Campania Societăţii împotriva
apostaziei
de Timothy
B Kline
“De ce vezi tu paiul care este în
ochiul fratelui tău şi nu zăreşti bârna care este în ochiul tău?
Sau, cum poţi zice fratelui tău: ‘Lasă-mă să scot paiul din ochiul
tău’ , şi iată, tu ai o bârnă în ochiul tău? Făţarnicule, scoate
mai întâi bârna din ochiul tău şi atunci vei vedea clar să scoţi
paiul din ochiul fratelui tău”. – Matei 7:3-5.
În război nici măcar armele de
distrugere în masă nu pot egala puterea veritabilă a cuvintelor.
Forţa acestora stă în capacitatea de a coroda subtil modul de a
vedea sau de a-l transforma. Sau în amândouă. Negreşit, folosirea
propagandei de către naţiuni în timp de criză sau război atestă
acest lucru, cu toată furia ei de neînţeles şi apelul la
sentimentele primare ale naturii umane, motivând pe ascultătorii ei
să treacă la acţiune.
Astăzi se desfăşoară un război ce nu implică
arme de distrugere în masă, dar al cărui efectul poate fi măsurat
în cuvinte şi în acţiunile celor ce ascultă de aceste cuvinte.
Acest război este purtat de organizaţia cunoscută în lume sub
numele de Martorii lui Iehova, iar ţinta lui sunt acei oameni care
părăsesc organizaţia dintr-un motiv sau altul, uneori după decenii
de serviciu fidel.
Războiul este împotriva apostaziei.
Din zilele
lui Pavel şi Petru, au existat mereu acei oameni care au încercat
să răstoarne credinţa altora, a celor care au ajuns să creadă că
Isus este Cristosul. Au existat cei care pretindeau că învierea,
care era o speranţă atât de profundă la evrei, avusese deja loc.
Apelul lui Pavel către congregaţii, pe măsură ce le vedea crescând
la număr, era să nu piardă dragostea pe care o avuseseră la
început, să nu-i urmeze pe aceşti oameni care, nu doar contraziceau
lucrurile învăţate cu privire la Cristos, la înviere şi la trecerea
legii mozaice, dar căutau şi aderenţi care să le adopte vederile,
în realitate făcându-i sclavi ai propriei lor autorităţi în
Scriptură.
Numărându-se cândva printre farisei, Pavel
trebuie să fi fost indignat să vadă că acelaşi lucru se întâmplă
acum din nou în numele creştinismului, dar ultimele lui scrisori
arată că a ajuns să accepte că aşa trebuie să fie, odată ce
apostolii nu mai sunt prezenţi, şi chiar Isus prezisese că neghina
urmează să se ridice înainte de seceriş. Aceste scrisori conţin şi
admonestări să nu devină victime ale acestui fel de învăţătură, să
nu abandoneze învăţăturile pe care le dăduse el despre Cristos.
Aşadar ce este apostazia conform lui Pavel,
conform Bibliei?
Iată cum
este definită în Insight on the Scriptures (Perspicacitate în
Scripturi):
***
it-1 126 Apostasy ***
Acest termen (a•po•sta•si'a) provine în
greacă de la verbul a•phi'ste•mi, care înseamnă literal “a
sta deoparte de la”. Substantivul are sensul de “dezertare,
abandonare sau rebeliune” (Fap. 21:21, nota de subsol). În greaca
clasică substantivul era folosit cu referire la dizidenţa politică,
iar verbul este evident folosit în acest sens la Fapte 5:37
referitor la Iuda Galileeanul care “a atras” (a•pe'ste•se, o
formă a lui a•phi'ste•mi) aderenţi. Septuaginta
greacă foloseşte termenul la Geneza 14:4 cu referire la o asemenea
rebeliune. Totuşi în Scripturile Greceşti Creştine este folosit în
primul rând cu privire la dezertarea religioasă; o respingere sau o
abandonare a cauzei adevărate, a închinării şi serviciului aduse
lui Dumnezeu, şi astfel o abandona re a ceva profesat anterior şi o
părăsire cu totul a principiilor sau credinţei.
