Sânge şi Viaţă, Lege
şi Iubire
Litera ucide dar Spiritul
dă viaţă.—2 Corinteni 3:6
Acest articol nu vrea să pună la îndoială faptul
că folosirea sângelui implică mari riscuri. Existenţa acestor
riscuri este un fapt dovedit. Intenţia, nu este nici aceea de a-i
condamna pe cei care decid personal, fără a fi presaţi de alţii să
evite transfuziile (sau orice componente şi fracţiuni sanguine),
numai pe baza unei motivaţii religioase. Însă, articolul îşi
propune să arate că uneori acţiunile normale şi logice devin
greşite dacă sunt făcute împotriva conştiinţei. Aşa cum a spus şi
apostolul: “Cei care pot decide fără a acţiona împotriva
propriei conştiinţe sunt norocoşi… orice faptă făcută fără credinţă
este un păcat.” - Romani 14:22, 23 (Jerusalem Bible). Dacă, în
urma argumentelor ce vor fi prezentate, anumite reguli privind
sângele, reflectă o conştiinţă puternică sau una slabă, las la
latitudinea cititorului să aprecieze.
În acelaşi timp, seriozitatea responsabilităţii
unei organizaţii, în impunerea vederilor sale asupra conştiinţei
unei persoane individuale, în astfel de probleme serioase, nu ar
trebui niciodată subestimată. Ceea ce s-a întâmplat cu Watch Tower
Society în privinţa sângelui, ilustrează cum legalismul poate duce
o organizaţie, într-o mlaştină de inconsecvenţe, cu posibilitatea
ca membrii ei să sufere consecinţe defavorabile.
Începând din
perioada anilor 1940, organizaţia a declarat iniţial o interzicere
totală a acceptării sângelui, sub orice formă, fie integral, fie pe
fracţiuni. Apoi, cu trecerea anilor, au fost adăugate noi şi noi
reguli, ce au intrat tot mai mult în aspectele tehnice ale
problemei. Următorul grafic prezintă poziţia organizaţiei asupra
folosirii sângelui la momentul anului 2001.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Componente şi practici interzise
Sânge
integral
Plasmă
Celule
albe(leucocite)
Celule
roşii
Plachete sanguine
Stocarea propriului sânge pentru viitoare transfuzii
|
|
Componente şi practici permise
Subcomponente ale elementelor tipărite în coloana precedentă,
cum ar fi:
Imunoglobulinele
Preparate hemofilice
(Factorul VIII şi IX)
Devierea sângelui pacientului prin plămânul şi inima
artificială şi alte devieri extracorporale, “atât timp cât
circulaţia nu este întreruptă"
|
|
Aceste poziţii sunt exprimate în revista
Treziţi-vă! din 22 iunie 1982, care reia un articol
publicat în The Journal of the American Medical
Association (din noiembrie 1981). Articolul a
fost pregătit de Watch Tower Society şi stabileşte foarte clar
poziţia Martorilor lui Iehova referitoare la sânge. Un articol mai
recent este cel din Turnul de Veghe din 15 iunie 2000,
paginile 29-31.
Astfel, organizaţia clasifică
elementele sângelui în componente majore şi componente minore
(efectul acestei divizări fiind graficul de mai sus). Această
clasificare ilustrează natura arbitrară, precum şi inconsecvenţa
unor astfel de reguli. Când le-a oferit Dumnezeu oamenilor
autoritatea să facă astfel de divizări? Pe ce bază se fac aceste
divizări—doar pe baza procentajului unui component din sânge? Şi
dacă se întâmplă aşa, care este punctajul procentual de separare
între major şi minor? Sau o fac, poate, pe baza importanţei pe care
un component îl are? În acest caz, cum stabilesc şi atribuie
această importanţă?
Într-o conversaţie particulară, chiar şi fostul
cap al personalului medical de la sediul mondial al Watch Tower,
dr. Lowell Dixon, un medic chirurg licenţiat, a recunoscut
dificultatea care apare în clasificarea unui element din sânge ca
fiind major sau minor, în lumina faptului că, dacă o persoană are
nevoie de un anume element din sânge pentru ai fi salvată viaţa,
atunci, acel element devine major pentru ea. În ciuda acestui fapt,
dr. Lowell Dixon susţine totuşi politica Watch Tower şi este autor
şi co-autor al multor articole despre sânge tipărite în
publicaţiile Watch Tower.
Când se pune întrebarea, de ce nu se interzic
toate componentele sanguine, Watch Tower Society explică adesea că
permite folosirea fracţiunilor enumerate mai sus, deoarece acestea
sunt folosite în cantităţi foarte mici şi că aceasta face ca
folosirea lor să rămână la conştiinţa persoanei. Examinând mai
îndeaproape problema, găsim lucruri care indică fie ignoranţă, fie
ascunderea unor fapte care trădează poziţia de neînţeles a
organizaţiei. Să luăm în considerare următoarele aspecte:
Declaraţia fermă a Watch Tower împotriva
folosirii sângelui integral sună foarte impresionant pentru mulţi
martori. Deşi erau la modă în anii 50 şi 60, transfuziile de sânge
integral sunt rare astăzi. În cele mai multe cazuri, pacientului i
se dă componenta sanguină specifică, de care are nevoie. O cerere
adresată Crucii Roşii din Atlanta pe 22 ianuarie 1990, a arătat că
numai 6% din sângele donat acolo merge spre spitale ca sânge
integral, restul de 94% este divizat în părţi componente. În
prezent, imediat după ce sângele este donat, în mare parte, acesta
este separat în componente (plasmă, leucocite, eritrocite, etc.)
Acestea sunt stocate pentru utilizări ulterioare. Cele mai multe
sunt trimise direct la spitale. În marea majoritate a cazurilor,
când un Martor se confruntă cu transfuzia, problema nu se pune să
folosească sânge integral, ci doar unele componente.
Inconsecvenţa politicii Watch Tower în privinţa
componentelor acceptabile şi neacceptabile este ilustrată bine de
politica lor referitoare la plasmă. Aşa cum poate fi văzut în
graficul din Treziţi-vă! din 22 octombrie 1990, plasma
constituie 55% din sânge. Evident, datorită acestui volum mare din
sânge, ea este plasată de Watch Tower pe lista componentelor majore
şi deci interzisă. Totuşi, plasma conţine 93% apă. Care sunt
celelalte componente ce alcătuiesc restul de 7% din plasmă? Cele
mai importante sunt albumina, globulinele (dintre care
imunoglobulinele sunt părţile cele mai esenţiale), fibrinogen şi
factori de coagulare (folosiţi în preparatele hemofilice) ( vezi
The Encyclopdia Britannica, Vol. 3 1969, pagina 795; The
Encyclopedia Americana International Edition, Vol. 4, 1989,
pagina 91). Şi acestea sunt exact componentele care sunt premise de
organizaţie pentru membrii ei! Plasma este interzisă, totuşi
principalele ei componente sunt premise – dacă sunt introduse în
corp separat. După cum a remarcat cineva, este ca şi când un
doctor, i-ar recomanda unui pacient să nu mănânce sandwich-uri, dar
îi spune că este acceptabil să despartă sandwich-ul şi să mănânce
pe rând pâinea, şunca şi brânza – separate, nu sub formă de
sandwich.
În mod interesant, apa din componenţa plasmei
„intră şi iese cu mare rapiditate în circuitul sanguin”
interschimbându-se cu apa din corpul celulelor şi din fluidele
extracelulare. Astfel, ea nu este niciodată o componentă constantă
a circuitului sanguin. (The New Encyclopdia Britannica,
Macropedia, Vol. 15, 1987, pages 129, 131.)
Leucocitele, numite adesea celule albe din
sânge, sunt de asemenea interzise. În realitate, termenul celule
albe din sânge, induce mai degrabă în eroare. Aceasta deoarece
majoritatea leucocitelor din corpul unei persoane există de fapt în
afara sistemului sanguin. Corpul omenesc conţine 2 pană la 3 Kg de
leucocite şi doar 2 sau 3 % din ele se află în sânge. Restul de
98-97% sunt răspândite în toate ţesuturile organismului, formând
sistemul imunitar cu rol de apărare a organismului. The New
Encyclopedia Britannica, Macropdia, Vol. 15, 1987, pagina 135,
arată că “Majoritatea leucocitelor sunt în afara circulaţiei,
iar puţinele leucocite care se află în sânge sunt în tranzit
dintr-un loc în altul”. A le clasifica drept “componente
sanguine majore” este ca şi cum am spune că pasagerii dintr-un
tren sunt o parte integrantă sau chiar integrală a personalului
feroviar. Dr. C. Guyton, în The Textbook of Medical
Physiology (a 7-a ediţie, Saunders Company, Philadelphia),
pagina 52, explică principalul motiv pentru care leucocitele sunt
prezente în sânge: “doar pentru a fi transportate de la măduva
osoasă sau ţesutul limfatic, spre punctele din organism unde sunt
necesare”.
Asta înseamnă că o persoană care primeşte un
organ printr-un transplant va primi simultan în corpul său mai
multe leucocite străine decât dacă ar fi acceptat o transfuzie de
sânge. Deoarece organizaţia Watch Tower permite transplantul
organelor, poziţia ei ostilă faţă de leucocite rămâne fără
semnificaţie. Ea poate fi apărată numai prin folosirea unui
raţionament întortocheat, nu pe baza unor argumente raţionale,
logice sau morale. Separarea arbitrară a sângelui în componente
majore şi minore nu are, de asemenea, nici o bază raţională.
Organizaţia interzice plasma – deşi aceasta conţine în principal
apă – datorită volumului ei (55% din sânge), dar interzice
leucocitele care, aşa cum arata graficul din Treziţi-vă!
constituie doar 0,01% din sânge. Fracţiunea este atât de mică,
încât Treziţi-vă! nici măcar nu încearcă să o indice pe
grafic, ci o include cu plachetele care, poate fi amintit,
constituie la rândul lor, doar 0,5 % din sânge. Şi ele sunt pe
lista interzisă.
Absenţa argumentelor logice şi morale pentru
această poziţie se vede şi din faptul că laptele uman conţine
leucocite, mai multe leucocite de fapt, decât se găsesc în aceeaşi
cantitate de sânge. Sângele conţine 4000 până la 11000 leucocite pe
mmc, în timp ce laptele de mamă în timpul primelor luni de
alăptare, poate conţine pana la 50000 leucocite pe mmc. Aceasta
înseamnă de 5 până la 12 ori mai mult decât în aceeaşi cantitate de
sânge (The New Encyclopedia Britannica, Macropedia, Vol. 15,
1987, pagina 135; J. H. Green, An Introduction to Human
Physiology, a 4-a ediţie, Oxford University Press, 1976, pagina
16). Pentru cantitatea de leucocite din laptele uman se poate
consulta şi “Host Defenses: Development and Maternal
Contributions” Year Book of Pediatrics
(Chicago: Year Book Medical Publishers, Inc., 1985), pagina 87.
de Armond S. Goldman, Anthony J. Ham Pong, şi Randall M.
