TREI
DISERTAŢII
asupra
învăţăturilor
Martorilor
lui Iehova
de GREG STAFFORD
Publicat
de:
Elihu
Books
PO
Box 3533
Huntington
Beach, CA 92605-353
Copyright 2002
Greg Stafford
www.elihubooks.com
În
Trei Disertaţii asupra învăţăturilor Martorilor lui
Iehova, autorul, Greg Stafford, prezintă aspecte de
importanţă majoră care îi vizează pe Martorii lui Iehova şi pe cei
interesaţi de doctrina lor. Suplimentată cu un apendice informativ
asupra cronologiei "timpurilor naţiunilor", cu note explicative
detaliate, bibliografie şi un index tematic, cartea face o trecere
în revistă înviorătoare a multor chestiuni dificile, dar
importante, implicate în studierea istoriei şi teologiei societăţii
Watchtower.
CUPRINS
De ce Trei
Disertaţii?
Autoritatea la Martorii lui
Iehova
Autoritatea „marii mulţimi“
Autoritatea „sclavului
fidel“
Note la Prima Disertaţie
Notă: Broşura de faţă, deşi poartă
titlul cărţii, conţine numai Prima Disertaţie
„Ce este adevărat
despre o eroare, este adevărat şi despre alta, şi este datoria
învăţătorilor să apere ca şi să instruiască, – Să apere
ascultătorii, apărând adevărul... Este datoria noastră să învăţăm
adevărul, dar este datoria noastră şi să respingem eroarea... Dacă
în străduinţa noastră de a instrui găsim necesar să ne
opunem învăţăturilor altora, ne propunem să facem astfel cu
ajutorul Domnului“. – Turnul de veghe al Sionului şi
Vestitorul prezenţei lui Cristos, decembrie 1879, retipărit
pagina 59.
De ce
Trei Disertaţii ?
Prima
mea carte, Martorii lui Iehova apăraţi, a fost publicată în
1998. În calitate de Martor a lui Iehova, am simţit necesitatea să
iau poziţie contra numeroaselor critici îndreptate împotriva
organizaţiei Wachtower, a Traducerii Lumii Noi şi a
diferitelor învăţături ale Martorilor lui Iehova. În anul 2000
mi-am extins lucrarea şi am lansat o a doua ediţie ce acoperă o
varietate de subiecte recunoscute ca măr al discordiei între
Martori şi celelalte grupări creştine. Deşi am încercat să dau un
ton obiectiv apologeticii mele, aceasta s-a dovedit până la urmă o
apărare. Fiind apărarea unei teologii anume, nu a fost scopul meu
să mă concentrez asupra problemelor din organizaţia Wachtower care
îi preocupă pe mulţi Martori şi pe alţii din afară. Cartea
Martorii lui Iehova apăraţi nu a fost un loc potrivit pentru
discutarea unor asemenea probleme şi, după cum s-a dovedit, nu a
fost nici timpul pentru aceasta.
Următoarea carte pe care planificasem să o scriu
era un tratat despre istoria, traducerea şi interpretarea lui Ioan
8:58. Dar, după ce am terminat cam şaizeci la sută din carte, am
constatat că nu puteam merge mai departe. Această pauză nu avea
deloc de-a face cu subiectul. În realitate, stăteam pe un maldăr de
material care în multe privinţe depăşea ceea ce prezentasem în
ediţiile mele Apăraţi la acest subiect. Cu toate acestea, am
fost forţat să iau notă de îngrijorări mai presante, legate de
lucruri ce ameninţă să distrugă mult bine care a rezultat din
activităţile creştine ale Martorilor lui Iehova de-a lungul
secolului trecut sau chiar mai mult. Aceste probleme sunt de genul
celor ce ameninţă familia, prietenii şi chiar viaţa însăşi. Cu
gândul la acestea, am pus deoparte lucrarea mea despre Ioan 8:58 şi
m-am pregătit pentru o nouă acţiune.
Rezultatul acestei acţiuni este cartea de faţă.
Îngrijorările care au motivat realizarea ei sunt îngrijorări legate
de modul în care sunt trataţi membrii organizaţiei Martorilor lui
Iehova. Nu, nu este tratamentul din partea vreunui guvern opresiv.
Nu este nici tratamentul datorat diferitelor grupări religioase
ostile sau în vreun alt fel opozante. Tratamentul care îi preocupă
pe mulţi Martori este acela care vine de la conducerea acestei
organizaţii, dealtfel bune. Prin aceasta desigur nu înţeleg
tragerea la răspundere a tuturor persoanelor aflate în poziţii de
responsabilitate în organizaţia Watchtower. Nu sunt îngrijorat nici
de majoritatea celor care ‘sunt în frunte’ la Martorii lui Iehova
(Evrei.13:7, 17). Dar cei responsabili de regulamente care
încorsetează conştiinţa se găsesc în prezent într-o poziţie care le
face mult rău celor din organizaţie şi, prin acţiunea sau
pasivitatea lor, ar putea dăuna semnificativ credinţei multora care
privesc spre ei pentru orientare şi conducere în serviciul lor
creştin.
Societatea Watchtower are multe învăţături şi
îndrumări pozitive dintre care câteva vor primi atenţia cuvenită în
paginile care urmează. Dar structura organizaţiei este în aşa fel
constituită încât oferă un mediu unde eroarea nu este doar
tolerată, ci în unele cazuri pare să fie chiar promovată cu bună
ştiinţă, pe costul altora. Aceasta nu este doar inacceptabil în
sine şi în urmări, dar asemenea acţiuni sau structuri ameninţă să
distrugă sau să afecteze negativ toate învăţăturile pozitive pe
care le-ar putea indica cineva în apărarea Martorilor lui Iehova.
Oricât de dificil ar putea fi uneori acest lucru, creştinii trebuie
să facă tot ce pot pentru a stopa progresul erorii şi a prezerva
adevărul. Pentru a îndeplini acest obiectiv trebuie să dăm atenţie
în mod serios lucrurilor pe care le învaţă liderii creştini şi
trebuie să fim în măsură să facem ceva în consecinţă, dacă apare
nevoia. O parte a îngrijorării referitoare la structura societăţii
Watchtower este faptul că puţini sunt efectiv în măsură să facă
ceva în legătură cu erorile sau problemele care persistă. Există un
motiv pentru ce lucrurile stau astfel.
De la primul număr al ceea ce era numit cândva
Turnul de veghe al Sionului şi Vestitorul prezenţei lui
Cristos, publicaţiile Watchtower au avansat diverse
interpretări ale cronologiei biblice. Cele mai multe dintre aceste
interpretări au venit şi au trecut, dar ele au fost de regulă
înlocuite cu altele, iar astăzi Martorii susţin o varietate de
interpretări cronologice. Câteva dintre acestea asigură baza pentru
un mic grup din rândul Martorilor lui Iehova să exercite autoritate
asupra celorlalţi membri ai organizaţiei. Această autoritate se
reflectă în diverse proceduri organizatorice, reguli şi învăţături.
Cronologia este baza pentru autoritate, iar
autoritatea este baza pentru doctrine, reguli şi proceduri.
Acesta este motivul pentru care avem Trei Disertaţii, pentru
a explora fiecare din aceste trei aspecte ale Watchtower. (Desigur,
cronologia este impusă ca o doctrină prin intermediul autorităţii
derivate din ea, şi astfel în fapt avem o situaţie în care, în
absenţa autorităţii, cronologia nu ar trebui să fie pusă pe locul
întâi, deci ne-permiţând folosirea autorităţii pentru impunerea
oricărui tip de cronologie interpretată.)
În timp ce lucram la ediţia a doua a cărţii
Martorii lui Iehova apăraţi, am decis să citesc cândva
fiecare publicaţie în parte ale societăţii Watchtower şi să prezint
o analiză completă a evoluţiei cronologiei susţinute de ea dar,
după cum par să stea lucrurile, acea ambiţie a fost prea mare.
Totuşi am fost în măsură să mă uit prin fiecare număr al revistei
Watchtower şi să strâng din paginile ei datele cronologice
prezentate începând din 1879, de când a fost publicată prima dată
revista şi până în prezent. Cercetările mele în acest domeniu au
luat forma celei de-a Doua Disertaţii.
Prima Disertaţie se concentrează asupra gradelor
diferite de autoritate exercitate de membrii organizaţiei
Watchtower. După cum am menţionat deja, efectul autorităţii
exercitate de un grup de Martori poate fi văzut în învăţăturile
organizaţiei, în regulile şi procedurile ei administrative. A Treia
Disertaţie examinează câteva învăţături şi reglementări cheie ale
Martorilor. Ea discută aceste învăţături şi reguli în lumina
motivelor pentru care unii sprijină conducerea Martorilor lui
Iehova, iar alţii nu. În decursul lucrării mele creştine sunt
întrebat adesea de diferite persoane aflate în dezacord în anumite
învăţături cu societatea Watchtower de ce urmăresc discutarea
oricărui aspect pozitiv al organizaţiei Watchtower. De ce nu o
abandonez pur şi simplu şi să scot în evidenţă aspectele pozitive
ale Bibliei aşa cum se găsesc ele acolo, separat de orice asociere
cu teologia Watchtower? Răspunsul meu este dublu.
Mai întâi Martorii învaţă multe adevăruri
importante care, în mare mă-sură, sunt asociate în mod unic cu
organizaţia lor. Nu cred că este înţelept să se reacţioneze pripit
şi să se lezeze potenţial percepţia multor adevăruri de dragul
demascării anumitor erori care ar putea sau nu să existe în
doctrina şi procedurile Martorilor. Plecând de la aceasta, nu cred
că procedez pripit dacă aduc acum această discuţie a punctelor
critice ale Watchtower în faţa publicului, şi aceasta din cauză că
orice altă întârziere în aducerea acestor chestiuni în dezbaterea
publică ar putea, de asemenea, să dăuneze aceloraşi adevăruri
importante care, pe de altă parte, sunt unice în multe privinţe la
organizaţia Watchtower. Acesta este şi motivul pentru care cred cu
tărie că anumite învăţături biblice, cum ar fi identitatea
ontologică exclusivă a lui Dumnezeu Tatăl ca Iehova Dumnezeu,
divinitatea distinctă şi unică a Fiului său Isus Cristos, folosirea
numelui divin şi alte învăţături biblice, trebuie să fie detaşate
de cadrul general al doctrinei Watchtower. Acest lucru este necesar
din cauză că structura doctrinară a Watchtower include prea multe
aplicaţii nesigure sau problematice ale profeţiei, cronologiei şi
înţelegeri ale principiilor antice aplicate la practicile moderne
care ar putea elimina şi în unele cazuri chiar anula adevărurile
clare ale Bibliei. Aceasta, pe de altă parte, poate interfera cu
evanghelismul efectiv.
De exemplu, aş putea fi capabil să-l conving pe
cineva că Trinitatea este o doctrină falsă, dar s-ar putea să nu
fiu în stare să-l conving să sprijine eforturile Wachtower Bible
and Tract Society. Nici unui om care trăieşte astăzi nu-i este dată
de către Scriptură autoritatea să pretindă ca alţii să accepte
toate învăţăturile unei organizaţii pentru a fi considerat creştin
adevărat. Credinţa cuiva în importanţa numelui lui Dumnezeu n-ar
trebui să fie afectată de acceptarea sau respingerea doctrinei
Watchtower referitor la anul 1914 e.n. Şi nici un creştin nu ar
trebui să simtă că trebuie să renunţe la credinţa în Dumnezeu şi în
Biblie doar pentru că ar putea exista îndoială în legătură cu
reglementările Watchtower legate de sânge. Totuşi, mulţi Martori
care pun la îndoială corectitudinea anumitor interpretări ale
Watchtower şi-au pierdut, ca urmare, credinţa în învăţăturile
biblice clare, incluzând numele şi identitatea lui Dumnezeu. Sau
dacă nu şi-au pierdut credinţa, atunci probabil şi-au pierdut zelul
în proclamarea a ceea ce Biblia învaţă clar, deoarece credinţa lor
în Dumnezeu şi în Cuvântul său este atât de strâns asociată cu
credinţa că Dumnezeu foloseşte societatea Watchtower pentru a
furniza „hrană la timpul potrivit“ (Matei 24:45-47).