Aceasta este
definiţia din manual. Vom apela la ultima parte a acestei
definiţii pentru a ne continua discuţia:
În
Scripturile Greceşti Creştine este folosit în primul rând cu
privire la dezertarea religioasă; o respingere sau
o abandonare a cauzei adevărate, a închinării şi serviciului
aduse lui Dumnezeu, şi astfel o abandonare a ceva profesat
anterior şi o părăsire cu totul a principiilor sau
credinţei.
Înainte de a
merge mai departe, este necesar să înţelegem că Societatea îşi
foloseşte literatura pentru a atinge două grupuri specifice:
ne-martorii şi martorii. În timp ce nu fiecare articol este scris
pentru un grup anume, întrucât multe discută teme de interes
general despre floră şi faună, unele sunt scrise pentru o categorie
specifică. Acestea pot fi orice de la frica de a fi o victimă a
infractorilor sau dezvoltarea internetului cu apel la ne-martori
până la o interpretare curentă din Ezechiel cu orientare spre
martori.
Aceste articole care au fost discutate din
revista Treziţi-vă! din 22 iunie, 2000, pare să fi fost
scrise pentru ne-martori, cum am arătat în Partea a 3-a a
răspunsului meu. Aceasta este o distincţie importantă pe care
trebuie să o facem întrucât discutarea de către Societate a
propagandei nu pare să fie percepută de scriitorul articolelor ca o
temă de interes pentru martori, deşi sună a fi de interes
general, ori scriitorul nu este în temă cu sfaturile şi
avertismentele date de Societate către martori referitor la faptul
de a nu fi critici cu informaţia pe care Societatea însăşi o
împarte, cu atât mai puţin de a face ceva dacă informaţia este
găsită discutabilă sau incorectă.
Aceasta ar arăta că scriitorul fie nu este
conştient de un dublu standard în această privinţă prezent în
interiorul organizaţiei, fie articolele nu conţin sfaturi
aplicabile când e vorba de literatura Societăţii, aşa de parcă
această literatură ar fi într-un fel deasupra unei asemenea
examinări critice:
Cum
ar trebui să privim hrana spirituală furnizată de acest “sclav
fidel şi prevăzător” Ar trebui privită critic: ‘O, ei bine, s-ar
putea să fie adevărată, apoi din nou s-ar putea să nu fie, şi
astfel trebuie să o cercetăm foarte critic’?
1
Dacă am stabilit odată ce instrument foloseşte
Dumnezeu ca “sclav” al său să împartă hrană spirituală la poporul
său, în mod sigur lui Iehova nu-i va plăcea dacă primim acea hrană
aşa ca şi când ar putea conţine ceva dăunător.
2
Aici avem
sfatul dat Martorilor. Dar ce spune articolul la pagina 10?
Puneţi informaţia la test:
“Iubiţilor”, a spus Ioan,
un învăţător al secolului întâi, “nu credeţi orice declaraţie
inspirată, ci testaţi declaraţiile inspirate” (1 Ioan 4:1).
Unii oameni din zilele noastre sunt ca nişte bureţi: absorb toate
informaţiile pe care le întâlnesc. Nu este deloc greu să preluăm
ideile care se vehiculează în jurul nostru.
3
Nu avem aici
o contradicţie... un dublu standard? Care sfat să-l urmăm?
Sau este un caz în care avem o audienţă specifică, cum am sugerat
mai înainte? Ioan s-a referit în textul citat mai sus la declaraţii
inspirate.
N-ar trebui ca acest sfat să fie valabil pentru
oricine încearcă să-l caute pe Iehova şi să ţină căile lui?
Au mai existat afirmaţii făcute de Societate cu
referire la sine care tot aşa nu urmează sfatul indicat în revista
Treziţi-vă! recentă? În mod sigur afirmaţiile mai sus din
Turnul de veghe din 15 februarie 1981 nu sunt exemple
izolate.
După cum putem vedea în exemplul următor, acest
tip de dublu standard a existat încă din anii 50’, şi ar putea fi
localizate afirmaţii de acest gen mergând înapoi până în timpul lui
Russell.
