Dezbatere:
Biserici
locale sau confesionale?
Majoritatea religiilor sunt
confesionale, inclusiv Martorii lui Iehova, şi ele cred că doctrina
este o bază potrivită pentru separarea denominaţională a
credincioşilor. Alţii susţin mai recent că biserica ar trebui să nu
se despartă pe motive de doctrină şi că singura diviziune admisă de
Biblie este limita geografică a localităţii.
Godbeloved:
„Mă voi adresa diferitelor
confesiuni. Cred cu umilinţă că orice confesiune este greşită şi
nescripturală. În Scriptură singurul motiv pentru o divizare a
bisericilor era localitatea. Au fost mii de credincioşi în
Ierusalim… însă toate bisericile au fost definite după localitate.
Biserica din Ierusalim, biserica din Antiohia, biserica din Efes,
etc. Bineînţeles există o biserică universală care îi include pe
toţi cei ce credeau din fiecare localitate. Dar bisericile locale
sunt împărţite numai după localitate.
Găsesc chiar un lucru
extraordinar că Dumnezeu a făcut ca acesta să fie singurul criteriu
pentru divizare, dar ce altceva am aştepta din partea lui Dumnezeu?
El a ştiut că vom fi carnali şi lumeşti, şi că vom găsi foarte
dificil să-i acceptăm şi să-i IUBIM pe cei care diferă de noi în
doctrină. El ne-a dat o ocazie binecuvântată şi oportună să-l
reoglindim. Să ne iubim unii pe alţii… nu într-o biserică care are
oameni aflaţi la unison în cele mai multe lucruri... ci oameni
foarte diferiţi. Nu într-o biserică unde toate părţile corpului se
adună împreună… Ci într-o localitate care include mâini, picioare,
urechi, etc. Ce superb… o cale şi o bază scripturală de a testa din
punctul de vedere al cărnii baza pentru o biserică.
Cred că există diviziuni,
ale bisericilor bazate pe carne, nu pe un criteriu scriptural, cu
excepţia cazului că voi sunteţi divizaţi numai după
localitate.
Pentru cei care mă cunosc…
Cred că ştiţi că tonul meu nu este condamnator, insistent sau
aspru… Pentru cei ce nu mă cunosc, vă rog să nu vă simţiţi
condamnaţi… acesta este felul în care cred eu… nu sunt judecător
peste voi; vă rog să vă uitaţi la Domnul să vedeţi ce crede el
despre ceea ce am zis eu. Multă dragoste tuturor!
PS… Dacă vă
interesează cele spuse de mine aţi putea găsi de ajutor în aflarea
de detalii cărţile THE NORMAL CHRISTIAN CHURCH LIFE şi FURTHER
TALKS ON CHURCH LIFE de Watchman Nee.”
(acest citat a fost luat din alt
subiect de discuţie „De ce permite Dumnezeu o biserică
diversă”)
Matthew: Godbeloved, da, am mai citit mesaje de ale tale
şi ştiu că nu eşti o persoană aspră ori cu motive rele. Şi asta e
minunat! Dar trebuie să o spun în cea mai mare dragoste, dragă
soră, că atunci când afirmi că localitatea este singura bază pentru
orice tip sau linie de divizare între "credincioşi", greşeşti în
proporţie de 100%.
Godbeloved:
Matthew, mulţumesc pentru mesajul
tău! Poţi să-mi spui de ce crezi în acest fel?
Brazil Brian:
Matthew, cred că ceea ce spune
Godbeloved este biblic. Biserica ar trebui să funcţioneze ca un
Corp unit. Singurul criteriu de divizare între biserici ar trebui
să fie acela al distanţei – ele se află pur şi simplu prea departe
una de alta pentru a avea multe contacte. Din acest motiv Pavel s-a
referit la „biserica din Efes, Corint, etc.”. Aşadar
bisericile dintr-un oraş sau regiune anume ar trebui să se
considere una în sensul că împreună ele îl reprezintă pe Cristos în
acea localitate. Orice alte linii despărţitoare (indiferent cât de
necesare – probabil din cauza erorii doctrinare) sunt rezultatul
păcatului şi nu ceva inerent în modul în care Dumnezeu a proiectat
corpul. Da, sunt divizări care există în mod necesar în biserică,
dar nu prin planificarea lui Dumnezeu. Dovada fundamentală a
acestui lucru este că în mod sigur în cer nu vom fi divizaţi în
corpuri diferite, ci vom fi MIREASA lui Cristos – nu miresele. Nu
sunteţi de acord că ÎN MOD IDEAL aici pe pământ biserica ar trebui
să reflecte această realitate cerească?
Godbeloved, eu cred că
trebuie să fim atenţi în aplicarea învăţăturii lui Nee despre
Localitate. Fapt este că, DIN CAUZA stării de păcat, Corpul este
divizat. Nu rezolvăm problema aruncând cu pietre în confesiuni. Nu
simt vreo nevoie să-mi părăsesc confesiunea – SIMT însă că ar
trebui să ridic steagul meu confesional mai degrabă cu moderaţie şi
să fiu dispus să manifest unitatea Corpului colaborând cu celelalte
grupuri atât cât este posibil.
