bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
Contents

Home
Index
Sclavul fidel şi prevăzător
Respectarea autorităţii acordate de Dumnezeu
Lucrează Dumnezeu printr-o organizaţie?
Sclavul fidel - un puzzle teologic?
Trei Disertaţii asupra învăţăturilor Martorilor lui Iehova
“Interviu” exclusiv despre organizaţie
Biserici abuzive
Sectele – trăsături caracteristice
Idei întemniţate
Unde altundeva?
Riscul idolatriei faţă de organizaţie
Religia organizată şi maturitatea
Legalismul I
Manualul bătrânilor (KS)
Unitate şi conformitate
Sânge si viaţă, lege şi iubire
Dacă majoritatea greşeşte
Numele divin în Noul Testament
Numărul 144.000 - literal sau simbolic?
Paradoxul numelui anonim
Diverse
Oameni care gândesc? Nu, mulţumesc!
Reforme neaşteptate în organizaţie?
Alt trosc-pleosc?
Numiri fără ierarhie?
Întrebări care ne-ar putea pune pe gânduri...
Statutul lui Stafford faţă de Watchtower
Uniţi într-un spirit!
Dezbatere: Biserici locale sau confesionale?
Creştinul şi bisericile denominative
E-watchman către Corpul de guvernare
Anul 1914:
Jocul generaţiei calculate
Generaţia care n-a fost niciodată
Este mai târziu decât crezi?
Revizionism şi realitate
„Adevărata rămăşiţă”
Istoria schimbării anului 606 în 607 î.e.n.
„Dovada” Watchtower
Schimbări referitor la anul 1914?
Controlul pierderilor
Libertate de gândire
Campania Societăţii împotriva apostaziei
Este greu să schimbi felul în care vezi lucrurile
Dacă ai fi în situaţia să te dezasociezi
Martorii lui Iehova şi politica evitării
Două feluri de vorbire despre ură
Cum sunt anatemizaţi foştii membri
Loialitatea explozivă
Prietenii condiţionate
Hainele noi ale împăratului
Cine poartă răspunderea?
Preţul conştiinţei
Milenarism american
Instituţionalizare
Escatologie
Sigilarea celor 144.000
Capetele fiarei
Scandalul ONU
Scrisoarea Societăţii către Filiale
Societatea s-a dezasociat de ONU !
Comunicatul ONU din 4 martie 2004

 
Acasă
Martorii Online
Înapoi Înainte
 
 

Libertatea minţii

 

 

Martorii lui Iehova şi politica evitării

 

    Una dintre caracteristicile unei religii distructive este o politică impusă care cere membrilor să izoleze sau să evite pe oricine pleacă sau este exclus din respectiva religie. Este o trăsătură comună mişcărilor esoterice care pretind a fi "Adevărul". Membrilor li se cere să rupă asocierea chiar cu proprii membri de familie şi cu rudele care se retrag. Consecinţele acestei politici dure sunt extreme, zdrobind relaţiile de familie şi lăsând în urmă victime devastate emoţional şi spiritual. Sinu­ciderile sau tentativele de sinucidere nu sunt neobişnuite.

    Martorii lui Iehova sunt printre grupările religioase care practică evitarea totală a foştilor membri. Dintre toate doctrinele legalistice ale Watch­tower Society, aceasta probabil este responsabilă în cea mai mare măsură de revolta din rândul foştilor membri împotriva Organizaţiei, revoltă care a avut ca rezultat examinarea exhaustivă şi demascarea învăţăturilor deficitare şi a istoriei ei. Foştii membri care îşi renegă credinţa în doctrinele organizaţiei Watchtower sunt înfieraţi ca "apostaţi". Martorii lui Iehova sunt învăţaţi că trebuie să-i urască pe unii ca aceştia. În Turnul de veghe din 1 octombrie 1993 a apărut un articol intitulat "Cercetează-mă Dumnezeule". Vorbind despre "apostaţi", citim la pagina 19, începând cu paragraful 15:

Referitor la ei psalmistul a zis: "Să nu urăsc eu, Doamne, pe cei ce te urăsc şi să nu-mi fie silă de cei ce se ridică împotriva ta? Da, îi urăsc cu o ură desăvârşită, îi privesc ca pe vrăşmaşi ai mei" (Psalm 139:21, 22). David i-a privit cu oroare din cauză că ei îl urau intens pe Iehova. Apostaţii sunt incluşi între cei care îşi arată ura faţă de Iehova, revoltându-se contra lui. Apostazia este în realitate o rebeliune împotriva lui Iehova. Unii apostaţi pretind că îl cunosc pe Dumnezeu şi că îi servesc, dar ei resping învăţături sau cerinţe expuse în Cuvântul său. Alţii susţin că cred în Biblie, dar resping organizaţia lui Iehova şi încearcă în mod activ să împiedice lucrarea lui. Atunci când aleg în mod deliberat un asemenea curs rău după ce au cunoscut ce este drept, când răul germinează atât încât devine o parte inseparabilă a fiinţei lor, un creştin trebuie să-i urască (în sensul biblic al cuvântului) pe cei care s-au ataşat inseparabil de rău. Adevăraţii creştini împărtăşesc sentimentele lui Iehova faţă de asemenea apostaţi; ei nu sunt curioşi în legătură cu ideile apostate. Din contra, lor le este "silă" faţă de cei care s-au făcut duşmani ai lui Dumnezeu, dar ei lasă pe seama lui Iehova să execute răzbunarea. – Iov 13:16; Romani12:19; 2 Ioan 9, 10.

Un articol din Turnul de veghe din 15 septembrie, 1981, engl., spune la pagina 29, la subtitlul "Rude excomunicate care nu trăiesc în casă":

O a doua situaţie pe care trebuie s-o considerăm este aceea care implică rudele excomunicate sau dezasociate care nu sunt în cercul familial apropiat sau nu locuiesc în casă. Aceste persoane sunt legate încă prin sânge sau căsătorie şi ar putea exista o oarecare necesitate limitată de a se rezolva problemele de familie care apar. Dar situaţia nu este aceeaşi ca în cazul în care ar locui în aceeaşi casă unde contactul şi conversaţia n-ar putea fi evitate. Ar trebui să păstrăm clar în minte directiva inspirată a Bibliei: "Să n-aveţi nici un fel de legături cu vreunul care, măcar că-şi zice “frate”, este desfrânat, sau lacom... cu un astfel de om nici să nu mâncaţi împreună." – 1 Corinteni 5:11.

(Vezi şi referinţa la acest articol de la pagina 20 a Turnului de veghe din 15 noiembrie 1988, engl.)

 

 

Excomunicarea în contrast cu evitarea sau izolarea


    Acest comentariu va arăta că doctrina evitării promovată de societatea Watchtower nu aderă la Biblie. Mai mult decât atât, este necesară înţelegerea practicilor congregaţionale ale creştinilor din secolul întâi, aflaţi în mediul de cultură evreiesc, pentru aprecierea corectă a sensului Scripturii în această chestiune. Primul text scriptural pe care îl vom analiza spune:

Ci acum vă scriu să încetaţi să mai staţi în compania cuiva numit frate care este un fornicator sau un om lacom sau un idolatru sau unul care insultă sau un beţiv sau un extorcator, şi nici măcar să nu mâncaţi cu un astfel de om. – 1 Corinteni 5:11 (NWT)

Textul spune clar că o persoană cu care congregaţia nu ar trebui să aibă companie este unul care:

  1. Este "numit frate" (adică unul care declară că este un membru al congregaţiei); şi

  2. Practică fornicaţia, lăcomia, idolatria, insultarea, beţia ca obicei şi/sau extorcarea.

Martorii lui Iehova nu excomunică persoanele lacome.

    Adesea nu excomunică persoane care se îmbată în mod regulat decât dacă conduita lor devine atât de evidentă şi de cunoscută public încât să aducă reproş asupra martorilor lui Iehova.

    Nu excomunică membrii pentru multe din lucrurile pe care ei înşişi le califică drept “idolatrie” (de exemplu: materialism, venerarea unei organizaţii, etc.).

Pe de altă parte, martorii lui Iehova excomunică şi evită membrii pentru:

    Renunţarea la pretenţia de a fi numit un frate sau o soră.

    Studierea şi discutarea independentă a Bibliei care pune la îndoială doctrina Watchtower.