Goldblum].
Aşa stând lucrurile, mai rămân eritrocitele
(celulele roşii) si plachetele pe lista componentelor interzise. Ce
se poate spune însă despre componentelor premise?
Un aspect important ce trebuie reţinut, este că
argumentaţia organizaţiei Watch Tower se bayeayă mult pe Legea
Mozaică, care poruncea ca sângele animalelor sacrificate să fie
vărsat pe pământ, această poruncă fiind citată ca argument pentru
opoziţia organizaţiei faţă de stocarea sângelui uman (Geneza 9:3,
4; Leveticul 7:26, 27; 17:11-14; Deuteronomul 12:22-24). Să nu
uităm, de asemenea, că ei prezintă componentele sanguine premise,
ca fiind doar o cantitate neglijabilă din sânge. Apoi să luăm în
considerare şi următorii factori legaţi de componentele pe care
organizaţia le clasifică drept permise:
Una dintre acestea este albumina. Albumina este
folosită în principal în caz de arsuri şi sângerări grave. O
persoană cu arsuri de gradul 3 pe o porţiune de 30% până la 50% din
corpul, are nevoie de aproximativ 600 g de albumină. Politica Watch
Tower permite acest lucru. Cât sânge ar fi necesar pentru a extrage
această cantitate? Este vorba de 10 până la 15 litrii de sânge
pentru a produce această cantitate de albumină. Într-un litru de
sânge se găsesc aproximativ 50 de grame de albumină. Pentru a
obţine 600 de grame de sânge sunt necesari 12 litrii de
sânge. Aceasta poate fi considerată cu greu o “cantitate
mică”. Este de asemenea evident că acei litrii de sânge din
care este extrasă albumina au fost stocaţi şi nu "vărsaţi pe
pământ".
Acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul
imunoglobulinelor (gama globuline). Pentru a produce suficiente
gama globuline necesare unei injecţii prin seringă (o persoană care
călătoreşte în ţările sudice se poate vaccina ca protecţie
împotriva holerei) sunt necesari aproape 3 litrii de sânge. Această
cifră a fost obţinută prin împărţirea cantităţii de gamaglobulină
dintr-o seringă la cantitatea de gamaglobulină aflată într-un litru
de sânge. Această cantitate este, în general, mai mare decât
cele folosite într-o transfuzie de sânge integral. Şi, din nou,
gama globulina este extrasă din sânge care a fost stocat şi nu
vărsat.
Mai rămân preparatele hemofilice (factorii VIII
şi IX). Înainte ca aceste preparate să fie utilizate, media de
vârstă a hemofilicilor în jurul anilor 1940, era de 16,5 ani. În
1900 era doar de 11 ani. Astăzi, datorită acestor preparate
derivate din sânge, un hemofilic poate atinge o limită de viaţă
normală. Pentru a produce preparate care să ţină un hemofilic în
viaţă pe o perioadă aşa de lungă, este nevoie de circa 100.000
litrii de sânge. Această estimare e foarte veche. Cifra adevărată
este probabil mult mai mare în majoritatea cazurilor. Turnul de
Veghe din 15 iunie 1985 (pagina 30) afirmă că “fiecare
flacon de factor VIII este fabricat din plasma recoltată de la
2.500 de donatori”. Deşi preparatele hemofilice reprezintă doar
o fracţiune din sângele integral, când luăm în considerare sursa
lor, trebuie să ne întrebăm cum poate fi o astfel de cantitate
considerată drept nesemnificativă?
Folosirea oricăreia dintre aceste
componente implică în mod clar stocarea de cantităţi mari, chiar
masive de sânge. Pe de-o parte avem directivele organizaţiei Watch
Tower, care permit folosirea acestor componente sanguine – şi
implicit stocarea datorată procesului de extracţie şi producere a
lor – iar pe de altă parte, directive în care ei spun că se opun
oricărei practici de stocare a sângelui, deoarece Biblia condamnă
acest lucru. Aceasta este singura bază pe care o au în interzicerea
transfuziilor autologe Martorilor (adică sângele propriu al
persoanei să fie stocat şi apoi reintrodus în sistemul ei sanguin
în timpul operaţiei). Poziţia organizaţiei faţă de acest subiect
este explicată cu multe argumente şi detalii tehnice în Turnul
de Veghe din 1 martie 1989 paginile 30 şi 31. În mod clar,
poziţia adoptată este un arbitrară, inconsecventă şi
contradictorie. Este greu de crezut că autorii ei, precum şi
scriitorii explicaţiilor unei asemenea poziţii, nu cunosc faptele
şi nu reuşesc să discearnă inconsecvtenţa şi legalismul
implicate.
A face reguli în materie de sănătate şi
tratament medical – interzicând asta, permiţând aia – înseamnă a
călca pe un teren periculos. În primul rând ne putem face vinovaţi
de generarea unei frici iraţionale, iar pe de altă parte putem crea
un sentiment fals de siguranţă. Calea înţelepciunii şi a umilinţei,
este de a lăsa responsabilitatea deciziei în astfel de distincţii,
celui care este în situaţie, pe baza conştiinţei sale
individuale.
Articolele Watch Tower referitoare la sânge,
subliniază poziţia fără compromis luată de organizaţie în această
privinţă, lăudând frecvent politicile sale ca fiind salvatoare de
vieţi pentru membrii ei. Rareori, dacă nu chiar niciodată, poate
cineva citi experienţe negative generate de aceste politici.
Articole recente pretind că politicile
organizaţiei i-au protejat pe membrii acesteia de contractarea
SIDA. Un articol din Treziţi-vă! 8 octombrie 1988 arată
acest lucru. Acelaşi articol susţine că „pe la începuturile lui
1985 mai mult de 10.000 de americani cu hemofilie gravă, au fost
infectaţi cu virusul SIDA”. Articolul din Treziţi-vă!
din 22 octombrie 1990 revine spunând: „Hemofilicii, care
foloseau un agent pe bază de plasmă pentru a se trata, au fost
decimaţi. În SUA între 60% şi 90% dintre ei au contractat SIDA
înainte ca o procedură menită să detecteze virusul HIV, să fie pusă
în aplicare”. În mod similar, Turnul de Veghe din 15
iunie 1985, într-un articol intitulat „Marea Britanie, Sângele
şi SIDA” spunea că „70 de milioane de unităţi concentrate de
factor VIII” fuseseră importate din SUA pentru a-i trata pe
hemofilicii britanici şi continua spunând: „Se pare că prin
importarea acestor produse sanguine, virusul SIDA a fost transferat
în stocurile britanice”.
În timp ce conţin multe laude
la puterea de protecţie a politicilor organizaţiei legate de sânge,
există un aspect pe care nici unul dintre aceste articole nu îl
aduc la cunoştinţa cititorilor. Este vorba despre faptul că acei
hemofilici infectaţi, au contractat infecţia dintr-o sursă sanguină
pe care Watch Tower a declarat-o oficial ca fiind permisă: factorul
VIII, preparat extras din plasmă (vezi Treziţi-vă! din 22
iunie 1982, pagina 25; Turnul de Veghe din 15 iunie 1978,
pagina 30). Această regulă a fost dată în perioada când riscul de
SIDA – deşi necunoscut pe atunci – era ridicat; de atunci încoace
testele şi sterilizarea au redus foarte mult riscurile de infectare
prin transfuzie de sânge. Aşa cum arată şi Treziţi-vă! din
22 octombrie 1990 unele incidente cu infectare de SIDA s-au produs
şi prin transplanturi, care, de asemenea sunt premise de
organizaţie.
Toate acestea ilustrează cât de neîntelept şi
complet greşit este ca o organizaţie să-şi asume înţelepciunea şi
autoritatea divină, pentru a dezvolta un set complicat de standarde
şi distincţii tehnice, iar apoi să le impună ca regulă morală
obligatorie, hotărând pentru alţii, în ce caz şi în ce circumstanţe
o problemă poate fi considerată ca este la alegerea conştiinţei
persoanei sau nu.
De când au fost făcute publice
aceste informaţii, au apărut deja câteva articole în cele mai
renumite reviste medicale, care scot în evidenţă inconsecvenţa
politicilor organizaţiei, deplângând în special maniera în care
este invadată conştiinţa individului (vezi de exemplu, The
Journal of Medical Ethics 1998; 35:295-301; The Journal of
Medical Ethics 1998; 24:223-230). Un rezultat aparent, a fost
că organizaţia a modificat modul de soluţionare a cazurilor celor
care acceptă transfuzii de sânge, renunţând la excluderea lor şi
spunând că un individ care acceptă voluntar o transfuzie de sânge
şi nu manifestă căinţă, se dezasociază prin fapta sa de
organizaţie. Deşi asta reprezintă o schimbare de procedură şi de
terminologie, rezultatul este acelaşi, deoarece o persoană
dezasociată este tratată exact la fel ca şi una exclusă. O
scrisoare trimisă pe 16 iunie 2000, sub antetul Watch Tower Bible
and Tract Society of New York, Inc., declara: “Dacă un membru
botezat acceptă de bună voie şi fără regrete o transfuzie de sânge,
el indică prin acţiunea sa că nu mai doreşte să fie un Martor al
lui Iehova. Individul nu mai trebuie privit ca un membru al
congregaţiei creştine deoarece el nu acceptă şi nu se conforrmează
interdicţiei Bibliei de a se abţine de la sânge”.
Riscurile inerente unei transfuzii de sânge
integral sau cu componente sanguine, ori fracţiuni, sunt reale. În
acelaşi timp însă, este la fel de adevărat că oamenii pot muri
într-o operaţie datorită hemoragiilor masive. Folosirea propriului
sânge stocat până la data operaţiei, ar scuti, în mod logic,
persoana în cauză de posibilitatea infectării prin transfuzie.