Matthew: Godbeloved, m-ai întrebat de ce cred că
greşeşti în ceea ce spui în mesajul tău? Poate că înainte de a face
aceasta, ar trebui să clarific ceva. Eu plec de la o perspectivă
absolut inerantă. Cu alte cuvinte, Scriptura este adevărată în mod
infailibil în orice afirmă. Deci tot ce cred eu trebuie să vină din
învăţătura biblică. Când văd sau aud un lucru pe care alţii îl
susţin, îl testez cu ajutorul Scripturii. Dacă este contrar
Scripturii, îl elimin imediat ca incorect. Spune-mi dacă mă
înţelegi şi voi fi mai mult decât fericit să-ţi explic din
Scriptură de ce cred că greşeşti atunci când spui că "orice
confesiune este greşită şi nescripturală".
PS. Apropo, ar putea fi de folos să ştii cum
interpretez eu mesajul tău. În esenţă, am înţeles că susţii că dacă
o biserică trage o linie de demarcaţie pe bază doctrinară (în loc
de o linie geografică - "localitatea") şi nu face compromis
de dragul presupusei "unităţi", atunci acea biserică este
"carnală", "greşită" şi "nescripturală". Aceasta pare că ai înţeles
când ai zis:
"Orice
confesiune este greşită şi nescripturală".
"În Scriptură singurul motiv pentru o divizare
a bisericilor era localitatea".
"Cred că există diviziuni, ale bisericilor
bazate pe carne, nu pe o bază scripturală, cu excepţia cazului că
voi sunteţi divizaţi numai după localitate".
Apropo, ar fi o redare
acurată a ultimului citat parafraza aceasta: "Cred că există
diviziuni în biserici, dar acestea sunt bazate pe carne şi nu pe o
bază scripturală, cu excepţia cazului că voi sunteţi divizaţi numai
după localitate"?
Brazil Brian:
Matthew, Nu crezi că o linie de
divizare doctrinară este "carnală" în sensul că păcatul (poate al
celuilalt!) este cel ce a cauzat divizarea? Cu câtă uşurinţă plecăm
pur şi simplu şi iniţiem propriul nostru grup când ceilalţi nu sunt
de acord cu noi! Altfel spus, există situaţii (ca aceea a lui
Luter) care fac imposibil să rămânem, în care un grup nou este
iniţiat pentru că grupul de până atunci este intransigent într-un
punct de doctrină esenţial.
TOTUŞI, dacă biserica n-ar
fi atât de puternic organizată şi ar fiinţa mai mult ca o reţea
lejeră de biserici în casă, ar putea exista diferenţe doctrinare în
Corpul lui Cristos, fără necesitatea formării de noi confesiuni. Un
model mai organic al bisericii ar permite pentru mine să nu fiu de
acord cu un frate care învaţă ceva eronat, fără să mă separ
organizaţional de el şi astfel să pot acţiona spre aducerea lui
înapoi la ceea ce este adevărat. Ar proteja de asemenea împotriva
erorii în sensul că fratele respectiv nu ar fi în măsură să-şi
creeze propria „biserică organizată” care să arate în exterior
exact ca a mea, pentru a-şi propaga doctrina lui falsă.
Matthew: Brazil Bryan, n-am spus niciodată că oamenii ar
trebui să plece şi formeze propriile lor confesiuni personale ori
de câte ori nu sunt de acord cu ceva ce spune pastorul. Şi
într-adevăr, diferenţierile în confesiuni se datorează păcatului şi
cărnii. DAR, când ai spus acest lucru, tu ai înţeles altfel
lucrurile decât Godbeloved. Tu admiţi că este păcatul celui
care este incorect din punct de vedere doctrinar şi refuză să se
supună autorităţii Cuvântului lui Dumnezeu. Godbeloved dă de
înţeles că ambele părţi sunt păcătoase. Pentru a folosi exemplul
tău, aş fi de acord că diferendele doctrinare dintre Roma şi Martin
Luter au fost bazate pe păcatul Romei, astfel că Luter n-a avut
decât să rupă legăturile. Cu toate acestea, mesajul lui Godbeloved
mi-a dat impresia clară că ar spune că atât Roma cât şi Martin
Luter au fost carnali şi păcătoşi din cauză că nu şi-au ignorat
convingerile diferite şi nu au căutat "unitatea". Cel puţin acest
lucru pare să fie subînţeles în afirmaţiile "Orice confesiune este
greşită şi nescripturală" şi „există diviziuni, ale bisericilor
bazate pe carne, nu pe o bază scripturală, CU EXCEPŢIA CAZULUI CĂ
VOI SUNTEŢI DIVIZAŢI NUMAI DUPĂ LOCALITATE”.