    Posedarea de literatură scrisă de foşti membri.

    Faptul de a lua masa cu un fost membru, chiar dacă acesta declară că este creştin şi nu a fost excomunicat pentru fornicaţie, lăcomie, idolatrie, insultarea altora, beţie sau extorcare.

    Asistarea la un serviciu la orice altă biserică sau organizaţie religioasă.

    Autorizarea unei transfuzii de sânge, chiar şi pentru a salva viaţa unui copil.

    Numeroase alte acţiuni nemenţionate în Scriptură, dar catalogate de bătrânii congregaţiei ca şi "conduită necurată," sau "comportare nepotrivită" pentru un martor al lui Iehova.

    Cuvântul "comportare" acoperă în acest caz o gamă largă de acţiuni nedefinite clar de Societate, ce lasă discernerea a ceea ce nu este acceptabil la discreţia bătrânilor congregaţiei. Drept rezultat, standardele în baza cărora se pot face excomunicări sunt incoerente în multe domenii ale acestei religii care pretinde că "unitatea" este una dintre caracteristicile ei identificatoare.

"Încetaţi să mai staţi în compania cuiva care... nici măcar să nu mâncaţi cu un astfel de..."

Aici este esenţial să recunoaştem obiceiurile de asociere în vederea închinării practicate de evreii şi creştinii secolului întâi, ţinând cont că Isus şi apostolii erau evrei. Ei au trăit conform stilului de viaţă şi obiceiurilor evreieşti din zilele lor. Isus predica în sinagogi; astfel era numit "Rabbi". – Mat. 26:25; 26:49; Mar. 9:5; 11:21; 14:25; Ioan 1:38, 49; 3:2, 26; 4:31; 6:25; 9:2; 11:8.

 

Existau două feluri de asocieri pentru închinarea religioasă:

  1. Întrunirile publice, asemenea celor de la templu şi din sinagogi, la care îi era permis oricui să asiste;

  2. Reuniuni private ale diferitelor secte.

    Creştinii şi evreii participau la ambele. Creştinii se întruneau în locuinţe private, de obicei la o masă specială însoţită de rugăciune. Un slujitor care prezida asigura masa folosind fie fondurile comune fie cele personale (Fapte 20:20; vezi nota de subsol în ediţiile mai vechi ale NWT). Creştinii erau instruiţi să se "salute" unul pe altul cu o sărutare (Rom. 16:16; 1 Cor. 16:20; 2 Cor. 13:12; Tit. 3:15; 1 Pet. 5:14). Când Pavel a trimis “salutări” printr-o scrisoare creştinilor din Tesalonic, le-a cerut ca “fraţii” să fie salutaţi cu o "sărutare sfântă" din partea lui (1 Tes. 5:26). Prin acest semn şi Iuda l-a trădat pe Isus (Luc. 22:47, 48).

    Evident, Pavel i-a instruit pe creştini să excludă din asocierea congregaţiei orice persoană care practica intenţionat păcatul. Dezasocierea avea să-i elimine în mod firesc de la a fi salutaţi cu “sărutarea sfântă” identificatoare, ca şi de la a li se permite să participe la întrunirile şi mesele destinate închinării şi rugăciunilor. Dar, sfatul lui Pavel nu interzicea conversaţia normală sau mărturia la foştii membri. Nici nu erau împiedicaţi să asiste la închinare în templu sau în sinagogi. Isus, apostolii şi Pavel, ca şi restul evreilor, se închinau lui Dumnezeu atât public în templu şi sinagogi, cât şi privat în grupuri mici în diferite locuinţe (Fapte 5:42). Locul de unde erau excluşi păcătoşii era asocierea privată pentru închinare. Ce se poate spune însă despre 2 Ioan 10, 11?