Când asemenea îndoieli se manifestă într-un
domeniu al credinţei cuiva, ele se pot răspândi şi pot infecta
toate aspectele acelei credinţe. Din cauză că nu există nici un
cadru în organizaţia Watchtower unde să se discute îndoielile sau
să se exprime diferenţele de opinie asupra lucruri-lor pe care
Watchtower le-a declarat a fi interpretări biblice sigure, atunci
orice persoană care se găseşte într-o asemenea situaţie e posibil
fie să părăsească organizaţia în căutarea alteia, fie să se
decupleze treptat de la activităţile organizaţiei. Această situaţie
precară se datorează în parte faptului că învăţăturile biblice –
care există independent de Watchtower – la Martorii lui Iehova sunt
legate direct de acceptarea „sclavului fidel şi prevăzător“.
Astfel, dacă un Martor îşi pierde încrederea în „sclavul fidel“,
atunci credinţa lui în învăţăturile biblice de bază ar putea să se
clatine sau să se piardă deopotrivă.
În al doilea rând, învăţăturile Martorilor lui
Iehova au fost şi continuă să fie înţelese şi reproduse în mare
măsură greşit de diverse grupuri şi persoane individuale. Cred că o
asemenea reprezentare greşită are nevoie să fie demascată drept
ceea ce este. În acest sens, există o măsură de adevăr în anumite
critici lansate împotriva Martorilor, adevăr care ar trebui să fie
relevat în contextul unei discuţii care să evidenţieze şi unele
aspecte pozitive ale societăţii Watchtower.
Sper că în paginile care urmează va fi observată
o dezbatere echilibrată şi că ea va conduce la discuţii şi
schimbări pozitive în organizaţia Watchtower. Nu încerc să dezbin o
persoană împotriva alteia, ci să stârnesc în fiecare o pasiune
împotriva tolerării oricărui lucru care ar putea dăuna credinţei în
Isus Cristos, Iehova Dumnezeu şi Cuvântul său. Dacă apăr
adevărurile care aparţin Martorilor lui Iehova, de dragul
adevărului, atunci trebuie să fiu dispus să ajung în situaţia mult
mai precară de a evidenţia şi problemele, existente şi potenţiale,
de dragul aceloraşi adevăruri şi pentru binele generaţiilor
viitoare de Martori ai lui Iehova.
[sus]
·
PRIMA
DISERTAŢIE
Autoritatea la
Martorii lui Iehova
„Nu trebuie să
acceptăm cuvântul unui înger decât dacă poate fi stabilit că este
în armonie cu Biblia. Dacă un om este folosit de spirit ca un vas
special, nu este necesar ca el să le spună tuturor despre acest
lucru. Se va vedea de la sine prin interpretarea
cuvântului“
1 – Charles T.
Russell
Fie
că tu crezi în existenţa fiinţelor spirituale fie că nu, încearcă
să-ţi imaginezi că eşti faţă în faţă cu un înger de lumină
suprauman, probabil îngerul biblic numit Gabriel (Luca 1:26-28).
Admiţând că descrierea îngerilor în Biblie corespunde realităţii,
manifestarea gloriei acestei fiinţe spirituale şi puterea prezenţei
ei ar fi, fără îndoială, copleşitoare. Chiar dacă mesagerul
spiritual şi-a luat o formă umană, odată ce realizezi identitatea
lui adevărată, ar fi absolut natural să încerci sentimente de
venera-ţie şi supunere (compară Apocalips 19:10). Apostolul Petru,
o fiinţă umană împuternicită de Dumnezeu să îndeplinească o misiune
divină, ar sus-cita de asemenea atenţia oricărui creştin. Dar
întreabă-te cum ai reacţiona în replică faţă de Gabriel sau Petru,
dacă ei ar da învăţături care ar fi în conflict cu ceea ce este
consemnat în Biblie? Până la urmă, Biblia este o scriere dată de
Dumnezeu, în parte prin îngeri şi apostoli. Ar avea cineva oare
curajul să se opună, să respingă noile revelaţii, din aceleaşi
surse folosite pentru a comunica adevăruri acceptate
anterior?
Este uşor să vezi cum cineva – oricine – ar putea raţionaliza
problema, gândindu-se: „Aceştia sunt slujitori ai lui Dumnezeu
folosiţi în trecut pentru a revela voia sa. Nu îndrăznesc să cred
că ceea ce îmi spun ei acum, deşi diferit de ceea ce spune Biblia,
este greşit“. Aici avem atât dilema cât şi pericolul religiilor
care au o structură de autoritate ce stabileşte un mijloc unic de
revelare a voii lui Dumnezeu către omenire.
Creştinii în general consideră că punctele lor de credinţă sunt
probabil rezultatul propriei lecturi şi asimilări raţionale a ceea
ce spune Biblia. Mulţi dintre ei îşi suplimentează lectura Bibliei
cu diferite doze de cercetare şi studiu, sperând să câştige o
înţelegere mai bună a lui Dumnezeu şi a Cuvântului său. Creştinii
îşi arată încrederea în ceea ce au scris slujitorii din antichitate
ai lui Dumnezeu studiind aceste scrieri antice şi acceptând
intenţia, pe care o percep, a mesajului lor consemnat. Noi privim
spre aceste învăţături antice inspirate pentru a găsi ajutor în
stabilirea setului de puncte de credinţă care să guverneze vieţile
noastre spirituale şi fizice în problemele de conduită şi
închinare. În mod interesant totuşi, avertismentul dat de apostolul
Pavel în Galateni 1:8 se referă chiar la esenţa dilemei introduse
la începutul acestei Disertaţii. Acolo el a scris că dacă un
apostol al lui Dumnezeu sau un înger din cer îi învaţă pe creştini
ceva diferit de ceea ce a fost dat în Scripturi, atunci acea
persoană, fie om, fie spirit, ar trebui respinsă. Aceasta ar putea
părea destul de simplu şi cei mai mulţi creştini ar fi probabil
imediat de acord că dacă cineva a contrazis învăţăturile Bibliei,
atunci acea persoană nu va avea succes în subminarea loialităţii
lor faţă de Biblie. Totuşi este evident dificil pentru oricine să
se îndoiască de cei care au fost folosiţi într-un timp sau altul de
Dumnezeu.
Pavel a fost calificat în mod unic să dea acest sfat. El s-a găsit
odată chiar în situaţia de a trebui să aleagă între ceea ce era
adevărat şi corect în ochii lui Dumnezeu şi acţiunile şi
învăţăturile unui apostol proeminent al lui Dumnezeu, unul care
umblase cu Isus şi căruia Isus îi încredinţase hrănirea „oilor“ lui
(Ioan 21:15-17). În pofida acestui lucru, Pavel a pus deoparte ceea
ce ştia despre Petru şi responsabilităţile lui mari în realiza-rea
scopului lui Dumnezeu în cadrul lucrării ministeriale a primilor
creştini. Pavel nu a permis ca aceste fapte să-l reţină de la
‘condamnarea’ lui Petru „în faţă“ (Galateni 2:11) De ce? Pavel a
rezumat acţiunile lui Petru şi ale tovarăşilor lui prin cuvintele:
„Am văzut că nu umblau drept, potrivit adevărului veştii bune“
(Galateni 2:14).
Această Disertaţie nu are în vedere punerea la îndoială a
autorităţii celor care sunt în frunte la Martorii lui Iehova. Mai
degrabă, ea vizează structura de autoritate implementată şi dacă
aceasta permite sau nu Martorilor individuali să urmeze sfatul şi
exemplul apostolului Pavel, dacă situaţia o cere. Unii susţin că
autoritatea în organizaţia Watchtower este atât de centralizată şi
protejată încât interpelarea sau dezacordul sunt imposibile, chiar
dacă se fac într-o manieră nedezbinatoare, în lucruri considerate
în mod sincer o diferenţă legitimă de opinie. Cu alte cuvinte,
scopul acestei Disertaţii urmăreşte să răspundă la întrebarea: Au
Martorii lui Iehova dreptul să obiecteze la învăţăturile din
sistemul doctrinar prezentat în publicaţiile Watchtower, la
învăţăturile biblice speculative sau ne-clare, fără teama de a fi
„pedepsiţi“ în vreun fel? Fireşte, Biblia se exprimă împotriva
celor care se opun învăţăturilor apostolilor şi care vor să
„denatureze vestea bună despre Cristos“ (1 Timotei 1:3, 4; Galateni
1:7). Deci întrebarea se referă în fapt la probleme care sunt mai
supuse interpretării, cum ar fi cronologia, profeţiile sau
aplicarea de principii antice la practici moderne. Permite însă
structura de autoritate a societăţii Wachtower Martorului simplu să
acţioneze după credinţă referitor la ase-menea lucruri, cu o
conştiinţă curată? (Romani 14:23; 1 Timotei 1:19) Sau uniformitatea
este o cerinţă, indiferent cât de clară sau neclară este Biblia
într-un subiect anume?
Conceptele de „uniformitate“ şi „unitate“ sunt adesea confundate
între ele când sunt în discuţie chestiuni importante. Publicaţiile
Watchtower discută deseori probleme de „conştiinţă“, cum ar fi dacă
cineva poate alege să folosească anumite fracţiuni de sânge (pentru
detalii la acest punct vezi Disertaţia a Treia ). Într-adevăr,
problemele de conştiinţă acceptate între Martorii lui Iehova nu
sunt considerate un sol fertil pentru neunitate. Dar trebuie ca
problemele de conştiinţă să fie determinate de un grup anume sau
este la discreţia fiecărui Martor să decidă dacă Biblia este clară
sau nu într-o anumită învăţătură?
Obiectivul principal al acestei Disertaţii este să prezinte
afirmaţii şi învăţături aşa cum apar ele în publicaţiile Wachtower
şi să evalueze semnificaţia lor aşa cum apare ea pentru fiecare
Martor al lui Iehova. Deşi mulţi oameni din toată lumea îi
întâlnesc frecvent pe Martori pe măsură ce aceştia merg de la uşă
la uşă sau probabil au contact cu ei în şcoli ori la locul de
muncă, foarte puţin se cunoaşte despre structura de autoritate
existentă şi cum afectează aceasta organizaţia ca întreg. Această
lipsă de cunoaştere nu poate fi atribuită decât unei lipse de
informare pentru că chestiunea „autorităţii“ la Martorii lui Iehova
este de fapt prezentată regulat în publicaţiile Watchtower. În mod
expres, aceste detalii sunt date în principala publicaţie pentru
instruire – dacă facem abstracţie de Biblie – revista Turnul de
veghe.
Turnul de veghe este publicat
bilunar şi rareori apare un număr pentru public fără să se
menţioneze cel puţin pe scurt distincţia dintre cele două grupuri
care compun întreaga organizaţie a Martorilor, şi anume „sclavul
fidel şi prevăzător“ şi „marea mulţime“. Cei ce aparţin clasei
„sclavului fidel şi prevăzător“ îşi găsesc temeiul pentru
identificarea lor în cuvintele lui Isus din Matei 24:45-47. Conform
învăţăturilor oficiale ale Martorilor lui Iehova aceştia sunt
singurii creştini din lume „născuţi din nou“. Martorii cred de
asemenea că chemarea pentru membrii acestei clase s-a sfârşit în
1935 sau în jurul acestui an, când identitatea unui alt grup a
ieşit mai clar în evidenţă. Acest din urmă grup, „marea mulţime“,
îşi trage numele din descrierea ce se găseşte în Apocalips 7:9-15.
Martorii care apar-ţin „marii mulţimi“ nu sunt „născuţi din nou“,
în sensul de a fi membri ai „chemării cereşti“ (Evrei 3:1), care
urmează să domnească cu Cristos Isus peste pământ (1 Corinteni 4:8;
2 Timotei 2:12; Apocalips 2:26, 27; 5:9, 10). Mai degrabă, ei vor
compune „pământul nou“ de oameni asupra cărora Dumnezeu ‘îşi va
întinde cortul’ (2 Petru 3:13; Apocalips 21:1-4).