Totuşi, aşa cum s-a arătat, organizaţia îşi asumă autoritatea să
declare această practică ca nefiind la latitudinea deciziei
personale, interzicând chiar şi colectarea intraoperatorie a
sângelui adică, sângele este aspirat în timpul operaţiei într-o
pungă de plastic, filtrat şi reintrodus apoi în organism (vezi
Treziţi-vă! din 22 iunie 1982, pagina 25). Multe mii de
persoane sunt dispuse să renunţe la dreptul lor de a decide în
astfel de probleme cruciale, permiţând unei organizaţii să decidă
pentru ei, chiar dacă trecutul acesteia este unul de neacceptare a
responsabilităţii pe care o poartă pentru pagubele pe care
politicile sale le pot produce. Ea nu face decât să afişeze acele
declaraţii şi experienţe care îi sunt favorabile, vorbind rareori,
dacă nu chiar deloc, despre lucrurile negative.
Să luăm în considerare doar un exemplu apărut
într-un articol al revistei Discover din august 1988.
Începând cu vârsta de 42 de ani, o femeie Martoră a suferit, pe
parcursul mai multor ani, repetate intervenţii chirurgicale pentru
înlăturarea unor tumori la vezică. Ultima oară însă ea a aşteptat
prea mult până când s-a dus la doctor, având sângerări serioase şi
o stare anemică gravă. A insistat să nu primească transfuzie şi
acest refuz a fost respectat. Timp de o săptămână, urologii au
încercat fără succes să oprească sângerarea. Anemia ei a continuat
să crească. Doctorul care a scris articolul descrie ce s-a
întâmplat:
Treptat, pe măsură ce hemoglobina îi scădea,
doamna Peyton a început să respire tot mai greu. Organele corpului
au nevoie de o anumită cantitate de oxigen pentru a funcţiona. Acel
oxigen este transportat de la plămâni spre organe prin intermediul
moleculelor de hemoglobină din celulele roşii. . . . Echipa
medicală i-a suplimentat aportul de oxigen doamnei Peyton printr-o
mască, până acolo încât a ajuns să respire aproape O2 pur. Puţinele
celule roşii pe care le mai avea, erau încărcate la refuz – dar
efectiv nu erau suficiente vehicule pentru a transporta
combustibilul de care organismul ei avea nevoie.
Foamea ei de aer crescuse. Rata respiraţiilor
urcase. Slăbea din ce în ce mai mult, iar în final – inevitabil –
fibrele muşchilor inimii ei şi-au declarat nevoia lor disperată de
oxigen. Dezvoltase o durere zdrobitor de acută în piept.
Doctorul care scrie articolul descrie
sentimentele sale din momentul apropierii de camera
pacientei:
Intrând în cameră am fost şocată de scena din
faţa mea. În centrul atenţiei tuturor era o femeie solidă cu o
mască de oxigen, gâfâind după aer, respirând mai repede decât ar
putea părea posibil pentru un om. La capul patului se aflau 3
prieteni, membrii ai bisericii Martorilor, susţinând-o. . . . Pe
lateral erau mai mulţi doctori, unul care monitoriza tensiunea ei
sanguină în scădere, altul luându-i nişte sânge dintr-o arteră.
Lichidul care umplea încet seringa avea consistenţa punch-ului
hawaian; testele relevând că concentraţia celulelor roşii era numai
de 9 (în mod normal ea este 40). Atârnând de pat se vedea o pungă
de urină roşiatică. Femeia era pe moarte. Cardiograma ei arăta
asemenea unor prăpăstii care semnalau o inimă în dureri. În câteva
ore, pagubele pe care acestea le reprezentau puteau deveni
ireversibile.
Femeia a intrat în stop
cardiac. O echipă de doctori şi asistente au început resuscitarea
cardio-respiratorie, administrându-i epinefrină şi atropină, iar
apoi un şoc electric inimii. Aceasta a început să bată, dar s-a
oprit din nou după câteva momente. Din nou resuscitare, mai multă
epinefrină şi atropină, un alt şoc electric şi din nou resuscitare.
S-a continuat aşa timp de o oră, până când nu mai rămăsese nici un
scop şi nici o speranţă. Pacienta era moartă definitiv şi
ireversibil.
Doctorul care descrie acest caz nu a
caracterizat-o pe femeie ca fiind o simplă fanatică. Ea
scrie:
Mi s-a spus că era o femeie inteligentă, care
a înţeles pe deplin implicaţiile deciziei sale. Dar judecata ei, mi
s-a părut a răsări dintr-un ungher întunecat, impus de religia
ei (vezi revista Discover din
august 1988 paginile 28-30, articolul “Orbită de Lumină” de
Elisabeth Rosenthal).
Era vorba de o femeie care avea o problemă ce
necesita operaţii periodice. Ştiind acest lucru, poate că stocarea
unei cantităţi din propriul sânge i s-ar fi părut o procedură
recomandată şi sigură. “Legea teocratică” însă i-a interzis
aceasta. Supunerea faţă de “Legea teocratică” nu i-a lăsat
nici o libertate de alegere.
Dacă politicile organizaţiei erau cu adevărat
bazate pe Biblie, atunci orice suferinţă rezultată din aderarea la
acele politici – cum ar fi amânarea operaţiei până la punctual
critic, sau chiar evitarea ei datorită preocupării sau nesiguranţei
referitoare la problema sângelui, chiar şi pierderea vieţii
datorită obligaţiei divine de a respinge toate componentele
sanguine nepermise – totul ar putea fi privit ca o suferinţă pe
care un slujitor al lui Dumnezeu trebuie să fie dispus să o
îndure.
Soţia mea a sângerat aproape să moară în 1970
când nr. ei de plachete a scăzut de la valorile normale cuprinse
între 200.000 până la 400.000 per mmc, la circa 15.000 per mmc.
După zile de hemoragie severă, a fost spitalizată la spitalul din
Brooklyn şi amândoi, atât eu cât şi ea, am declarat clar refuzul
nostru faţă de plachete sau orice alt produs derivat din sânge
(inclusiv cele care apoi au fost declarate de organizaţie
“permise”). Din fericire, după 2 săptămâni de spitalizare şi
tratament intens, soţia mea şi-a revenit. Aşadar, ceea ce am
declarat în acest articol nu este o încercare de a găsi o portiţă
de scăpare, în situaţia în care credinţa în Dumnezeu ar cere viaţa
mea sau a unei persoane dragi mie.
Mulţi Martori sunt foarte sinceri în susţinerea
standardelor organizaţiei lor în această privinţă. Unii chiar şi-au
văzut copiii murind ca rezultat a acestei poziţii, iar faptul de a
spune că asta s-a întâmplat datorită lipsei de dragoste părintească
este o cruzime. Ei au acceptat standardele şi politicile
organizaţiei – oricât de confuze şi complexe - ca fiind fondate pe
Biblie şi deci poruncite de Dumnezeu. Din păcate însă, puţine
declaraţii au fost vreodată aşa slab fundamentate.
Aşa după cum s-a văzut, argumentaţia Watch Tower
este centrată în jurul textelor din scripturile ebraice, în special
pe poruncile din Legea Mozaică. Însă, deoarece societatea
recunoaşte că creştinii nu sunt sub Lege, este citat adesea textul
din Geneza 9:1-7. Acolo se spune:
Dumnezeu a binecuvântat pe Noe şi pe fiii
săi, şi le-a zis: "Creşteţi, înmulţiţi-vă, şi umpleţi pământul.
S-apuce groaza şi frica de voi pe orice dobitoc de pe pământ, pe
orice pasăre a cerului, pe tot ce se mişcă pe pământ şi pe toţi
peştii mării: vi le-am dat în mâinile voastre! Tot ce se mişcă şi
are viaţă, să vă slujească de hrană: toate acestea vi le dau, ca şi
iarba verde. Numai carne cu viaţa ei, adică sângele ei, să nu
mâncaţi. Căci voi cere înapoi sângele vieţilor voastre; îl voi cere
înapoi de la orice dobitoc; şi voi cere înapoi viaţa omului din
mâna omului, din mâna oricărui om, care este fratele lui. Dacă
varsă cineva sângele omului, şi sângele lui să fie vărsat de om,
căci Dumnezeu a făcut pe om. Iar voi, creşteţi şi înmulţiţi-vă,
răspândiţi-vă pe pământ, şi înmulţiţi-vă pe el!"
Watch Tower pretinde că deoarece toţi oamenii se
trag din Noe şi fiii săi, aceste porunci încă se aplică tuturor
persoanelor. Se vehiculează ideea că poruncile despre sânge din
Legea Mozaică, trebuie astfel privite doar ca simple repetări ale
legii de bază stabilite mult mai înainte. Altfel, din moment ce
creştinii nu se află sub Legea Mozaică, nu ar avea nici un rost
citarea textelor ei, acestea neavând nici o relevanţă în discuţie
(Romani 6:14; 10:4; Evrei 8:6, 13). Se pretinde că decretul divin
privitor la sânge, declarat lui Noe, are aplicare veşnică.
Dacă lucrurile stau aşa, atunci nu acelaşi lucru
ar trebui să fie valabil şi cu privire la porunca însoţitoare
“creşteţi, înmulţiţi-vă şi umpleţi pământul”? Şi dacă
răspunsul este afirmativ, cum poate Watch Tower Society să
justifice nu numai încurajarea puternică a celibatului, dar şi a
căsătoriilor fără copii? În articolul “Naşterea copiilor în
prezent”, Turnul de Veghe din 1 martie 1988, pagina 21
spune că având în vedere “timpul limitat” rămas pentru
realizarea lucrării de predicare, “este potrivit pentru creştini
să se întrebe cum căsătoria sau naşterea copiilor vor afecta
participarea lor la această lucrare vitală”. Articolul
recunoaşte că naşterea de copii era o parte a poruncii lui Dumnezeu
dată după Potop, dar spune la pagina 26 că “astăzi, naşterea de
copii nu este o parte importantă a lucrării încredinţate de Iehova
poporului său. . . . Astfel problema naşterii copiilor, în aceste
timpuri ale sfârşitului, este una pur personală şi fiecare cuplu ar
trebui să decidă pentru sine. Totuşi, deoarece timpul rămas este
redus, cuplurile căsătorite ar face bine dacă ar cântări cu atenţie
avantajele şi dezavantajele naşterii copiilor în aceste
timpuri”. Dacă cuvintele lui Iehova adresate lui Noe privind
naşterea de copii şi umplerea pământului, pot fi atât de uşor puse
deoparte ca nemaifiind aplicabile astăzi, cum se poate atunci
argumenta, în mod consistent, că cuvintele sale către Noe privind
sângele, trebuiesc privite ca rămase valabile şi folosite ca bază
pentru a justifica aplicarea poruncilor din Legea Mozaică, legate
de sânge, creştinilor de azi?
