor, vreau
acum să parcurg mai detaliat cele opt caracteristici pe care le-am
menţionat.
1. Conducere orientată
spre controlul individului
Un
aspect central al bisericii abuzive este stilul de conducere
orientat spre controlul individului. Liderul dintr-o biserică
abuzivă este dogmatic, încrezut, arogant şi punctul spiritual de
focalizare în viaţa celor ce-l urmează.
Liderul
pretinde că este mai în armonie cu Dumnezeu din punct de vedere
spiritual decât oricare altul. El susţine că are pătrunderea în
Scripturi pe care n-o mai are nimeni.
Sau ar
putea afirma că primeşte revelaţii personale de la Dumnezeu. Din
cauza acestor pretenţii poziţia şi punctele de credinţă ale
liderului nu pot fi puse la îndoială.
Afirmaţiile lui sunt definitive. Pentru membrii acestui tip de
biserică sau grupare punerea la îndoială a liderului este
echivalent cu punerea la îndoială a lui Dumnezeu. Deşi s-ar
putea ca liderul să nu iasă la rampă şi să susţină acest fapt,
această atitudine este evidentă din tratamentul la care sunt supuşi
cei care contestă sau provoacă liderul. Liderul mişcării ia deseori
decizii personale pentru discipolii lui. Gândirea pe cont propriu
este interzisă; astfel discipolii devin dependenţi de lider. În
ierarhia unei asemenea biserici liderul nu este sau tinde să nu fie
răspunzător în faţa nimănui. Chiar dacă există şi un comitet de
bătrâni, de obicei acesta este compus din oameni loiali liderului
sau care nu intră niciodată în dezacord cu el. Acest stil de
conducere nu este unul aprobat de Biblie. Conform Scripturii toţi
credincioşii au în egală măsură acces la Dumnezeu şi sunt egali
înaintea lui pentru că toţi suntem creaţi după imaginea lui şi ne
aflăm sub autoritatea Bibliei, Cuvântul lui Dumnezeu. În
1 Tesaloniceni 5:21 credincioşii sunt sfătuiţi să măsoare toate
învăţăturile cu Cuvântul lui Dumnezeu. Fapte 17:11 arată că şi
chiar apostolul Pavel era sub autoritatea Bibliei, iar bereenii au
fost lăudaţi pentru că verificau învăţăturile lui Pavel cu ajutorul
Scripturilor. Liderii şi laicii trebuie deopotrivă să trăiască
conform Scripturii.
2. Manipularea
membrilor
Bisericile abuzive se caracterizează prin manipularea membrilor.
Manipularea este folosirea de forţe exterioare pentru a-i determina
pe alţii să facă ceea ce vrea cineva. Aici manipularea este
folosită pentru a-i face pe oameni să se supună conducerii
bisericii. Tactica manipulării include folosirea sentimentului de
vinovăţie, presiunea privirii încruntate, intimidarea şi
ameninţarea cu judecata lui Dumnezeu pentru neascultare. Deseori
disciplina severă este administrată în public pentru a asigura
ridiculizarea şi înjosirea.
O altă
tactică este politica “păstoririi”. Această strategie, aşa cum este
practicată în multe biserici abuzive, pretinde fiecărei persoane să
fie personal răspunzătoare în faţa altei persoane mai
experimentate. Acesteia trebuie să i se dezvăluie toate
gândurile şi sentimentele profunde, şi cu ea trebuie discutate
deciziile viitoare. Informaţiile personale respective nu sunt
folosite pentru a ajuta membrul, ci pentru a-l controla.
Un alt
mijloc de control este izolarea. Bisericile abuzive ar putea tăia
contactul între un membru nou şi familia lui, vechii prieteni şi
oricine altcineva neasociat cu biserica.
Cât de
diferit este acest stil de conducere de conducerea lui Isus,
păstorul cel bun care-şi conduce oile în mod iubitor, tandru, umil
şi cu sacrificiu de sine.
3. Un stil de viaţă
rigid, reglementat prin multe legi
A treia
caracteristică a bisericilor abuzive este stilul de viaţă rigid,
legalistic al membrilor lor. Inflexibilitatea este rezultatul
natural al stilului conducerii. Bisericile abuzive pretind o
devoţiune neşovăitoare faţă de biserică de la discipolii lor.
Supunerea faţă de biserică are prioritate în raport cu supunerea
faţă de Dumnezeu, familie sau orice altceva.
Deseori
membrilor li se cere sau sunt constrânşi să asiste la studii
biblice cinci, şase sau şapte zile pe săptămână. Există cerinţa să
se meargă în evanghelizare; trebuie atinsă o anumită cotă de
contacte cu oamenii, iar unele biserici chiar le cer membrilor să
completeze fişe de evidenţă a timpului, consemnând câte ore au
petrecut în evanghelizare, etc. Se fac agende de lucru zilnice aşa
încât persoana îndeplineşte fără sfârşit serviciul cerut de
biserică.