Dacă vine cineva la voi şi nu aduce învăţătura aceasta, să nu-l primiţi niciodată în casă sau să-i adresaţi vreun salut. Pentru că cel care îi adresează un salut este părtaş la lucrările lui rele. – 2 Ioan 10, 11 (NWT)

Textul scriptural de mai sus nu este cu privire la persoane care au fost excluse din congregaţia creştină. Citit în context, el se referă la oricine “nu aduce această învăţătură” [a lui Cristos], chiar dacă iniţial respectivii au început prin a urma învăţătura lui Cristos. Din cauză că ei îşi ţineau întrunirile congregaţiei în locuinţele lor (care puteau fi ceva mai mult decât un trunchi scobit sau un cort în afara zidurilor Ierusalimului), în mediul lor de cultură vecinii puteau considera invitarea unui necreştin în locuinţă drept participare comună la închinare cu necreştinii.. Acest spaţiu de închinare a fost locul specific unde Pavel i-a instruit pe creştini să nu ‘stea în compania’ păcătoşilor excomunicaţi. Este interesant cum redă textul din 2 Ioan 10, 11 versiunea Phillips Modern Translation:

„Dacă vine la voi vreun învăţător care este neloial faţă de ceea ce a predat Isus, să nu-l primiţi în casa voastră. Nici măcar să nu-i uraţi ’Dumnezeu să fie cu tine’, dacă nu vreţi să fiţi părtaşi la răul pe care-l face”.

Să observăm că în context aceste cuvinte se aplică la toţi anticriştii care nu rămân în învăţătura lui Cristos, nu în învăţătura unei organizaţii religioase anume. Ar fi o abatere gravă de la sensul cuvintelor lui Ioan dacă cineva ar fi numit „anticrist” numai pentru că a părăsit o biserică sau o organizaţie făcută de oameni, dar respectivul continuă să ducă o viaţă de compasiune şi iertare a altora, imitându-i pe Dumnezeu şi pe Cristos. De asemenea contextul arată că cel neprimit în casă este un învăţător. Ar fi evident greşit ca un creştin să primească pe un anticrist în familia lui ca pe un învăţător. Alta este situaţia  dacă dialogul este purtat de pe poziţii egale sau dacă creştinul este învăţătorul. Martorii lui Iehova nu au dificultăţi să primească în locuinţă de exemplu un preot dacă acesta nu este în exerciţiul serviciului lui religios şi dacă acesta acceptă discuţii de la egal la egal sau chiar ca Martorul să studieze cu el, deci Martorul să fie învăţătorul.

    Aplicarea greşită a acestui text şi tactica manipulării permit societăţii Watchtower şi altor organizaţii să ţină sub control şi să împiedice în mod eficient comunicarea membrilor cu cei care au plecat şi care ar putea afirma lucruri care diferă de regulile şi învăţăturile interpretate de organizaţie.

    Un alt punct ce trebuie considerat este salutul însuşi. În contrast cu textul citat mai sus de la 2 Ioan 2:10,11, există alte texte scripturale care le spun creştinilor să vorbească cu orice persoană care l-a părăsit pe Cristos, inclusiv cu apostaţii. În Iacov 5:19, 20 creştinilor li se spune să întoarcă înapoi pe un păcătos care a rătăcit de la adevăr şi să îi salveze astfel sufletul de la moarte. În 2 Timotei 2:24-26 li se spune creştinilor să-i ajute pe alţii să „revină la luciditate, ieşind din cursa Diavolului”. Iar Tit 1:10-13 spune: „Trebuie să li se închidă gura, fiindcă aceşti oameni continuă să submineze cămine întregi, predând, pentru un câştig necinstit, lucruri care nu ar trebui predate…”. Este deci foarte limpede că creştinii sunt instruiţi să vorbească cu toţi, inclusiv cu cei ce se abat de la învăţăturile lui Cristos.

     Dovezile arată aşadar că salutul din 2 Ioan 2:10,11 nu se aplică la un simplu „Ceau” sau „Bună”, ci la o adresare care implică acceptarea cauzei susţinute şi acordul cu învăţăturile lui, o urare de sprijin şi reuşită.

