|
"Litera
omoară, dar Duhul
dă
viaţă"
2
Corinteni 3:6
|
|
LEGALISMUL
"O,
galateni fără minte. . . cum vă mai întoarceţi iarăşi la acele
învăţături începătoare, slabe şi sărăcăcioase, cărora vreţi din nou
să fiţi robi? Voi ţineţi zile, luni, vremuri şi ani. Mă tem pentru
voi să nu fi lucrat în zadar pentru voi". - Gal 3:1, 4:9-11
Pentru a
ne autoconvinge că satisfacem standardele lui Dumnezeu, adesea
formalizăm sau raţionalizăm poruncile lui referitoare la serviciu
şi sacrificii. Aceasta s-a întâmplat aşa de când este lumea. Peste
tot în scripturile ebraice şi creştine este clar că legalismul a
blocat întotdeauna cel mai mult adevărata intimitate interioară cu
Dumnezeu şi compasiunea între oameni.
Legalismul şi
urmarea regulilor se dovedesc a fi cele mai orbitoare dintre
păcate
|
|
Viaţa este o
zonă gri unde toate legile au circumstanţe care implică încălcarea
lor, însă legaliştii văd viaţa în alb şi negru, lipsindu-le orice
flexibilitate
|
Religia, în cea
mai bună formă a ei, a eşuat întotdeauna în menţinerea aprobării
lui Dumnezeu. Ne-au fost transmise multe consemnări, în mod
deosebit cea despre farisei, pentru a ne da probabil o imagine
clară a religiei care poate produce o conduită dreaptă, dar nu
inimi drepte, a celor ce au acces la mult adevăr, dar îl sucesc în
mod subtil.
Tom
Hovestol discută contrastul dintre păcatul interior subtil şi
păcatele exterioare izbitoare, contrast se vede în pilda fiului
rătăcitor:
"Tindem să nu vedem păcatul
copilului care stă aproape de casă, lucrează din greu, respectă
regulile, nu intră în necazuri sau, în ce priveşte banii, nu
insistă să i se dea partea lui, etc. Îl lăudăm pe un astfel de
copil. Dar suntem oare conştienţi de semnele subtile ale inimii
care adesea rămân invizibile, fiind astfel şi mai primejdioase?
Clasificăm conduita ruşinoasă ca păcat. Dar invidia? Suntem
înspăimântaţi de sexul neascuns. Dar cum stau lucrurile cu maladia
spirituală şi mai mare a amărăciunii înăbuşite? "Ţara depărtată"
este evident locul "vinului, femeilor şi al cântecului". Dar nu
este posibil ca oamenii care lucrează din greu în “câmpul” vieţii
să fie tot la fel duşi în rătăcire? Când cineva îl vede pe Dumnezeu
ca un cornet cu cremă şi duce o viaţă dezmăţată, ne retragem cu
sfială. Dar suntem la fel de îngroziţi când unul din fraţii noştri
îl consideră pe Dumnezeu un stăpân de sclavi şi ascultă numai de
frica represaliilor? Este legalismul cu ceva mai bun decât
fărădelegea?" (1b)
Legalismul în
Israel
Una
dintre cele mai rele judecăţi pe care a adus-o Dumnezeu peste
Israelul antic a fost cea consemnată în Isaia 29:10 :
"DOMNUL a turnat peste voi un
duh de adormire profundă şi v-a închis ochii; a acoperit pe
mai-marii voştri, văzătorii". – Isaia 29:10
Această
judecată divină i-a reţinut pe israeliţi să nu înţeleagă de ce erau
judecaţi şi astfel i-a reţinut de la a se căi. De ce să facă
Dumnezeu aşa ceva poporului Israel? Citându-l mai departe pe
Isaia,
"Poporul acesta se apropie de
Mine cu gura, mă cinsteşte cu buzele, dar inima lui este departe de
Mine şi frica pe care o are de Mine nu este decât o poruncă a
oamenilor (sau legalism)". – Isaia 29 :13
Judecata cu
milă şi flexibilitate este ceea ce contează, nu sacrificiile
religioase
|
|
"Mi-aţi adus voi jertfe
şi daruri de mâncare, în timpul celor patruzeci de ani în pustie?