Mai semnificativ este faptul că acele cuvinte
din Geneza spun ceva complet diferit de ceea ce par a spune. Oricum
am citi textul, se înţelege clar că Dumnezeu vorbeşte acolo de
sânge în legătură directă cu uciderea animalelor şi în subsidiar şi
cu uciderea oamenilor. În cazul animalelor, sângele lor era vărsat
ca recunoaştere evidentă că viaţa astfel sacrificată (pentru
hrană), era luată numai cu permisiunea divină, nu în urma unui
drept natural. În cazul oamenilor, vărsarea sângelui cerea viaţa
celui care vărsa sângele, viaţa umană fiind un dar divin şi
neexistând nicăieri vreo autorizaţie din parte lui Dumnezeu ca
aceasta să fie luată după bunul plac. Sângele vărsat al animalelor
şi al oamenilor rămâne în locul vieţii pierdute. Contrar poziţiei
Watch Tower, în Scripturi, sângele în sine reprezintă — nu viaţa —
ci moartea, rămânând figurativ în locul vieţii care a fost
sacrificată. (compară cu Geneza 4:10, 11; 37:26; 42:22; Exod
12:5-7; 1 Peter 1:18, 19; Exod 24:5-8; Matei 23:35; 26:28; 27:24,
25, ş.a.). Când funcţionează ca parte a unei creaturii vii, atunci
sângele susţine viaţa sau sufletul viu. Acelaşi lucru este valabil
şi cu privire la textele din Legea Mozaică citate şi care cer
vărsarea sângelui pe pământ. În toate cazurile, acestea se referă
în mod clar la sângele animalelor sacrificate. Sângele reprezintă
viaţa luată, nu viaţa fiinţei active (Levitic 17:13, 14; Deuteronom
12:15, 16, 24, 25).
Transfuziile sanguine însă, nu sunt rezultatul
uciderii nici a unui animal şi nici a unui om, sângele provenind de
la un donator viu şi care continuă să trăiască. Mai degrabă decât
să reprezinte moartea cuiva, acest sânge este folosit pentru un
scop exact opus, adică păstrarea în viaţă. Spun aceasta, nu pentru
a afirma că transfuziile sanguine sunt o practică de dorit, ci
pentru a arăta că nu există nici o legătură reală sau vreo paralelă
adevărată între mandatul din Geneza privitor la uciderea animalelor
cu neconsumarea sângelui acestora, şi folosirea sângelui într-o
transfuzie. Paralela pur şi simplu nu există.
În decembrie 1981, un bărbat care studia pe
atunci cu Martorii a scris la Watch Tower, exprimându-şi
dificultatea pe care o avea, în a armoniza politica despre
transfuziile de sânge cu citatele din scriptură date ca bază a
acesteia. Punctul său de vedere cu privire la respectivele texte,
arată concluzii similare celor prezentate mai sus:
Astfel, aceste pasaje citate par să-mi indice
că interzicerea mâncării sângelui în Biblie, se referă numai
la situaţiile în care omul ucide victima şi apoi foloseşte sângele
fără să-l înapoieze lui Dumnezeu, care are dreptul exclusiv să ia
viaţa.
Ceea ce impresionează însă este următoarea
expresie enunţată în finalul scrisorii:
Un alt lucru cu privire la acelaşi subiect
care m-a preocupat, este că Martorii lui Iehova spun că Dumnezeu
interzice mâncarea sângelui deoarece acesta reprezintă viaţa, care
are o mare valoare în faţa lui Dumnezeu şi că el doreşte să
sublinieze această mare valoare în faţa omului prin interzicerea
mâncării sângelui. Asta mi se pare foarte rezonabil. Totuşi, ceea
ce nu reuşesc să înţeleg, este cum un simbol poate fi de o valoare
mai mare decât realitatea pe care o simbolizează.
E adevărat că
în majoritatea cazurilor, transfuziile de sânge sunt de mică
valoare sau chiar dăunătoare, dar într-un procent foarte mic din
cazuri, sângele este singurul mijloc de menţinere a vieţii până
când un alt tratament poate fi dat, de exemplu o hemoragie internă
masivă care nu poate fi oprită. Eu cred că în acest tip de
situaţie, a lăsa o persoană să moară doar pentru a păstra simbolul
vieţii, este o contradicţie în sine, acordându-se o importanţă mai
mare simbolului, în detrimentul realităţii pe care acesta o
simbolizează.
. . . Cred la fel de tare ca şi Martorii lui
Iehova, că un creştin adevărat trebuie să fie gata să-şi dea viaţa
pentru credinţa sa în Dumnezeu, dacă ajunge în această situaţie.
Dar a opri viaţa cuiva, atunci când Dumnezeu nu cere şi nu
doreşte asta, este un gest lipsit de orice valoare
reală.
A acorda mai multă
importanţă sângelui ca simbol, decât vieţii însăşi, este ca şi cum
un bărbat ar acorda mai multă importanţă verighetei (simbolul
căsniciei), decât căsniciei însăşi sau soţiei sale. Este ca şi cum
dacă ar fi pus în faţa deciziei de a-şi sacrifica fie soţia, fie
verigheta, el ar decide să salveze verigheta.
În cele din urmă
trebuie spus că a folosi legile care poruncesc vărsarea sângelui pe
pământ, ca bază pentru interzicerea stocării sângelui, înseamnă a
ignora propriul scop al acestor legi. Conform contextului,
izraeliţilor li se poruncea să verse pe pământ sângele animalelor
sacrificate, pentru a se asigura ca acesta nu avea să fie mâncat,
nu pentru a se asigura că acesta nu avea să fie stocat. Stocarea
efectiv nu era problema în discuţie. A folosi aceste porunci în
felul în care sunt folosite, este atât ilogic, cât şi o pură
manipulare de argumente, forţând înţelegerea lor spre ceva ce nu
era nici declarat şi nici subînţeles.
Deoarece creştinii nu sunt sub un cod de legi ci
sub “legea regală a iubirii” şi sub “legea
credinţei”, aceste puncte merită cu siguranţă o analiză şi o
meditare profunde (Romani 3:27; 6:14; 10:4; Galateni 3:10, 11,
23-25; Iacob 2:8, 12). Chiar arătăm apreciere pentru inestimabila
valoare a vieţii dacă permitem politicilor arbitrare să dicteze în
situaţii cruciale? Oare manifestăm iubire faţă de Dumnezeu sau faţă
de aproapele dacă facem asta fără vreo declaraţie clară din
Cuvântul lui Dumnezeu care să ne sprijine?
Fără îndoială textul biblic principal folosit în
argumentaţia Watch Tower este Fapte 15:28, 29. Aceste versete
conţin decizia consiliului de la Ierusalim şi includ cuvintele
„continuaţi să vă abţineţi de la lucrurile jertfite idolilor, de
la sânge, de la animale sugrumate şi de la fornicaţie”.
Dovezile scripturale că această declaraţie nu a fost una de natură
legală, sunt discutate mai târziu. Această problemă este însă una
crucială deoarece ea este baza primară a argumentaţiei Societăţii
că poruncile Legii Mozaice sunt aplicabile creştinilor. Deşi vom
trata acest punct mai târziu, aici poate fi spus că porunca „să
vă abţineţi de la sânge” se referă în mod clar la mâncarea
sângelui. Turnul de Veghe din 15 iunie 1978, pagina 23, îl
citează pe profesorul Eduard Meyer ca spunând că semnificaţia
„sânge” în acest text este următoarea: „Împărtăşirea la sânge
era interzisă prin legea (Gen. 9:4) impusă lui Noe şi astfel
întregii omenirii”. O astfel de „împărtăşire” se făcea prin
mâncarea sângelui. Turnul de Veghe din 15 septembrie 1958,
pagina 575, declara că “de fiecare dată când interdicţia cu
privire la sânge este menţionată în Scripturi, ea este pusă în
legătură cu consumarea sângelui ca hrană, şi astfel calitatea
sângelui de nutrient este aspectul cu privire la care a fost dată
această interdicţie”. Aceasta este o înţelegere corectă, însă
Societatea încă mai argumentează că o transfuzie de sânge este
acelaşi lucru cu a mânca sânge, adică a-l introduce în organism ca
hrană.
Întrebarea majoră este dacă se poate demonstra
că transfuzarea sângelui înseamnă “mâncarea” sângelui aşa cum
pretinde organizaţia Watch Tower. În realitate nu există nici o
bază pentru aşa ceva. Este adevărat că există metode medicale de
“hrănire intravenoasă”, când lichide special preparate, care conţin
nutrienţi precum glucoza, sunt introduse în vene şi asigură
hrănirea. Totuşi, aşa cum autorităţile medicale ştiu, şi după cum
chiar societatea Watch Tower a ajuns în timp să-şi dea seama, o
transfuzie de sânge nu înseamnă hrănire intravenoasă; este de fapt
un transplant (de ţesut lichid), nu infuzia unui nutrient (vezi
Treziţi-vă! din 22 octombrie 1990, pagina 9). În încercarea
de a-şi sprijini vederile asupra transplantului de sânge, ca fiind
o "hrănire” a corpului, publicaţiile Watch Tower au citat
întotdeauna surse medicale din alte secole cum ar fi de
exemplu francezul Denys din secolul 17. (vezi pentru
exemplificare Turnul de Veghe din 15 aprilie 1985 pagina
13). Ei nu pot cita o singură autoritate medicală modernă pentru
a-şi sprijini vederile.
Într-un transplant de rinichi, rinichiul
nu este mâncat de noul organism în care acesta intră. El rămâne un
rinichi, cu aceeaşi formă şi aceeaşi funcţie. La fel se întâmplă şi
în cazul sângelui. Acesta nu este mâncat ca un aliment când este
"transplantat" în alt organism. El rămâne acelaşi ţesut
lichid, cu aceeaşi formă şi aceeaşi funcţie. Organismul nu poate
folosi sângele astfel transplantat ca hrană. Pentru a face asta,
sângele ar trebui mai întâi să treacă prin sistemul digestiv, să
fie digerat şi pregătit astfel încât celulele corpului să-l poată
absorbi – în acest caz devenind literalmente o hrană pentru
acestea. Watch Tower Society a comparat uneori transfuziile, cu
infuzia de alcool în vene. Dar alcoolul este un lichid diferit,
aflat deja într-o formă în care celulele corpului îl pot absorbi ca
nutrient. Alcoolul şi sângele sunt complet diferite în această
privinţă.
Când medicii hotărăsc că este nevoie de o
transfuzie de sânge, ei nu o fac deoarece pacientul este subnutrit.