Brazil Bryan:
Matthew, înţeleg că tu nu ai zis că
ar trebui să formăm confesiuni bazate pe dezacorduri doctrinare.
Bănuiesc că doar am luat-o eu înainte pe cont propriu în discuţie.
Îmi pare rău.
Godbeloved:
Matthew, da, şi eu cred în ineranţa
Scripturii. Nu cred însă că interpretările biblice pe care le dau
oamenii sunt inerante fără discuţie. Brazil Bryan, tu ai
zis, "Godbeloved, eu cred că trebuie să fim atenţi în aplicarea
învăţăturii lui Nee despre Localitate. Fapt este că, DIN CAUZA
stării de păcat, Corpul este divizat. Nu rezolvăm problema aruncând
cu pietre în confesiuni. Nu simt vreo nevoie să-mi părăsesc
confesiunea – SIMT însă că ar trebui să ridic steagul meu
confesional mai degrabă cu moderaţie şi să fiu dispus să manifest
unitatea Corpului colaborând cu celelalte grupuri atât cât este
posibil".
Nu cred nici în aruncarea cu
pietre în confesiuni. Isus nu a aruncat cu pietre în femeia
adulteră, dar a admis că ce făcuse ea era greşit atunci când a
numit fapta ei păcat. Mie mi-a fost greu la început să mă gândesc
că a merge la o confesiune este păcat. Pe măsură însă ce am
continuat să citesc cartea d-lui Nee, THE NORMAL CHRISTIAN CHURCH
LIFE... El vorbea mult despre acest lucru, că în fapt este un păcat
să fii implicat în confesiuni, din cauză că scriptural ele sunt
facţiuni (secte) sau diviziuni ale corpului lui Cristos, care în
Biblie sunt catalogate ca un păcat.
Voi încerca să găsesc
versetele despre care vorbea el. Brazil Bryan, mă poţi ajuta să
înţeleg, în această lumină, de ce crezi că nu este greşit să fii
într-o confesiune? Mulţumiri fiecăruia pentru comentarii.
Brazil Bryan:
Godbeloved, Nee însuşi argumentează
că o biserică „neconfesională” este tot atât de vinovată de
diviziune ca şi o biserică confesională pentru că şi ea s-a separat
de celelalte biserici pe baza unui criteriu.
În gândirea mea, singurul
mod în care cineva dintr-o confesiune poate implementa principiul
biblic pe care îl evidenţiază Nee este să stea în grupul lui şi să
acţioneze în interesul unităţii Corpului. Pur şi simplu nu văd
vreun mod cum poate cineva părăsi un grup pentru a iniţia o
"biserică locală" fără să fragmenteze şi mai mult Corpul.
Astfel, este mai uşor pentru
aceia dintre noi care se află la conducere pentru că avem o ocazie
mai favorabilă să influenţăm direcţia bisericii. După cum am
evidenţiat în mesajul meu, mi-ar place să văd o formă mai organică
a vieţii de biserică bazată pe biserici în casă, independente, care
sunt "eliberate" de părinţii lor confesionali pentru a exprima o
formă mai organică a Corpului. În calitate de misionar confesional,
lucrez la iniţierea unei asemenea reţele, dar va fi o "biserică
confesională" ÎN SENSUL că a fost născută dintr-o confesiune şi va
avea (cel puţin la început) multe dintre caracteristicile
organizaţiei-părinte. VISUL meu este să văd confesiunea lăsând
această biserică să existe fără o constituţie oficială şi fără o
organizare legală – dacă acest lucru se întâmplă sau nu rămâne de
văzut!
Nu ar fi ceva frumos? O
biserică confesională iniţiind o biserică care nu flutură steagul
confesional. Nu vreau să fac reclamă misiunii mele, dar facem acest
lucru în multe locuri în lume şi am cunoştinţă şi despre alte
grupuri care fac la fel.
În opinia mea aceasta este
singura cale să ajungem cu evanghelia în lumea islamică. "Nu-i mai
luaţi pe oameni la biserică; duceţi biserica la oameni" (Wolfgang
Simson).
Michael Gregga:
Conceptul de unitate este în mare
măsură înţeles greşit. Cred că se cuvine să fie unitate între cei
aleşi, şi este, dar între biserici, care sunt compuse din grâu şi
neghină, nu este unitate, şi pe drept aşa.
1 Cor. 11:18, 19, ESV:
„Căci, în primul rând, când vă strângeţi ca biserică, aud că sunt
diviziuni între voi. Şi în parte o cred, pentru că trebuie să fie
facţiuni între voi cu scopul ca aceia care sunt autentici între voi
să poată fi recunoscuţi”. Să reţinem, însă, că aceasta este o
JUDECATĂ de la Domnul.. Vă rog să vedeţi răspunsul meu sub punctul
de discuţie: "De ce permite Dumnezeu o biserică diversă?"
Daţi-mi libertate sau
daţi-mi moarte!
