Este
plecarea cu
adevărat
singura
opţiune?
Să vedem lucrurile în
perspectiva corectă
Dar cel care va fi perseverat până la sfârşit, acela va fi
salvat
- Matei 24:13
Când te gândeşti la perseverenţă ce
imagine îţi vine în minte? Îţi imaginezi un alergător, cu corpul
lucind de transpiraţie, cu respiraţia întretăiată, cu fiecare
muşchi luptându-se cu oboseala şi cu ochii aţintiţi neabătut spre
linia de sosire?
Te gândeşti la copilul forţat să petreacă lunile
de iarnă într-un lagăr de concentrare, îmbrăcat sumar, nehrănit, cu
corpul slăbit de condiţiile inumane şi teroarea celorlalţi
deţinuţi? Sau la familia africană nevoită să străbată zilnic
kilometri şi kilometri până la prima sursă de apă sau hrană, cu
copii prea slabi să meargă pe jos, mama ţinându-şi muribunzii în
braţe? Oricare ar fi imaginea perseverenţei care îţi vine în minte,
rareori ţi s-ar întâmpla s-o asociezi cu rămânerea într-o
congregaţie sau organizaţie, nu-i aşa? Dar aceasta este exact
lucrul cu care se confruntă unii în aceste zile, contrar cu ceea ce
s-ar aştepta în mijlocul fraţilor de credinţă.
Locul pe care l-am considerat cândva refugiul
nostru în faţa atacului constant din partea unui sistem de lucruri
ce merge la pierzare devine într-un fel închisoarea noastră.
Bucuria noastră lăuntrică devine o întristare adâncă. Zelul ni se
transformă în descurajare. Unde înainte vorbeam liber din inimă, se
resimte acum o reţinere forţată, jenantă a întrebărilor pe
care le-am pune. Suntem intrigaţi de nedreptăţile pe care le vedem.
Şi în acest timp, avem sentimentul că Iehova nu ne mai aude
rugăciunile din cauza neliniştii din inima noastră şi a
scepticismului în creştere faţă de pretenţia Watchtower Society de
a fi organizaţia lui Iehova.
Paradisul spiritual pe care l-am făcut reclamă
lumii în dimineţile geroase ale serviciului de teren ajunge, parcă
peste noapte, să fie eclipsat de erori scripturale şi abuzuri de
autoritate şi justiţie.
Poate a început atunci când am sesizat acea mică
distanţare de cei de care înainte ne simţeam apropiaţi, când ne
doream exact contrariul. Poate a fost când am început să observăm
priviri în direcţia noastră doar un pic mai diferite de cele
dinainte.
Probabil am auzit ceva într-o cuvântare sau am
citit ceva într-o publicaţie ce nu chiar sună la fel cu ce am citit
în propria noastră Biblie.
Indiferent cum s-a întâmplat, gândurile au
început să ne frământe, să ia formă, până ce s-a conturat în mintea
noastră o concluzie: singura soluţie viabilă este, după cât se
pare, să nu mai mergem la întruniri, să acceptăm că nu am fost până
acum pe calea spre Iehova, că am fost oarecum păcăliţi să credem că
acesta este “adevărul” şi că nu există speranţă decât ca martori ai
lui Iehova.
Până la urmă, cum ar putea fi aceasta
într-adevăr organizaţia lui Iehova dacă o parte sau cea mai
mare parte din ce învaţă ea este în mod evident greşit? Cum e
posibil ca orice altă religie să fie “falsă” când organizaţia
Martorilor are la fel de multe greşeli? Nu cumva e ca în proverbul
cu “cărbunele negru care râde de porumbe negre şi pe sine nu se
vede”?
Nu este plecarea SINGURA soluţie pentru a dovedi
că credinţa noastră este doar în Iehova şi nu în vreo organizaţie?
Ne-am dovedi cu adevărat loialitatea noastră faţă de marele
nostru Creator rămânând şi dând impresia de continuare, în loc să
luăm poziţie faţă de ce este corect?