Nişte
foşti membri ai unei biserici abuzive mi-au povestit că lucrau
pentru biserica lor de la 5 dimineaţa până la 12 noaptea cinci zile
pe săptămână. Membrii acestor biserici întrerup şcoala, încetează
să mai lucreze sau chiar îşi neglijează familiile pentru a face
lucrarea cerută de biserică. Există de asemenea linii directoare
pentru ţinută, întâlniri, finanţe şi aşa mai departe. Asemenea
detalii sunt considerate de importanţă covârşitoare în aceste
biserici. În bisericile de acest fel, oamenii încep să-şi piardă
identitatea personală şi ajung să acţioneze ca roboţii programaţi.
De multe ori presiunea şi cerinţele bisericii fac ca unii membri să
cedeze nervos sau să cadă într-o depresie severă. Când mă gândesc
la aceste caracteristici îmi amintesc de cuvintele lui Isus despre
fariseii care “leagă sarcini apăsătoare şi cu greu de purtat şi le
pun pe umerii oamenilor, dar ei nici cu degetul nu vor să le mişte”
(Mat. 23:4). Ce contrast cu stilul de conducere al lui Isus care a
spus: “Veniţi la mine toţi cei trudiţi şi împovăraţi şi eu vă voi
da odihnă. Luaţi jugul meu asupra voastră... Căci jugul meu este
bun şi sarcina mea este uşoară.” (Mat. 11:28-30).
4. Schimbarea frecventă
a numelui grupării sau bisericii
A patra
caracteristică a bisericilor abuzive este o rutină de schimbare
sistematică a numelui bisericii sau serviciului din campusul
universitar. Adesea schimbarea numelui este reacţia la publicitatea
nefavorabilă din partea mass-media. Unele biserici abuzive şi-au
schimbat numele de mai multe ori în cursul a câţiva ani. Dacă eşti
într-o astfel de biserică care şi-a schimbat de mai multe ori
numele datorită publicităţii negative sau dacă simţi o presiune
necontenită să satisfaci cerinţele ei, este probabil timpul să
evaluezi cu grijă activitatea bisericii şi participarea ta la
ea.
5. Denunţarea celorlalte
biserici
Să
analizăm acum o a cincea caracteristică: bisericile abuzive denunţă
de obicei toate celelalte biserici creştine. Ele se consideră o
elită spirituală. Ele simt că sunt singurele care au adevărul şi că
toate celelalte biserici sunt corupte. Astfel ele nu se asociază cu
alte biserici creştine. Adesea se referă la ele însele ca la un
grup special aşa ca “Beretele Verzi ale lui Dumnezeu”, “Rămăşiţa
fidelă” sau “Armata lui Dumnezeu din timpul sfârşitului”. Există un
sentiment de mândrie în bisericile abuzive pentru că membrii simt
că au o relaţie specială cu Dumnezeu şi cu mişcarea Lui în
lume.
În
cartea lui, Biserici care abuzează, Dr. Ron Enroth citează
cuvintele unui fost membru al unui asemenea grup: “Deşi nu am
spus-o deschis, în adâncul inimii noastre simţeam că nu era nici un
loc în lume asemenea adunării noastre. Ne imaginam că restul
creştinătăţii era plecată în pauza de masă”. Biblia însă arată clar
că din punct de vedere spiritual nu există grupuri sau biserici de
elită. Efeseni 4:3-6 spune: "Faceţi orice efort să păstraţi
unitatea spiritului prin legătura păcii. Există un singur corp şi
un singur spirit, aşa cum aţi fost chemaţi la o singură speranţă,
atunci când aţi fost chemaţi, un singur Domn, o singură credinţă,
un singur botez; un singur Dumnezeu şi Tată al tuturor."
Biserica
creştină universală este unită prin acelaşi Dumnezeu, acelaşi
spirit sfânt şi prin punctele de credinţă fundamentale ale Bibliei
care includ lucruri ca autoritatea Scripturii, moartea şi învierea
lui Cristos, justificarea numai prin credinţă, etc. În aceste
adevăruri centrale noi rămânem uniţi. O biserică care crede că este
o elită şi nu se asociază cu celelalte biserici creştine, nu este
motivată de spiritul lui Dumnezeu, ci de mândria
dezbinatoare.
6. Complexul
persecuţiei
A şasea
caracteristică urmează firesc. Din cauză că bisericile abuzive se
văd pe ele însele ca o elită, ele se aşteaptă la persecuţie în lume
şi chiar o alimentează. Critica şi demascarea din partea
mijloacelor de informare sunt văzute ca dovezi că ele sunt biserica
adevărată persecutată de Satan. Totuşi persecuţia atrasă de
bisericile abuzive este diferită de persecuţia care a venit peste
Isus şi apostoli.
Isus şi
apostolii au fost persecutaţi pentru predicarea adevărului.