În cele mai multe cazuri, se întâmplă deoarece pacientului îi
lipseşte oxigenul, nu nutrienţii, iar asta se întâmplă datorită
lipsei de suficiente celule transportatoare de oxigen, mai exact
celule roşii. În alte cazuri, sângele este administrat datorită
altor cauze, cum ar fi nevoia de agenţi coagulanţi (plachete),
imunoglobuline ce conţin anticorpi, sau alte elemente, dar în nici
unul din aceste cazuri cu rolul de a asigura “hrănirea”.
În eforturile sale de a ascunde dovada clară că
transfuziile de sânge nu sunt acelaşi lucru cu mâncarea acestuia şi
nu au ca scop hrănirea organismului, societatea Watch Tower
încearcă adesea în mod arbitrar, să lărgească problema, fie cuplând
sau chiar înlocuind termenul “a mânca” cu expresia “a susţine
viaţa” (vezi de exemplu, Turnul de Veghe din 1 martie 1989,
pagina 30 şi 15 aprilie 1985, pagina 12). Această tactică
diversionistă nu poate servi decât unicului scop de a crea
confuzie. Hrănirea organismului prin mâncare şi susţinerea vieţii
nu sunt 2 lucruri identice şi echivalente. Hrănirea e doar unul din
mijloacele care susţin viaţa. Însă viaţa este susţinută în multe
alte moduri la fel de vitale, cum ar fi respirarea aerului, băutul
apei sau a altor lichide, menţinerea temperaturii corpului,
dormitul, ş.a. În referinţele sale la sânge, Scriptura însăşi nu
are de-a face cu aspectul larg al susţinerii vieţii, ci cu aspectul
specific al mâncării sângelui, mai ales al sângelui animalelor.
Când un israelit mânca carne care conţinea sânge, el nu avea nevoie
de acel sânge pentru a-şi susţine viaţa – acea carne realiza rolul
de a hrăni, la fel de bine, indiferent dacă conţinea sau nu sânge.
Dacă viaţa sa era susţinută prin mâncarea sângelui nu constituia
subiectul discuţiei. Fapta mâncării sângelui era interzisă, iar
motivaţia sau consecinţa finală a acestui act nu făceau obiectul
legilor privitoare la sânge.
Zăpăceala creată prin introducerea conceptului
de „susţinere a vieţii” îi permite organizaţiei Watch Tower să
impună membrilor ei ideea că oricine acceptă o transfuzie de sânge,
dovedeşte lipsă de respect pentru răscumpărarea dătătoare de viaţă,
realizată prin puterea salvatoare a sângelui vărsat de Isus.
Duplicitatea acestui mod de a argumenta, se vede în aceea că
fracţiunile sanguine pe care organizaţia Watch Tower le permite
membrilor săi să le primească, sunt adesea administrate exact
pentru a salva sau a “susţine” viaţa persoanei, aşa cum se întâmplă
în cazul factorului VIII, administrat hemofilicilor sau al
imunoglobulinelor, injectate pentru a asigura protecţia împotriva
unor boli ce ameninţă cu moartea, sau pentru a preveni moartea unui
copil datorită incompatibilităţii RH (vezi de exemplu Turnul de
Veghe din 1 iunie 1990, paginile 30 şi 31). Apostolul Petru
declară că Cristos "a purtat păcatele noastre în trupul său de
pe cruce, astfel că noi, liberi de păcat, putem trăi în dreptate;
prin rănile sale voi aţi fost vindecaţi”. (1 Petru 2:24
<NRSV>)
Este nedrept şi neiubitor să impui o motivaţie
celor care caută să salveze viaţa lor sau a celor dragi, deoarece
ei nu aderă la anumite reguli şi interdicţii ce provin dintr-o
organizaţie religioasă, făcând aceasta prin atribuirea negării
credinţei la motivaţie, când de fapt nu există nici o bază validă,
scripturală sau de altă natură pentru a face acest lucru. Este o
încercare de a-i împovăra cu un sentiment de vinovăţie impus de
standarde umane şi nu de standarde divine.
Abţinerea de la sânge
Scrisoarea trimisă de apostolii şi bătrânii de
la Ierusalim, consemnată în Faptele capitolul 15, foloseşte
termenul “a se abţine” în legătură cu lucrurile sacrificate
idolilor, sângele, animalele sugrumate şi fornicaţia (Fapte 15:20,
29. compară cu Isaia 53:4, 5; Fapte 28:27). Termenul grecesc
folosit de ei (apékhomai) are înţelegerea de bază “a se împotrivi”.
Publicaţiile Watch Tower afirmă că în ceea ce priveşte sângele, el
are un cu totul alt sens, mult mai cuprinzător. Astfel, cartea „Tu
poţi trăi pentru totdeauna în paradis pe pământ” la pagina 216
spune: “`abţinerea de la sânge’ înseamnă a nu-l introduce în
organismul tău prin nici un mijloc.” La fel, Turnul de Veghe din 1
mai 1988 pagina 17 spune: “A păşi pe urmele lui Cristos înseamnă a
nu introduce sânge în corp fie oral fie prin alt mijloc.” Dar oare
acest termen, aşa cum este el folosit în scripturi, are sensul
absolut pe care aceste publicaţii îl sugerează? Sau poate avea un
sens relativ legat de o aplicare limitată şi specifică?
Faptul că se poate aplica, nu per total, într-un
sens atotcuprinzător, ci limitat şi specific, se poate vedea din
folosirea lui în texte precum 1 Timotei 4:3. Acolo, apostolul Pavel
avertizează că unii dintre creştini vor introduce învăţături
dăunătoare “interzicând căsătoria, poruncind abţinerea de la
mâncăruri pe care Dumnezeu le-a creat pentru a fi luate cu
mulţumiri”. În mod clar, el nu a vrut să spună că aceste persoane
vor porunci altora să se abţină total, în orice fel, de la toate
mâncărurile create de Dumnezeu. Asta ar însemna post total şi ar
duce la moarte. Pavel se referea evident la interzicerea unor
mâncăruri specifice, evident cele interzise sub Legea
Mozaică.
În mod similar, la 1 Petru
2:11 apostolul avertizează:
Preaiubiţilor, vă vorbesc ca unor străini şi
rezidenţi temporari să continuaţi să vă abţineţi de la dorinţele
cărnii, care sunt cele ce vin în conflict cu spiritul.
Dacă ar fi să luăm această expresie în mod
literar, în sens absolut, ar însemna că nu ne-am putea satisface
nici o dorinţă carnală. Însă asta nu e cu siguranţă ce vor să spună
cuvintele apostolului. Noi avem multe dorinţe carnale, printre care
dorinţa de a mânca, a respira, a dormi, a ne recrea şi multe alte
dorinţe care sunt perfect normale şi corecte. Astfel, „a ne abţine
de la dorinţele carnale” aplicat în contextul în care apostolul a
scris, se referă nu la toate dorinţele carnale, ci doar la cele
dăunătoare, păcătoase care vin în conflict cu spiritul.
Aşadar întrebarea care se ridică este: în ce
context Iacob şi consiliul apostolilor au folosit expresia a se
“abţine” de la sânge? Apostolii au luat în discuţie atunci efortul
unora care cereau ca creştinii dintre neamuri nu numai să fie
circumcişi, dar şi să respecte Legea lui Moise. Acesta a fost
subiectul despre care a vorbit apostolul Petru cu privire la Legea
Mozaică pe care el a descris-o ca pe un jug apăsător (Fapte 15:10).
Când Iacob a vorbit în faţa adunării şi a scos în evidenţă
recomandarea sa cu privire la lucrurile de la care creştinii dintre
neamuri ar trebuie să se abţină – jertfele la idoli, fornicaţia,
animalele sugrumate şi sângele – a continuat imediat cu următoarea
declaraţie:
„Căci încă din vechime, Moise are în fiecare
cetate oameni, care-l propovăduiesc, fiindcă este citit în sinagogi
în toate zilele de Sabat”—Fapte 15:19-21.
Recomandarea sa, a luat evident în considerare
ce auziseră oamenii când Moise era citit în sinagogi. Iacob ştia că
în timpurile străvechi existau neizraeliţi "oameni ai naţiunilor”,
care trăiau în ţara lui Israel în comunităţile evreieşti. Care erau
cerinţele impuse lor de Legea Mozaică? Nu li se cerea să fie
circumcişi, dar li se impunea să se abţină de la anumite practici
enumerate în cartea Leveticul capitolele 17 şi 18. Aceste legi
specificau că nu numai izraeliţii dar şi rezidenţii străini dintre
ei trebuiau să se abţină de la jertfele idolatre (Leveticul
17:7-9), mâncarea sângelui, inclusiv a animalelor sugrumate
(Leveticul 17:10-16), şi de la practici desemnate ca imorale (cum
ar fi incestul şi homosexualitatea).—Leveticul 18:6-26.
Când ţinutul lui Israel a ajuns sub controlul
romanilor, un număr mare de evrei locuiau în diverse alte ţări (cei
aflaţi în această situaţie fiind numiţi “Diaspora” însemnând “cei
răspândiţi”), Iacob ştia că în multe oraşe din Imperiul Roman
comunităţile evreieşti erau ca nişte mici societăţi ce reflectau
situaţia din Palestina timpurilor străvechi şi că era ceva obişnuit
ca oameni de alte naţionalităţi, să vină la sinagogă împreună cu
evreii şi astfel să se amestece cu aceştia ( compară cu Fapte
13:44-48; 14:1; 17:1-5, 10-12, 15-17; 18:4).
Creştinii din primul secol,
atât cei evrei cât şi cei din alte naţiuni, au continuat să
frecventeze aceste adunări din sinagogi, aspect dovedit si faptul
că Pavel şi alţii, au desfăşurat o mare parte din predicarea lor în
astfel de locuri (compară cu Fapte 18:1-4; 24-28). Aluzia lui Iacob
la citirea lui Moise în sinagogă, din oraş în oraş, oferă o bază
sigură pentru a crede că atunci când el a enumerat lucrurile pe
care le amintise mai înainte, se gândea de fapt la abţinerile
stabilite de Moise pentru străinii din comunitatea evreiască din
vechime. Aşa cum am văzut, Iacob nu numai că a enumerat exact
aceleaşi lucruri consemnate în cartea Leveticul, dar chiar şi în
aceeaşi ordine: abţinerea de la lucrurile jertfite idolilor, sânge,
animale sugrumate şi imoralitate sexuală. El a recomandat păstrarea
aceloraşi abţineri în ce-i privea pe credincioşii dintre naţiuni şi
motivul evident al acestor abţineri, erau circumstanţele de atunci,
amestecul evreilor şi al neamurilor în adunările creştine şi nevoia
de a menţine pacea şi armonia în acele condiţii. Când creştinilor
din alte naţiuni li s-a poruncit să se abţină de la sânge, lucrul
acesta a fost în mod clar înţeles nu în sens absolut, ci în sens
specific, cu referire la mâncarea sângelui, lucru abominabil în
ochii evreilor. A lărgi problema peste aceste limite şi a încerca
să atribui sângelui un statut tabu, înseamnă a scoate subiectul din
contextul scriptural şi istoric şi a-i impune o semnificaţie care
de fapt nu există.