Ci judecata să curgă ca o apă şi
dreptatea ca un pârâu care nu seacă niciodată" -
Amos
5:24-25
|
Israeliţii nu-l adorau pe
Dumnezeu, persoana, ci adorau în schimb religia, regulile,
cerinţele legale şi stilul de viaţă. Ei îndeplineau în mod corect
toate sacrificiile şi ascultau, dar a servi lui Dumnezeu este
mai mult decât a asculta, trebuie să fie de la inimă, din
dragoste. Acest lucru este adevărat mai ales în legătură cu
creştinismul, care este o lege interioară, scrisă în inimi. Dar
când ascultarea este practicată fără dragostea lui Dumnezeu care
vine din adâncul inimilor noastre, atunci adoraţia noastră este a
religiei însăşi şi a sacrificiilor, nu a persoanei, nu a lui
Dumnezeu. Şi aceasta răpeşte toată intimitatea şi ataşarea
emoţională de Dumnezeu, blocând spiritul său sfânt să acţioneze
atât asupra noastră cât şi în noi. Iudeii din zilele lui Isaia
combinau confortabil religia exterioară (intelectualismul şi
ritualurile) cu nedreptatea interioară. Isaia 1:10-23 ne dă un
stop-cadru a multiplelor sacrificii, ofrande, tămâieri, adunări,
sărbători şi rugăciuni, care erau asociate cu injustiţia, lipsa de
milă, nedreptatea şi mândria, lipsind astfel aprobarea şi spiritul
lui Dumnezeu. – Is. 29:13; 1:9-17; Ier 31:31-33; Rom.
2:28-29; Iac. 1:27; Mat. 22:37-40; Mica 6:6-8; Is.
58:5-10.
„Ascultaţi cuvântul Domnului,
căpetenii ale Sodomei! Ia aminte la Legea Dumnezeului nostru, popor
al Gomorei! „Ce-Mi trebuie Mie mulţimea jertfelor voastre, zice
Domnul. Sunt sătul de arderile de tot ale berbecilor, şi de
grăsimea viţeilor; nu-Mi place sângele taurilor, oilor şi ţapilor.
Când veniţi să vă înfăţişaţi înaintea Mea, cine vă cere astfel de
lucruri, ca să-Mi spurcaţi curţile? Nu mai aduceţi daruri de
mâncare nefolositoare, căci Mi-e scârbă de tămâie! Nu vreau luni
noi, Sabate şi adunări de sărbătoare, nu pot să văd nelegiuirea
unită cu sărbătoarea! Urăsc lunile voastre cele noi şi praznicele
voastre; Mi-au ajuns o povară, nu le mai pot suferi. Când vă
întindeţi mâinile, Îmi întorc ochii de la voi; şi oricât de mult
v-aţi ruga, n-ascult: căci mâinile vă sunt pline de sânge!“
„Spălaţi-vă deci şi curăţiţi-vă! Luaţi dinaintea ochilor Mei
faptele rele pe care le-aţi făcut! Încetaţi să mai faceţi răul!
Învăţaţi-vă să faceţi binele, căutaţi dreptatea, ocrotiţi pe cel
asuprit, faceţi dreptate orfanului, apăraţi pe văduvă!“ – „Veniţi
totuşi să ne judecăm, zice Domnul. De vor fi păcatele voastre cum e
cârmâzul, se vor face albe ca zăpada; de vor fi roşii ca purpura,
se vor face ca lâna. De veţi voi şi veţi asculta, veţi mânca cele
mai bune roade ale ţării; dar de nu veţi voi şi nu veţi asculta, de
sabie veţi fi înghiţiţi, căci gura Domnului a vorbit“. Vai, cetatea
aceea credincioasă, cum a ajuns o curvă! Era plină de judecată,
dreptatea locuia în ea, şi acum e plină de ucigaşi! Argintul tău
s-a prefăcut în zgură, şi vinul tău cel ales a fost amestecat cu
apă. Mai marii tăi sunt răzvrătiţi şi părtaşi cu hoţii, toţi iubesc
mita şi aleargă după plată; orfanului nu-i fac dreptate, şi pricina
văduvei n-ajunge până la ei. – Isaia 1:10-23.