Godbeloved:
Brazil Bryan, tu ai spus: "Nee
însuşi argumentează că o biserică „neconfesională” este tot atât de
vinovată de diviziune ca şi o biserică confesională pentru că şi ea
s-a separat de celelalte biserici pe baza unui criteriu". Sunt
aproape de acord. Nici eu nu am susţinut că bisericile
non-confesionale sunt în ordine... probabil tu nu mi-ai vorbit mie,
ci în general. De asemenea ai zis: "În gândirea mea, singurul mod
în care cineva dintr-o confesiune poate implementa principiul
biblic pe care îl evidenţiază Nee, este să rămână în gruparea lui
şi să acţioneze în interesul unităţii Corpului. Pur şi simplu nu
văd vreun mod cum poate cineva părăsi un grup pentru a iniţia o
"biserică locală" fără să fragmenteze şi mai mult Corpul". Nee
spune în mod special că a fi într-o confesiune este păcat şi că
cine este parte a unei biserici care nu este formată pe criteriul
localităţii fragmentează corpul. Pentru motive din Scriptură pe
care le-am spus deja.
Brazil Bryan, tu crezi
despre confesiuni că nu sunt rele, ci doar că nu sunt
ideale?
Greg, cred că Pavel vorbeşte
în context despre diviziunile din interiorul unei biserici, nu
despre biserici diferite una faţă de alta. Apreciez să vorbesc cu
voi toţi despre acest subiect. Inimile noastre să continue să fie
toate tandre una faţă de alta şi faţă de Cristos. Multă
dragoste!
PS. Am găsit unul din versetele care vorbesc
despre facţiuni: "Şi faptele cărnii sunt evidente, care sunt:
imoralitate, impuritate, senzualitate, idolatrie, vrăjitorie,
duşmănii, ceartă, gelozie, izbucniri de mânie, dispute, disensiuni,
facţiuni, invidie, … şi lucruri ca acestea..." (Gal
5:19-21).
Brazil Bryan:
Da, Godbeloved, părerea mea este că
Nee greşeşte când spune că a sta într-o biserică confesională este
păcat şi sectarism. Nu cred că el dovedeşte biblic acest lucru în
vreun fel şi personal nu văd nici o cale practică de a pune în
practică litera a ceea ce spune el în cartea lui, decât dacă cineva
se duce într-un oraş unde nu există absolut nici o prezenţă
creştină de nici un fel. Da, spun că bisericile confesionale
nu sunt ideale, dar că nu este rău să rămâi în una.
Matthew: Godbeloved, acestea sunt afirmaţiile pe care
le-ai făcut până acum la care mă voi referi pe scurt în două
răspunsuri:
"Orice
confesiune este greşită şi nescripturală".
"În Scriptură singurul motiv pentru o divizare
a bisericilor era localitatea".
"Cred că există diviziuni, ale bisericilor
bazate pe carne, nu pe o bază scripturală, cu excepţia cazului că
voi sunteţi divizaţi numai după localitate".
”În fapt este un păcat să fii implicat în
confesiuni, din cauză că scriptural ele sunt facţiuni sau diviziuni
ale corpului lui Cristos care în Biblie sunt păcate”.
Răspunsul
1: Logică defectuoasă
Mai întâi de toate, îţi voi
arăta cea mai stridentă eroare a argumentării tale de până aici. Ai
spus că singura distincţie justificabilă între creştini ar fi una
geografică mai degrabă decât una doctrinară. Pe această bază ai
zis: „Orice confesiune este greşită”.
Să ne luăm câteva secunde
pentru a clarifica ce este o “confesiune”. O confesiune este un
grup de credincioşi care împărtăşesc aceeaşi interpretare a
doctrinei biblice. Cu alte cuvinte, confesiunile sunt distincţii
între credincioşi pe baza convingerii că unele lucruri sunt
adevărate (sau că nu sunt adevărate).
Astfel când ai zis, "Orice
confesiune este greşită“, tu ai înţeles evident: “Orice
distincţie făcută între credincioşi pe baza convingerii referitor
la ce este sau nu adevărat (în opoziţie cu distincţia făcută
datorită barierelor geografice), este greşită.”
Acum, uită-te un moment la
logica ta. Tu ai zis că bisericile confesionale (adică distincţiile
între credincioşi pe baza convingerii referitor la ce este sau nu
adevărat) sunt “un păcat”. Dar în argumentarea ta de până acum tu
ai tras o linie foarte conturată de separare doctrinară referitor
la ce este sau ce nu este o distincţie îndreptăţită între
credincioşi, distingându-te astfel pe tine însuţi de aceia dintre
noi care nu suntem de acord. (Bineînţeles, admit că nu ai
‘anatemizat’ pe nimeni, dar tot aşa nici confesiunea Southern
Baptist nu ‘anatemizează’ confesiunea prezbiteriană PCA).