Aici din nou, dacă cineva
atribuie un sens absolut expresiei a se “abţine de la sânge”,
privind-o ca pe un fel de interzicere atotcuprinzătoare, însemnă că
nimeni nu se poate supune analizelor de sânge, de nici un fel, nu
poate suferi o operaţie, decât dacă este fără sânge şi în alte
aspecte, ar trebuie să stea cât mai departe de sânge. Contextul
însă nu dă nici o indicaţie că o astfel de interdicţie
atotcuprinzătoare era intenţionată, ci de fapt arată că porunca era
îndreptată în mod concret împotriva mâncării sângelui.
Demn de remarcat este că Iacob nu a enumerat
lucruri precum crima şi furtul printre cele poruncite ca abţineri.
Astfel de lucruri erau deja condamnate la fel de mult printre cei
din alte naţiuni, cât erau şi printre evrei. Dar cei dintre naţiuni
treceau cu vederea idolatria, mâncarea sângelui şi a animalelor
sugrumate, precum şi imoralitatea sexuală, având chiar prostituate
de templu la locurile lor de închinare. Abţinerile recomandate
atunci s-au concentrat asupra acelor domenii în care practicile
celor dintre naţiuni, ar fi putut crea mari ofense pentru evrei şi
ca rezultat fricţiuni şi derută. Încă din 15 aprilie 1909 Turnul
de Veghe recunoştea aceasta printr-o scrisoare care spunea (la
pagina 117): “Lucrurile recomandate aici erau necesare
menţinerii colaborării `corpului’ compus din evrei si oameni ai
naţiunilor cu educaţia şi sentimentele lor diferite”. Legea
Mozaică nu cerea circumcizie pentru străinii rezidenţi drept
condiţie spre a putea trăi în pace în Israel şi nici Iacob nu a
poruncit aşa ceva.
Scrisoarea ce a rezultat în urma recomandării
lui Iacob, era concepută în mod direct pentru creştinii dintre
neamuri, oamenii “dintre naţiuni”, din Antiohia, Siria şi Cilicia
(regiuni din nordul Israelului) şi aşa după cum am văzut, avea de-a
face cu subiectul concret al încercării de a impune credincioşilor
dintre neamuri Legea lui Moise (Fapte 15:5, 23-29). Era vorba de
acele domenii de conduită care puteau crea dificultăţi între
credincioşii evrei şi cei dintre neamuri. Aşa cum se va demonstra
mai târziu, nu există nimic care să indice că scrisoarea a fost
intenţionată ca o “lege”, ca şi cum cele 4 abţineri poruncite, un
“Quadrilog”, să înlocuiască “Decalogul”, sau cele Zece Porunci din
Legea Mozaică. Era un sfat concret pentru o situaţie concretă
existentă în acea perioadă a istoriei.
Reguli
preferenţiale
Când făceam parte din Corpul de Guvernare, nu am
putut să nu-mi dau seama că există o măsură de discriminare a
aplicării politicilor, una care-i favorizează pe cei aflaţi în
poziţii profesionale. Profesorii Martori pot preda evoluţia ca
subiect, făcând asta dintr-un „punct de vedere obiectiv” şi
preferabil să explice clasei iniţial, punctul lor de vedere
diferit. Acest subiect este discutat în Ghidul Organizaţiei pentru
Corespondenţă la punctul “Şcoli, Educaţie laică”.
Avocaţilor Martori li se permite să lucreze în
centrele de alegeri politice. Însă poate cel mai notabil dintre
toate, este faptul că doctorilor Martori nu numai că li se permite
să aparţină unei organizaţii medicale, care aprobă practici precum
transfuziile de sânge şi avortul, dar li se spune că ei însăşi pot
administra o transfuzie de sânge unui pacient care nu este Martor,
dacă acesta pretinde aşa ceva (vezi Turnul de Veghe din 15
noiembrie 1964, paginile 682, 683; şi de asemenea Turnul de
Veghe din 1 aprilie 1975, paginile 215, 216 asupra potrivirii
încrucişate pentru transfuzii. Ghidul Revizuit pentru
Corespondenţă spune că un doctor sau o asistentă poate
administra o transfuzie dacă acest lucru îi “este comandat de un
superior”).
Această politică este gândită pe baza Legii
Mozaice care le permitea izraeliţilor să vândă străinilor carne de
animale care muriseră strangulate (Deuteronom 14:21). Totuşi
sângele din acele animale era încă în corpurile lor, unde se aflase
tot timpul şi nu fusese extras sau stocat – un proces pe care
organizaţia îl condamnă. Trebuie amintit că acelaşi Turn de
Veghe din 15 noiembrie 1964, lasă de asemenea la conştiinţă
vinderea de produse cu sânge, de către un comerciant Martor unei
“persoane din lume”. Se pare, că hotărând să folosească
această porţiune din Legea Mozaică pentru a justifica poziţia
indulgentă faţă de personalul medical, scriitorul materialului, s-a
simţit obligat să adauge acest comentariu despre comercianţi.
Totuşi, aici nu vorbim de a vinde carne dintr-un animal sugrumat,
ci de a vinde un produs făcut prin colectarea, stocarea şi
procesarea sângelui – practici condamnate de politica Watch Tower.
Toate interdicţiile intense menite să arate “respect profund pentru
sfinţenia sângelui”, avertismentele despre vina de sânge ataşate la
folosirea greşită a acestuia, toată argumentaţia care condamnă
stocarea sângelui pentru a arăta respect faţă de legile lui
Dumnezeu, îşi pierd orice forţă, când chirurgii Martori sunt
implicaţi. În SUA, doctorii şi avocaţii Martori se întâlnesc anual,
pentru a discuta probleme precum “confidenţialitatea şi
privilegiile” în relaţia lor cu colaboratorii Martori, precum
şi alte subiecte similare. Mă îndoiesc în mod serios, că ceilalţi
Martori cu meserii de un nivel mai inferior, pot ţine adunări
comparabile, fără ca acestea să fie criticate sau descurajate de
organizaţie.
Cu toată sinceritatea, şi fără nici o dorinţă de
a discredita pe cineva, când trec în revistă toate
ordonanţele organizaţiei, regulile, politicile şi aspectele
tehnice care au fost amintite, nu pot decât să cred, că dacă un
individ ar folosi în lucrurile zilnice obişnuite ale vieţii,
acelaşi mod de gândire reflectat în aceste poziţii şi reguli,
oamenii s-ar simţi îndemnaţi să pună la îndoială sănătatea mintală
a acelei persoane.
De ce oamenii acceptă aşa
ceva?
În zilele sale, apostolul Pavel a vorbit despre
cei “care doresc să fie sub lege” (Galateni 4:21). Şi astăzi mulţi
încă mai vor. Spre deosebire de iudaizanţii din zilele lui Pavel,
oamenii de astăzi nu pot îndemna la supunere faţă de Legea Mozaică,
dar printr-o abordare legalistă a creştinismului ei îl convertesc
într-un cod de legi, sau un corp de reguli. Ei creează o formă de
îngrădire, prin regulamente şi politici tradiţionale, iar acestea
guvernează relaţia cu Dumnezeu a oamenilor.
Dar de ce se supun alţii la asemenea impuneri?
Ce îi face pe oameni să respingă preţioasa libertate de a exercita
propria judecată morală, chiar şi în cele mai intime domenii ale
vieţii lor? Ce îi determină să se supună interpretărilor şi
regulilor oamenilor imperfecţi, chiar cu riscul de a-şi pierde
serviciul, de a fi întemniţat, de a plasa relaţiile de căsătorie
sub mari restricţii, sau chiar de a-şi pierde viaţa lor ori pe a
celor dragi.?
Mulţi factori intră în joc. Poate fi vorba de
presiuni sociale sau familiale, poate fi vorba de conformism născut
din dorinţa de a evita dezacordurile şi conflictele. Poate fi frica
paralizantă de respingerea divină şi eventuala distrugere venită
dacă cineva părăseşte "arca” organizaţională. Însă există şi un alt
motiv care constituie probabil baza, unul care este mai des
întâlnit şi de fapt rădăcina întregii probleme.
Celor mai mulţi oameni le plac lucrurile
despărţite în alb şi negru, ca şi cum ar avea un catalog cu diverse
fapte care sunt fie corecte, fie greşite. A lua decizii pe baza
propriei conştiinţe, poate fi dificil şi uneori chiar agonizant.
Mulţi preferă să nu facă efortul şi aleg să lase pe altcineva să
decidă, să fie conştiinţa lor. Acest fenomen, a permis dezvoltarea
controlului rabinic şi apariţia tradiţiilor rabinice din vremea lui
Isus. În loc să decidă ceva pe baza Cuvântului lui Dumnezeu şi a
propriei conştiinţe, oamenii preferau formula “întreabă-l pe
Rabin”. Printre Martorii lui Iehova de azi, această practică a
devenit, fără îndoială "întreabă organizaţia” sau mai simplu
“întreabă Brooklyn-ul”.
Un alt motiv este subtilitatea cu care astfel de
interpretări şi raţionamente legaliste, sunt avansate şi impuse.
Accentul legalist asupra religiei a fost marcat mereu de folosirea
aspectelor tehnice şi sofism, argumentaţia rezultată fiind nu doar
subtilă ci şi plauzibilă, uneori chiar ingenioasă – însă totuşi
falsă. A desluşi astfel de argumentaţii şi a vedea ce sunt ele în
realitate, pretinde mult efort, un efort pe care mulţi nu sunt
dispuşi să-l facă, iar alţii par pur şi simplu incapabili să-l
facă.