Acum, după ce am prezentat ‘chemările’ sau speranţele diferite ale
a-cestor două grupuri, cum am putea descrie cel mai bine relaţia
dintre ele? Sunt ele la egalitate în ce priveşte dreptul de a vorbi
pentru Dumnezeu? Ce rol are fiecare în eforturile de slujire
creştină ale organizaţiei Watchtower în toată lumea? Acestea şi
alte întrebări adiacente vor fi explorate în această Prima
Disertaţie pentru a determina măsura de autoritate atribuită clasei
„sclavului fidel“, în special Corpului de Guvernare al acesteia, în
raport cu activităţile „marii mulţimii“ de Martori ai lui
Iehova.
Abordarea acestor subiecte va fi mai degrabă una simplă: vom folosi
publicaţiile Watchtower, în special revista Turnul de veghe.
Ne vom uita cum sunt descrise aceste două grupuri în relaţia dintre
ele în literatura Watchtower şi vom examina implicaţiile
diferenţelor evidenţiate dintre „sclavul fidel şi prevăzător“ şi
„marea mulţime“. Vom fi apoi în măsură să stabilim dacă „marea
mulţime“ – majoritatea Martorilor lui Iehova – are sau nu
autoritatea de a evalua învăţăturile organizaţiei, până acolo
în-cât să urmeze sfatul lui Pavel din Galateni 1:8, dacă situaţia
ar cere acest lucru.
[sus]
·
Autoritatea
„marii mulţimi“
Majoritatea Martorilor lui Iehova se consideră a fi membri ai
„marii mulţimi“ menţionate în Apocalips 7. Acest grup este distinct
de cei 144.000 menţionaţi atât în Apocalips 7 cât şi în 14. „Marea
mulţime“, cum sunt descrişi ei astăzi în publicaţiile Watchtower, a
fost recunoscută oficial pe la mijlocul anilor 1930. De la acel
timp aderarea la organizaţie a fost puternic promovată pentru cei
ce aparţin de „marea mulţime„, un grup a cărui speranţă pământească
a fost descrisă în introducerea la această Disertaţie. Conform
raportului anual al Martorilor lui Iehova pentru anul 2001, existau
în lume 6.117.666 Martori activi aparţinând acestui grup, în
contrast cu 8.730 membri ai clasei „sclavului fidel“. Clasa
„sclavului fidel“, la rândul ei, este reprezentată şi condusă de un
grup şi mai mic de Martori, cunoscut drept Corpul de
Guvernare.2
Când ne referim la măsura de autoritate pe care o deţin membrii
„marii mulţimi“, trebuie să facem distincţie între autoritatea
organizaţională şi autoritatea interpretativă. Când este vorba de
autoritatea organizaţională, membrii „marii mulţimi“ ocupă cele mai
multe poziţii de responsabilitate în organizaţie. Între cei ce
deţin aceste poziţii se numără responsabilii de zonă, de district,
de circumscripţie, supraveghetorii de congregaţie şi slujitorii
ministeriali care colaborează cu supraveghetorii congregaţiei
(bătrânii). Vasta majoritate a misionarilor şi a altor
evanghelizatori de teren sunt, de asemenea, membri ai „marii
mulţimi“. Singura poziţie neaccesibilă pentru componenţii „marii
mulţimi“ este cea de membru în Corpul de Guvernare care, la acest
timp, este limitată la cei din clasa „sclavului fidel“
Totuşi, dacă evaluăm măsura autorităţii interpretative,
constatăm că limitările la care sunt supuşi membrii „marii mulţimi“
sunt considerabile. Desigur, fiecare creştin ar trebui să fie supus
unor limite în ce priveşte dreptul de a reforma diferite învăţături
clare ale Bibliei după bunul plac. Ştim că Dumnezeu are un
nume (Psalm 83:18). Ştim că Dumnezeu l-a trimis pe Fiul său pe
pământ să-şi dea viaţa sa umană perfectă pentru ca alţii să poată
trăi liberi de păcat şi de moarte (compară Ioan 3:16; 15:13). Ştim
că Satan este o persoană reală, capabilă de mare influenţă şi rău
(Iov 1:6; 2:1; Ioan 8:44). Dar există şi un număr mare de lucruri
consemnate în Biblie care nu sunt clare, însemnând că se pot găsi
pentru ele mai mult decât o singură interpretare viabilă.
Aceasta ridică următoarea întrebare: Are „marea mulţime“ libertate
de interpretare în aceste domenii nesigure? Dacă această
întrebare ar fi fost pusă în anii 1950, Watchtower Society ar fi
putut răspunde cu aceste cuvinte:
Deoarece
„sclavului fidel şi prevăzător“ i-au fost încredinţate toate
bunurile Stăpânului, atunci să considerăm cu o percepţie mintală
potrivită că orice face ‘sclavul fidel’ este spre binele
nostru. Sclavul îşi îndeplineşte în acest fel propria obligaţie
înaintea lui Iehova de a face lucrarea Lui. Astfel voia sclavului
este voia lui Iehova. Rebeliunea împotriva sclavului este
rebeliune împotriva lui Dumnezeu.O atitudine mintală
potrivită faţă de conducerea din partea sclavului este un mod de a
păstra pacea cu societatea Lumii Noi.
3
Sau:
Iehova a
stabilit un canal expres de comunicare prin care tratează cu
poporul său… Să identificăm acum fără echivoc canalul de
comunicaţie al lui Iehova pentru zilele noastre, ca să putem
continua în favoarea Sa. Ascultaţi răspunsul inspirat pentru
această situaţie, din Matei 24:45-47: „Cine este deci sclavul fidel
şi prevăzător pe care stăpânul său l-a numit peste servitorii săi,
ca să la dea hrana lor la timpul potrivit? Fericit este sclavul
acela dacă stăpânul lui, la sosire, îl găseşte făcând aşa. Adevărat
vă spun: îl va numi peste toate bunurile sale“. Şi a făcut-o? Da,
în mod deosebit din 1919 s-a adeverit că el a numit corpul
colectiv al rămăşiţei unse peste toate interesele vizibile ale
Regatului. „Sclavul“ a devenit atunci responsabil nu numai
pentru satisfacerea necesităţilor membrilor corpului uns, ci şi
pentru îndeplinirea responsabilităţii de a predica vestea bună
despre Regatul stabilit la oamenii tuturor naţiunilor (Mat 24:14).
Aceste lucruri sunt adevărate nu pentru că ei le-au determinat,
ci pentru că Dumnezeu însuşi le-a dirijat să ajungă aşa.
„Dumnezeu a pus mădularele în corp, pe fiecare dintre ele, aşa cum
a vrut“, este modul în care descrie 1 Corinteni 12:28 această
situaţie. Este vital să apreciem acest fapt şi să răspundem
la directivele „sclavului“ aşa cum am răspunde glasului lui
Dumnezeu, pentru că acesta este instrumentul furnizat de
El“.4
Aceste pretenţii sunt
foarte departe de felul cum a văzut lucrurile C. T. Russell, primul
preşedinte al Watchtower Society. Când i-a avertizat pe alţii
despre pericolul „venerării colegilor mesageri“, Russell a vorbit
şi despre tendinţa unora, chiar în secolul întâi, „de a da mai mult
decât dragoste, respect şi onoare slujitorilor lui Dumnezeu care,
din timp în timp, au fost folosiţi ca slujitori speciali ai lui
Dumnezeu pentru aducerea în atenţia bisericii a lucrurilor noi şi
vechi, sau anumitor fraţi şi surori care au fost intermediari în
comunicare sau pentru alte beneficii spirituale“. El a continuat,
scriind:
[După
ce a citat parţial 1 Corinteni 1:21] cine
sunt
deci Pavel, Apolo şi Petru, decât doar slujitorii sau canalele prin
care i-a plăcut lui Dumnezeu să vă trimită binecuvântările
adevărului. „Nici cel ce sădeşte nu este ceva, nici cel ce udă, ci
Dumnezeu care dă creşterea“. El indică astfel că ei ar trebui să
recunoască, nu canalele prin care au venit binecuvântările,
ci pe Domnul, Autorul binecuvântărilor lor şi, în mod loial, să
nu poarte nici un alt nume decât pe al celui care a murit pentru ei
şi i-a răscumpărat.5
S-au schimbat
lucrurile din 1950 încoace? Ar răspunde Turnul de veghe
astăzi în acelaşi fel la întrebarea pusă anterior despre
autoritatea de interpretare a „marii mulţimi“? Caracterizarea
autorităţii „sclavului fidel“ va fi abordată cu mai multe detalii
în secţiunea următoare, dar citatul redat mai jos, dintr-un număr
recent al Turnului de veghe, ne va ajuta să răspundem la
această întrebare deosebită:
O
altă cale pe care Iehova o foloseşte pentru a ne vorbi astăzi este
identificată de Isus la Matei 24:45-47. Acolo el a vorbit despre
congregaţia creştină unsă cu spirit – „sclavul fidel şi
prevăzător“, numit să furnizeze „hrană [spirituală] la timpul
potrivit“…. O mare parte din această hrană la timpul potrivit vine
sub formă de publicaţii tipărite ca Turnul de veghe,
Treziţi-vă! şi alte publicaţii…. Ce atitudine ar trebui
să avem dacă ascultăm cu adevărat de ceea ce spune spiritul prin
clasa sclavului? Apostolul Pavel răspunde: „Ascultaţi de
cei care sunt în fruntea voastră şi fiţi supuşi“ (Evrei 13:17).
Este adevărat că toţi cei implicaţi în acest proces sunt oameni
imperfecţi. Totuşi Iehova găseşte plăcere să-i folosească pe
slujitorii săi omeneşti, deşi imperfecţi, să ne conducă în acest
timp al sfârşitului.
6
Limbajul nu este atât
de direct, nici atât de îndrăzneţ ca acela folosit în anii 1950,
dar implicaţiile sunt în fond aceleaşi: Dacă creştinii acordă cu
adevărat atenţie spiritului lui Dumnezeu, atunci vor asculta de
acel spirit după cum acesta vorbeşte prin clasa „sclavului“ şi vor
fi ascultători faţă de ceea ce se spune. Acest lucru, în realitate,
este similar cu a spune că trebuie „să răspundem la directivele
‘sclavului’ aşa cum am răspunde glasului lui Dumnezeu“, chiar
cuvintele alese pentru publicaţia din 1957 (citate mai sus).
Problema unităţii este relevantă (1 Corinteni 1:10), dar unitatea
poate fi atinsă în mai mult decât un singur mod. Oamenii pot fi
forţaţi să accepte vederile şi opiniile altora, oricât de bine sau
de rău ar fi ele fondate. Sau ei pot fi informaţi despre
chestiunile care sunt neclare şi, pur şi simplu, să consimtă să
acorde loc mai multor puncte de vedere fără ca vreunul dintre
punctele crezute să fie impus prin dogmatism. Aceasta este o formă
de unitate. Dar în congregaţiile Martorilor lui Iehova unitatea
este obţinută prin ascultarea şi acceptarea punctelor de vedere ale
„sclavului fidel“, publicate în Turnul de veghe şi în
celelalte publicaţii ale Societăţii. Acest lucru este adevărat atât
pentru învăţăturile clare ale Bibliei, cât şi pentru cele neclare,
deoarece claritatea lor este dependentă de modul cum sunt
prezentate învăţăturile de către Societate, adică ca şi clare sau
neclare.
Dar
învăţăturile referitoare la profeţie sau cronologie rareori pot fi
considerate „clare“, în sensul de a avea o aplicaţie neambiguă.
Totuşi, există un complex întreg de învăţături ale Watchtower,
adesea detaliat, implicând profeţiile şi cronologia, la care
Martorii trebuie să subscrie sau, în caz contrar, să se confrunte
cu posibile sancţiuni din partea congregaţiei, sancţiuni care pot
lua diferite forme. Din cauză că există atât de puţine lucruri
despre care membrii „marii mulţimi“ au libertatea să discute
deschis, aparte de concluziile la care a ajuns „clasa sclavului“,
cei care se opun Martorilor au o rezervă interminabilă de muniţie,
care adesea împiedică discuţiile semnificative pe seama altor
învăţături biblice importante şi clare.