Cu alte cuvinte, Brazil
Bryan a identificat problema când a spus că, în ce priveşte vina,
cauza “non-confesională” este la fel de condamnabilă ca şi orice
altă cauză “confesională”, când este vorba de distingerea proprie
ca un grup aparte de credincioşi care împărtăşesc o interpretare
particulară a doctrinei biblice şi convingeri proprii referitor la
ce ar fi adevărat. Adică, aşa-numita biserică “non-confesională” nu
este cu nimic mai puţin “confesională” decât biserica Southern
Baptist sau biserica prezbiteriană PCA, etc. După cum a exprimat
Bryan foarte bine “Biserica ‘non-confesională’ este tot atât de
vinovată de diviziune ca şi o biserică confesională pentru că şi ea
s-a separat de celelalte biserici pe baza unui criteriu”.
Da, am citit chiar acum
răspunsul tău către Bryan, dar nu-l împărtăşesc. Când spui hotărât
că este un păcat să subscrii la o confesiune anume, tu fluturi
steagul “non-confesional”.Cu regret, dar asta faci.
Răspunsul 2: Interpretare defectuoasă a
Scripturii
În al doilea rând, afirmaţia
ta că “Orice confesiune este greşită şi nescripturală” este pur şi
simplu 100% greşită, aşa cum am spus în primul meu mesaj. Îmi voi
lua câteva minute aici să arat că Pavel, Ioan şi Iuda insistă toţi
că creştinii se disting pe ei de cei care susţin doctrine
incorecte.
Pavel le scrie galatenilor
într-o furie absolută. El omite complet la începutul scrisorii
cuvintele lui tradiţionale despre rugăciuni şi bucurie, lansându-se
imediat într-o aprindere de oroare împotriva ereziei. Folosesc
cuvinte tari ca “furie” şi “aprindere” pentru că Pavel foloseşte el
însuşi în mod intenţionat un limbaj dur. Observă versetele 8, 9:
“Dar chiar dacă noi sau un înger din cer v-ar predica o evanghelie
contrară aceleia pe care v-am predicat-o noi, să fie blestemat!
După cum am mai spus înainte, aşa spun din nou acum, dacă cineva vă
predică o evanghelie contrară aceleia pe care aţi primit-o, să fie
blestemat!” Ei bine, este acelaşi limbaj dur – şi se bazează în
totalitate pe convingerea lui Pavel că doctrina pură este supremă.
El foloseşte un limbaj chiar şi mai dur în 3:1: “Galateni naivi!
Cine va vrăjit?!” Şi să nu uităm că oponenţii lui Pavel nu erau
hinduşii sau islamicii. Nu, ei erau credincioşi declaraţi. Pavel
pronunţă un blestem asupra învăţătorilor falşi. Cu cât mai mult
deci ar trebui noi să ne ferim de erezie şi să ne separăm pe noi
înşine de cei pe care Sfânta Scriptură îi condamnă ca eretici! În
mod clar, Pavel aşează linia de divizare între credincioşi. Şi
anume, trebuie făcute distincţii între cei care pretind că-l
urmează pe Cristos – distincţii referitor la interpretarea
corectă a doctrinei biblice. Şi totuşi tu insişti să spui, ”În fapt
este un păcat să fii implicat în confesiuni“. Nostim, dar asta nu e
ce a spus Pavel.
În 1 Corinteni 5:1-5, Pavel
vorbeşte despre un om din biserica din Corint care credea că este
în ordine să aibă relaţii cu mama sa vitregă. Evident aceasta n-a
fost o distincţie geografică. Iar Pavel spune în v. 6 că “un pic de
aluat dospeşte toată plămădeala”. Cu alte cuvinte, un măr rău are
potenţialul să strice întreaga ladă. N-ar fi îngrozitor dacă
eroarea minorităţii ar vătăma restul corpului? Ba da! Astfel Pavel
continuă în v. 7: “Curăţiţi aluatul cel vechi ca să puteţi fi o
plămădeală nouă”. Ce avem noi de-a face cu cei a căror convingeri
încearcă să ruineze corpul? Pavel spune: “Curăţiţi-i de la voi”.
Acesta este motivul exact pentru care în versetele 9-11 el spune că
cei ce îl urmează pe Isus nu trebuie să aibă de-a face cu cei care
pronunţă numele lui Cristos, dar care se abat însă de la învăţătura
lui: “V-am scris în scrisoarea mea să nu vă asociaţi cu oamenii
imorali; n-am înţeles cu oamenii imorali ai acestei lumi sau cu cei
lacomi şi avari sau cu idolatri, pentru că atunci ar trebui să
ieşiţi din lume. Ci de fapt v-am scris să nu vă asociaţi cu orice
aşa-numit frate, dacă acesta este imoral sau lacom sau idolatru sau
insultător sau beţiv sau extorcator – nici măcar să nu mâncaţi cu
un astfel de om”. Aici Pavel spune că nu trebuie să avem
nimic de-a face cu aşa numiţi fraţi care deviază de la îndrumarea
corectă dată de Cristos. “Curăţiţi aluatul cel vechi!” Cu alte
cuvinte, atunci când corpul este ameninţat, trageţi o linie de
separaţie! Separaţi-vă pe voi înşivă de eroarea lor şi
glorificaţi-l pe Cristos.