Să luăm în considerare doar 2 exemple din
sursele rabinice antice. În timpurile străvechi, “învăţătorii
legii” s-au străduit să facă mai explicită cerinţa din Exod 16:29
(“Nimeni să nu iasă din localitatea sa în a şaptea zi”). Ei au
stabilit regula că în sabat un om putea merge numai o anumită
distanţă (undeva mai puţin de 1 Km) în afara graniţei cetăţii sau
oraşului său. Aceasta se numea o „călătorie în ziua de sabat” (o
expresie folosită în vremea lui Isus; vezi Fapte 1:12). Totuşi
exista o modalitate pentru a face o călătorie şi mai lungă, iar
aceasta să rămână “legală” din punct de vedere rabinic. Cum?
Omul îşi putea “crea” de fapt un al doilea
domiciliu la o anumită casă sau loc din afara localităţii sale (dar
la mai puţin de 1Km distanţă), prin simpla depunere în acel loc, în
ziua premergătoare sabatului, a suficiente provizii pentru cel
puţin două mese. Apoi, în ziua de sabat, el putea călători spre
acel „domiciliu” secundar şi să-l părăsească, astfel încât să-şi
extindă călătoria cu încă un Km.
Declaraţia din Ieremia 17:22, care interzicea
transportarea oricărei încărcături în afara casei, în ziua de
sabat, era în mod similar exagerată. Învăţătorii legii, au
argumentat că nu era nici o interdicţie împotriva transportării
unor lucruri dintr-o parte a casei în alta, chiar dacă casa era
ocupată de mai multe familii. Astfel, ei au dat regula că oamenii
care locuiau în case pe un anumit sector (cum erau cei care locuiau
în case construite în jurul unei curţi comune), puteau construi un
coridor “legal” pentru întreaga arie, prin scoaterea uşilor din
balamale, la intrarea din curte şi montarea unei grinzi deasupra
capului pe post de acoperiş. Acum, întregul ansamblu era privit ca
un domiciliu unic şi lucrurile puteau fi cărate între casele din
acea arie, fără a încălca legea (vezi Iudaismul, Vol. II, de
George Foot Moore - Cambridge, Harvard University Press, 1954,
paginile31, 32).
Să comparăm acum această
metodă de a raţiona precum şi folosirea aspectelor tehnice cu
metoda pe care Watch Tower Society o foloseşte în aplicarea
regulilor sale privind anumite aspecte medicale. Turnul de Veghe
din 1 martie 1989 la rubrica “Întrebări de la cititori”, discută
metoda recoltării sângelui unui pacient cu mai mult timp înaintea
operaţiei şi stocarea lui pentru refolosire în timpul sau după
operaţie. Acolo se declară categoric că Martorii lui Iehova “NU
acceptă această procedură”. Motivul? Sângele “nu mai este o parte a
persoanei”. Textul din Deuteronom 12:24 este citat, unde se spune
că sângele animalelor sacrificate trebuie vărsat pe pământ.
Printr-o anumită argumentaţie, această lege care privea
sacrificarea animalelor este văzută ca reprezentând o situaţie
paralelă la cazul stocării sângelui unei persoane vii, aşa cum s-a
descris mai sus.
Apoi articolul continuă, discutând o altă
metodă, în care, pe parcursul operaţiei, sângele pacientului este
deviat într-o pompă inimă-plămân, sau maşină de hemodializă
(rinichi artificial) pentru oxigenare sau filtrare, înainte de a fi
reintrodus în corpul pacientului. Articolul spune că spre deosebire
de cealaltă metodă, aceasta poate fi acceptată de creştini. De ce?
Deoarece creştinul o poate privi ca o „lărgire a sistemului său
circulator, astfel încât sângele să poată trece printr-un organ
artificial”, şi în acest fel să simtă că „sângele din acest circuit
închis este tot o parte din el deoarece nu a fost vărsat”.
Cât de diferită este această “lărgire” tehnică a
sistemului circulator, de legalismul rabinic care permitea
“lărgirea” călătoriei din ziua de sabat prin tehnicul şi
artificialul domiciliu secund? Sau cum este această clasificare a
sângelui ca fiind tehnic într-un „circuit închis”, diferită de
vechiul legalism a construirii unui „circuit închis” între mai
multe case, printr-un culoar artificial? Acelaşi tip de raţionament
nepăsător şi legalist folosind aspecte tehnice este regăsit în
ambele cazuri, antic şi modern.
În inimile lor, mulţi Martori pot simţi că prima
metodă, aceea a stocării propriului sânge, nu este mai
nescripturală decât a doua, cea cu sângele circulând printr-o
maşină tip pompă inimă-plămân. Şi totuşi, ei nu sunt liberi să-şi
urmeze propria conştiinţă. Viaţa unui om poate fi în balanţă, dar
raţionamentele interpretative ale Watch Tower şi aspectele tehnice
trebuiesc respectate, deoarece ele sunt o parte a “marelui corp de
legi Teocratice”. A nu te supune, înseamnă a risca să fii desemnat
ca „dezasociat”.
Slăbiciunea legii şi puterea
iubirii
Legea produce adesea o conformitate exterioară
care maschează ceea ce sunt oamenii în interior. În zilele lui
Isus, ea le permitea liderilor religioşi, prin scrupulozitatea lor
de “a trăi după reguli” să “apară în faţa oamenilor pe dinafară ca
oameni oneşti, dar în interior să fie plini de ipocrizie şi
fărădelege”—Matei 23:27, 28 (Jerusalem Bible). La fel se întâmplă
şi în zilele noastre.
Astfel, legea e mai puţin eficientă în acele
domenii care sunt mai intim legate de inimă. Legea poate identifica
şi pedepsi un hoţ. Dar nu poate face acelaşi lucru pentru un om
care respectă legea, dar e în acelaşi timp lacom, şi a cărui
lăcomie şi zgârcenie îi face pe alţii să sufere. Legea poate
condamna şi chiar executa un criminal. Dar nu poate face mare lucru
pentru a condamna omul care urăşte, care nutreşte gelozie, invidie
sau ranchiună şi care caută răzbunare – mai ales dacă este atent
să-şi atingă obiectivul prin mijloace “legale”. Am cunoscut astfel
de oameni, inclusiv oameni din poziţii înalte.
Putem observa contrastul izbitor dintre
încercarea de a controla prin “politici”, reguli şi regulamente şi
abordarea apostolului Pavel împotriva fărădelegii. Apelul lui Pavel
acordă importanţă în primul rând iubirii şi nu legii. Astfel în
scrisoarea către Romani el scrie:
Să nu datoraţi nimănui nimic, în afară de a
vă iubi unul pe altul; pentru că cel care-şi iubeşte aproapele a
împlinit legea. Pentru că ce spunea legea „Să nu comiţi adulter, să
nu ucizi, să nu furi, să nu râvneşti” şi alte porunci sunt
cuprinse în aceste cuvinte: „Să-ţi iubeşti aproapele ca pe tine
însuţi.” Iubirea nu îi face rău aproapelui; şi de aceea iubirea
înseamnă împlinirea legii. (Romani
13:8-10, NW).
Pavel a exemplificat acest
lucru în modul său de a rezolva problemele. Un exemplu notabil este
mâncarea cărnii oferite idolilor (unul din cele 4 lucruri enumerate
în scrisoarea consemnată în Fapte capitolul 15). În Corint, unii
creştini, mergeau chiar la templele idolilor unde astfel de jertfe
se găseau şi erau servite (pentru un anumit preţ) în incinta
templelor păgâne. Pentru un creştin, faptul de a mânca acolo, era
fără îndoială, în ochii multora dintre fraţii săi creştini – în
special ai celor de origine evreiască – comparabil cu modul în care
Martorii lui Iehova l-ar privi pe unul dintre membrii lor de
astăzi, care ar mânca alimente ce au fost binecuvântate înainte de
un preot şi sunt servite în catedrala catolică St. Patrick din New
York, iar banii pentru preţul mâncării sunt încasaţi tot de
biserică. Deşi punctul de vedere poate fi comparabil, problema în
sine era cu mult mai gravă. Cum a rezolvat-o
apostolul ?
I-a ameninţat oare pe cei care mâncau acea carne
avertizându-i că vor fi chemaţi în faţa unui comitet judiciar şi
probabil excluşi? A făcut apel la lege sau la un corp de reguli
pentru a opri această practică? Din contră, el a arătat că acţiunea
în sine nu era condamnabilă. Dar putea produce consecinţe nedorite,
chiar tragice. Sfătuind, nu pe baza legii ci a iubirii el a
scris:
Este uşor să gândim că noi „ştim” problemele
acestea, dar ar trebui să ne amintim că în timp ce „cunoştinţa”
poate face un om să pară mare, numai iubirea îl poate face să
crească la statura plinătăţii. Dacă îl iubeşte pe Dumnezeu, el este
un om cunoscut lui Dumnezeu.
În această problemă, a mâncării alimentelor
jertfite idolilor, suntem siguri că nici un idol nu are o existenţă
reală, şi că nu există decât un singur Dumnezeu. . . . Însă această
cunoştinţă a noastră nu este împărtăşită de toţi oamenii. Pentru
unii, care până acum s-au folosit de idoli, a mânca ceva ca şi cum
ar fi sacrificat unui idol, le lezează conştiinţa. . . . Trebuie să
fiţi atenţi ca libertatea voastră de a mânca orice hrană să nu
afecteze în nici un fel credinţa altuia care nu este la fel de
puternică ca a voastră. Deoarece, să presupunem că tu care ai
cunoştinţa lui Dumnezeu eşti văzut mâncând într-un templu al
idolilor, nu îl încurajezi pe cel cu o conştiinţă delicată să facă
la fel? Cu siguranţă nu doreşti ca cunoştinţa ta superioară să
aducă dezastru spiritual pentru fratele tău mai slab pentru care
Cristos a murit. Şi când păcătuieşti aşa (adică prin folosirea
greşită a libertăţii creştine) şi distrugi o conştiinţă slabă a
fratelui tău, de fapt păcătuieşti împotriva lui Cristos.—1
Corinteni 8:1-12, PME, Romani 13:8-10,
NW.
Dacă cineva mânca sau nu mânca, nu se putea face
vinovat de violare a legii. Mai degrabă, totul depindea de iubirea
şi grija de a nu-l afecta pe un frate pentru care Cristos a murit –
cu adevărat o abordare superioară, care îl făcea pe fiecare
creştin, să arate ce era în inima lui, nu doar să se supună unei
reguli.