Şi nu este un fapt verificat că singura cale de
a rămâne este acceptarea întregii mase de învăţături ca şi
Adevăr indiscutabil; orice mai puţin, făcându-ne să fim consideraţi
“slabi spiritual”, “absenteişti” sau chiar “slabi în credinţă”,
ducând la o distanţare şi mai mare între “tarii” şi “îndoielnicii”
congregaţiei.
Totuşi o întrebare pe care ar trebui să ne-o
punem este ce legătură au toate acestea cu perseverenţa, cu
tipul de perseverenţă pe care a descris-o Isus în textul
citat mai sus. Numai printr-o cercetare atentă şi cu rugăciune a
inimii noastre şi a Bibliei vom fi în stare să vedem lucrurile în
perspectiva corectă. Însă vom scoate dintr-o astfel de examinare
numai ceea ce suntem dispuşi să punem în ea. Astfel, dacă ne-am
hotărât deja că plecarea este singura opţiune viabilă, atunci vom
acţiona în acord cu acea decizie. Acest articol va apela numai la
cei – pentru care şi este scris – care rămân destul de deschişi la
eventualitatea că este posibil să rămână o parte activă a
organizaţiei în ciuda acestor lucruri – fără să-şi
compromită credinţa sau conştiinţa.
Cum şi de ce există această opţiune se poate
afla din paginile Cuvântului infailibil al lui Dumnezeu. Acestora
le şi ofer articolul care urmează.
Ce înseamnă a te “poticni”?
Cei mai mulţi oameni se gândesc la persecuţii şi
încercări ca la nişte forţe exterioare care vin peste ei în
orice moment din zi şi din săptămână ca să-i doboare. În mod
special ca Martori, noi privim spre întruniri ca spre un loc de
refugiu din faţa unor asemenea lucruri. Dar atunci când se întâmplă
ca greşelile şi imperfecţiunile să-şi scoată capul urât... când
cineva ne spune ceva ce n-ar trebui, sau noi către alţii...
sau când simţim că am primit un sfat exagerat de la un bătrân... în
general ne gândim la acestea ca la nişte lucruri mărunte care ne
reamintesc de imperfecţiunea moştenită şi de necesitatea de a
continua să ne suportăm unii pe alţii în dragoste aşa cum a
poruncit Isus. Astfel ne gândim la “perseverenţă” ca la ceva
necesar pentru a rezista la lucrurile care vin din afara
organizaţiei, şi la dragoste ca la ceva necesar pentru a face faţă
lucrurilor din interiorul organizaţiei.
Asta aşa până ne poticnim.
Când ne poticnim
nu înseamnă neapărat că ne îndoim dintr-o dată de faptul că există
un Dumnezeu Atotputernic, sau că lumea nu trece împreună cu
dorinţele ei legate de carne şi etalarea mijloacelor de existenţă.
Mai degrabă ne poticnim atunci când dăm peste ceva ce a fost pus în
faţa noastră ca un obstacol pe cărarea spre Iehova şi sistemul de
lucruri viitor sub o domnie dreaptă... un obstacol de care nu ştiam
din timp că este acolo, şi de care ne lovim prin surprindere.
Credinţa ni se clatină chiar dacă pentru puţin timp şi câteodată
pentru mai mult, timp până ce reuşim să ne recâştigăm echilibrul.
Ni se clatină nu în esenţa valorilor şi convingerilor noastre, ci
în acele lucruri de suprafaţă în care ne-am pus încrederea. Dacă de
exemplu ne-am întemeiat credinţa pe veridicitatea revistei
Turnul de veghe, atunci ne poticnim când citim ceva ce ştim
sau descoperim că nu este adevărat. Apoi pe măsură ce
credinţa ni se clatină în veridicitatea şi acurateţea informaţiei
pe care o primim de la Societate, începem să observăm afirmaţii
făcute în decursul întrunirilor care repetă eroarea, şi credinţa
noastră în valoarea întrunirilor, ca fortificare pentru
spiritualitatea noastră, începe să se clatine. Şi acest efect se
reverberează în celelalte aspecte ale relaţiei pe care o avem cu
fraţii spirituali.