„Cu ce voi întâmpina pe Domnul, şi cu ce mă voi pleca înaintea
Dumnezeului Celui Prea Înalt? Îl voi întâmpina oare cu arderi de
tot, cu viţei de un an? Dar primeşte Domnul oare mii de berbeci,
sau zeci de mii de râuri de untdelemn? Să dau eu pentru
fărădelegile mele pe întâiul meu născut, rodul trupului meu pentru
păcatul sufletului meu?“ – „Ţi s-a arătat, omule, ce este bine, şi
ce alta cere Domnul de la tine, decât să faci dreptate, să iubeşti
mila, şi să umbli smerit cu Dumnezeul tău?“ – Mica 6:6-8.
”Oare aceasta este postul plăcut
Mie: să-şi chinuiască omul sufletul o zi? Să-şi plece capul ca un
pipirig, şi să se culce pe sac şi cenuşă? Acesta numeşti tu post şi
zi plăcută Domnului? Iată postul plăcut Mie: dezleagă lanţurile
răutăţii, deznoadă legăturile robiei, dă drumul celor asupriţi, şi
rupe orice fel de jug; împarte-ţi pâinea cu cel flămând, şi adu în
casa ta pe nenorociţii fără adăpost; dacă vezi pe un om gol,
acoperă-l, şi nu întoarce spatele semenului tău. Atunci lumina ta
va răsări ca zorile, şi vindecarea ta va încolţi repede;
neprihănirea ta îţi va merge înainte, şi slava Domnului te va
însoţi. Atunci tu vei chema, şi Domnul va răspunde, vei striga, şi El va zice:
„Iată-Mă!“ Dacă vei îndepărta jugul din mijlocul tău, ameninţările
cu degetul şi vorbele de ocară, dacă vei da mâncarea ta celui
flămând, dacă vei sătura sufletul lipsit, atunci lumina ta va
răsări peste întunecime, şi întunericul tău va fi ca ziua în amiaza
mare!" – Isaia 58:5-10.
.
Tradiţii şi
cerinţe legale
Tradiţiile născocite de
oameni şi cerinţele legale care merg dincolo de ceea ce este scris
în Scripturi (ca practica de a face
pionierat, impunerea unui anumit cod vestimentar sau stil al
părului, restricţiile asupra tipului de serviciu laic, asupra
sângelui, serviciului alternativ, respectării drapelului,
distracţiei, etc.), indiferent cât de sfinte ar
putea părea, conţin germenii ipocriziei. Tradiţiile şi cerinţele
legale arată bine, pun stăpânire pe emoţii, guvernează comportarea
şi tind să dobândească statut doctrinal divin. Adesea însă acestea
au o faţetă nevăzută. Tradiţiile şi cerinţele legale se impun
pentru că ele funcţionează, pentru că oamenii le pot ţine. Adesea
ele sunt urmate mecanic, fără aportul minţii. Cu timpul, distincţia
între adevărul lui Dumnezeu şi tradiţiile şi regulile noastre se
estompează, iar noi ajungem să ne agăţăm mult mai tenace de
tradiţiile noastre omeneşti decât de Scripturi.
Cei mai drepţi
oameni cunoscuţi, fariseii, au fost descrişi de Cristos: "Lăsaţi-i:
sunt nişte călăuze oarbe, ale orbilor; şi când un orb călăuzeşte pe
un alt orb, amândoi vor cădea în groapă" - Mat. 15:13-15
|
Tradiţiile umane şi cerinţele legaliste sunt mai uşor de ascultat
decât adevărul divinlui. Cerinţele legale se concentrează adesea
asupra acţiunilor, în timp ce Dumnezeu se concentrează asupra
atitudinilor care motivează acţiunile. Tradiţiile şi legalismul pot
fi îndeplinite prin puterea voinţei în timp ce adevărul lui
Dumnezeu cere puterea spiritului. Adevărul viului Dumnezeu cere o
relaţie cu el. Când tradiţiile şi cerinţele legale devin
automatice, este uşor să se piardă legătura intimă. De asemenea ele
tind să reimpună religia exterioară, să se concentreze foarte mult
asupra actelor religioase mai degrabă decât asupra atitudinilor
inimii. (1a)
Una din
observaţiile mele este că Dumnezeu în mod normal nu violează
prejudecata mândriei religioase şi a legalismului. Mulţi dintre
farisei au murit absolut convinşi de validitatea tradiţiilor şi
prejudecăţilor lor. Mândria lor religioasă (şi interpretările
legale) i‑au închis şi i-au orbit de la corecţia pe care Dumnezeu
ar fi dorit să le-o dea, pentru că "Dumnezeu stă împotriva celor
mândri, dar celor smeriţi le dă har" (1 Petru 5:5).