Pe
baza a ceea ce am discutat la acest punct, multora le-ar putea
părea că majoritatea Martorilor lui Iehova sunt limitaţi, fără nici
o alternativă, în dreptul lor de a căuta înţelesuri pentru ei
înşişi în Cuvântul lui Dumnezeu. Dar nu acesta este neapărat cazul.
Într-adevăr, chiar publicaţiile societăţii Watchtower, care par să
limiteze autoritatea „marii mulţimi“, evidenţiază şi un rol care
comportă o autoritate considerabilă, iar această prezentare „duală“
este de natură să facă atât de relevante întrebările ridicate la
începutul acestei Disertaţii. Problema autorităţii între Martorii
lui Iehova nu poate fi redusă la este sau nu este, cum ar putea
crede unii. Să luăm în discuţie de exemplu interpretarea oferită de
Watchtower Society pentru „cavaleria“ menţionată în Apocalips
9:19:
Iehova i-a
ordinat pe slujitorii săi dedicaţi şi botezaţi pentru acest
serviciu. Prin Şcoala Teocratică de Minister şi prin alte şcoli şi
întruniri ale congregaţiei, el i-a învăţat cum să predice cuvântul,
aşa încât ei sunt capabili să vorbească cu autoritate cu
„limba celor învăţaţi“. El şi-a pus cuvintele în gura lor şi
i-a trimis să facă cunoscute judecăţile lui „în public şi din casă
în casă“ (2 Timotei 4:2; Isaia 50:4; 61:2; Ieremia 1:9, 10; Fapte
20:20).7
Aceasta dezvăluie ceva
ce rareori este amintit de cei ce critică punctele de credinţă ale
Martorilor, şi anume faptul că se spune atât despre „sclavul
fidel“ cât şi despre „marea mulţime“ de membri ne-unşi ai
organizaţiei, că au cuvântul lui Dumnezeu ‘pus în gurile
lor’. () De asemenea, în timp ce unii, atât din
interiorul cât şi din afara organizaţiei, par să creadă că Martorii
unşi au o înţelegere mai perceptivă a Bibliei decât membrii neunşi,
poziţia oficială a Watchtower în această problemă a fost uneori
destul de diferită. Observă întrebarea şi răspunsul complet la ea
dat în 1952 referitor la acest subiect, răspuns care nu a fost
înlocuit vreodată de vreun punct de vedere sau înţelegere
nouă:
Au „alte oi“ [ =„marea mulţime“] la fel de mult din spiritul
Domnului ca şi rămăşiţa unsă, şi o înţelegere la fel de clară a
scopurilor lui Iehova ca şi cei unşi? – A. M., Colorado.
Dacă ei sunt umpluţi cu spirit sfânt, cum ar putea cineva să aibă
mai mult decât atât? Dacă un container este plin cum ar putea să
încapă mai mult în el? Ambele clase trebuie să fie fidele în mod
egal sub aceleaşi condiţii de încercare. Dacă vreunul din noi poate
rezista, este numai prin spiritul lui Iehova. Astfel dacă „alte
oi“ nu au la fel de mult din spiritul Domnului şi totuşi trebuie să
îndure aceleaşi teste şi să dovedească aceeaşi calitate înaltă a
fidelităţii ca şi cei unşi, ei ar acţiona cu un mare dezavantaj în
testul integrităţii. Iehova Dumnezeu nu-i lasă cu acest
handicap, ci le dă un ajutor egal pentru încercări similare.
Oamenii fideli din antichitate au avut spiritul lui Iehova ca să
scrie scripturile inspirate, să vindece leproşi, să învie morţi, să
facă să plouă sau să fie secetă, să dărâme temple păgâne, să ucidă
lei şi urşi şi să săvârşească multe alte fapte de putere posibile
numai cu ajutorul forţei active a lui Dumnezeu. Deşi nu erau din
clasa unsă, ei au fost umpluţi cu spirit sfânt.
„Alte oi“ îndeplinesc astăzi aceeaşi lucrare ca rămăşiţa,
sub aceleaşi condiţii de încercare, şi manifestă aceeaşi fidelitate
şi integritate. Ele se hrănesc de la aceeaşi masă spirituală,
asimilând aceleaşi adevăruri. Fiind din clasa pământească, cu
speranţe pământeşti şi un interes viu faţă de lucrurile pământeşti,
ei s-ar putea interesa mai mult de textele Scripturale referitoare
la condiţiile terestre din lumea nouă; în timp ce rămăşiţa unsă, cu
speranţe cereşti şi un puternic interes personal pentru lucrurile
cereşti, ar putea studia mai intens chiar aceste lucruri din
Cuvântul lui Dumnezeu. Astfel, din cauza obiectivelor personale
diferite, cele două clase ar putea arăta un interes mai mare în
aspecte diferite ale mesajului, şi să înţeleagă mai mult în
acele domenii datorită studiului special al lor; totuşi un fapt
care rămâne este că pentru ambele clase este disponibilă aceeaşi
înţelegere şi aceleaşi adevăruri şi că numai gradul de dedicare în
studiu determină profunzimea înţelegerii pe care o obţin ei
referitor la lucrurile cereşti şi pământeşti. Spiritul Domnului
este disponibil în egală măsură pentru ambele clase, iar cunoştinţa
şi înţelegerea sunt oferite în mod egal la ambele, cu şanse egale
de a le asimila.
Astfel factorul determinant, în loc să fie faptul că cineva este
din clasa celor unşi sau a altor oi, depinde mai degrabă de
persoana în cauză. Unul ar putea fi mai dispus să primească
spiritul Domnului şi conducerea acestuia în viaţa personală decât
altul care ar putea stinge spiritul neumblând în totalitate conform
conducerii lui. Unul ar putea petrece mai mult timp studiind sau să
aibă capacităţi intelectuale mai mari pentru învăţare decât altul
care ar putea neglija studiul şi exerciţiul
intelectual.8
Reiese clar din acest răspuns că gradul de
pătrundere spirituală al unei persoane depinde de obiceiurile de
studiu individual şi de dedicarea cu care urmăreşte cunoştinţa şi
înţelegerea. Atât Martorii unşi cât şi cei neunşi au acelaşi acces
la adevărurile prezentate în Biblie şi, cu excepţia celor care ar
putea ‘stinge’ spiritul, acesta este disponibil în mod egal la toţi
cei care doresc să umble în armonie cu el.
Dar, dacă aşa stau lucrurile, atunci de ce majoritatea celor din
comunitatea Martorilor se bizuie pe „sclavul fidel“, în particular
pe Corpului de Guvernare al acestuia, în domeniul interpretării
biblice? Este doar o chestiune de umilinţă, sau dorinţa ca
adevărurile să curgă de la o sursă comună cu scopul de a păstra
unitatea de gândire în congregaţii? (1 Corinteni 1:10). Este o
realitate că mulţi Martori aleg pur şi simplu să nu studieze foarte
serios sau poate nu au timpul să studieze, aşa încât sfârşesc prin
a-i lăsa pe alţii în care se încred să-i îndrume în înţelegerea
Bibliei?
Aceste întrebări sunt relevante din cauză că, în ciuda a ceea ce
citim mai sus referitor la potenţialul pe care îl au cei din „marea
mulţime“ de a-i depăşi pe Martorii unşi în ce priveşte înţelegerea
spirituală a anumitor doctrine, cei mai mulţi membri ai „marii
mulţimi“ se bizuie pe „sclavul fidel şi prevăzător“ în probleme de
interpretare. Aceasta pare să se întâmple mai cu seamă datorită
concepţiei predominante care există între Martori că Dumnezeu este
în contact cu „sclavul fidel“ şi îl foloseşte mai deplin în
prezentarea adevărurilor Cuvântului său. Corpul de Guvernare
şi instrumentele de care se foloseşte el întăresc şi mai mult
această concepţie, aprobând spre publicare în Turnul de veghe
materiale care susţin că ‘sclavul fidel şi prevăzător se află sub
directa supraveghere a lui Isus Cristos’.9
O
înţelegere mai bună a felului în care clasa „sclavului“ uns îşi
defineşte rolul ei în organizaţia lui Dumnezeu, ne va ajuta să
explicăm mai pe larg diferenţele dintre „sclavul fidel“ şi „marea
mulţime“ referitor la autoritatea lor. Ne va ajuta de asemenea să
stabilim relaţia care există între aceste două grupuri în alte
domenii importante.
[sus]
Autoritatea
„sclavului fidel“
După cum am discutat în introducerea la această Disertaţie,
Martorii lui Iehova cred că Isus a vorbit în Matei 24:45-47 despre
o clasă de persoane care funcţionează în mod colectiv ca şi
„sclav fidel şi prevăzător“. Martorii învaţă că această clasă
compozită a „sclavului“ a fost numită peste toate bunurile lui Isus
în 1919, pentru a le da continuatorilor lui „hrană [spirituală] la
timpul potrivit“. Însă acest punct de vedere despre „sclavul fidel“
n-a fost prezentat întotdeauna în aceşti termeni în paginile
Turnului de veghe. Înainte de 1927, Martorii (Studenţii în
Biblie) au dat diferite interpretări posibile cuvintelor lui Isus
din Matei 24:45-47, dintre care unele vor fi discutate mai târziu
în această Disertaţie. Dar în 1927 Turnul de veghe a făcut
cunoscut punctul de vedere: „Concluzia irezistibilă este că
‘slujitorul fidel şi înţelept’ menţionat de Domnul este o
clasă, compusă din cei pe care el îi găseşte fideli la
timpul când vine la templul său [venire care s-a crezut că a avut
loc în 1918].“10
Nu
face obiectul acestei secţiuni să intrăm în argumentele pro şi
contra care stabilesc că această clasă de persoane există între
Martorii lui Iehova şi funcţionează într-un rol numit de Dumnezeu.
În Disertaţia a treia vom discuta câteva motive în sprijinul
concepţiei Martorilor despre „sclavul fidel„ şi alte câteva pentru
care unii nu sunt de acord cu interpretarea pe care o dau ei
cuvintelor din Matei 24:45-47.
Scopul acestei secţiuni este să detalieze învăţăturile Martorilor
lui Iehova referitor la măsura de autoritate acordată „sclavului“
de către ceilalţi membrii ai organizaţiei. Este de asemenea
important pentru scopul acestui studiu să determinăm dacă această
autoritate permite sau nu majorităţii Martorilor lui Iehova să
adopte poziţii proprii faţă de învăţăturile biblice neclare,
poziţii care ar putea fi diferite de punctul de vedere ofici-al al
societăţii Watchtower. Vom aborda în mod direct problema dacă clasa
„sclavului“ sau Corpul de Guvernare al Martorilor lui Iehova (ce va
fi discutat în continuare) limitează sau nu libertatea de
interpretare a celorlalţi Martori.
În
Matei 24:45-47 şi în relatarea paralelă din Luca 12:42-44, Isus a
întrebat cine ar putea fi considerat „sclavul fidel şi prevăzător“
care apoi este „numit peste toate bunurile“ stăpânului. Această
ilustraţie este înţeleasă astăzi de Martorii lui Iehova în sensul
că s-a împlinit la începutul secolului al douăzecilea, mai exact
între 1914 şi 1919. Această ‘numire’ nu se spune că implică
inspiraţia din partea lui Dumnezeu, ci mai degrabă conducerea
divină ca răspuns la examinarea însoţită de rugăciune a Sfintelor
Scripturi:
Deoarece Ioel
2:28, care îşi are împlinirea completă după 1919, prezice că
Dumnezeu va turna spiritul său peste oameni de orice fel şi „fiii
voştri şi fiicele voastre vor profeţi, bătrânii voştri vor visa
visuri, tinerii voştri vor vedea viziuni“, în ce sens profeţesc
Martorii lui Iehova astăzi? Poporul lui Iehova nu susţine că are
darul inspiraţiei astăzi. Totuşi membrii lui se roagă
încontinuu pentru mai mult spirit sfânt de la Dumnezeu pentru a
înţelege diferitele profeţii deja exprimate şi prezervate pentru
lucrarea finală de predicare pe care Martorii lui Iehova o
îndeplinesc în prezent. Ei ştiu că profeţiile infailibile ale
scripturilor inspirate se vor împlini în mod corect faţă de ei.