Şi da, admit că situaţia
concretă la care se referea Pavel avea de-a face cu o persoană, dar
principiul este exact acelaşi, şi anume, nu lăsaţi vreodată ca
eroarea unei părţi să afecteze întregul.
Acesta este principiul care
îi conduce pe credincioşi să se separe de eroarea altor credincioşi
– chiar lucrul pe care tu îl numeşti "un păcat".
În plus, Pavel spune în Tit
1:7-9 că păstorii trebuie să se ţină de cuvântul fidel al
adevărului “ca să fie în stare, atât să încurajeze cu învăţătura
sănătoasă, cât şi să înfrunte pe cei care vorbesc împotrivă”. Ştim
că Pavel vorbeşte despre distincţii doctrinare mari, aşa cum arată
cuvintele lui în continuare: "Sunt mulţi nesupuşi, care vorbesc
fără folos şi sunt amăgitori, cărora trebuie să li se închidă gura
din cauză că învaţă pe oameni lucruri pe care nu trebuie să le
înveţe…mustră-i aspru, ca să fie sănătoşi în credinţă" (v. 10-13).
Vezi şi 2:7 unde se spune că trebuie să fim atât de curaţi în
doctrină încât cei împotrivitori să rămână de ruşine.
De asemenea, există o
mulţime de texte pauline care vorbesc despre necesitatea supremă de
a „păzi” doctrina sănătoasă a Cuvântului şi de a ne feri de erezie
şi de eretici, ca de exemplu: Tit 2:15; 1 Timotei 1:3; 4:11; 4:16;
5:21; 6:3-4; 6:13; 6:20; 2 Timotei 1:13; 1:14; şi 2:24-25.... Şi ce
spune Iuda referitor la bisericile confesionale? Spune că ar trebui
să trecem peste orice deosebire şi să păstrăm „unitatea”? Nu, ci el
spune: “Luptaţi pentru credinţă!” Aceasta înseamnă literal a lupta
până la capăt de dragul adevărului sublim al lui Cristos.
“Dragostea se bucură de adevăr!” (1 Corinteni 13:6). După părerea
mea Iuda a crezut în păstrarea unei distincţii între biserica
adevărată şi erezie – principiu care mă conduce şi pe mine la
denominaţia Southern Baptist (Reformată). Dar conform cuvintelor
tale, a face acest lucru este “greşit şi nescriptural” şi de
asemenea "un păcat". Interesant, Iuda nu a zis asta.
Scriptura insistă fără echivoc că credincioşii trebuie să
păstreze unitatea respectând puritatea doctrinară, atât de mult
încât să se facă distincţii pentru a separa adevărul de eroare şi
supunerea la doctrina biblică de nesupunerea la doctrina
biblică.
Godbeloved, am fost mişcat de la început de
compasiune, iar acum pare că am dezvoltat un pic de justificată
indignare paulină, mai ales de la citirea ultimului tău mesaj.
Acolo tu ai afirmat sus şi tare că este absolut un păcat să fii
într-o biserică care are o afiliere denominaţională. Când faci
asemenea afirmaţii, Godbeloved, trebuie să fii 100% sigură că nu
greşeşti.
Îmi pare că manifeşti chiar
lucrul pe care l-ai condamnat, şi anume tu predici "toleranţa", dar
eşti intolerantă cu intoleranţa celor care nu sunt de acord cu tine
şi susţin că denominaţiile sunt autorizate de Scriptură.
Răspunsul lui Gregga este
foarte bun. Citeşte ce a spus despre unitate şi diversitate.
Dragostea nu ignoră adevărul
în numele "unităţii". Dragostea se bucură de adevăr!
(1 Corinteni 13:6). Matthew.
Michael Gregga:
Bine, nu vreau să pară că este o
coaliţie contra lui Godbeloved sau ceva de acest den, dar trebuie
să repet ultimul punct pe care l-am spus despre pasajul din 1
Corinteni. Ştiu că în context se vorbeşte despre diviziuni într-o
singură biserică. Înţeleg acest lucru. Pavel spune că
acestea trebuie să existe. Reţinând acest punct, întreb: În ce
condiţii a părăsit Martin Luter biserica catolică?
Ei l-au dat afară! De fapt,
în biserica primară, nu învăţau creştinii în sinagogi? Aşa că nu
s-a separat chiar biserica timpurie în două denominaţii, evreii şi
creştinii? Sunt necesare aceste distincţii pentru a arăta cine are
aprobarea lui Dumnezeu, după cum spune Pavel?
Daţi-mi
libertate sau daţi-mi moarte!