(1)
"Tot aşa şi voi tinerilor,
fiţi supuşi celor bătrâni. Şi toţi, unii faţă de alţii, să fiţi
împodobiţi cu smerenie, pentru că Dumnezeu ‘stă împotriva celor mândri,
dar celor smeriţi le dă har’". – 1
Petru 5:5
Teologul
Jack Deer relatează:
"Tragedia este că multe din
doctrinele lor erau biblice şi adevărate. Totuşi mai degrabă să am
câteva doctrine greşite şi umilinţă decât să am ortodoxia perfectă
în orice subiect şi să n-am umilinţă. Un om (sau o organizaţie)
care are doctrine greşite şi umilinţă poate fi corectat. Omului
însă (sau organizaţiei) care are cele mai multe doctrine corecte,
dar n-are umilinţă, i se va opune Dumnezeul căruia susţine că-i
slujeşte". (2)
În acest
caz, ca şi în cazul tuturor cultelor legalistice, cunoştinţa lor
biblică vastă, sacrificiile şi serviciul sunt bazate pe
înţelepciunea intelectuală a omului şi acţionează ca o forţă
orbitoare de la Dumnezeu, fără revelaţiile spiritului său
sfânt.
Tradiţiile
umane şi cerinţele legalistice sunt mai uşor de ascultat decât
adevărul lui Dumnezeu. Cerinţele legale se concentrează adesea
asupra acţiunilor, în timp ce Dumnezeu se concentrează asupra
atitudinilor care motivează acţiunile. Tradiţiile şi legalismul pot
fi îndeplinite prin puterea voinţei în timp ce adevărul lui
Dumnezeu cere puterea spiritului. Adevărul viului Dumnezeu cere o
relaţie cu el. Când tradiţiile şi cerinţele legale devin
automatice, este uşor să se piardă legătura intimă.
|
A ne vedea pe
noi înşine în dreptatea extremă a fariseilor - p. 107 - Tom
Hovestol (2aa)
|
Legalismul îi orbeşte întotdeauna pe cei ce-l urmează faţă de
realitatea spirituală. Legalismul exclude slujirea revelatoare a
spiritului sfânt. Niciodată n-am auzit o persoană prinsă în capcana
legalismului să recunoască că este legalistică. Dar am auzit multe
persoane prinse în capcana imoralităţii, recunoscându-şi
imoralitatea. Este ceva atât de orbitor în legătură cu acest
păcat!
Legalismul este în esenţă trei lucruri. Mai întâi este încredere în
reguli făcute de oameni.
În al
doilea rând este încredere în activitatea religioasă mai degrabă
decât în Dumnezeu. În al treilea rând este încredere într-o
practică mai degrabă decât într-o persoană, Dumnezeu. Toate acestea
răpesc legătura intimă a omului cu Dumnezeu şi ne dă în schimb o
credinţă "căldicică". O credinţă căldicică este o credinţă despre
care Isus le-a spus laodicenilor că o va "vărsa din gura lui".
Într-adevăr, ei erau ascultători în a face toate lucrurile cerute,
dar era o ascultare formală, urmare legalistică a regulilor. Nu era
dintr-o pasiune emoţională interioară, din zel şi dragoste
revărsătoare (Apoc. 3:16).
"Ştiu faptele tale, că nun
eşti nici rece, nici în clocot. O, dacă ai fi rece sau în clocot!
Dar, fiindcă eşti căldicel, nici rece, nici în clocot, te voi vărsa
din gura mea". - Apocalips 3:15-16
Pericolul
cunoştinţei
"Isus
Cristos a venit în lume ca să fie salvatorul ei, nu o autoritate în
interpretarea biblică."