    După cum parafrazează Phillips Modern Translation, acest salut este urarea ’Dumnezeu să fie cu tine’, adică o invocare a aprobării lui Dumnezeu asupra acţiunilor care sunt în esenţă împotriva învăţăturii lui Cristos. A ura bun venit sau drum bun în acest mod ar însemna într‑adevăr a deveni asociat sau „părtaş la lucrările lui rele”. Există multe persoane, grupuri, organizaţii şi guverne, de exemplu, care sunt dispuse atât să se salute cât şi să stea la masa negocierilor, chiar dacă sunt în opoziţie evidentă. Dacă se respectă unul pe altul atât cât să comunice, ei nu-şi lezează integritatea şi nici nu-şi compromit punctele de vedere, ci îşi folosesc cunoştinţa şi lucrurile în care cred cu tărie pentru a înainta într-o direcţie pozitivă în beneficiul cauzei lor. Este evident că orice organizaţie religioasă poate suci aplicarea acestui text scriptural pentru a manipula, controla şi împiedica pe membrii ei să obţină informaţii care ar putea demasca politicile interne ca şi greşite. Pentru a preveni să se întâmple acest lucru, ei mânuiesc arma tactică a controlului, „dezasocierea” sau „excomunicarea”.

    Toţi creştinii trebuie să urmeze exemplul conducătorului lor Isus Cristos, ‘să urmeze îndeaproape paşii lui ca model’ (1 Pet. 2:21). Iar Isus Cristos a fost dispus să vorbească cu tatăl apostaţilor, Satan Diavolul (Mat. 4; Luc. 4). A vorbit cu el, l-a respins şi a dovedit că nu are dreptate. De asemenea a vorbit cu fariseii apostaţi, încercând să-i întoarcă la Dumnezeu. După moartea şi învierea lui, Isus le-a predicat demonilor apostaţi (1 Pet. 3:19). Iehova, la fel, nu numai că a avut o conversaţie în cer cu Satan despre dreptul Iov, dar i-a acceptat şi provocările (Iov 1, 2).

 

 „Khaire” şi „aspasmos” nu diferă semnificativ

 

În ediţiile Turnului de veghe din 15 iulie 1985, p. 31, şi 15 aprilie 1988, engl., se argumentează că khaire înseamnă a (se) bucura, un salut simplu, în timp ce aspazomai semnifică o îmbrăţişare mai afectuoasă, cuprindere în braţe, sărutare, o salutare sau urare de bun venit, şi că apostolul Ioan a folosit khaire pentru a merge cu un pas mai departe decât aspazomai şi a împiedica să fie rostit chiar şi un obişnuit "bună ziua". Se pare că Turnul de veghe scapă din vedere sau ignoră aceste două cuvinte greceşti khaire şi aspazomai în consemnarea din Luca 1:28, 29. Aici cele două cuvinte greceşti sunt folosite evident cu acelaşi sens.

Şi, când s-a prezentat înaintea ei, el a zis: „Bună ziua (khaire), tu, cea mai favorizată! Iehova este cu tine”. Dar ea a fost profund tulburată la auzul acestor cuvinte şi a început să reflecteze: ce fel de salut (aspasmos) putea fi acesta?

Maria aplică termenul aspasmos la cuvântul khaire pronunţat de înger. Ea n-a făcut acest lucru din cauză că îngerul ar fi „cuprins-o în braţe” sau ar fi sărutat-o, după definiţia Watchtower, nici pentru că la acest moment s-ar fi angajat într-o „conversaţie lungă” cu ea. Ea nu se referă la o îmbrăţişare sau un sărut, ci la „cuvintele” lui.

    Turnul de veghe eşuează în a recunoaşte că verbul grecesc khairein folosit de Ioan nu este legat de un salut simplu cum ar fi „ceau”. Nu este cu nimic mai puţin „cald” decât celălalt termen grecesc discutat. Din contra, khairein înseamnă literal „a (se) bucura” şi corespunde termenului ebraic şalom, însemnând „pacea să fie cu tine”. Acesta n-a fost folosit să exprime doar un salut uzual, ci binecuvântare personală şi socială, ca şi acceptare, şi chiar recunoaşterea autorităţii. Ţinând cont de acest lucru, unele traduceri, în loc de un simplu „salut”, îl redau ca „bunvenit”.