Acum unii ar putea întreba: Ar trebui să
acceptăm ca de la Domnul şi adevărată hrana furnizată prin sclavul
prevăzător, sau ar trebui să ne reţinem cu acceptarea până ce nu am
verificat-o pentru noi înşine?... Trebuie să fim îndoielnici şi
suspicioşi în legătură cu fiecare nouă porţie?... Cu cât mai
mult putem fi gata să acceptăm ceea ce ne furnizează sclavul
cu încredere... 4
Am citat şi
un alt exemplu în Partea a 3-a pe care poţi să-l consulţi înainte
de a merge mai departe.
Punctul important aici pare să fie că Societatea
vrea ca ne-Martorii să fie critici cu religiile lor sau cu alte
instituţii, dar Martorii să nu fie critici cu instituţia lor,
contrar sfatului dat de apostolul Ioan.
Unii ar putea spune că afirmaţiile pe care le-am
citat mai sus au fost luate din reviste Treziţi-vă! scrise
cu mult înainte de 22 iunie 2000 şi că astfel există o
diferenţă.
Aceasta n-a fost însă prima dată când Societatea
a publicat informaţii de acest gen scrise, după cât se pare, pentru
ne-Martori aşa cum au fost aceste articole. Câteva exemple sunt
articolele din Treziţi-vă! “O minte deschisă sau o minte
închisă – cum este a ta?” şi “O minte deschisă câştigă
aprobarea lui Dumnezeu”, apărute în numărul din 22 noiembrie 1984.
A mai fost un articol în revista Turnul de veghere
intitulat: “Eşti deschis la idei noi?”5. Acest articol
făcea afirmaţia foarte usturătoare:
Chiar unii
oameni religioşi sunt închişi la minte. Ei sunt interesaţi doar
de religia ”lor”, nefiind dispuşi să asculte şi punctul de vedere
al altora. 6 Intenţia este, presupun, să-l facă pe
cititor dispus să examineze literatura Martorilor şi să nu fie
închis la minte în legătura cu ea. Ar putea fi interesant de notat
aici că primul articol din această ediţie prezenta o ilustraţie cu
o persoană cu faţa întoarsă în altă parte şi cu mâna întinsă în
semn de opoziţie, probabil la ceva ce i se oferă. Aceasta este
posibil să simbolizeze modul cum răspund oamenii în general la
oferta de literatură când se bate la uşă. Fiind “deschişi la
minte”, oamenii ar fi receptivi la idei care le-ar putea pune la
îndoială lucrurile în care cred.
Din nou, aceste lucruri sunt scrise pentru
ne-Martori, în favoarea receptivităţii la idei care ar putea fi
contrare celor pe care le susţin ei din punct de vedere
religios.
Observă însă şi ilustraţia de la pagina 12 a
Turnului de veghe din 15 mai 1986. Acolo ne este prezentată
o femeie stând în uşă şi un poştaş plecând după ce i-a livrat
corespondenţa. O vedem cum aruncă o parte din aceasta într-un coş
de gunoi. Textul ilustraţiei spune: “Arunci tu în mod înţelept
materialele apostate?” Date fiind apropierea poştaşului faţă de uşă
şi mişcarea imediată a femeii să arunce ceva din corespondenţă,
este posibil ca ea să nici nu fi examinat despre ce era vorba? Cum
atunci poate fi spus că informaţia era apostată? Receptivitatea la
fapte şi informaţia adiacentă care ne provoacă apoi convingerile
poate fi un test, dar dacă revedem ilustraţia cu femeia aruncând
lucrul primit şi ne imaginăm că ea este locatarul care tocmai a
primit o revistă sau un tract, iar poştaşul unul sau doi martori,
atunci ce învăţăm despre noi înşine?
Ca Martori ne grăbim să-i numim pe astfel
de oameni, care nici nu se sinchisesc să se uite la literatură,
“închişi la minte”. Mă cutremur când mă gândesc la volumul
apreciabil de literatură produsă de Societate care sfârşeşte
aruncată la întâmplare sau direct la coşul de gunoi!