- John
Huxtable (2d)
Religia
şi o mare cantitate de cunoştinţă, deşi produc împreună o bună
comportare exterioară, nu transformă inima. Religia şi
cunoştinţa ne pot orbi în faţa depravării personale. Chiar dacă am
putea înţelege că a cunoaşte despre Dumnezeu nu este acelaşi lucru
cu a cunoaşte de la Dumnezeu, este uşor să se piardă această
distincţie. Fariseii ştiau extrem de bine Cuvântul lui Dumnezeu, la
fel ca mulţi dintre noi astăzi, după cum comentează Tom
Hovestol :
"Fariseii ştiau care este
versetul şi litera din mijlocul Torei, număraseră toate poruncile
şi, fără îndoială, unii dintre ei le memoraseră pe toate 613 câte
erau. (Prin contrast, puţini oameni de astăzi pot recita cele zece
porunci şi fericirile). Fariseii insistau pe interpretarea corectă
a Scripturii. Mai mult, fariseii nu era mulţumiţi, cum adesea nici
noi nu suntem, să cunoască în mod simplu conţinutul Cuvântului lui
Dumnezeu. Ei doreau să şi asculte de el. Astfel ei au adăugat
aplicarea lui prin născocirea de reguli religioase.
Judecând
după faptul că nu l-au recunoscut pe Fiul lui Dumnezeu, doctrina
lor corectă produsese rezultate rele. În loc de dreptate. Doctrina
corectă este esenţială, totuşi chiar şi azi poate da un sentiment
fals de securitate spirituală şi superioritate fără o adevărată
realitate spirituală. Cunoştinţa biblică poate mai degrabă împietri
decât să sensibilizeze ascultătorul. Poate orbi şi
lega.
Cum
aşa? Învăţăturile biblice pot fi uşor deviate de
la scopul pe care l-a avut în vedere Dumnezeu: dragostea de El şi
de semenii umani. În locul lui este un scop nou, mai puţin
important: Bible ca obiect de interes bazat pe curiozitate şi
dezbateri spirituale sterile (1 Timotei 1:3-11). Biblia poate
deveni un scop în sine în loc să fie un mijloc pentru atingerea
scopului. În mod subtil aproape orice lucru legat de Dumnezeu poate
şi va fi falsificat printr-o aparenţă de bunătate cu o latură
întunecoasă ascunsă. Riscul fundamental în a fi oameni ai
Cărţii este că putem acumula cunoştinţă despre Dumnezeu fără să
ajungem de fapt să-l cunoaştem". (2a)
Ca şi
noi, fariseii aveau cunoştinţa literei Cuvântului; însă unii nu-i
înţelegeau spiritul. Frunţile lor conţineau la propriu copii ale
textelor scripturale, dar ei nu reuşeau să simtă şi să vadă
calcifierea inimilor lor, pierzând din vedere faptul că acel cuvânt
al lui Dumnezeu nu este un scop în sine. Ei deveneau cunoscători
într-un mod academic mai degrabă decât în mod practic. Ei puneau
cerinţele lor legale şi interpretările teologice înaintea
flexibilităţii, milei, bunătăţii şi justiţiei care sunt în
sine maleabile conform adevărului, adevăr care poate diferi de
concepţiile noastre şi standardele noastre interpretative. Fariseii
ne învaţă că studiul Bibliei poate fi o profesie periculoasă. Poate
orbi ochii, poate umfla capul în mândrie şi poate împietri
inima.
Cunoştinţa poate deveni de asemenea o sursă de mândrie mai degrabă
decât de umilinţă. Charles Swindoll afirmă:
"Cunoştinţa poate fi
periculoasă dacă nu este echilibrată de dragoste şi har. O asemenea
cunoştinţă are ca rezultat aroganţa care duce la un spirit
intolerant, la o atitudine exclusivistă". (2b)
Cunoştinţa mai poate cauza o concentrare asupra literei legii cu
pierderea din atenţie a spiritului legii, adică a cunoaşte cuvântul
lui Dumnezeu, dar nu pe Dumnezeul cuvântului.
|
Referinţe:
|
1a
|
Să ne vedem pe noi înşine în
dreptatea extremă a fariseilor - de Tom Hovestol - p. 107,
117
|
1a
|
Ibid - p. 44
|
1
|
Surprinşi de puterea
spiritului sfânt - p. 86 - Jack
Deere
|
2
|
Ibid
|
2a
|
Să ne vedem pe noi înşine în
dreptatea extremă a fariseilor – de Tom Hovestol
|
2aa
|
Ibid -
p. 79,
107
|
2b
|
Să creştem profund în viaţa
creştină - Charles Swindoll - p.
31
|
(de
la EscapeFromWatchtower.com)
|