Când aceasta se întâmplă, dragostea care mai
înainte părea atât de capabilă să acopere cusururi şi defecte,
începe acum să se dovedească insuficientă, chiar o soluţie
inadecvată în lumina izbitoare a erorilor. Am devenit acum mai
conştienţi ca nicicând de interiorul congregaţiei şi
organizaţiei. Unde înainte acopeream lucrurile cu dragoste şi
iertare, acum dorim să vedem îndeplinită justiţia şi greşelile
dezvăluite şi corectate, iar dacă nu ne sunt satisfăcute
aşteptările, simţim că trebuie să plecăm.
Clătinarea în credinţă este comparabilă cu
copilul care cade la primii paşi când învaţă să meargă. Ai observat
vreodată că reacţia la împiedicare sau cădere este deosebit de
rapidă în încercarea de a preveni rănirea? Mâinile sunt aruncate
înainte pentru a amortiza căderea, şi copilul se prinde de orice
găseşte. Palmele s-ar putea juli, dar copilul ştie instinctiv că
este mult mai bine să se rănească la mâini decât să sufere o
leziune mai gravă în alte părţi ale corpului, de exemplu la
cap.
La fel de remarcabil este că copilul se ridică
singur, chiar dacă plânge un pic după cădere, şi încearcă să meargă
din nou. Un copil care nu reuşeşte să se ridice singur pentru a
continua să înveţe şi să exerseze cum să meargă tot mai bine
ar fi privit cu îngrijorare, nu-i aşa?
Ce să spunem atunci despre adultul matur care se
împiedică şi cade, iar apoi refuză să se ridice şi să continue pe
calea spre viaţa veşnică?
Umblarea prin credinţă este foarte asemănătoare.
Chiar dacă am făcut acest lucru literalmente de decenii,
acest timp este totuşi scurt în comparaţie cu cât mai avem de
învăţat despre Iehova şi înţelepciunea căilor lui. Ne găsim
negreşit încă în faza în care învăţăm să mergem. În decursul
creşterii noastre încă ne vom poticni, vom cădea... şi va trebui să
ne ridicăm singuri şi să continuăm.
Îţi aminteşti relatarea despre umblarea pe apă a
lui Isus? Îţi aminteşti de asemenea cum Petru, emoţionat să-l vadă
pe Isus venind spre ei, pe când era purtat împreună cu ceilalţi
apostoli de valurile tumultoase şi de vânt, i-a cerut lui Isus ca,
dacă este Stăpânul lui, să-l cheme la el şi el va ieşi din corabie
şi va merge la Isus? Isus l-a chemat, iar Petru a coborât din barcă
şi a început să meargă pe ape spre Isus!
În care moment am putea spune că credinţa lui
Petru a început să se clatine? Nu a fost atunci când şi-a
luat ochii de la Isus şi de la scopul iniţial de a ajunge unde era
Stăpânul lui, şi când a început să observe ce se întâmpla în jurul
lui? Şi cu ce rezult? A început să se îndoiască că ar mai reuşi
chiar dacă ar continua şi, drept urmare, a început să se
scufunde în apele învolburate care-l înconjurau, strigând la Isus
să-l salveze (Matei 14:24-33).
Isus nu a spus mai apoi că Petru n-ar fi
avut credinţă, ci că s-a îndoit. Isus l-a descris pe Petru
ca pe unul cu “credinţă puţină” – nu în sensul că n-a avut
destulă, ca şi când cantitatea ar fi fost problema, ci că
Petru a permis ca credinţa lui să fie biruită de îndoială. Până la
urmă, n-a zis Isus că dacă am avea credinţă chiar şi de mărimea
unui bob de muştar am fi capabili să mutăm “munţii”? (Matei 17:20;
Luca 17:5, 6).