Sfatul lui Pavel demonstrează de asemenea, că
apostolul nu privea decizia luată de apostolii de la Ierusalim
(consemnată în Fapte capitolul 15) ca fiind o „lege”. Dacă ar fi
fost o lege, Pavel nu le-ar fi scris niciodată, în maniera în care
a făcut-o corintenilor, declarând franc, că mâncarea cărnii oferite
idolilor este o decizie de conştiinţă, iar factorul determinant era
nu acela de a mânca sau nu, ci de a nu-i poticni pe alţii. A privi
scrisoarea de la Ierusalim ca literă de lege şi pe această bază, a
pretinde că referinţa ei la sânge, indică că creştinii rămân sub
poruncile Legii Mozaice privitoare la sânge, înseamnă a ignora
declaraţiile apostolului Pavel, în problema similară a „cărnii
oferite idolilor”, fapt ce face o astfel de argumentaţie
invalidă.
În ce priveşte imoralitatea sexuală (sau
“fornicaţia” în unele traduceri), enumerată de asemenea în
scrisoarea de la Ierusalim, apostolul nu o prezintă nicăieri ca
fiind fie corectă fie greşită în funcţie de faptul dacă poate
poticni pe cineva. El a privit-o evident ca neavând nici un factor
justificativ. Totuşi nici nu a prezentat-o ca o regulă legală. Aşa
cum Pavel spune în 1 Corinteni 6:13-19, dacă o persoană este
condusă de legea iubirii, ea va găsi inadmisibilă această practică,
recunoscând-o ca o întrebuinţare greşită a corpului său ce s-a
alăturat lui Cristos. (1 Tesaloniceni 4:3-6.) Dacă nu era posibilă
nici o poticnire, atunci nimeni nu putea să-l judece pe bună
dreptate, pe Pavel sau pe oricare alt creştin, pentru consumarea
acelei cărni. După cum Pavel însuşi declară:
De ce trebuie ca libertatea mea să fie
judecată de conştiinţa altuia? Dacă eu iau cu mulţumiri, de ce se
vorbeşte despre mine că am abuzat de ceva ce am luat cu
mulţumiri?—1 Corinteni 10:29, NW.
Libertatea creştină nu ar trebui niciodată să-l
facă pe cineva insensibil la conştiinţa şi scrupulele altora. În
acelaşi timp, nici o persoană nu are dreptul să impună conştiinţa
ei altora, limitând astfel libertatea creştină de care aceştia se
bucură. Nici măcar un grup sau un corp de bărbaţi aleşi, care îşi
atribuie rolul de deţinători ai autorităţii apostolice, nu au
dreptul să impună conştiinţa lor colectivă altora, dând decrete pe
această bază.
Trebuie să amintim că există o distincţie clară
între lege şi precept, legea obţinându-şi forţa prin impunerea
autorităţii, preceptul exprimând principii prin învăţare. Isus a
instruit cu regularitate prin parabole, istorisiri care au impus nu
legi, ci precepte puternice, lecţii morale vitale. Parabola despre
fiul risipitor nu stabileşte o lege, conform căreia, cineva trebuie
să-şi reprimească copilul neascultător, să-i facă un ospăţ şi aşa
mai departe. Ea pune în evidenţă mai degrabă, un spirit iubitor,
generos şi plin de milă. În Scripturi, găsim o combinaţie de metode
folosite – există porunci pozitive, e adevărat, dar există de
asemenea, consemnări care stabilesc moduri de viaţă acceptate (a
trăi cu iubire, a menţine relaţii paşnice cu alţii) şi există
răspunsuri la întrebări pur contextuale. Pavel de exemplu, răspunde
unui număr de astfel de întrebări, dar nu o face ca şi cum ar
stabili nişte legi, ci dă sfaturi spirituale potrivite, menite
special pentru situaţia particulară în discuţie la acel
moment.
Cum este realizată
unitatea autentică?
Este adevărat că prin stabilirea unui control
legal peste alţii, o formă de unitate şi ordine este realizată. Dar
cât de veritabilă este aceasta? Nu este de fapt o unitate şi o
ordine bazată pe uniformitate şi conformism? Pe de altă parte,
refuzul de a permite unor oameni să exercite – prin interpretările
lor legaliste – control asupra vieţii personale afectează această
unitate şi coeziune? Înseamnă oare că fiecare persoană o poate lua
în direcţia ei, după bunul plac şi spre propria satisfacţie? Nu ar
fi necesar şi nici nu ar trebui să se întâmple dacă persoanele
acceptă cu adevărat autoritatea Cuiva care oferă această
libertate.
La fel cum cineva nu poate să-l iubească pe
Dumnezeu care este invizibil şi în acelaşi timp să-şi urască
aproapele, la fel cineva nu poate să fie alături de Fiul invizibil
al lui Dumnezeu şi să fie deconectat de oricare sau de toţi
ceilalţi care se supun cu umilinţă autorităţii Fiului (1 Ioan 4:20;
1 Corinteni 12:12-26; Efeseni 4:15, 16). Conform Scripturilor,
iubirea şi nu apartenenţa la o organizaţie este “legătura perfectă
a unităţii”, deoarece iubirea suferă îndelung, este blândă, nu este
geloasă, nu se îngâmfă şi nu caută propriile interese, ci caută
interesul altora (Coloseni 3:14; 1 Corinteni 13:4-7). Iubirea nu îi
obligă pe oameni la relaţii de unitate, ci îi atrage împreună cu
căldură. Orice pretinsă unitate creştină, fondată pe altă bază
decât iubirea, este fictivă, neautentică şi poate fi menţinute
numai prin metode necreştine.
Binecuvântările libertăţii
creştine
Un set incredibil de reguli complexe operează
astăzi printre Martorii lui Iehova şi le răpeşte acestora
exerciţiul conştiinţei personale într-o arie foarte largă a vieţii
şi conduitei, transformându-i în supuşi ai unei legislaturi
eclesiastice şi unei curţi supreme, compuse din câţiva bărbaţi
imperfecţi şi supuşi greşelii. Într-o scrisoare de la avocatul
Watch Tower Leslie R. Long, datată 29 martie 1987, acesta se referă
la un comitet judiciar al congregaţiei ca fiind “un tribunal
eclesiastic”. Dacă termenul se aplică la nivel congregaţional, el
este cu siguranţă aplicabil şi la nivele mai superioare, Corpul de
Guvernare funcţionând ca un “tribunal eclesiastic” supreme.
Ca fost membru al acestei legislaturi şi
curţi, sunt convins că rădăcina tuturor problemelor stă în
nerecunoaşterea adevărului că noi ca creştini, nu mai suntem sub
lege, ci sub bunătatea nemeritată al lui Dumnezeu prin Cristos.
Prin Fiul lui Dumnezeu, noi ne putem bucura de libertatea faţă de
legea, trăind în dreptate, care este rodul nu respectării unor
reguli, ci a credinţei şi iubirii.
Greşeala de a nu aprecia acest dar divin,
îndoiala că nu ar fi posibil ca o Persoană invizibilă, să exercite
conducerea efectivă şi directă asupra continuatorilor săi de pe
pământ, fără vreo structură de autoritate vizibilă, strict
organizată, servind ca tribunal religios, şi respingerea
convingerii că oamenii pot fi protejaţi de fărădelege în lipsa unui
gard format din legi, reguli şi decrete – asta e ceea ce îi face pe
mulţi să fie şocaţi la gândul de a nu fi sub lege, şi să-l respingă
ca fiind nu numai nepractic dar şi periculos, dăunător, şi
inducător de lascivitate. Asta îi face instabili şi uşor de convins
în faţa argumentelor celor care doresc să le inducă şi să le impună
„un aranjament legal de control” – ca să folosim termenii Watch
Tower, aranjament ce poate fi impus cu uşurinţă oamenilor de un
sistem judiciar religios.
Datorită faptului că Spiritul Sfânt al lui
Dumnezeu, dat prin Isus Cristos, are o forţă superioară legii, prin
puterea de a-i stimula pe creştini la iubire de Dumnezeu şi de
aproapele, apostolul a putut spune:
Dar dacă sunteţi conduşi de Spirit, nu
sunteţi sub lege. . . roadele Spiritului sunt iubirea, bucuria,
pacea, îndelunga răbdare, bunătatea, blândeţea, credinţa,
amabilitatea şi stăpânirea de sine. Împotriva acestor lucruri nu
există lege.—Galateni 5:22, 23, NIV.
Aceasta este măreţia libertăţii creştine, a şti
că cineva se poate bucura de exersarea liberă şi spontană a acelor
calităţi divine, fără ca vreo autoritate religioasă să aibă
dreptul, de a anula exprimarea iubirii, sau bunătăţii, sau
bucuriei, sau oricărei alte asemenea calităţi. Creştinii pot face
asta fără frică, ştiind că „nu există lege”, nu există un set de
reguli care să-i oprească de la a face ceea ce sunt convinşi în
inima lor că este drept, bun şi aprobat de Dumnezeu, chiar dacă
este dezaprobat de anumiţi oameni.
Cu siguranţă, faptul de a nu fi sub lege, ci sub
bunătatea nemeritată a lui Dumnezeu, nu minimalizează
responsabilitatea noastră ca oameni eliberaţi de Cristos. În
realitate, o măreşte. Deoarece ştim că trebuie „să vorbim şi să ne
comportăm ca oameni care vor fi judecaţi (nu de un cod de legi, sau
de un set de standarde impuse de oameni, ci) pe baza legii
libertăţii, si pentru că va fi o judecată fără milă pentru cei care
nu au fost miloşi, dar cei care au avut milă, nu trebuie să se
teamă de judecată”(Iacob 2:12, 13 JB). Acea “lege a libertăţii”
este cea pe care discipolul Iacob a menţionat-o în scrisoarea sa ca
“lege suverană” sau “lege supremă” adică “Trebuie să-ţi iubeşti
aproapele ca pe tine însuţi”.
Faptul că acceptarea noastră în faţa Tatălui
ceresc, va fi determinată, nu dacă am trăit conform unei legi sau
unui corp de reguli, ci dacă am trăit conform iubirii, are un efect
purificator şi încurajator. Fiul lui Dumnezeu, Capul şi Stăpânul
nostru, care ne eliberează de lege – şi de impunători de legi
religioase umane – a exemplificat această iubire pentru noi. De
aceea, nu trebuie să ne concentrăm atenţia asupra memorării unui
set complex de reguli şi politici organizatorice şi nici să gândim
în termeni legislativi.
Mai degrabă, să ne concentrăm atenţia asupra
Fiului lui Dumnezeu şi asupra a ceea ce am învăţat de la el, prin
intermediul Cuvântului lui Dumnezeu, încercând în mod fidel să
reflectăm viaţa sa într-a noastră.
Trimite comentariul sau opinia ta despre acest
articol la team@martorii.com
|