Ei studiază sârguincios viziunile şi visele oamenilor fideli ai
lui Dumnezeu din antichitate. Ei pot cita şi reproduce Scripturile
oamenilor inspiraţi ai lui Dumnezeu, şi le pot aplica în
conformitate cu faptele. Ei pot observa cum Dumnezeu le
interpretează prin intermediul lui Cristos Isus prin evenimentele
şi faptele pe care le face să se întâmple. Ei sunt apoi fideli
în publicarea şi predicarea profeţiilor revelate, până la marginile
pământului. Profeţii lui Iehova care predică în secolul al
douăzecilea, sunt cei ce aleargă încoace şi încolo prin Biblie ca
să câştige cunoştinţa exprimărilor divine care este în creştere. –
Dan. 12:4.11
Martorii cred că Isus s-a aşezat şi a stat la dreapta lui Dumnezeu
de la timpul învierii lui până în 1914. Ei cred că el şi-a asumat
la acel timp rolul de Rege al regatului lui Dumnezeu şi a început
să cureţe cerurile de Diavolul şi îngerii lui demonici, care au
fost apoi limitaţi la zona pământului. Martorii cred că această
acţiune a avut ca rezultat o mare tulburare pe pământ, marcată în
parte de izbucnirea primului război mondial (compară Psalm 110:1;
Matei 24:3-7; Apocalips 12:7-10).
Martorii cred de asemenea că Isus a început să inspecteze
diferitele grupări creştine de pe pământ şi că a găsit că, dintre
toate, Studenţii Bibliei (cum erau cunoscuţi Martorii lui Iehova pe
atunci) se distingeau din mai multe motive. În primul rând,
Martorii nu erau implicaţi în orientările politice ale vremii,
inclusiv în propaganda de război la care multe grupări creştine
participau activ. În al doilea rând, Martorii cred că învăţăturile
lor, şi anume sacrificiul răscumpărător al lui Isus, prezenţa lui
invizibilă, semnificaţia anului 1914, utilizarea de către ei a
numelui divin, precum şi respingerea Trinităţii, a nemuririi
sufletului şi a învăţăturii despre focul iadului, au contribuit
toate la alegerea lor de către Cristos în 1918. Apoi, în 1919, ei
au fost numiţi de către Isus peste „toate bunurile lui“ (Matei
24:47).
Nu
puţine au fost şi sunt persoanele şi organizaţiile care pun la
îndoială această numire invocată, iar cei ce fac acest lucru se
referă la punctele de credinţă susţinute de organizaţie în
1918-1919, puncte pe care Martorii nu le mai acceptă astăzi.
Învăţăturile la care s-a renunţat, dar care au fost susţinute pe
parcursul perioadei 1914-1919, includ anul 1874 ca început al
prezenţei invizibile a lui Cristos şi 1878 ca an în care Regatul
lui Dumnezeu a început să domnească. (Acestor date, ca şi altora,
li se va da o atenţie specială în Disertaţia a doua).
După cum am remarcat deja, Martorii îi consideră pe membrii clasei
„sclavului“ drept continuatori unşi ai lui Cristos, aceasta
însemnând că ei au o chemare cerească să domnească împreună cu el
peste pământ şi să-l restabilească la starea de paradis pe care
l-au pierdut Adam şi Eva (Gene-za 1:27-31; 2:7-9,15-28;
3:21;21:1-4). Martorii cred de asemenea că această clasă a
„sclavului“ are o autoritate diferită de majoritatea Martorilor lui
Iehova care sunt cunoscuţi ca „marea mulţime“ din Apocalips 7.
Această „mare mulţime“ este considerată clasa pământească a
creştinilor care vor supravieţui necazul cel mare menţionat în
Apocalips, capitolul 7.12
Când discută diferenţele dintre „sclavul
fidel şi prevăzător“ şi „marea mulţime“, Turnul de veghe se
concentrează adesea asupra autorităţii clasei „sclavului“ în
speranţa evidentă că ceea ce se spune va implica o anu-mită
limitare a autorităţii de interpretare a „marii mulţimi“. De
exemplu:
Însă avem noi motive să devenim nerăbdători dacă nu înţelegem pe
deplin anumite texte biblice sau explicaţii furnizate în
publicaţiile Societăţii Watch Tower? Calea înţelepciunii este
aceea de a aştepta ca lucrurile să se clarifice la timpul fixat de
Iehova. „Stăpânul Domnul nu face nimic fără să descopere taina
Sa [lucrurile sale confidenţiale, NW] slujitorilor Săi,
prorocii“ (Amos 3:7). Ce minunată promisiune! Totuşi trebuie să
înţelegem că Iehova îşi dezvăluie lucrurile confidenţiale la timpul
pe care el îl consideră oportun. Din acest motiv, Dumnezeu a
împuternicit un „sclav fidel şi prevăzător“ să le furnizeze
membrilor poporului său „hrana lor [spirituală] la timpul
potrivit“ (Matei 24:45). Aşadar, nu avem nici un motiv să
devenim exagerat de îngrijoraţi, sau chiar tulburaţi, dacă anumite
lucruri nu sunt explica-te în mod amănunţit, ci putem fi siguri că,
dacă îl aşteptăm cu răbdare pe Iehova, el ne va furniza prin
intermediul sclavului fidel ceea ce este necesar ”la timpul
potrivit“.13
Pe măsură ce profeţiile biblice se împlinesc, înţelegerea noastră
cu privi-re la Scripturi se rafinează. Uneori însă, am putea crede
că o anumită clarificare întârzie. Dacă aceasta nu apare atunci
când am prefera noi, suntem dispuşi să aşteptăm? Să ne amintim că
Iehova a considerat potrivit să dezvăluie "secretul sacru referitor
la Cristosul“ puţin câte puţin de-a lungul unei perioade de
aproximativ 4000 de ani (Efeseni 3:3-6). Aşadar, avem vreun motiv
să fim nerăbdători? Avem îndoieli cu privire la faptul că a fost
numit un „sclav fidel şi prevăzător“ să dea poporului lui Iehova
"hrana la timpul potrivit“? (Matei 24:45-47) De ce să ne
privăm singuri de bucuria divină pentru motivul că nu toate
lucrurile sunt înţelese pe deplin? Să nu uităm: Iehova stabileşte
momentul şi modul în care să reveleze "lucrurile sale
confidenţiale“ – Amos 3:7.14
Apostolul Pavel a vorbit despre "lucrurile profunde ale lui
Dumnezeu“, gânduri profunde pe care Iehova le dezvăluie
poporului său "prin spiritul său“ care acţionează asupra clasei
sclavului fidel şi prevăzător (1 Corinteni 2:10; Matei 24:45).
Clasa sclavului furnizează în mod conştiincios hrană spirituală
pentru toţi: pentru cei noi "lapte“, iar pentru "oamenii maturi“,
"hrană solidă“ – Evrei 55:11-14".[După ce a fost citat Luca 12:42:]
De peste 120 ani, în Turnul de veghere, precum şi în alte
cărţi şi publicaţii bazate pe Biblie, se furnizează �hrană
[spirituală] la timpul potrivit“. Să remarcăm expresia "la timpul
potrivit“. La momentul potrivit, prin intermediul Fiului său şi al
clasei sclavului, Iehova, "Marele [nostru] Instructor“, îşi îndrumă
poporul în privinţa doctrinei şi a conduitei. Este ca şi cum am
auzi cu toţii o voce, spunându-ne: ‘Iată calea. Umblaţi pe ea’".
(Isaia 30:20, 21).15
Comentariile din aceste articole par să se refere la cei care se
impacientează din cauză că ‘nu au reuşit să înţeleagă’, fie ceea ce
spune Biblia, fie explicaţiile date de clasa “sclavului“. Dar dacă
cineva crede că înţelege ce spune Biblia şi înţelege şi explicaţia
dată de “sclav“, şi totuşi nu este de acord cu explicaţia dată? Ar
fi şi în acest caz o problemă de răbdare sau nerăbdare dacă cineva
ar exprima o remarcă despre o deficienţă pe care o sesizează în
explicaţie, fără să fie neapărat critic?
În
asemenea situaţii un tip de acţiune pe care un Martor ar putea
considera s-o întreprindă, ar fi să aducă mai întâi problema în
scris direct la cunoştinţa clasei “sclavului“. Ceea ce se va
întâmpla după aceea depinde în mare măsură de 1) maniera în care
este ridicată întrebarea, 2) baza biblică pentru poziţia celui ce
pune întrebarea, 3) motivele invocate pentru ne-acceptarea deplină
a explicaţiei sclavului, şi 4) importanţa punctului în discuţie.
Dar indiferent de problemă, de implicaţii sau de răspunsul de la
societatea Watchtower, o anumită percepţie a clasei “sclavului“ ar
fi totuşi cerută, după cât se pare, din partea “marii mulţimi“:
Înţelegerea promisiunilor preţioase conţinute de Cuvântul
lui Dumnezeu le-a fost oferită altor oi prin intermediul
corpului colectiv de creştini unşi, “sclavul fidel şi
prevăzător“ (Matei 24:45-47; 25:34).16
Este de interes să notăm că după moartea lui Russell în 1916,
importanţa recunoaşterii canalului lui Dumnezeu a început să se
schimbe dramatic. Totuşi, chiar şi după adoptarea unui punct de
vedere mai articulat decât cel al lui Russell, în ce priveşte
importanţa canalului lui Dumnezeu, Martorii (Studenţii Bibliei)
recunoşteau încă pe la mijlocul anilor 1920 că scăparea sau refuzul
unui frate creştin de a recunoaşte Societatea drept canalul lui
Dumnezeu, nu constituiau temeiuri pentru izolarea şi evitarea lui;
“Nu vom refuza să-l tratăm pe cineva ca frate din cauză că nu crede
că Societatea este canalul Domnului“.17
Astăzi clasa “sclavului“ transmite comunităţii Martorilor şi
publicului, în mare măsură, doar importanţa rolului ei în
aranjamentul lui Dumnezeu. Ea face acest lucru în coloanele
revistei Turnul de veghe, asemenea celor citate anterior.
Percepţia creată este aceasta: Martorii trebuie să identifice
„canalul lui Iehova pentru zilele noastre pentru a continua în
favoarea sa“ şi ei trebuie ‘să răspundă directivelor sclavului aşa
cum ar răspunde glasului lui Dumnezeu’. Aceasta din cauză că, aşa
cum a fost afirmat sau indirect sugerat în ediţiile Turnul de
veghe citate anterior în această Disertaţie, „voia sclavului
este voia lui Iehova“, iar „rebeliunea împotriva sclavului este
rebeliune împotriva lui Dumnezeu“. Prin contrast, Russell credea că
nu era necesar să se recunoască canalul sau canalele omeneşti prin
care Dumnezeu ar putea acţiona într-un mod special. Concepţia lui
Russell în această privinţă va fi prezentată mai târziu în acest
studiu.
Când ne gândim cum este prezentată clasa „sclavului“ în Turnul
de veghe, este dificil să evităm să ne punem problema
timpului. Conform câtorva din citatele reproduse anterior,
clasa „sclavului“ crede că ea este instrumentul prin care Iehova nu
dă doar hrană spirituală, ci face acest lucru şi la timpul
potrivit. Cu alte cuvinte, orice schimbări au loc prin „sclavul
fidel“, ele trebuie întotdeauna considerate drept schimbări care nu
s-au produs nici prea încet, nici prea repede, ci în conformitate
cu „timpul stabilit“ al lui Iehova. Acest concept pare să-i expună
pe Martori la un tip de critică greu de contracarat, aşa cum vor
arăta exemplele de mai jos. Dar, revenind la problema „răbdării“,
pare clar că anumite doctrine ar putea avea ca rezultat o încercare
mai mare a răbdării decât altele. Să ne referim, ca un exemplu, la
învăţătura Noului Testament referitoare la „secretul sacru„ (o
învăţătură menţionată într-unul din articolele Turnului de
veghe citate mai sus). Desigur, dacă cineva nu înţelege pe
deplin sau chiar nu este de acord cu punctul de vedere al
Watchtower referitor la această doctrină importantă, timpul pe care
îl are la dispoziţie pentru cercetare sau pentru a încerca să
împace această învăţătură cu Biblia, nu constituie o ameninţare
imediată la binele lui fizic. El ar putea fi în măsură să
depăşească punctele dificile ale învăţăturii şi să ajungă să
înţeleagă după ce a luat în considerare toate informaţiile
disponibile. Pentru lucruri care creează îngrijorări mai urgente
însă, o persoană ar putea să nu fie în stare să aştepte foarte mult
înainte de a se confrunta cu unele consecinţe serioase.