Bisericile abuzive îşi atrag o mare parte din publicitatea negativă
datorită propriilor lor acţiuni. Însă orice critică primită,
indiferent din ce sursă, creştină sau lumească, este văzută
întotdeauna ca un atac al lui Satan, chiar dacă critica este bazată
pe Biblie. Aceasta face dificilă depunerea de mărturie unui membru
dintr-o asemenea biserică pentru că el va vedea încercarea ta de a
împărtăşi evanghelia cu el drept persecuţie. Adesea în cazuri ca
acestea când sunt acuzat că persecut, răspund doar atât: “Sunt aici
şi vorbesc cu dumneavoastră din Cuvântul lui Dumnezeu în care
spuneţi că credeţi. Cum poate fi acest lucru persecuţie?” Această
abordare permite uneori continuarea dialogului cu un membru al unei
biserici abuzive căruia i s-a spălat creierul să creadă că orice
opoziţie este persecuţie.
7. Fixarea ca ţintă a
adulţilor tineri
A şaptea
caracteristică a bisericilor abuzive este că ele tind să-şi fixeze
ca ţintă adulţii tineri cu vârsta între 18-25 ani, care se află în
clasa mijlocie, bine educaţi, idealişti şi adesea creştini imaturi.
Adulţii tineri constituie grupa perfectă de vârsta asupra căreia să
se concentreze, fiindcă ei sunt adesea în căutarea unei cauze
pentru care să trăiască şi au nevoie de dragoste, afirmare şi
acceptare.
Deseori
aceste biserici asigură aceste lucruri, iar liderii îşi asumă
frecvent rolul de părinţi surogat.
8. Proces dureros de
retragere
A opta caracteristică este
un proces de ieşire dureros şi dificil. Membrii din multe biserici
de acest gen se tem să plece din cauza intimidării, a presiunii şi
a ameninţării cu judecata divină. Uneori membrii care se retrag
sunt hărţuiţi şi urmăriţi de liderii bisericii. De cele mai multe
ori foştii membri sunt ridiculizaţi în public şi umiliţi în faţa
bisericii, iar celor care rămân li se spune să nu se asocieze în
nici un fel cu un fost membru. Această practică este numită
evitare.
Mulţi
care părăsesc biserici abuzive, din cauza spălării creierului şi a
intimidării simt că parcă l-ar părăsi pe Dumnezeu însuşi. Nici unul
din foştii membri nu se va mai asocia cu ei, şi se vor simţi
izolaţi, abuzaţi, timoraţi în faţa lumii. Un fost membru al unui
serviciu în campus a spus:
“Dacă
pleci fără aprobarea conducerii, condamnarea şi vinovăţia sunt
îngrămădite asupra ta. Pastorul meu mi-a spus că el crede a fi
satanic din partea mea să plec şi că se îndoieşte că-mi voi putea
continua experienţa salvării”.
Permiteţi-mi să închei această disertaţie, dezvăluindu-vă câteva
moduri practice de a ajunge la cei care sunt prinşi în biserici
abuzive. Mai întâi trebuie să începem cu o rugăciune personală.
Depunerea de mărturie către cei cu creierele spălate din bisericile
abuzive este adesea o provocare serioasă. Deseori liderii nu vor
permite unui membru individual să se întâlnească cu unul din afară,
neînsoţit de un bătrân, de o persoană mai experimentată care este
antrenată în dezbateri şi/sau intimidare. Astfel trebuie să ne
rugăm (1) pentru o şansă de a vorbi cu respectivul şi (2) ca el să
fie deschis la ce avem noi de împărtăşit.
În al
doilea rând, confruntă în mod iubitor persoana cu câteva subiecte
biblice. Adesea bisericile abuzive au o învăţătură bizară ori o
eroare teologică care poate fi evidenţiată. În cartea sa
Biserici care abuzează, Dr. Ron Enroth prezintă cu probe
câteva exemple în acest sens. De pildă, liderul unei biserici avea
învăţături ciudate bazate pe revelaţiile lui extrabiblice pretins
divine.1 Acestea includeau legi dietetice,
comportamentul sexual, decorarea căminului şi altele. Liderul unui
alt grup îi numea pe doctori “zeităţi medicale”. El de asemenea
afirma că medicamentele au nume demonice şi că dacă sunt luate
predispun la influenţa demonilor.2 Relevarea erorilor,
inconsistenţelor şi a punctelor de credinţă bizare poate deschide
mintea interlocutorului şi îl pregăteşte să înceapă să pună
întrebări.
În al
treilea rând, arată-i articole care s-ar putea găsi în ziare sau
reviste în legătura cu biserica lui. Cartea din care am citat deja
de mai multe ori, Biserici care abuzează, este o resursă
excelentă. Cheia este să-l determini pe interlocutor să înceapă a
se interesa, punând întrebări şi căutând el însuşi răspunsuri.
Spune-i să testeze orice cu Scripturile şi să nu se reţină să
întrebe. Dacă liderul are reţineri sau ezită să răspundă la
întrebările oneste ale unui membru, maturitatea conducerii acestuia
ar putea fi privită ca suspectă. Isus a zis că adevărul este un
instrument al libertăţii, nu al încătuşării. El a spus: “Veţi
cunoaşte adevărul şi adevărul vă va face liberi” (Ioan
8:32).
___________________________
(c) 1993 Probe
Ministries.
Note:
1. Ronald Enroth,
Churches That Abuse (Grand Rapids, Mich: Zondervan, 1992), p.
128.
2. Ibid., p.
170.
|