Din nou însă, ce învăţăm despre noi
înşine? Nu suntem noi la fel? Dacă cineva ne oferă informaţii,
nu le socotim oare nedemne de atenţia noastră, dacă sunt câtuşi de
puţin de natură religioasă? Nu suntem şi noi interesaţi tot aşa
‘numai de religia noastră, nearătând dispoziţie nici măcar pentru a
asculta vederile altora’?
Aceasta ne aduce înapoi la începutul discuţiei.
Ce se întâmplă dacă un Martor al lui Iehova se hotărăşte să urmeze
sfatul Societăţii adresat ne-Martorilor şi nu sfatul către
clasa de care aparţine? Ce se întâmplă dacă se decide să revină
asupra tuturor celor învăţate, de această dată cu un ochi critic,
cu o minte deschisă, mai degrabă decât închisă? Ce se întâmplă dacă
descoperă că de fapt nu este de acord cu absolut tot ce învaţă
Societatea?
Ar fi copilăresc să presupunem că există Martori
care sunt de acord pe deplin cu orice învăţătură a Societăţii. În
acelaşi timp, nu întotdeauna se vede imediat cât de mult poate să
difere opinia unui Martor până nu începe să se concentreze la
aspectul respectiv. Pe de altă parte este la fel de naiv să credem
că oricine din celelalte religii creştine ale lumii este în
totalitate de acord cu crezul specific religiei lui... pare
fanatism bineînţeles. Întrebarea mea în acest caz este: Când îşi
chestionează cineva propria religie? Dacă se consideră că oricine
este convins că religia lui este cea mai bună şi cea
adevărată, atunci de ce s-o mai chestioneze? Lucrurile
nu sunt simple.
Dar aici mă abat puţin de la subiect.
Întorcându-ne la războiul care are loc la comanda Societăţii,
acesta este împotriva tuturor celor care părăsesc organizaţia. Fără
să dispun de vreun număr, aş presupune totuşi că sunt în majoritate
cei care părăsesc organizaţia pentru probleme doctrinale şi
nu pur şi simplu pentru că vor să ducă o viaţă imorală.
Referitor la cei care pleacă din motive
doctrinale, ne este oare atât de dificil să înţelegem că ei se simt
la fel de decişi în convingerile lor ca şi noi? Şi nu sunt ei la
fel de liberi să se exprime, aşa cum suntem şi noi? Sau, ca
Martori, ne plasăm într-un fel deasupra legii ţării refuzând altor
grupuri dreptul de a se exprima în numele lui Cristos?
Orice Martor trebuie să înţeleagă că, pentru a
deveni un Martor, orice apartenenţă sau învăţătură anterioară
trebuie abandonată! Cu alte cuvinte, mii de persoane care se
alătură organizaţiei trebuie să devină „apostaţi”. Apoi, în cursul
perioadei lor de serviciu în organizaţie, sunt consideraţi
ne-apostaţi pentru că au găsit “religia adevărată” şi astfel
apostazia nu se aplică la ei. În cele din urmă, când pleacă, nu
numai că li se dă (înapoi) titlul de “apostat”, dar etichetei i se
dă un înţeles mult mai negru, mai sinistru, cu pierderea a tot ce
ar fi putut câştiga în timpul de asociere cu organizaţia. Găsesc că
este intrigant că sub umbrela Societăţii Martorii nu sunt
“apostaţi”, ci o “asociere aprobată”.
Ca Martori suntem învăţaţi, chiar îndemnaţi, să
vorbim din inimă, să producem roade care sunt în acord cu
“adevărul”. Suntem învăţaţi să fim apărători mai buni ai adevărului
în mijlocul lumii şi suntem educaţi cu regularitate în învăţăturile
curente ale Societăţii. Suntem orientaţi să profităm de orice
ocazie pentru a vorbi liber unii cu alţii şi cu ceilalţi care nu
sunt de felul nostru (cu ne-Martorii). Se aşteaptă să fim
predicatori!
Paradoxul este stupefiant! Ceea ce vedem este destul de diferit
când cineva are ceva negativ de spus despre Societate faţă
de ceea ce vedem şi simţim ca Martori când membrii vreunei alte
religii vorbesc cu curaj împotriva vechii religii şi renunţă să mai
fie membri şi să se mai asocieze cu ea.