Un
exemplu de doctrină care ar putea implica griji mai imediate decât
înţelegerea unei profeţii biblice, este problema folosirii sângelui
şi a anumitor componente sanguine de către Martorii lui Iehova.
(Acest subiect va fi explorat mai pe larg în Disertaţia a Treia.)
Martorii lui Iehova ca organizaţie resping transfuziile cu sânge
integral, dar şi transfuziile cu oricare dintre cele patru
componente sanguine majore: celulele albe, celulele roşii, plasma
şi plachetele. Cineva care ar putea accepta ce învaţă Martorii cu
privire la sângele integral, ar fi posibil să considere în mod
diferit cele patru componente ale sângelui, deoarece componentele
ca atare nu se poate spune că sunt incluse în mod clar în
definiţia biblică a “sângelui“. Dacă o persoană ar trebui să
sufere, să moară sau să piardă pe cineva drag din cauza loialităţii
faţă de poziţia curentă a societăţii Watchtower în ce priveşte cele
patru componente majore, cum ar putea să se spună despre vreo
ajustare viitoare a înţelegerii privitoare la componentele sanguine
că a venit ‘la timpul potrivit’?18
Spre meritul ei, clasa „sclavului“ a făcut ajustări de-a lungul
anilor şi continuă să le facă. Dar în discuţie aici este pretenţia
ei de a fi canalul prin care Iehova dă hrană spirituală la
timpul potrivit. Când se spune că „Iehova prin intermediul
Fiului său şi al clasei sclavului şi-a îndrumat poporul în
probleme de doctrină şi conduită“, devine practic imposibil pentru
un Martor să-şi imagineze o asemenea îndrumare divină exercitată în
vreun un alt mod decât numai prin „sclavul fidel“. Totuşi, datorită
greşelilor pe care oamenii sunt condamnaţi să le facă, este greu de
înţeles cum sau de ce ar dori cineva ca alţii să considere
un asemenea instrument imperfect la egalitate sau chiar şi pe
aproape în comparaţie cu folosirea de către Dumnezeu a propriului
său Fiu în conducerea poporului său.
Că
aşa stau lucrurile aici este evident nu numai din punerea Fiului
alături de clasa „sclavului“ în privinţa modului în care Iehova îşi
îndrumă poporul în „probleme de doctrină şi conduită“, ci şi din
faptul că acelaşi articol citat anterior sugera că „a fost aşa ca
şi când am fi auzit în mod colectiv un glas“. Acest „glas“ se crede
că îl implică pe Iehova şi îndrumarea asigurată prin intermediul
Fiului său şi al clasei „sclavului“.19 Cum oare va discerne un creştin neuns aspectul
imperfect al glasului de cel perfect? Cum va şti respectivul ce
este cu adevărat îndrumare divină şi ce este raţionament uman
imperfect? Sau chiar contează? Este doar o conjunctură în care dacă
glasul imperfect este auzit în locul glasului perfect, atunci cu
timpul cel perfect îţi va face sigură auzirea până la urmă
în locul celui imperfect? Acesta ar părea să fie singurul
subterfugiu în încercarea de a înţelege situaţia în care se găsesc
Martorii lui Iehova, dacă acceptăm un rol revelator asemenea celui
atribuit clasei „sclavului“ în scrierile ei.
În
mod clar un asemenea aranjament nu-l pune pe primitorul îndrumării
într-o poziţie în care să aibă prea multă libertate să discernă
între adevăr şi eroare în exterior, în practică. În
interior o persoană ar putea subscrie sau nu la o anumită
învăţătură, dar în afară există puţin spaţiu de manevră pentru
exprimarea vreunei diferenţe de opinie faţă de ce este auzit prin
clasa „sclavului“. Dar chiar dacă este vorba despre reflecţia
interioară la anumite idei sau gânduri din doctrina biblică –
refugiu pe care creştinul ne-am putea aştepta să-l aibă întotdeauna
– există o realitate mai degrabă surprinzătoare de notat:
[Pentru] a
păstra ‘unitatea’, un creştin matur trebuie să fie în
deplină armonie cu colaboratorii săi în privinţa credinţei şi a
cunoaşterii . El nu-şi promovează propriile opinii şi nu
insistă asupra lor, nici nu are idei personale în ce priveşte
înţelegerea Bibliei. În schimb, el crede în totalitate
adevărul revelat de Iehova Dumnezeu prin Fiul său, Isus
Cristos, şi prin „sclavul fidel şi
prevăzător“.20
Într-adevăr Biblia
spune că credincioşii ar trebui să vorbească la unison şi să fie
uniţi „în aceeaşi minte şi în acelaşi mod de gândire“ (1 Corinteni
1:10). Însă, dat fiind faptul că noi nu avem astăzi învăţători sau
interpreţi inspiraţi ai cuvântului lui Dumnezeu şi că anumite
subiecte pur şi simplu nu sunt tratate explicit în Biblie, ar putea
fi o cale mai sigură şi mai puţin expusă criticii pentru creştini
să aibă „aceeaşi minte“, fiind de acord că nu se ştie cu
certitudine care este ‘mintea’ lui Dumnezeu în anumite probleme. De
ce „să insistăm“ că noi ştim totuşi şi că ceilalţi trebuie ‘să
asculte de noi ca şi cum ar asculta de Dumnezeu’?
Acestea sunt câteva dintre întrebările pe care le ridică
ne-martorii, şi ele sunt dificile pentru Martori, dat fiind că o
bună parte din învăţăturile şi concepţiile predate cândva cu
autoritate în publicaţiile Watchtower nu mai sunt crezute sau
practicate de Martorii lui Iehova. Este adevărat, de-sigur, că până
şi discipolii şi apostolii au avut înţelegeri greşite în legătură
cu anumite lucruri şi chiar le-au împărtăşit cu alţii. Un exemplu
este interpretarea greşită dată de Petru cuvintelor spuse de Isus
despre apostolul Ioan (Ioan 21:20-23). Un alt exemplu este acela
când discipolii au crezut că apariţia lui Isus după moarte însemna
că el va ‘restabili regatul pentru Israel’ la acel timp (Fapte
1:6,7).
Acestea sunt exemple îndreptăţite folosite de obicei de către
Martori pentru a explica de ce slujitorii lui Dumnezeu au dat
uneori interpretări eronate. Martorii pot folosi, în mod justificat
cred eu, consemnarea din Ioan 21:20-23, pentru a arăta că
speculaţiile lor legate de diferite date nu-i transformă în profeţi
falşi. Dar, deosebirea dintre consemnările biblice de acest fel şi
erorile de interpretare făcute uneori în publicaţiile Watchtower
este aceasta: nu există nici o dovadă că cei ce au avansat anumite
puncte de credinţă greşite în secolul întâi le-au pretins
tuturor celorlalţi să le accepte vederile.
Fie că era credinţa
lui Petru că Ioan nu ar muri niciodată, fie că era ideea că regatul
urma să fie restabilit pentru Israel în secolul întâi, niciunde nu
citim că aceşti continuatori ai lui Cristos au insistat să li se
accepte vederile în aceste subiecte din cauza autorităţii sau
poziţiei lor. Într-adevăr, Petru a fost numit să „hrănească oile“
lui Cristos şi ar fi putut să-şi folosească poziţia pentru a-şi
avansa propriile vederi, dar nu există dovezi că a insistat în
ideea că Ioan n-ar muri niciodată, chiar dacă învăţă-tura aceasta
s-a răspândit „printre fraţi“. Astăzi însă este cerută acceptarea
totală a tuturor învăţăturilor „sclavului“ şi chiar deţinerea „de
idei private“ despre ceea ce învaţă Biblia este urmărită de
societatea Watchtower.21
În acest sens, să examinăm
imaginea de la pagina 15 a ediţiei din 1 mai 2000 a Turnului de
veghe ce conţine articolul citat mai sus:
Din
nou, pretenţia este una după care „clasa sclavului“ se descrie pe
sine drept instrumentul prin care Iehova îi vorbeşte poporului său.
Este important să notăm că ei admit cu sinceritate că sunt
imperfecţi ca şi orice alt slujitor al lui Dumnezeu. Dar există
totuşi o distincţie, iar ceilalţi din congregaţiile Martorilor lui
Iehova trebuie să fie „supuşi“ „clasei sclavului“ în conformitate
cu sfatul dat în Evrei 13:17. În parte, a fi supus înseamnă a nu
pune la îndoială învăţăturile clasei „sclavului“.
Aici însă trebuie să ridicăm o întrebare pertinentă: Dacă doar
Iehova poate folosi oameni imperfecţi, ne-inspiraţi, atunci cum pot
cei ce arată supunere faţă de cei ce sunt „în frunte“, să ştie ce
este adevăr de la Dumnezeu şi ce este imperfecţiune sau eroare de
la oameni? S-ar părea că singurul mod de a şti este de a se
‘asigura de toate lucrurile’, folosind Biblia, ceea ce „clasa
sclavului“ îi şi îndeamnă de obicei pe Martori şi pe alţii să facă
(1 Tesaloniceni 5:21). Dar dacă cei aflaţi în supunere faţă de
„sclav“, trebuie să aştepte în vederea clarificării după
explicaţiile date de acesta, atunci pare să fie redusă importanţa
‘asigurării de toate lucrurile’ prin folosirea Bibliei. Ceea ce se
întâmplă de fapt este că Martorul ‘se asigură’ aşteptând ca această
clasă a sclavului“ să-i spună dacă explicaţia dată este corectă sau
nu! Această stare de fapt induce o măsură periculoasă de dependenţă
în interpretare pentru mulţi din organizaţie.
Dacă cineva apelează direct la Biblie pentru a vedea dacă aceasta
sprijină o anumită învăţătură atunci, fie cu ajutor, fie fără
ajutor dintr-o sursă exterioară, respectivul va afla, după caz dacă
există sprijin sau nu. Dacă nu există atunci, în climatul curent,
el trebuie fie să renunţe la cercetare, fie să înăbuşe ce are de
spus Biblia, fie să facă faţă unor confruntări dificile în
interiorul organizaţiei, probabil chiar în sânul propriei familii.
Climatul curent poate determina scenarii diferite, însă dificile,
pe care unii le-ar putea găsi a fi adevărate încercări. Acest lucru
este în mod deosebit adevărat atunci când creştinul începe să se
lupte cu problema loialităţii faţă de Dumnezeu şi a aprobării lui,
în contrast cu menţinerea loialităţii faţă de o agenţie umană de
orice fel. Dar, după cum dezvăluie citatul următor, concepţia
Martorilor despre loialitatea faţă de Dumnezeu este direct legată
de modul cum răspund ei şi sprijină clasa „sclavului“:
[După ce este citată o porţiune din Matei 25:31-36, unde se găseşte
ilustraţia lui Isus despre oi şi capre:] Deşi judecata şi separarea
vor avea loc „când va veni Fiul omului în slava Sa“, lucrarea de
predicare le oferă oamenilor din prezent ocazia de a-i recunoaşte
pe fraţii spirituali ai lui Cristos şi, astfel, de a lucra pentru
a-i sprijini, iar aceasta spre propria lor salvare eternă. –
Matei 25:31-46.22
Care sunt câteva moduri în care ai putea dezvolta o asemenea
loialitate? Unul ar fi prin cooperarea cu bătrânii congregaţiei
locale (Evrei 13:17) . . . Cât de nepotrivit ar fi să provoci sau
să subminezi autoritatea bătrânilor numiţi! Ar trebui de
asemenea să simţi un sentiment de loialitate faţă de „sclavul fidel
şi prevăzător“ şi instrumentele care sunt folosite pentru a
distribui „hrană spirituală la timpul potrivit“ (Matei
24:45-47). Fii prompt în a citi şi a aplica informaţiile găsite în
Turnul de veghe şi publicaţiile asociate cu
el.23
Să demonstrăm cu orice preţ că ne punem speranţa în Iehova
şi că ne bazăm pe el pentru a primi putere. Putem face acest
lucru profitând la maximum de ajutoarele spirituale puse la
dispoziţie de Iehova prin intermediul ‘sclavului fidel’ (Matei
24:45).24
Clasa sclavului, sprijinită de milioane de însoţitori, �alte
oi“, reflectă lumi-na spirituală bazată pe Cuvântul lui Dumnezeu,
Biblia (Ioan 10:16). În actu-ala lume cufundată în întuneric,
această lumină le dă speranţă celor blânzi, şi îi ajută să lege
relaţii strânse cu Dumnezeu şi să evite capcanele spiritu-ale.