Astfel, n-ar trebui să lăsăm ca “măsura” de
credinţă pe care o avem să fie factorul determinant dacă ne-am
putea poticni sau dacă chiar ne vom poticni, ci mai degrabă
dacă va rezista credinţa noastră la obstacolul de poticnire sau ne
vom îndoi. În caz contrar, aşa ca şi Petru, vom permite “îndoielii”
să ne copleşească şi vom fi învinşi de apele învolburate care
spumegă necontenit în jurul nostru şi de vânturile care le agită
fără încetare (Iacov 1:6-8).
Chiar şi aşa, vor fi momente când credinţa pe
care o avem ar putea să pară insuficientă pentru a trece peste o
piatră de poticnire pusă înaintea noastă, şi să ne îndoim. Tocmai
în aceste momente, asemenea tatălui consternat care a venit la Isus
pentru fiul lui demonizat, admitem că deşi avem credinţă, avem
nevoie să fim ajutaţi ‘unde avem nevoie de credinţă’ (Marcu
9:22-24).
Dacă ar fi să ne întoarcem la ilustraţia cu
copilaşul care învaţă să meargă, ar trebui să fim capabili să ne
vedem pe noi înşine.
Ai văzut vreodată scena emoţionantă în care un
părinte stă pe direcţia copilului care învaţă să meargă, să se
ridice şi să înainteze, probabil ca să arate altora noul progres al
copilului? Copilul se uită în ochii tatălui cu încredere absolută
în timp ce încearcă să păşească, legănându-se pe picioarele
tremurătoare, şi balansându-şi tot corpul ca să-şi menţină
echilibrul. Părintele zâmbeşte mândru şi-şi întinde mâinile
primitoare, aşteptând şi încurajându-l să vină spre el. Ochii
copilului rareori se abat de la cei ai părintelui, iar mâna sau
mâinile lui se întind parcă să scurteze distanţa ce-i separă, tot
mai mică după fiecare pas.
Chiar dacă se împiedică şi cade jos, se uită
imediat la părinte pentru reasigurare şi continuă,
ridicându-se.
Cine-şi poate închipui sentimentele pe care le
încearcă copilul pe măsură ce se apropie tot mai mult cu fiecare
pas clătinat de mâinile întinse ale mamei sau tatălui? Sau noianul
de emoţii din inima părinţilor când văd cum copilaşul lor se
străduieşte atât de mult să le placă? Şi cine nu a simţit fiorul
îmbrăţişării iubitoare de părinte, când acele micuţe mâini se prind
în cele din urmă, după tot efortul depus, de degete adulte, când un
chicot de bucurie şi uşurare scapă din gura surâzătoare a
copilului? Într-adevăr, ar trebui să ne simţim foarte mângâiaţi să
ştim că noi tot aşa suntem doar nişte copii în atât de multe
privinţe în relaţia cu Creatorul nostru ceresc şi iubitor. Noi
mergem spre braţele lui întinse şi primitoare ale lui Iehova pe
măsură ce ne străduim să ne parcurgem drumul prin această viaţă şi
să rămânem loiali în dragostea şi dedicarea noastră.
Pavel, în
scrisoarea sa către evrei, a descris înaintarea noastră spirituală
ca o alergare, de fapt, o cursă care cere perseverenţă din
partea noastră, chiar până la capăt.