    Este evident deci că ceea ce îi refuză creştinul unui anticrist nu este o simplă salutare de genul „ceau” sau „salut”, ci o adresare sau o atitudine care implică acceptare, aprobare şi acord pentru scopul sau cauza lui, urându-i binecuvântare, succes şi chiar sprijin. A spune cuiva ”bunvenit” în acest mod înseamnă într-adevăr a deveni „părtaş la lucrările lui rele”.  La fel ar sta lucrurile dacă s-ar oferi cazare în propria locuinţă din aceleaşi motive. Din contra, simpla comunicare cu cineva şi schimbarea unui salut nu înseamnă în sine acceptare, acord, sprijin, binecuvântare şi succes. Bunul simţ general ar trebui să ne spună că oamenii nu devin parteneri în lucrurile rele dacă salută, dacă comunică şi mai ales dacă încearcă să respingă concepţiile greşite, convingându-i pe cei în cauză de eroarea căilor lor. Ba chiar din contra, Scripturile arată că aceasta poate fi o obligaţie sau o datorie creştină. A da o interpretare opusă, restrictivă, acestui text al lui Ioan şi a-l aplica apoi ca pe un instrument sau tactică de control, înseamnă a denatura ceea ce este scris pentru scopuri aparţinând organizaţiilor făcute de oameni, ceea ce contrazice însuşi sensul sau spiritul creştinismului.

    De fapt, dacă textul de la 2 Ioan 10, 11 ar fi respectat literal de Martorii lui Iehova, ei ar fi obligaţi să nu invite pe nimeni în locuinţele lor afară de Martorii lui Iehova cu statut aprobat, şi chiar să nu salute pe nimeni în afară de Martorii lui Iehova. Cum a spus Isus că ar trebui tratat un excomunicat din congregaţie?

Mai mult, dacă fratele tău comite un păcat, du-te şi dezvăluie-i greşeala numai între tine şi el. Dacă te ascultă, l-ai câştigat pe fratele tău. Dar, dacă nu ascultă, mai ia cu tine unul sau doi, pentru ca orice lucru să fie stabilit prin gura a doi sau trei martori. Dacă nu ascultă de ei, vorbeşte cu congregaţia. Dacă nu ascultă nici de congregaţie, să fie pentru tine ca un om al naţiunilor ['păgân' în unele traduceri] şi ca un încasator de impozite. – Matei 18:15-17 (NWT)

Indicaţia era să se pună problema păcatului mai întâi numai între cele două persoane.

    Apoi, dacă păcătosul se căia, nu era necesar să se ducă lucrurile mai departe. Dacă păcătosul nu se căia, trebuiau chemate încă o persoană sau două pentru mărturie. Dacă păcătosul totuşi nu se căia, doar atunci, ca o ultimă măsură, trebuia adusă problema în faţa întregii congregaţii (nu privat cu “bătrânii”).

    Dacă, după toate acestea, persoana tot nu asculta, trebuia tratată la fel ca cei din alte naţiuni sau ca încasatorii de impozite. Cu alte cuvinte, creştinii trebuiau să-i trateze pe foştii membri exact aşa ca pe oricare alt­cineva care nu era membru al congregaţiei. A fi tratat ca un "om al naţiunilor" (cu alte cuvinte ca unul din alt popor sau un străin) era altceva decât a fi evitat sau izolat. Evreii lucrau cu cei dintre neamuri, se asociau cu ei, făceau tranzacţii de afaceri şi le predicau. Cât despre “încasatorii de impozite", Isus a mâncat şi s-a asociat cu ei. Matei era un încasator de impozite. Încasatorii de impozite nu erau populari, dar ei nu erau evitaţi.

Apoi, plecând mai departe, Isus l-a observat pe un om numit Matei, aşezat la biroul de impozite, şi i-a zis: “Fii continuatorul meu”. Atunci el s-a ridicat şi l-a urmat. Mai târziu, în timp ce el era întins la masă în casă, iată, au venit mulţi încasatori de impozite şi păcătoşi şi s-au întins la masă cu Isus şi cu discipolii săi. Dar, văzând aceasta, fariseii au început să le zică discipolilor: “De ce învăţătorul vostru mănâncă împreună cu încasatorii de impozite şi cu păcătoşii?” Auzindu-i, el a zis: “Nu oamenii sănătoşi au nevoie de doctor, ci suferinzii. Duceţi-vă şi învăţaţi ce înseamnă: 'Vreau îndurare, şi nu jertfă.' Căci am venit să-i chem nu pe cei drepţi, ci pe cei păcătoşi". – Matei 9:9-13 (NWT).