Această lumină este preţioasă. Ea înseamnă
viaţă.25
Prin
intermediul „sclavului fidel şi prevăzător” nouă ni se dă tot ce
avem nevoie din punct de vedere
spiritual.26
Din aceste comentarii
selectate vedem din nou nivelul la care se plasează pe sine
“sclavul fidel“ şi cum trebuie să fie priviţi cei ce compun acest
“sclav“ de către ceilalţi membri ai organizaţiei. În mod
semnificativ articolul din 1 iunie 2000 se referă la Matei 25:31-46
şi arată că, întrucât fraţii lui Cristos sunt “sclavul fidel“,
recunoaşterea şi sprijinirea lor este direct legată de “propria
salvare eternă“ a fiecărui om.
În
problema loialităţii, Turnul de veghe din 15 august 2000
spune că membrii congregaţiilor ar trebui să “simtă un sentiment de
loialitate faţă de ‘sclavul fidel şi prevăzător’ şi instrumentele
care sunt folosite pentru a distribui ‘hrană spirituală la timpul
potrivit’“. Conform acestui articol, această loialitate poate fi
arătată fiind ‘prompţi în a citi şi a aplica informaţiile găsite în
Turnul de veghe şi publicaţiile asociate cu
el’.27
Mai
departe la acest punct, articolul din 1 decembrie 2000 spune că
putem să demonstrăm că „ne punem speranţa în Iehova şi că ne bazăm
pe el pentru a primi putere . . . profitând la maximum de
ajutoarele spirituale puse la dispoziţie de Iehova prin intermediul
‘sclavului fidel’“. Articolul din 1 martie 2001 spune că lumina
reflectată atât de “sclavul fidel“ cât şi de alţi membri ai
organizaţiei este ‘preţioasă; ea înseamnă viaţă’. În mă-sura în
care această lumină este Biblia, afirmaţia este acceptabilă. Dar a
compara orice altceva în afara Cuvântului propriu-zis al lui
Dumnezeu cu ceva ce înseamnă “viaţă“, ar trebui să fie o problemă
de mare îngrijo-rare pentru orice creştin. În cele din urmă,
acelaşi articol din 1 martie 2001 spune că “tot ce avem nevoie din
punct de vedere spiritual“ este dat prin “sclavul fidel“.
Din
aceste afirmaţii nu numai că înţelegem cum consideră Martorii clasa
„sclavului“ şi cum vrea „clasa sclavului“ să fie văzută de către
„marea mulţime“, dar ceea ce citim ne ajută totodată să explicăm de
ce există atâta negativism exprimat faţă de clasa „sclavului“ din
partea foştilor Martori şi ne-martorilor. Din nou, ceea ce găsim în
citatele de mai sus nu este atât de puternic ca unele comentarii
făcute cu decenii în urmă în literatura Watchtower, dar este pe
aproape şi, în fond, sugerează acelaşi lucru care a fost afirmat în
ediţia din 15 ianuarie 1950 a Turnului de veghe:
Organizaţia
vizibilă a lui Iehova te poate folosi pe tine, dar se poate
des-curca şi fără tine. Dar tu nu poţi fără ea.
Cei
neroditori sunt tăiaţi în cele din urmă şi nu lipsesc niciodată la
număr pe măsură ce alţii noi sunt altoiţi. Ramurile tăiate se
veştejesc curând şi mor, fiind tăiaţi de la seva dătătoare de viaţă
care circulă... . Aşa este cu organizaţia vizibilă a lui Iehova.
Toţi trebuie să se asocieze împreună, să primească hrana
spirituală dătătoare de viaţă pe care Dumnezeu o face să circule la
poporul său prin organizaţie, să accepte noile adevăruri care
înlătură ideile vechi şi admonestarea care ţine la locul lor ideile
personale dubioase . . . . Nu deveni o ramură veştejită sau un
picior paralizat. Nu te amputa pe tine însuţi de la organizaţie
şi nu comite sinucidere spirituală. – Ioan
15:1-8.28
Cei mai mulţi –
Martori şi neMartori – ar putea găsi comentariile de mai sus mai
degrabă problematice. Într-adevăr, comentariile citate mai sus lasă
loc pentru o singură concluzie, şi anume că salvarea vine prin
intermediul asocierii cu o organizaţie omenească. O asemenea
gândire este departe de ceea ce a afirmat Turnul de veghe în
1943:
Nici un om sau
organizaţie a oamenilor nu poate da salvare altora. Organizaţiile
religioase, şi în special liderii lor, pretind că salvează suflete
sau că aduc oamenilor salvarea; dar o asemenea pretenţie este în
totalitate falsă, şi nici o creatură nu poate obţine viaţă de la
alta... . salvarea nu este prin religie, ci datorită lui Iehova
Dumnezeu prin Cristos Isus, Fiul său .29
Observă de asemenea ce
a spus C. T. Russell despre „organizaţie“ în 1895:
„Păzeşte-te de
‘organizaţie’. Este absolut ne-necesară. Regulile biblice vor fi
singurele reguli de care vei avea nevoie. Nu căuta să încorsetezi
conştiinţa altora, şi nu permite altora să ţi-o încorseteze pe a
ta. Crede şi ascultă atât cât poţi înţelege Cuvântul lui Dumnezeu
astăzi şi continuă astfel să creşti în har, cunoştinţă şi dragoste
zi de zi.“ 30
Aceasta nu înseamnă că primii Studenţi ai Bibliei nu se întruneau
în locuinţele lor sau în spaţii publice, că nu aveau servicii de
închinare, inclusiv discursuri biblice, că nu cântau cântări şi că
nu se bucurau de asocierea creştină. Ideea lui Russell pare să fie
că toţi creştinii ar trebui să rămână atenţi să nu permită ca
existenţa acestor binecuvântări să creeze un cadru în care unul să
poată încorseta conştiinţa altuia sau să-i fie încorsetată propria
conştiinţă. Biblia nu învaţă explicit că salvarea sau aprobarea
divină depind de apartenenţa la un grup organizat. Însă ea îndeamnă
totuşi să ne asociem şi să lucrăm împreună cu cei cu o credinţă
asemănătoare, ne-uitând întrunirile cu ceilalţi închinători (Evrei
10:25). În acelaşi timp, Biblia nu indică de câte de ori să se
întrunească creştinii, nici ceea ce se spune în Evrei 10:25 sau în
alte pasaje Scripturale nu limitează locul unde pot sau ar trebui
să fie ţinute asemenea întruniri, aşa ca şi când organizaţia ar fi
elementul important mai degrabă decât închina-rea sau
asocierea.
Aici este necesar să fim totuşi atenţi deoarece societatea
Watchtower nu pretinde în nici un caz că salvarea îşi are
originea în ea. Mai degrabă, citatele prezentate în această
Disertaţie arată că membrii ei cred că este esenţial să fii o parte
a aranjamentului lor organizaţional pentru a fi salvat, sau cel
puţin aceasta este implicaţia evidentă din ceea ce au scris. Dar,
din nou, deşi este adevărat că în secolul întâi creştinii se
asociau unii cu alţii în congregaţii, erau uniţi în învăţarea
adevărurilor clare ale Cuvântului lui Dumnezeu şi nu trebuiau să
‘abandoneze întrunirea’ (Evrei 10:25), nici măcar apostolii
inspiraţi n-au sugerat că salvarea era dependentă de vreun alt
lucru decât de o credinţă vie în răscumpărarea dată de Isus
Cristos.
Zicând acest lucru, eu cred că interpretarea dată de Martori
cuvintelor din Matei 25:31-46, în sensul unei distincţii între „oi“
şi cei cărora acestea le fac bine, „fraţii“ lui Cristos, este
acceptabilă, chiar plauzibilă. În acelaşi timp însă, este doar atât
– o interpretare – iar dacă fraţii din ilustraţia lui Isus s-ar
identifica pe ei înşişi drept fraţii lui Cristos şi ar folosi în
mod repetat această identificare ca pe un fel de mijloc de
constrângere pentru a-i face pe alţii să accepte ce învaţă ei, este
o altă discuţie. În acest caz, ţinând cont de unele probleme
asociate de-a lungul anilor cu prezicerile şi învăţăturile
Martorilor unşi, rămâne totuşi întrebarea dacă ei ocupă într-adevăr
sau nu o asemenea poziţie în ciuda meritelor lor. (O discuţie a
meritelor va fi făcută în Disertaţia a treia).
Aceasta este parte a motivului pentru care cerinţa
„sclavului“ ca ceilalţi să-i accepte pe membrii lui drept clasa
slujitorului numit în mod special, este un subiect de mare
preocupare pentru mulţi Martori şi ne-martori. Martorii lui Iehova
ar trebui să aibă un sentiment de apreciere pentru munca grea
depusă de membrii organizaţiei lor. Dar „loialitatea“? Problemele
legate de faptul de a fi loial vreunui om sau vreunei agenţii
omeneşti sunt numeroase: oamenii sunt imperfecţi şi vor da greş
într-un anumit punct şi într-o anumită măsură. Când apar aceste
ratări, loialitatea simţită faţă de o agenţie ca reprezentant al
lui Dumnezeu este afectată negativ. Iar dacă loialitatea faţă de
reprezentantul perceput ca fiind al lui Dumnezeu este zdruncinată,
atunci este uşor să se întrevadă cum s-ar putea pierde şi credinţa
în Dumnezeu însuşi.
Plasând loialitatea faţă de Dumnezeu într-un mod nesigur, prin
legarea ei de acţiunile oamenilor imperfecţi, nu este o acţiune
care arată înţelepciune. Dacă cineva are un sentiment de loialitate
faţă de un om sau o agenţie umană, atunci probabilitatea ca acea
persoană să fie incapabilă să separe corect adevărul de eroare este
ridicată. Autoritatea lui de a interpreta este sever limitată. De
ce? Din cauza sentimentului copleşitor de loialitate pe care-l
„simte“. În context religios, creştinii ar trebui să simtă un
sentiment de loialitate faţă de Dumnezeu şi Fiul său, dar nu faţă
de altcineva, oricine ar fi acesta. Ar trebui să apreciem ce fac
alţii în servi-ciul lor şi pentru fraternitatea creştină, dar să nu
ne datorăm unii altora nimic altceva decât dragoste (Romani
13:8).