Michael
Gregga
Bryan: Michael şi
Matthew,
Dacă îmi
permiteţi, aş dori să o apăr puţin pe Godbeloved în acest punct.
Cred că şi ea şi eu avem o altă perspectivă decât voi doi pentru că
am citit cartea lui Watchman Nee, The Normal Christian Church
Life. Şi Nee este împotriva bisericilor neconfesionale din
cauza argumentului logic pe care l-am arătat în mesajul meu (Îl am
de la el!).
Cred că lucrul care ne
lipseşte în biserică este o reconsiderare a naturii organizaţiei
Corpului. Nici unul dintre pasajele scripturale pe care le-aţi
citat (şi sunt de acord cu modul de interpretare) NU PRETINDE
începerea unei noi ORGANIZAŢII, cum ar fi confesiunea. Dacă
Biserica ar putea exista ca un corp organic cu o structură de
autoritate spirituală în locul celei organizaţionale, atunci am
avea posibilitatea ATÂT să condamnăm, să respingem erezia (sau pur
şi simplu interpretarea incorectă), CÂT ŞI să păstrăm legătura cu
fraţii care deviază, aşa încât cu timpul să poată fi restabiliţi.
Dar, în practică, noi ne disociem după anumite aserţiuni doctrinare
(ex. Declaraţia de credinţă a grupului meu) aşa încât atunci când
cresc în înţelegerea Cuvântului şi încep să văd inconsecvenţe în
modul de înţelegere anterior, sunt silit să iniţiez un grup nou sau
să mă mut la unul diferit.
Trebuie să existe o cale de
a rămâne în “familia” mea şi de a
acţiona în direcţia unităţii doctrinare FĂRĂ acceptarea
incorectitudinii doctrinare. Ideile despre biserica locală pe
care le prezintă Nee în cartea sa sunt foarte fascinante şi m-au
ajutat să mă orientez spre un model de biserică care cred că este
mult mai biblică decât structurile confesionale puternic
organizate, dotate cu constituţie, legi anexe, etc. pe care le ştim
astăzi. Nu am fost de acord cu afirmaţia lui Nee că biserica
confesională este un păcat. Cred că este doar mai puţin decât
ideală şi că există o ”a treia” cale care NU este biserica
non-confesională.
Bryan
"Nu-i mai luaţi pe oameni la biserică; duceţi
biserica la oameni" (Wolfgang Simson).
Godbeloved:
Matthew, ca răspuns la punctul
1:
Poate că un mod mai bun de a spune ce vreau să spun este că eu cred
că bisericile care nu sunt delimitate pe criteriul localităţii nu
sunt biserici deloc. Nu, conform definiţiei scripturale a
lui Dumnezeu.
Exprimând lucrurile în acest fel, nu trebuie să folosesc de loc
calificativul confesional sau neconfesional.
Am avut sentimentul că tu te-ai
oprit la termenii mei şi nu la ce am vrut să spun.
Ca răspuns la punctul 2, nu-ţi înţeleg logica. Citezi texte care
spun că n-ar trebui să ne asociem cu anumiţi oameni... înseamnă
aceasta să rupem legăturile şi să plecăm în confesiuni diferite pe
acest motiv? Sau trebuie să acţionăm împreună după cum îi spune
Pavel lui Timotei, încercând să-i îndrumăm cu dragoste pe cei care
cred diferit?
Am impresia că tu ignori ce spun în realitate Scripturile despre
biserică, că era una singură în fiecare localitate. Şi faptul că
deşi erau mii de credincioşi în Ierusalim, constituiau totuşi o
singură biserică.
Sunt de acord cu punctele tale despre separare. Dar tu le aplici la
structura bisericii şi presupui că înseamnă a face confesiuni... Nu
înţeleg de ce faci acest salt.
Multă dragoste,
Godbeloved.
Godbeloved:
Brazil Bryan:
“Trebuie să existe o
cale de a rămâne în “familia” mea şi
de a acţiona în direcţia unităţii doctrinare FĂRĂ acceptarea
incorectitudinii doctrinare”.
Brazil Bryan, poţi să mă faci să înţeleg cum de crezi despre
confesiuni că nu sunt păcătoase în lumina versetelor din Galateni
pe care le-am scris mai înainte...
Mulţumesc mult pentru că discuţi cu mine despre aceste lucruri. Îţi
respect atitudinea şi ideile, chiar dacă s-a putea să nu fiu de
acord.
Multă dragoste, Godbeloved
Godbeloved:
Dragă Michael, sfaturile tale sunt
bune... Dar eu nu vorbesc despre bisericile nedenominaţionale. Ci
mă refer la bisericile locale. Cât despre mine eu nu merg la vreo
biserică denominaţională sau nedenominaţională. Nu pentru ca să
scap de autoritate. A fost o decizie personală, greu de luat.