Din nou, ce spune asta despre noi? Ce învăţăm de
aici?
Cei care,
din cauza conştiinţei, simt că nu mai pot alerga cu mulţimea (şi
discuţia din Treziţi-vă! despre propagandă demonstrează că ceea ce
simte sau crede majoritatea nu furnizează suficientă constrângere
pentru a merge cu ochii închişi mai departe doar de dragul de a
merge), şi decid să-şi despartă drumurile de cele ale organizaţiei,
se confruntă cu faptul de a trăi tot restul vieţii cu eticheta de
apostaţi dată de Societate.
În acelaşi timp, obişnuinţa de a fi un
predicator nu neapărat le scade în intensitate. Ei s-ar
putea simţi încă determinaţi să vorbească în apărarea credinţei
lor, chiar la foştii lor asociaţi din organizaţie.
Acesta este locul unde se pare că a fost trasată
de Societate linia de bătaie. Aici este locul unde instrumentele de
propagandă prind rădăcini şi se întind ca viţele subţiri. În timp
ce eşti liber să te exprimi împotriva vechii religii (fie catolică,
protestantă sau oricare alta), când aderi la Organizaţie, îţi este
cu totul interzis să vorbeşti împotriva Societăţii, fie cât timp
eşti membru, fie când te desparţi (voluntar sau involuntar).
Adevărurile pe care trebuie să le răspândim sunt
cele furnizate prin organizaţia sclavului fidel, nu
opinii personale contrare celor date de sclav...
7
Uneori auzim fraţi plângându-se de explicaţiile
scripturale şi adevărurile publicate în Turnul de veghere... ei
încep să-şi exprime îndoielile către alţii...[ei] arată un
spirit de nemulţumire... 8
Dacă vreo urmă de îndoială... a început
să-şi facă loc în inima ta, ia rapid măsuri s-o elimini
înainte de a face să supureze ceva ce ţi-ar putea distruge
credinţa... Amputează orice hrăneşte asemenea
îndoieli. 9
Chiar şi din
ultima afirmaţie, putem vedea că se aşteaptă ca Societatea să nu
fie pusă la îndoială. Dacă întâlnim ca Martori ceva ce aruncă o
lumină negativă asupra Societăţii, până la punctul că începem să ne
îndoim, trebuie să ne descotorosim de lucrul respectiv.
Imediat.
Ca să-i izoleze şi mai mult pe Martorii care
rămân în organizaţie, Societatea are implementată o politică de
evitare care îi vizează pe cei care nu au statutul de “asociere
aprobată” sau care au fost excomunicaţi. Aceasta este în mod
limpede o altă tactică de război, întrucât naţiunile fac la fel cu
graniţele lor în timp de conflict. Şi faptul în sine creează
condiţii pentru folosirea propagandei, fiindcă cei ţinuţi în
interiorul frontierelor pot primi doar informaţiile pe care le pune
la dispoziţie regimul din interior. În cazul Societăţii, Martorii
află doar ce le spune Societatea. Noi nu căutăm în alte direcţii să
ne informăm, încrezându-ne că Societatea ne va spune tot ce avem
nevoie să ştim despre problema în cauză.
În cazul unui Martor care părăseşte organizaţia
pe probleme de doctrină, nu există nici o comunicare între Martorul
care pleacă şi cei care rămân, la interdicţia Societăţii. În rare
cazuri însă este alegerea Martorului care pleacă să rupă orice
comunicare cu fraţii şi surorile de dinainte. Totuşi, aşa cum am
menţionat deja, cei care pleacă se simt constrânşi să fie în
continuare predicatori şi caută ocazii de a vorbi altora despre
organizaţie, ceea ce cred ei şi posibil chiar foştii asociaţi din
organizaţie.
Unii şi-au concentrat eforturile asupra
internetului, sperând să-i informeze pe alţii despre lucrurile pe
care au ajuns să le înţeleagă despre Societate în speranţa că
oricare altul apoi va fi mult mai informat când va decide să
adere la organizaţie sau nu. Aceasta a înteţit şi mai mult războiul
dintre Societate şi cei care o părăsesc ca şi conducătoare.