Când este vorba de „tot ce avem nevoie din punct de vedere
spiritual“, pentru o agenţie umană să facă o asemenea afirmaţie,
este ofensator pentru mulţi ne-martori şi deranjator pentru un
număr de Martori activi, Martori care dealtfel sprijină lucrarea
clasei „sclavului“. De ce este totuşi ofensator, de vreme ce
„sclavul fidel“ oferă şi Cuvântul lui Dumnezeu la oameni? Din cauză
că îi face pe cei din organizaţia Watchtower să se simtă dependenţi
de clasa „sclavului“ şi publicaţiile ei pentru a-şi satisface
“necesităţile lor spirituale“ (Matei 5:3). Este adevărat,
bineînţeles, că Isus s-a referit la numirea „sclavului fidel“ din
Matei 24:45-47 şi la responsabilitatea ce derivă de aici a
sclavului de a da „hrană la timpul potrivit“, dar este posibil ca
aceasta să se aplice la fiecare creştin şi la responsabilitatea
tuturora de a deveni pescari de oameni (Matei 4:19) şi de a ‘hrăni’
„peştii“ cu Cuvântul lui Dumnezeu. Este o interpretare
posibilă şi astfel nici una din vederi n-ar trebui impusă
creştinului care încearcă pur şi simplu să respecte ceea ce este
învăţat în mod clar în Biblie. Isus nu ne spune explicit
despre cine vorbeşte el în Matei 24:45-47. Mai degrabă el ridică
întrebarea: „Cine este deci sclavul fidel şi prevăzător?“
Evanghelia lui Ioan consemnează porunca lui Isus către Petru,
„paşte oiţele mele“ (Ioan 21:17). Oile la acest timp erau creştinii
noi sau în de-venire. Astfel, dacă Matei 25:31-46 foloseşte „oile“
într-un sens similar, cu referire la cei ce reacţionează la
predicarea Cuvântului lui Dumnezeu, atunci s-ar putea ca „sclavul
fidel“ să fie o referire generală la acei creştini care sunt găsiţi
hrănind oile noi sau în devenire la timpul judecăţii viitoare a lui
Isus. Aceasta pare să potrivească bine cu ideea că Cristos are
„toate naţiunile“ adunate înaintea tronului său şi începe să
separe dintre naţiuni oile şi caprele (Matei 25:31, 32),
„oile“ fiind cei cu o atitudine favorabilă faţă de creştinii găsiţi
de Cristos că au fost „fideli şi prevăzători“ în lucrarea
lor.
Din
nou, ceea ce am scris mai sus este doar o reflecţie despre ce spune
Biblia şi una din posibilele interpretări destinată să ilustreze
realitatea că există alternative viabile la anumite interpretări
ale Watchtower. Şi nu-mai acest lucru în sine demonstrează
necesitatea de a fi extrem de precauţi când este vorba de a le cere
altora să exprime credinţă în interpretarea preferată de Martori ca
o condiţie pentru salvare. Precauţia ar trebui exercitată şi
când libertatea de interpretare a vreunui creştin este limitată cu
privire la învăţăturile neclare ale Bibliei, învăţături care pot
avea mai mult decât un singur sens posibil.
Dar
care sunt motivele pentru a crede că între Martorii lui Iehova
există un grup de persoane care reprezintă o „clasă a sclavului
fidel“ care a fost numită de Cristos Isus în 1919, să aibă
supravegherea privitor la hrana spirituală dată poporului lui
Dumnezeu? Pe de altă parte, de ce se îndoiesc mulţi de o asemenea
numire? Acest lucru va fi discutat în Disertaţia a Treia. Înainte
însă, Disertaţia a Doua ne va ajuta să reconstituim evoluţia
cronologiei Watchtower care, şi ea, joacă un rol extrem de
important în felul cum înţeleg Martorii numirea şi rolul clasei
„sclavului fidel şi prevăzător“.
[sus]
________________
Note la Prima
Disertaţie
1
C.T.
Russell în „Remarca editorului“, Turnul de veghe al Sionului şi
Vestitorul prezenţei lui Cristos, august 1880, retipărit
p129.
2 Corpul de Guvernare este compus în prezent din 13
membri, patru noi membri fiind adăugaţi recent la cei nouă
existenţi.
3 „Păstrează pacea, conformându-te cerinţelor
teocratice“, Turnul de veghe, 1 iunie 1956,
p346.
4 „Supraveghetori ai poporului lui Iehova“, Turnul
de veghe, 15 iunie 1957, p370.
5 „Închină-te Domnului în frumuseţea sfinţeniei‘ – Nr.
2“, Turnul de veghe al Sionului şi Vestitorul prezenţei lui
Cristos, 15 decembrie 1896, retipărit p2079.
6 „Ascultă ce spune spiritul“, Turnul de veghe,
1 mai 2000, p15, 16.
7 Apocalipsul – grandiosul său apogeu este
aproape! (Brooklyn: Watchtower Bible and Tract Society, 1988),
p153, §10.
8 Întrebări de la cititori, Turnul de veghe, 15
aprilie 1952, p255, 256.
9 „Prin înţelepciune zilele noastre vor deveni multe“,
Turnul de veghe, 15 mai 2001, p29.
10
„Slujitor – bun şi rău“, Turnul de
veghe, 15 februarie 1927, p55.
11
„Ajutoare pentru înţelegerea profeţiei“,
Turnul de veghe, 15 aprilie 1952, p253, §20.
12
Pare că cel mai bun mod de a-i descrie
pe Martorii în viaţă care nu sunt unşi, este ca membri în
perspectivă ai „marii mulţimi“, deoarece pentru a fi cu
adevărat un membru al marii „mulţimi“ cineva ar trebui să
supravieţuiască „necazul cel mare“ viitor, menţionat în Apocalips
7:14. Aceasta înseamnă bineînţeles că nici un om care
trăieşte astăzi nu este membru al „marii mulţimi“, chiar dacă
Martorii neunşi sunt desemnaţi cu regularitate în acest
fel.
13
„Există un timp stabilit pentru orice
lucru“, Turnul de veghe, 1 octombrie 1999, p5.
14
„Arată o atitudine de aşteptare“,
Turnul de veghe, 1 septembrie 2000, p13.
15
Acest bloc de citate constă din două
secţiuni diferite ale Turnului de veghe din 1 octombrie
2000, p15-21.
16
„Moştenirea noastră preţioasă – Ce
înseamnă ea pentru tine?“, Turnul de veghe, 1 septembrie
2000, p23.
17
„Să locuim în pace“, Turnul de veghe
al Sionului şi Vestitorul prezenţei lui Cristos, 1 aprilie
1920, p100.
18 Poziţia societăţii Watchtower faţă
de fracţiunea sanguină a gamaglobulinei, de exemplu, s-a schimbat
de la una de interdicţie la una de acceptare. În 1954 gamaglobulina
a fost considerată ca aparţinând „aceleiaşi categorii ca
transfuziile de sânge în ce priveşte interdicţia lui Iehova de a
lua sânge în sistemul sanguin“ („Gamaglobulina împotriva
poliomielitei“, Treziţi-vă!, 8 ianuarie 1954, p24). În 1958
însă, în răspunsul la întrebarea dacă injectarea de seruri şi
fracţiuni sanguine, cum este gamaglobulina, în scopul creşterii
rezistenţei la boli, este acelaşi lucru cu a bea sau a transfuza
sânge sau plasmă sanguină, citim: „Nu, nu pare necesar
să punem cele două în
aceeaşi categorie, deşi am făcut aşa până acum“. („Întrebări de la
cititori“, 15 septembrie 1958, p575).
19
Compară afirmaţia din
articolul „Cristos îşi conduce congregaţia“ din Turnul de
veghe, 15 martie 2002, p15, §9:
Cât
de edificator este să ştim că Isus Cristos asigură conducere pentru
discipolii săi astăzi prin Corpul de Guvernare, spiritul sfânt şi
prin îngeri! Chiar dacă unii dintre închinătorii lui Iehova ar
ajunge temporar izolaţi de Corpul de Guvernare, din cauza
persecuţiei sau din altă cauză asemănătoare, Cristos ar continua să
asigure conducere prin intermediul spiritului sfânt şi al
sprijinului îngerilor.
20
„Fă-ţi vizibilă înaintarea ta“,
Turnul de veghe, 1 august 2001, p14.
21
Să examinăm un exemplu ipotetic despre
felul cum ar putea fi considerată o problemă de importanţă relativ
minoră dacă este exprimată public în timpul unei întruniri a
congregaţiei sau chiar într-o conversaţie particulară cu câţiva
prieteni Martori. Martorii lui Iehova învaţă în mod curent că cei
144.000 menţionaţi în Apocalips 7 şi 14 sunt un grup limitat ce
numără exact 144.000. Aceştia vor avea parte de viaţă cerească
împreună cu Cristos ca regi şi preoţi (Apocalips 5:9,10). Până acum
eu am acceptat această învăţătură şi am argumentat de numeroase ori
în sprijinul ei. (Vezi Martorii lui Iehova apăraţi, ediţia a
doua, paginile 527-540). Dacă cineva însă ar sugera în decursul
unei întruniri a congregaţiei (sau chiar altundeva, în cadrul unui
grup mai mic de Martori) că este posibil ca numărul de
144.000 să fie simbolic, reprezentând un grup al cărui număr precis
nu este cunoscut, chiar dacă este tot un grup limitat care va domni
cu Cristos peste pământ, nu ar fi primit bine deloc. Totuşi,
această interpretare este posibilă, deoarece avem de-a face
cu cartea plină de simboluri a Apocalipsului, unde numerele au în
mod frecvent o semnificaţie neliterală.
Mai mult decât atât,
interpretarea sugerată ar întări chiar poziţia Martorilor în acest
subiect. Ar elimina un argument împotriva interpretării curente
care sugerează că, de la Penticosta anului 33 e.n. până în prezent,
nu au fost mai mult de 144.000 de creştini fideli unşi. Apoi,
aceasta nu ar schimba învăţătura de bază că există o clasă cerească
şi una pământească. O abordare spune simplu că numărul indicat
pentru grupul ceresc (144.000) este simbolul unui alt număr
nedeterminat, cunoscut numai de Dumnezeu, în timp ce „marea
mulţime“ nu este predeterminată în sensul unui număr prestabilit de
membri. Dar reacţia pe care ar stârni-o o asemenea sugestie în
congregaţiile Martorilor lui Iehova astăzi, ne aduce aminte de ceea
ce a fost scris în al treilea număr al Turnului de veghe al
Sionului în 1879:
Vederi extreme
sunt susţinute de mulţi în toate aceste puncte şi în multe altele.
Lucrurile aparent opuse sunt adesea doar părţi diferite ale
aceluiaşi mare adevăr. Un extremist ia o latură a adevărului şi nu
se va uita la o alta. El se apără cu Scripturile şi lansează
apelative dure, anatemizându-i pe toţi cei care nu pot vedea
lucrurile aşa cum le vede el sau care le văd din latura
opusă.
22
„Păstrează-ţi luminoasă ‘speranţa
salvării’ tale!“, Turnul de veghe,1 iunie 2000,
p13,14.
23
„Eşti tu un creştin pe ‘deplin matur’?“,
Turnul de veghe, 15 august 2000, p28.
24
„Iehova îi dă putere celui obosit“,
Turnul de veghe, 1 decembrie 2000, p13, §20.
25
„Bucurie pentru cei ce umblă în lumină“,
Turnul de veghe, 1 martie 2001, p13,14, §10.
26
„Bucurie pentru cei ce umblă în lumină“,
p16, §20.
27
Compară ce se spune în articolul „Ce
înseamnă a fi loial?“, Turnul de veghe, 1 octombrie 2001,
p22:
Loialitatea faţă
de Dumnezeu include şi loialitatea faţă de organizaţia sa. Pe
parcursul anilor, au fost necesare unele corecturi şi ajustări în
înţelege-rea anumitor texte biblice. Însă realitatea este că nimeni
nu e hrănit atât de bine pe plan spiritual cum suntem noi (Matei
24:45-47). Fără îndoială, Iehova şi-a susţinut cu loialitate
organizaţia sa din timpurile noastre. Vom face şi noi la
fel?
Vezi şi „Profeţind împreună cu organizaţia loială“,
Turnul de veghe, 1 octombrie 1961, p591, §1, unde citim că
„Loialitatea faţă de Dumnezeu care a creat şi organizat cerurile şi
pământul reclamă loialitate faţă de organizaţia sa“.
28
„Cine va lua parte la mărturia finală?“,
Turnul de veghe, 15 ianuarie 1950, p26, §22.
29
„De ce nu există salvare prin religie“,
Turnul de veghe, 1 mai 1943, p140, 141.
30
„Referitor la întrunirile profitabile“,
Turnul de veghe al Sionului şi Vestitorul prezenţei lui
Cristos, 15 septembrie 1895, retipărit p1866.
|