Duminicile mă scol mereu cu dorinţa puternică de a merge la
biserică. Îmi lipseşte închinarea, îmi lipsesc oamenii, a fost o
obişnuinţă şi a fost confortabilă. Mă duc de când m-am născut. Este
mai greu pentru mine să fac valuri, să merg contra curentului,
să-mi trăiesc convingerile, când mi-ar fi mai uşor să-mi ignor
conştiinţa şi să merg... Am fost tentată să merg şi din cauza a
ceea ce ar putea crede ceilalţi despre mine. Un motiv destul de
greşit. Mă simt foarte convinsă de Scriptură şi Dumnezeu... astfel
că vreau să ascult de el. Vă mulţumesc pentru
discuţii.
Cu multă dragoste,
Godbeloved.
Matthew: O, dumnezeule, Godbeloved! Tocmai am citit
răspunsul tău către Michael. Spune-mi te rog că n-am înţeles
bine... Nu eşti implicată în absolut nici o biserică?? Cred că mi-a
stat un pic inima în loc când am citit. Poate n-am înţeles eu?!
Matthew.
Godbeloved:
Matthew, tocmai am citit ultimul
tău mesaj şi aproape am plâns... nu doar din cauză că inima îmi stă
în loc când mă gândesc că nu sunt în biserică... că mă scufund...
nici mie nu-mi place... de fapt mă simt ca şi cum aş fi în iad
chiar acum.
Nu există o biserică locală în oraşul meu... şi nu mă simt condusă
să iniţiez una. Încerc să-l caut pe Dumnezeu aşa cum stau lucrurile
şi mă rog împreună cu soţul meu în legătură cu acest
fapt.
Multă dragoste,
Godbeloved.
Matthew: Godbeloved, cuvântul "secte" în Gal. 5:20 este
acelaşi cuvânt grecesc tradus "erezii" în 2 Petru 2:1. În popor
s-au ridicat şi proroci mincinoşi, cum şi între voi vor fi
învăţători mincinoşi, care vor strecura pe furiş erezii
nimicitoare, tăgăduind pe Stăpânul care i-a cumpărat şi aducând
asupra lor o grabnică distrugere. Ei bine, ceea ce au încercat
Matthew şi Michael să arate este că nu este rău pentru noi să ne
separăm de aceste erezii nimicitoare. Dacă tu foloseşti acelaşi
cuvânt din Galateni 5:19 pentru a încerca să dovedeşti că ar trebui
să acceptăm pe un frate care dă învăţături false, contrazici 2
Petru 2:1. Ce am încercat să spun (şi nici unul nu a reacţionat la
asta), este că există o cale de a ne separa de învăţătura falsă
fără să formăm necontenit alte denominaţii. Godbeloved, eu nu cred
că o denominaţie este intrinsec „sectară”. Dar POATE fi, iar când
este, se dovedeşte un păcat. Dar denominaţia în sine este doar un
mod imperfect în care Biserica a reuşit să dea urmare pasajele
scripturale pe care le-a indicat în mod potrivit
Matthew.
Godbeloved, bine, întreaga mea abordare a subiectului se schimbă.
Chiar acum, nici nu-mi mai pasă de celelalte mesaje. Tu eşti în
pericol chiar acum. Domnul a creat Biserica ca să fie un refugiu
pentru cei neajutoraţi, pentru oile nebănuitoare (ca tine şi ca
mine) care n-au nici o idee cât rău poate face un lup monstruos
(sau un spirit nesfânt cu acelaşi caracter). Când păşeşti dincolo
de linia de protecţie care înconjoară Biserica, îţi pui singură o
ţintă pe piept. Pentru atacul lui Satan şi al hoardelor
întunericului. Te rog, te rog, te rog, căieşte-te de asta şi
aruncă-te în mila Domnului.
Evrei 13 spune că bătrânii din Biserică sunt
"păzitorii sufletului tău". Când alegi să părăseşti conducerea
bătrânilor, sufletul tău nu mai este păzit în felul în care Cristos
a ales să-l păzească.
Evrei 10:23-25 ne spune să nu abandonăm niciodată
adunarea noastră împreună, iar versetele care urmează apoi
sunt cele mai înfricoşătoare din întreaga Biblie.
Te rog, te rog, te rog, dă ascultare la ce-ţi spun.
Scrie-mi înapoi,
Matthew.
Brazil Bryan: Godbeloved, ar
putea fi de ajutor dacă am şti mai multe despre situaţia ta. Îmi
pare că tu ai apucat învăţăturile lui Nee (multe sunt foarte
valoroase!) şi te-ai separat singură de Corp. Pur şi simplu nu cred
că asta are Dumnezeu în plan pentru tine. Ne-ai putea da mai multe
detalii despre călătoria ta spirituală?
"Nu-i mai luaţi pe oameni la biserică; duceţi
biserica la oameni" (Wolfgang Simson).
Bryan.
Notă: restul discuţiei omis ca nerelevant.
(Discuţie de la
forumul Desiring GOD Ministries)
Vezi
pe aceeaşi temă: Uniţi într-un
spirit!
|