Astfel,
deoarece suntem înconjuraţi de un nor aşa de mare de martori, să ne
debarasăm şi noi de orice greutate şi de păcatul care ne prinde cu
uşurinţă în mreje şi să alergăm cu perseverenţă cursa care
ne este pusă înainte, în timp ce privim ţintă la
Instrumentul Principal al credinţei noastre şi Cel care o aduce la
perfecţiune, Isus. — Evrei 12:1, 2
Într-adevăr,
folosind exemplul cu părintele şi copilul, “părintele” nostru este
Iehova Dumnezeu, cu Isus lângă noi, ajutându-ne să înaintăm. Aceia
cărora Iehova “ne arată” pe noi sunt cei din marele “nor de
martori” care au făcut aceiaşi paşi înaintea noastră, s-au poticnit
cum ne poticnim şi noi, s-au clătinat în credinţa lor aşa cum facem
mereu şi noi.
Dar ne revine sarcina să ne uităm ţintă
la acele braţe întinse, să continuăm, indiferent ce s-ar întâmpla
în competiţia de a intra pe acea “uşă strâmtă” (Luca 13:23-24).
Dacă am urmări cu privirea un patinator
profesionist, alunecând şi căzând pe gheaţă, nu l-am vedea şi
ridicându-se şi continuând concursul, mişcându-se apoi atât de
graţios încât ne-am întreba după un timp dacă a căzut cu adevărat?
Dar ce-ar gândi arbitrii sau spectatorii de pe stadion dacă acelaşi
patinator, după ce s-a împiedicat o dată, de două ori sau chiar de
mai multe ori, ar pleca de pe gheaţă în loc să încheie
competiţia?
Într-adevăr la fel este cu aceia dintre noi care
s-au poticnit. Suntem pe drumul spre viaţă, o competiţie pe care
trebuie s-o încheiem, ca să intrăm pe acea “uşă strâmtă”.
Arbitrii noştri sunt Isus şi Iehova Dumnezeu, iar audienţa este
compusă din îngeri şi acel mare “nor de martori” care a trecut
înainte de noi. În ce moment al poticnirii noastre decidem să
plecăm de pe “gheaţă”, hotărând că ce este de ajuns este de ajuns?
În ce moment decidem să părăsim competiţia, amăgindu-ne că putem
câştiga totuşi cu un număr limitat de puncte, figurativ
vorbind?
Negreşit acestea sunt întrebări pe care trebuie
să ni le punem pe măsură ce continuăm alergarea pentru viaţa
veşnică, mai ales înainte de a decide să ieşim din competiţie. Deşi
am putea găsi un alt loc unde să patinăm, probabil cu mai puţine
obstacole, cu mai puţină presiune de a ne termina mişcările cerute
de program, nu mai suntem la fel de perseverenţi ca într-un concurs
greu care ne solicită la maxim. Toate eforturile noastre, toată
măiestria, nu vor atinge probabil limitele maxime posibile. Putem
spune sincer că am luat în considerare acest fapt când am decis să
plecăm singuri din poziţia noastră, schimbând organizaţia?
La fel de important este, cât de dispuşi suntem
să ne antrenăm pe noi înşine, cât mai este timp, privitor la
obstacolele pe care le-am putea descoperi pe cărare în caz că
decidem să rămânem? Cât de mult încercăm să ne familiarizăm cu
arena însăşi?
Mai presus de toate, câte pietre de
poticnire vom găsi, adică numărul acestora, n-ar trebui să
devină niciodată mai important pentru noi decât de ce sunt
prezente, împreună cu ce am putea sau ar trebui să facem în
legătură cu ele oriunde ne-am afla – în orice organizaţie. Dacă
îngăduim să se întâmple aceasta vom fi ca Petru, îndepărtându-ne
ochii de la ţinta noastră, de la acele mâini întinse spre noi, şi
vom deveni mai atenţi la furtuna care bate în jurul nostru decât la
persoana asupra căreia ar trebui să ne concentrăm şi la care ar
trebui să mergem.
Şi vom aluneca în îndoielile noastre, indiferent
câtă credinţă am crede că avem. Desigur Isus ar putea să ne salveze
oricum „din valuri” – din valurile îndoielii şi necredinţei înainte
de a fi prea târziu pentru noi.
|