Prin tacticile variate pe care revista
Treziţi-vă! le-a recunoscut ca propagandistice, Societatea
acţionează să-şi menţină autoritatea asupra Martorilor rămaşi,
“tăind” bătutul simbolic la uşă al foştilor Martori care ar aduce
cu ei informaţii provocatoare pentru concepţiile religioase ale
unui Martor. În acelaşi timp foştii Martori îşi duc cauza în faţa
unei audienţe şi mai mari prin internet, sperând că Martorii care
n-ar îndrăzni să pună în discuţie Societatea în auzul celorlalţi
Martori, să găsească astfel consolarea că nu sunt singuri în ceea
ce cred şi în dezacordurile cu Societatea, fie că aleg să plece,
fie să rămână – în ciuda lucrurilor de care s-au convins. După cum
a arătat articolul:
Educatorii buni prezintă toate laturile unei
probleme şi încurajează discuţia. Propagandiştii te forţează
neabătut să asculţi punctul lor de vedere şi descurajează discuţia.
10
Îndelung
dispreţuite de Societate, website-uri care invită la
discuţie despre Martori şi credinţa lor şi-au făcut apariţia. Un
asemenea website este Hourglass2 Outpost , care afirmă el
însuşi:
Deşi acest site este condus de Martori ai lui
Iehova botezaţi şi având o poziţie bună în congregaţiile lor, nu
este sponsorizat de Watchtower Society şi este la dispoziţia
ta!
Aici
vizitatorul găseşte un forum internaţional, atât franc cât şi nu
lipsit de puţină polemică, o largă paletă de subiecte implicând
organizaţia şi Societatea care o conduce. Dar el este destinat să
educe. Pe de altă parte, Societatea îi informează în mod
regulat pe cei din organizaţie că internetul poate fi o sursă de
mare rău pentru Martori pentru că “apostaţii” au deschis
website-uri care “aruncă îndoială” asupra organizaţiei. Ei fac
aceasta prin folosirea de porecle şi generalizări, şi prin
abordarea propagandistică “Organizaţia mea, bună sau rea”.
Numindu-i pe toţi cei care vorbesc negativ la
adresa Societăţii “apostaţi”, Societatea adaugă la propria
definiţie din îndrumarul Insight. Societatea apoi îşi
continuă campania, amestecând cuvintele “frică” şi “loialitate” aşa
încât Martorul “loial” să nu dea atenţie nici la website-ri, nici
la oamenii care pleacă din motive doctrinale sau din orice alt
motiv care l-ar putea determina pe un Martor să evalueze
organizaţia căreia i-a devenit membru. Exact cam inversul
“educatorilor buni” la care s-a referit articolul, nu?
Adaugă la aceasta folosirea generalizării şi a
“cuvintelor amplificate” şi campania devine şi mai evidentă:
Da,
apostaţii publică literatură care recurge la distorsionări,
semi-adevăruri, şi falsităţi directe... ar fi un lucru periculos să
permitem curiozităţii noastre să ne facă să ne hrănim cu asemenea
scrieri sau să ascultăm vorbirea lor abuzivă!... Pe de o parte,
literatura apostată prezintă falsităţi prin intermediul “vorbirii
măgulitoare” şi a “cuvintelor contrafăcute.”... Şi în timp ce
apostaţii ar putea prezenta şi unele realităţi, ei de obicei scot
din context cu scopul de a-i abate pe alţii...Toate scrierile lor
pur şi simplu critică şi dărâmă! Nimic nu este edificator.