 

Concluzie

 

    Nu există nici o bază scripturală pentru autorizarea creştinilor să-i izoleze sau să-i evite total pe foştii membri (adică să nu aibă nici o comunicare sau conversaţie cu ei). Indicaţia este să fie excluşi din congregaţie şi să fie trataţi ca oricare altul care nu este membru. În mod special, nu există nici un text scriptural care să susţină evitarea propriilor rude – părinţi, copii, etc.

Dacă cineva nu se îngrijeşte de ai lui, şi îndeosebi de cei care sunt membri ai casei lui, a renegat credinţa şi este mai rău decât o persoană fără credinţă." – 1 Timotei 5:8 (NWT).

Chiar pentru restul, Pavel a dat sfaturi împotriva abandonării celor separaţi de congregaţie:

Cât despre voi, fraţilor, nu renunţaţi să faceţi binele. Dar dacă cineva nu ascultă de cuvântul nostru prin intermediul acestei scrisori, să-l însemnaţi pe acesta, să încetaţi să vă mai asociaţi cu el, ca să-i fie ruşine. Şi totuşi nu-l consideraţi ca pe un duşman, ci continuaţi să-l avertizaţi ca pe un frate. – 2 Tesaloniceni 3:13-15 (NWT)

În mod interesant, în cartea “Luaţi seama la voi înşivă şi la toată turma” [manualul cu instrucţiuni ale bătrânilor], se arată că Martorii lui Iehova nu este nevoie să fie excomunicaţi pentru că se asociază cu rude excomunicate, în afară de cazul când este implicată “asocierea spirituală” sau încercarea de a scuza comportarea discutabilă a fostului membru. Se spune:

"În mod normal, o rudă apropiată nu va fi excomunicată pentru asocierea cu o persoană excomunicată decât dacă există asociere spirituală sau tendinţa de a scuza conduita greşită."-- Pagina 103, ultimul paragraf.

În ciuda acestei exceptări scrise, Martorii lui Iehova sunt învăţaţi peste tot în lume că pentru a-i plăcea lui Iehova Dumnezeu trebuie să-şi evite rudele, copiii şi chiar părinţii care, fie aleg să se retragă, fie sunt excomunicaţi – în mod special dacă delictul este abaterea de la doctrina Watchtower, fapt pentru care sunt înfieraţi ca "apostaţi." Şi este o realitate că mulţi Martori au fost excomunicaţi pentru refuzul de a-şi izola şi evita rudele excomunicate.

 

Legea iubirii

 

    Dacă legea creştinismului poate fi rezumată într-un singur cuvânt, atunci acesta este “DRAGOSTE". Oare nu dragostea salvează şi recuperează păcătosul? Ar ocoli Isus oaia care se rătăceşte de la turmă?

Şi toţi încasatorii de impozite şi toţi păcătoşii se apropiau de el ca să-l asculte. Prin urmare, atât fariseii, cât şi scribii bombăneau, zicând: “Omul acesta îi primeşte cu căldură pe păcătoşi şi mănâncă cu ei”. Atunci el le-a spus această ilustrare, zicând: “Care om dintre voi, având o sută de oi şi pierzând una dintre ele, nu le va lăsa pe cele nouăzeci şi nouă în pustiu şi nu se va duce după cea pierdută până când o va găsi? Şi, când a găsit-o, o pune pe umerii lui şi se bucură. Şi, când ajunge acasă, îşi cheamă prietenii şi vecinii, zicându-le: 'Bucuraţi-vă împreună cu mine, pentru că mi-am găsit oaia care era pierdută'. Vă spun că astfel va fi mai multă bucurie în cer pentru un singur păcătos care se căieşte decât pentru nouăzeci şi nouă de oameni drepţi care nu au nevoie de căinţă. – Luca 15:1-7 (NWT)

    Observă că oaia n-a trebuit să se întoarcă şi să caute păstorul, ci păstorul s-a dus după oaia pierdută. Să ne rugăm ca Societatea Watchtower să fie binecuvântată curând cu o “lumină crescută” în politica izolării extreme a foştilor membri, eliberând astfel mii de suflete – atât în interiorul cât şi în afara organizaţiei de chinul îmbolnăvitor de inimă impus de această dogmă crudă, nedreaptă şi nescripturală.

 

  

sus