11
Pericolul
este făcut să pară real. În mod sigur există apostaţi adevăraţi,
indivizi care ar obţine mare satisfacţie din întoarcerea altora
împotriva lui Dumnezeu şi Cristos. Dar când este vorba de cei care
pleacă din motive doctrinale şi predică altora despre lucrurile pe
care ei le ştiu ca fiind adevărate referitor la Societate, putem
vedea că Societatea merge prea departe când spune: noi nu trebuie
nici să fim curioşi despre ce au ei de spus. Prin folosirea
generalizărilor (“distorsionări, semi-adevăruri şi falsităţi
directe”, “vorbire măgulitoare”, cuvinte contrafăcute”) fără
examinarea unui singur exemplu, şi prin folosirea cuvintelor
amplificate (“ar putea...şi”, “unele realităţi”, “de obicei”,
“toate scrierile lor”, “pur şi simplu”, “nimic nu este edificator”)
este creată o faţadă care îi invită pe toţi Martorii “loiali” să-l
perceapă pe oricine pleacă ca unul rău, şi cel mai probabil ca unul
care trebuie evitat.
Avertismentul articolului este adevărat, chiar
Societatea este vinovată de tactici propagandistice când “îi
insultă pe cei care nu sunt de acord cu ei, punându-le la îndoială
caracterul sau motivele, în loc să se concentreze asupra
faptelor”.12 O cercetare a multelor articole ce discută
despre opozanţi şi “sclavul rău”, scoate la iveală exemple
relevante ale acestui fel de a proceda chiar din partea Societăţii.
Spaţiul nu ne permite să le discutăm aici.
Referitor la internet, la Adunarea de district
din 1999 a Martorilor lui Iehova, cam aceasta a fost tot ce s-a
spus despre conţinutul oricărui website ce discută despre
martori:
...dezinformare în cel mai bun caz... minciuni în
cel mai rău...
Războiul
purtat de Societate împotriva foştilor membri creşte în intensitate
dacă Adunarea de district de anul trecut (1999) poate da vreo
indicaţie. Au fost câteva cuvântări care au abordat problema
aproape doctrinal. Sfatul Societăţii era să stai departe de
internet, cu excepţia cazului că trebuie să-l foloseşti neapărat,
şi atunci numai în prezenţa altora aşa încât să nu fii tentat să
intri pe vreun site – altul decât website-ul oficial al
organizaţiei. Părinţii sunt îndemnaţi să amplaseze computerul
familiei într-un loc central (sfat minunat chiar şi pentru
ne-Martori, sunt de acord!) şi să fie atenţi la orice site pe care
l-ar putea accesa copiii lor. La congres însă exemplul folosit de
Societate a fost acela al unei familii care avea internetul şi s-a
decis că era prea periculos pentru membrii ei... aceasta în locul
unei familii care tot aşa să aibă internetul şi să fie
activă în monitorizarea folosirii lui în casă.
Deoarece acei Martori care pleacă încearcă în
continuare să fie predicatori, aşa cum au fost încurajaţi de
Societate, ei vor căuta cel mai probabil căi şi mai eficiente să-i
informeze pe alţii despre lucrurile pe care au ajuns să le cunoască
referitor la Societate, şi să fie o sursă de încurajare pentru
ceilalţi care, ca şi ei, au luat de bun sfatul Societăţii de a se
uita cu un ochi critic şi de a decide pentru ei înşişi ce să creadă
sau să nu creadă.
Până ce intervalul de timp stabilit de Iehova
Dumnezeu pentru sistemul prezent ajunge la încheiere, războiul
Societăţii pentru reţinerea celor ce o urmează, este de aşteptat să
se înteţească.
___________________
[1] Turnul de veghe, engl, 15 februarie
1981, p. 18
[2] Turnul de veghe, engl, 15
februarie 1981, p. 19
[3] Treziţi-vă!, 22 iunie 2000, p.
10
[4] Turnul de veghe, engl, 1 februarie
1952, p. 79,80
[5] Turnul de veghe, engl, 15 ianuarie
1989
[6] Treziţi-vă!, engl, 22 noiembrie 1984,
p. 8
[7] Turnul de veghe, engl, 1 februarie
1952, p. 79
[8] Turnul de veghe, engl, 1 august 1967,
p. 469
[9] Turnul de veghe, 1 februarie 1996, p.
23, 24
[10] Treziţi-vă!, 22 iunie 2000, p.
9
[11] Turnul de veghe, 1 iulie 1994, p.
12
[12] Treziţi-vă!, 22 iunie 2000, p.
6
|